cybervision_ skrev:
belia skrev:
cybervision_ skrev:
belia skrev:
@Slubbert; Her tror jeg du er inne på noe viktig.
Lærere er nok i for liten grad vant til å bli satt krav til. På den annen side er lærere vant til å få stadig flere arbeidsoppgaver som skal løses innen arbeidstidsrammen, og bli satt til arbeidsoppgaver de ikke kan så godt.
*Tårene triller* ;D
Mulig jeg skal presisere dette litt. Det blir selvfølgelig satt svært mange krav til lærere, det vet jeg, jeg er en av de. Mye av de krav vi får er til dels urimelige, og mye kommer utenfra. Når jeg skrev dette hadde jeg fag og ped i tankene. Vi har litt for lite fagfokus (synes jeg), mange krav som ikke har noe med fag eller ped å gjøre bør skrelles vekk, og man bør sitte igjen med krav som feks går på å oppdatere seg faglig og pedagogisk. Og alt dette selvfølgelig innenfor skikkelige rammer dette koster tid og penger. Der er vi ikke helt enda.
@cybervision_; Triller tårene fortsatt? ;D
Beklager sent svar, men nå er vi enige. Jeg mener det må skrelles bort alt dette ekstra dillet vi skal hele tiden. Jeg savner det å ha ro til å jobbe i fagene med kontinuitet over lengre tid - at ikke timer forsvinner i øst og vest til alt mulig. Jeg savner også å få undervise mer i mine "sterke fag" og heller slippe (og la elevene slippe) å undervise (bli undervist) i fag man ikke selv synes man er dyktig i.
No har eg undervist i alle fag (og nesten alle årstrinn), sjølv om eg er langt frå oppdatert.
Det interessante er at læringsprosessane går betre når visse ting vert trigga, uansett kva kompetanse eg har/ ikkje har hatt....
Nokre fag der eg manglar fullstendig fomalkompetanse, har gått veldig bra. Og dei eg verkeleg har tatt utdanning (med nokolunde gode karakterar for eigen del), kan vere riktig så trasige. Dette kan henge saman med faktorar som:
- Elevane sitt sjølvbilde.
- Klassesamansetning (viktigast av alt. Ting som klassestorleik, aldersblanding, personlege relasjonar mellom elev-elev, elev-lærar og foreldre-lærar)
- Tidsbruk.
- Typen tilbakemelding eleven får. (i klasser på 30 elevar får ikkje alle like god tilbakemelding. Uansett kor grundige skjema læraren har pønska ut)