Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Alt dette fordi man en gang i blant har noen uformelle konkurranser vedr. rene faktaopplysninger?
    Jeg har ikke kritisert at man bruker Kahoot til noen uformelle quizzer. Jeg har kritisert den opplevde ensidige hyllingen av Kahoot som et revolusjonerende læringsverktøy. Fikk ikke Kahoot premie for beste undervisningsprogram nokså nylig?

    Kahoot kan forøvrig også brukes på andre måter, uten at jeg vet om det brukes slik i skolen. Man kan bruke det for å ta en survey over hva elevene vet om et emne slik at man kan fokusere på de tingene som er mest ukjent. Man kan bruke det som en introduksjon til et emne for å få elevene til å forstå at de kanskje ikke kan så mye som de tror, man kan be elevene lage quizzer for de andre elevene omkring en del av pensum, man kan bruke det til motivasjon når elevene ser ut til å "falle fra" etc...

    Men det tar ganske mye tid, både å forberede og å gjennomføre, og spørsmålet er vel om tiden kanskje kan brukes bedre?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    falskt! veldig falskt.

    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    les videre derfra.
    Idiot

    Jeg svarte direkte på ett innlegg av otare knytte til digitale verktøy. Som du valgte å kommentere.

    Screenshot_20190818-220702__01.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Morsomt med litt temperatur, men man behøver vel ikke kalle hverandre idiot av den grunn?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt dette fordi man en gang i blant har noen uformelle konkurranser vedr. rene faktaopplysninger?
    Jeg har ikke kritisert at man bruker Kahoot til noen uformelle quizzer. Jeg har kritisert den opplevde ensidige hyllingen av Kahoot som et revolusjonerende læringsverktøy. Fikk ikke Kahoot premie for beste undervisningsprogram nokså nylig?

    Kahoot kan forøvrig også brukes på andre måter, uten at jeg vet om det brukes slik i skolen. Man kan bruke det for å ta en survey over hva elevene vet om et emne slik at man kan fokusere på de tingene som er mest ukjent. Man kan bruke det som en introduksjon til et emne for å få elevene til å forstå at de kanskje ikke kan så mye som de tror, man kan be elevene lage quizzer for de andre elevene omkring en del av pensum etc...

    Men det tar ganske mye tid, både å forberede og å gjennomføre, og spørsmålet er vel om tiden kanskje kan brukes bedre?
    Min erfaring med Kahoot fra fire forskjellige skoler i Trondheim er at dette i praksis brukes som uformelle tester for 1. Kjapp kartlegging for hvem som har fulgt med i timene og plukket opp rene faktaopplysninger. 2. Motivere elevene til å følge bedre med i timene ved at man f.eks kan få medbestemmelse(avstemning) over noe artig i gymmen hvis klassen klarer et visst nivå 3. På et visst nivå få eleven til å huske faktaopplysningee ved å gjennomføre testen i seg selv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    det er vel det eneste argumentet som sitter når en slutter å tenke.
    Vel, å anklage andre for ikke å kunne lese når jeg kommenterer konkret på et annet innlegg enn ditt eget kvalifiserer ikke til en annen beskrivelse. Vent.. Jo, brødhue!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mangfold av argumenter; idiot, brødhue… la dem køe opp som en bevissthetsstrøm!

    rent vennskapelig: prøv kontekstuell lesning. ikke så vanskelig som en skulle tro, bare viljen – og ikke vrangviljen – er tilstede.

    ellers: kok et egg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er riktig, jeg har barn i skolen og fulgt med hvordan disse verktøyene brukes i praksis. Har også en kone som er lærer. Jeg er selvsagt ingen ekspert men, måten verktøyene omtales og hvordan men ser for seg de brukes og ikke minst omfanget er overhodet ikke i tråd med min erfaring.
    Sikkert ubrukelige lærer her og der som benytter seg av dette helt feil, men de vil også være ubrukelige lærere uten disse verktøyene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Nå ble det mye om Kahoot her, men det det egentlig dreier seg om er vel tidstyver der effekten av å bruke disse kan være tvilsom. Når jeg tok tak i Kahoot er det fordi jeg synes
    det får for mye oppmerksomhet - det er et begrenset verktøy med begrenset nytteverdi, og å gi det pris som beste læringsverktøy blir veldig feil. Akkurat som da man ga pris til en skole for noen år siden for "beste nye bruk av IT i læring" da de mer eller mindre gjentok det Seymour Papert gjorde med sitt LOGO i 1967.

    Jeg har selvfølgelig også prøvd Kahoot på mine studenter. Når man setter opp et spørsmål må studentene/elevene få tid til å lese spørsmålet og gjøre seg opp en mening. Deretter, når resultatet er vist, må lærer se på svarene og forklare hvorfor det riktige svaret er rett og hva som er feil med de andre svarene (ikke hvis man spør om hovedsteder og slike banaliteter), etc... Erfaringsmessig tar det mellom 20 og 25 minutter å gjennomføre en slik bruk med 5 spørsmål på en fornuftig måte. I tillegg har man kanskje brukt minimum 30 minutter. Så får man jo vurdere om 1 times arbeid er fornuftig ressursbruk. I tillegg tar det litt tid å komme i gang etterpå, så i praksis er vel fort en time på 40 minutter oppbrukt.
    Så kan man selvfølgelig ha en konkurranse der det gjelder å svare raskest mulig. Det synes jeg har liten nytte. Tilbakemelding fra studentene mine er at det blir for hektisk og veldig mange (de fleste?) faller ut og ikke deltar.
    For enkle ting som "Hva er 3*6" og "Hva er hovedstaden i Tsjekkia" stiller det seg jo litt annerledes. Spørsmålet "Hvorfor er tallet 8 så viktig i Tsjekkoslovakias historie" krever noe mer arbeid...

    Så det er tidsbruken kontra nytteeffekten jeg stiller spørsmål ved.

    Interessant artikkel om dette i Aftenposten Magasin i går:

    https://www.aftenposten.no/amagasin...mmet-Ingen-vet-helt-hva-det-gjor-med-laringen

    For de som har abonnement

    PS: cruiser - du får be din kone komme på NKUL neste år :)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    mangfold av argumenter; idiot, brødhue… la dem køe opp som en bevissthetsstrøm!

    rent vennskapelig: prøv kontekstuell lesning. ikke så vanskelig som en skulle tro, bare viljen – og ikke vrangviljen – er tilstede.

    ellers: kok et egg.
    Jeg har nok ikke ditt intellektuelle nivå og forstår ofte bar halvparten av innleggene dine. Jeg har bare observert at du stort sett er negativ og det meste går stort sett bare en vei. Det holder for meg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå ble det mye om Kahoot her, men det det egentlig dreier seg om er vel tidstyver der effekten av å bruke disse kan være tvilsom.

    Jeg har selvfølgelig også prøvd Kahoot på mine studenter. Når man setter opp et spørsmål må studentene/elevene få tid til å lese spørsmålet og gjøre seg opp en mening. Deretter, når resultatet er vist, må lærer se på svarene og forklare hvorfor det riktige svaret er rett og hva som er feil med de andre svarene (ikke hvis man spør om hovedsteder og slike banaliteter), etc... Erfaringsmessig tar det mellom 20 og 25 minutter å gjennomføre en slik bruk med 5 spørsmål på en fornuftig måte. I tillegg har man kanskje brukt minimum 30 minutter. Så får man jo vurdere om 1 times arbeid er fornuftig ressursbruk. I tillegg tar det litt tid å komme i gang etterpå, så i praksis er vel fort en time på 40 minutter oppbrukt.
    Så kan man selvfølgelig ha en konkurranse der det gjelder å svare raskest mulig. Det synes jeg har liten nytte. Tilbakemelding fra studentene mine er at det blir for hektisk og veldig mange (de fleste?) faller ut og ikke deltar.
    For enkle ting som "Hva er 3*6" og "Hva er hovedstaden i Tsjekkia" stiller det seg jo litt annerledes. Spørsmålet "Hvorfor er tallet 8 så viktig i Tsjekkoslovakias historie" krever noe mer arbeid...

    Så det er tidsbruken kontra nytteeffekten jeg stiller spørsmål ved.

    Interessant artikkel om dette i Aftenposten Magasin i går:

    https://www.aftenposten.no/amagasin...mmet-Ingen-vet-helt-hva-det-gjor-med-laringen

    For de som har abonnement

    PS: cruiser - du får be din kone komme på NKUL neste år :)
    Mitt anliggende er først og fremst i grunnskolen(som er trådens tema) . Kan ikke se at det har noen stor verdi på din arbeidsplass. Var for øvrig heller ikke noe Kahoot i bruk når jeg var innom ditt fakultet for et par år siden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mangfold av argumenter; idiot, brødhue… la dem køe opp som en bevissthetsstrøm!

    rent vennskapelig: prøv kontekstuell lesning. ikke så vanskelig som en skulle tro, bare viljen – og ikke vrangviljen – er tilstede.

    ellers: kok et egg.
    Jeg har nok ikke ditt intellektuelle nivå og forstår ofte bar halvparten av innleggene dine. Jeg har bare observert at du stort sett er negativ og det meste går stort sett bare en vei. Det holder for meg.
    da forstår jeg. dumt av meg å forutsette at du svarer på ting du har forstått.

    vi kan koke egg sammen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Som sagt - jeg kritiserer at et slikt verktøy ses på som årets pedagogiske verktøy (eller det var i hvert fall det jeg mente å kritisere). At det kan passe i små doser i småskolen tviler jeg ikke på, men ut fra det jeg leser rundt omkring virker det som om det brukes i for stor grad, både i Norge og i utlandet. Det er kanskje bare et symptom på at man fremdeles fokuserer for mye på faktakunnskap rundt omkring. Og verktøy som gjør dette lettere er med på å hindre at man gjør endringer. Det var som nevnt tidligere det lederen av elevorganisasjonen kritiserte på Arendalsuka.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mye kunnskap er avhenging av pugg; gangetabell og nomenklaturer; det er innen alle fag noe en ikke kommer utenom hva gjelder slikt. men det er jo bare en del av faget. like lite som matematikk er å vite at 2+2=4 er spansk ona mas. kahoot kan sikker sjekke opp om at onga har papegøyekunnskap om at descartes gjorde et skille mellom sjæl og legeme, men være i det totale mørket hva som var problemstillingen bak, eller hvorfor vi fremdeles skulle befatte oss med slikt – eller hvorfor vi ikke skulle det.

    det meste av hva jeg (filosofi/idehistorie) har vært borti av såkalt it i undervisningen qua pedagogisk verktøy er nada.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.227
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke lest de siste sidene, men det virker som Kahoot er stridens eple her, iaf hvordan det implementeres.
    Vel, jeg bruker Kahoot ca to ganger i mnd, og av og til oftere hvis det hjelper med å få opp motivasjonen og humøret til elevene. De elsker det, helt uavhengig av hvor skoleflinke den enkelte er.

    Nå er Osloskolen oversvømt av nettbrett/iPad. På kurs står selgere og kursledere og messer som om de holder et sektmøte. Lærerne tvinges til å gå i takt. Ledelsen har investert i millioner av kr i dette verktøyet, og presser på for at brettene brukes flittig og ofte. De mest entusiastiske pedagogene blir belønnet og overøses med ros. Disse i sin tur passer på å pådytte sin nye tro på andre. Det kappes om å kunne beherske flest mulig apper, og ikke minst ta de i bruk så ofte som overhodet mulig.

    Tja, det er alltid flere sider av en sak. Jeg har blitt utsatt for ren propaganda om at dette er "the good shit". Men jeg husker å ha lest flere artikler med argumenter mot den nye Frelseren også. Har vi noen bevis på at elvenes forståelse og resultater blir bedre med økt skjermbruk, med alle disse hendige appene, er det en plausibel sammenheng der? Må vi ha dette verktøyet for å kunne kalles for fullverdig og effektivt undervisning? Er dette udelt positivt/negativt, hva er isf konsekvensene? Gjør feks Finland, Sør-Korea, Singapore - land som er oss overlegne i pedagogikk - dette?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Jeg er helt overbevist om at verktøyet kan brukes til å bedre læringen hos mange av elevene (ikke nødvendigvis alle), men jeg er ikke overbevist om at de brukes på en slik måte at de faktisk gjør det. Jeg har sett mange gode eksempler på programvare som kunne hatt en effekt, men de er ikke i handelen lenger. Let's K.I.S.S., Logal-serien, Interactive Physics, Geometer's Sketchpad (den finnes vel fremdeles SVJV) etc...
    Å bare kaste teknologien etter skolene og håpe at de bruker den til noe fornuftig er vel det vi har gjort siden 1985. Det har ikke fungert. Likevel gjør vi det fremdeles.

    NB: Kahoot var bare et eksempel jeg nevnte på programvare som jeg ikke tror har noen særlig effekt. Det er imidlertid avhengig av hvordan det brukes, og den vanlige bruken, der man bare tester faktakunnskap, tror jeg ikke er veldig nyttig/effektiv.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Det er mange som er dårlige på sær skriving, har jeg lagt merke til...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.311
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så dumt å ha fokus på dette. Sær deles for nuftig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    https://www.nrk.no/ytring/alle-mann-til-kateteret-1.14811708

    Etter over 40 års arbeid som psykiater i terapirommet med menn i alle aldre, er det et tema som står tydelig fram: Det er for lite far!

    Gutter og menn som mangler gode rollemodeller, og mangler en så nær kontakt med sine fedre at de kjenner seg ønsket, akseptert og elsket. De har ofte vanskeligheter med skole, vennskap, med identitet og selvfølelse fordi de mangler erfaring med hvordan å være mann med andre menn.

    De forsvunne fedrene
    I tidligere generasjoner var det mange fjerne fedre, nå er det mange fedre som er fjernet. Mange gutter ser ikke sin far en vanlig måned, ofte fordi mor har flyttet eller hindrer samvær.

    Den amerikanske statsviteren og forfatteren Warren Farrell beskriver i sin bok The Boy Crisis hvordan gutter kommer dårligere ut psykisk, sosialt og atferdsmessig hvis de mister kontakten med sine fedre.

    Mangelen på mannlig kontakt går igjen i barns oppvekstmiljø.
    De viser også mindre evne til empati, er udisiplinerte og ruser seg mer. Gutter som vokser opp med enslige mødre, eller mødre som hindrer samvær med fedre, risikerer i stedet å rette farssavnet mot sterke alfamenn som gjengledere og andre ekstreme elementer.

    Fengslene våre er allerede fulle av farløse sønner. 85 prosent av alle unge amerikanske menn i fengsel kommer fra hjem uten fedre, 80 prosent av alle gjerningsmenn i skoleskytinger mangler farskontakt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.311
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det rekrutteres ikke for mange menn på visse typer lærerutdanninger.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, det rekrutteres ikke for mange menn på visse typer lærerutdanninger.
    Mannlige lærere med kurant pedagogisk utdannelse og fagbakgrunn som det faktisk er behov for er det ytterst få av blant søkermassen i dag.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.311
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det rekrutteres ikke for mange menn på visse typer lærerutdanninger.
    Mannlige lærere med kurant pedagogisk utdannelse og fagbakgrunn som det faktisk er behov for er det ytterst få av blant søkermassen i dag.
    Ja, verst er det ned på barnehagelærerutdanningene. 1-7 rekrutterer noen, men det er større andel blant 5-10 og 8-13. Fullstendig katastrofe er det ikke, men jo mindre barna er, dess færre mannlige studenter er det.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lærere i grunnskolen skal ha ha master for å undervise fra 1. trinn.

    Minister for forskning og høyere utdanning? Holder i bøtter og spann med årsenhet på BI. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lærere i grunnskolen skal ha ha master for å undervise fra 1. trinn.

    Minister for forskning og høyere utdanning? Holder i bøtter og spann med årsenhet på BI. :)
    Jagland hadde vel ikke mer enn ex.phil? ;)

    mvh
    Proffen
    :)

    Jeg er ingen til å "henge ut" politikere, synes bare det er litt humor at de har absolutt øverste verv innen forskning og høyere utdanning, men de hadde nesten ikke fått vikariat i barneskolen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lærere i grunnskolen skal ha ha master for å undervise fra 1. trinn.

    Minister for forskning og høyere utdanning? Holder i bøtter og spann med årsenhet på BI. :)
    Jagland hadde vel ikke mer enn ex.phil? ;)

    mvh
    Proffen
    :)

    Jeg er ingen til å "henge ut" politikere, synes bare det er litt humor at de har absolutt øverste verv innen forskning og høyere utdanning, men jeg kunne nesten ikke hatt dem i et 3 måneders vikariat i grunnskolen ut fra utdanning.
    Jagland som engelsklærer eller Pølse Hansen i naturfag hadde til dømes neppe være noen høydare. Greit for dem og andre som sliter at det alltid er en ledig stol som toppolitiker hvis bare partiboken er i orden.

    Det er endel ministerposter som stort sett ikke krever andre kvalifikasjoner enn at man kan knytte sine egne skolisser, som kulturminister for eksempel.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.852
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel - det var nå enda et tåpelig utsagn... det må da ubetinget være en fordel å ha i alle fall litt peil på hva som foregår i kultur-Norge.... helst også litt utover Nationalteateret, Operaen og Konserthuset....men for de fleste sentrale politikere, så finnes det visst lite og ingenting utenfor Ring 3....
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Aldri før har så mange gjort så lite for så mange for så mye............:rolleyes:
    Gutteklubben grei, my ass!

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det rekrutteres ikke for mange menn på visse typer lærerutdanninger.
    Mannlige lærere med kurant pedagogisk utdannelse og fagbakgrunn som det faktisk er behov for er det ytterst få av blant søkermassen i dag.
    Ja, verst er det ned på barnehagelærerutdanningene. 1-7 rekrutterer noen, men det er større andel blant 5-10 og 8-13. Fullstendig katastrofe er det ikke, men jo mindre barna er, dess færre mannlige studenter er det.
    Dette er rett. Eg har sett ei klar utvikling dei siste ti åra, der mannlege lærarar som sluttar for pensjonsalderen vert erstatta av unge, kvinnlege lærarar. Eg er glad vi har fått kvalifiserte lærarar, for det er trass alt det viktigaste, men tendensen er klar, det vert færre mannlege lærarar.

    Eg meiner at årsaken må vere den låge løna, sett i samanheng med at arbeidsvilkåra har vorte annleis, og då meiner eg ikkje til det betre. Læraryrket trur eg må vere eit av dei mest spennande, utfordrande og interessante yrka vi har. Men løna startar på 450 000 for dei med fireårig utdanning, og med eit år eller to tilleggsutdanning og seksten års ansiennitet kjem du godt og vel 100 000 høgre. (Så er det lokale tillegg innimellom).

    Arbeidstida er typisk 43 timarsveke, men svingar med arbeidsoppgåvene. Med skulesentraliseringa har vi fått fleire skular med parallellklasser. Og dersom du skal rette norsktentamenar i ungdomsskulen kan det bli beinhardt. Eg brukte typisk 35 - 40 minutt på å rette/evaluere ein tentamen i 9.klasse. Eg hadde ein klasse på 30 elevar, men eg snakka med ein kollega som hadde flytta bort frå Bergen, der ho hadde undervist norsk i fire parallellklasser. Det skulle tilseie 30 elevar * 4 parallellar *35 minutt * 2 (hovud- og sidemål) = ca 70 timars sesongarbeid. Heldigvis er det langt enklare å rette eksamen enn tentamen (der skal du berre sette karakter, og slepp frampeik/vurdering for vidare læring).

    Ingen skikkelege mannfolk vil seg så vondt, så eg er den siste mannlege læraren som har undervist i norsk i ungdomsskulen på min skule.....og det er vel ti år sidan eg lurte meg over til andre oppgåver (mellomtrinnet er lettare å forholde seg til når det gjeld norsk) Men det er langt mellom mannlege lærarar når det gjeld norsk, ikkje berre i ungdomsskulen. Var nettopp på ei samling for norsklærarar på små- og mellomtrinnet. Vi ar rundt hundre deltakarar, og eg kunne ikkje telje meir enn seks mannfolk...

    Guterolla har også endra seg i laupet av mi yrkeskarriere. "Flink-gut" er mindre status enn nokonsinne, og nerdekommentarar kjem både direkte og indirekte. "Flink pike" har vi heldigvis ein god del av, men høvet mellom desse er urovekkjande. Eg har ikkje gjort undersøkingar, men kjenner på meg at gutane gjer det dårlegare enn tidlegare.

    Samstundes ser eg at lesedugleiken har endra seg, spesielt hos gutane. Skulebiblioteket har ikkje lenger personalressurs, så her går utlån etter skure-og-gå-metoden. Eg registrerer at det er mindre utlån, og det er nok mange grunnar til dette. Engelskdugleiken er på veg opp, noko som eg trur har samanheng med dataspel online, som stimulerer læringa.

    I uro for framtida og kvalitetsiver har politikarane utvida tida elevane skal vere elevar. Attende på starten av70-talet vart obligatorisk skuletid utvida frå 7 til 9 år, noko som ganske sikkert var nødvendig. Men fyrsteklassingane gjekk berre 15 timar i veka, og i mi oppvekst på landsbygda var det stor grad av heimeverande foreldre (mødre, men også fedre som hadde yrke der ungane såg dei). Deltid var og er endå vanleg, fordi mange ynskjer å bruke meir tid saman med ungane. Men stadig fleire legg seg til eit levesett der ein er nøydd til å ha to fulle inntekter. Ungane vert då institusjonerte alt frå eittårsalder. Og dei møter forsvinnande få menn i barnehagen. Dei to eg kjenner frå vår lokale barnehage har etter kvart gått over til anna arbeid.

    I 1997 innførte ein tiårig obligatorisk skule. Det vart etter kvart klaga over nivået i ymse fag, så det har vore utviding av timetal, slik at alle frå fyrste til sjuande klasse har fått auka timetal for veka. No har ein prøvd å måle resultata av dette. Og det er ingen påviseleg positiv effekt av "skulesatsinga". Men vi ser at det er massevis av dropout på VGS.

    Ser ein dette i samanheng med krava til lærarutdanninga, så vel som krav om stadig større mengder formalkompetanse i andre yrke, er det ikkje utenkjeleg at mange gode, naturlege talent vert hindra i å blomstre og innfri sitt potensiale på grunn av formalitetar. Og aukar no eigentleg kvaliteten på tenestane og produkta som skapast? Eg trur ikkje det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lærere i grunnskolen skal ha ha master for å undervise fra 1. trinn.

    Minister for forskning og høyere utdanning? Holder i bøtter og spann med årsenhet på BI. :)
    Jagland hadde vel ikke mer enn ex.phil? ;)

    mvh
    Proffen
    :)

    Jeg er ingen til å "henge ut" politikere, synes bare det er litt humor at de har absolutt øverste verv innen forskning og høyere utdanning, men jeg kunne nesten ikke hatt dem i et 3 måneders vikariat i grunnskolen ut fra utdanning.
    Jagland som engelsklærer eller Pølse Hansen i naturfag hadde til dømes neppe være noen høydare. Greit for dem og andre som sliter at det alltid er en ledig stol som toppolitiker hvis bare partiboken er i orden.

    Det er endel ministerposter som stort sett ikke krever andre kvalifikasjoner enn at man kan knytte sine egne skolisser, som kulturminister for eksempel.
    Du glimrar, Deffe!
    Hugs at det ikkje er gull alt som glimrar.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vel - det var nå enda et tåpelig utsagn... det må da ubetinget være en fordel å ha i alle fall litt peil på hva som foregår i kultur-Norge.... helst også litt utover Nationalteateret, Operaen og Konserthuset....men for de fleste sentrale politikere, så finnes det visst lite og ingenting utenfor Ring 3....
    Det burde jo kanskje vært slik, men Horn og Kleveland (og kanskje Birkeland) er vel de eneste med kulturbakgrunn de siste tiårene. Ellers har det jo vært endel drama queens, fremmedkulturelle, økonomer, sosionomer, statsvitere og kristne vaffelstekere... men det blir jo ikke helt det samme.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kan bli morsomt å høre hvordan diskusjonen rundt nyhetsinnslaget om nedgang i søkertallet på lærerutdanning utvikler seg videre....

    Synes jo i og for seg at spørsmålet er interessant, men heller mer mot Høyres krav til formalkompetanse enn Aps snillisme....

    Samtidig tenker jeg at det kan bli "interessant" å følge lønnsforhandlingene de neste par oppgjør----

    Men, for en som har levd et par år, kan man jo begynne med så se på den "historiske utviklingen"......

    Jo mer jeg tenker, desto mer overbevist blir jeg om at Jon Hustad treffer bulls eye i sin bok "Skulen som forsvann"................
    og i dette ligger at en av de største tabbene som noengang har blitt begått, er ansettelsen av Gudmund Hernes som undervisningsminister....selv om han bare var selve kulminasjonen av noe som dessverre fikk utvikle seg særlig etter at moderlandet fant "det sorte gullet".........

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.259
    Antall liker
    21.755
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Personlig så synes jeg kvaliteten på grunnskolen har sunket som et anker den siste måneden. Dårlig kommunikasjon, klaging på at den som er lærer bruker vanskelige eksempler når de skal forklare osv. Det blir godt å sende de på skolen igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn