Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For ikkje lenge sidan var det snakk om at ein skulle opne for reklame i lærebøker. Det vart sjølvsagt avvist. Men korleis vert det med digitale læremiddel? Eg brukar mykje Youtube, og sjølv om eg dempar lyden, vert elevane eksponerte for mykje dritt.
    Elles kunne "kjeldekritikk" vore eit eige fag i skulen. Kanskje noko å tenke på etter "Fagfornyelsen"?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Otare: Det du beskriver er også fokus i skolen, nemlig dybdelæring - mer prosessen og det metakognitive som kan overføres til andre situasjoner. Men jeg tror en blanding er utrolig viktig. Jeg forventer faktisk at folk vet hovedstaden på Island, verdens høyeste fjell, myntenheten i USA og liknende saker uten å måtte google.
    Ja, jeg er helt enig. Min kommentar gikk på "hallelujastemningen" omkring bruk av Kahoot, som jo ikke dreier seg om dybdelæring i det hele tatt. Dybdelæring er vel også mer fokusert i den nye læreplanen.

    Jeg er også tilhenger av å kunne fakta uten å måtte søke det opp, men jeg synes det blir for mye fokus på det. En blanding av fakta og dybde er veien å gå i mitt hode. Hvordan skal man kunne tenke omkring et tema hvis man ikke har fakta omkring det tema å forankre tankene i? Da kan man ikke slå opp alt hele tiden. Problemet blir bare å finne den rette balansegangen. Nå kan det virke som om det er mer fokus på fakta og mindre på å bruke dem til å tenke med.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Classroom og gsuite høster lite data, det er skolen/kommunen som eier all dataen som blir generert. Det er ingen målrettet markedsføring. Google tjener penger på dette ved forhåpentligvis få flere brukere inn i økosystemet og at de blir værende.
    Ja, for Google lyver jo aldri. Skeptisk.
    Den siste setningen din beskriver forøvrig Microsofts strageti for utbredelse av Office. Gi dem det gratis så fortsetter de å bruke det når det ikke er gratis lenger.
    Man kan jo selvsagt bryte avtaler og kontrakter, det er det jo ingen garanti for. Tror dog ikke at det er spesielt lønnsomt på sikt. Alternativet er at kommunene enten skal gå tilbake til penn og papir eller utvikle egne løsninger for lagring og produktivitet.. veldig dyrt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Det er ingen fare med Kahoot eller egentlig hva som helst av metoder - så lenge man har oppegående pedagoger i sving. Så er spørsmålet om de enda trakter til skolen nå som lærerne sakker litt akterut lønnsmessig. Det er ihvertfall ikke mange menn å finne på søkerlistene, og de som finnes ser på karakterene ut til å ha fullført med et "nødskrik".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Forhåpentligvis, men jeg er ikke overbevist.
    Dessverre er det ofte slik at verktøyet former metodene. Kahoot er et veldig bra Quizz-program som er enkelt å bruke. Da er jeg redd for at det blir brukt alt for mye. Som Cyber sier er det ingen fare så lenge man har oppegående pedagoger i sving, men er nå alle som jobber i skolen det?
    Rettskrivingen er jo blitt elendig etter at man tok i bruk testbehandlingsprogram med automatisk rettefunksjon. Norsk har plutselig fått orddeling selv om vi jo ikke har det i norsk. Hvor mange er det vel ikke som faktisk tror at det heter "ananas biter" når det egentlig skrives ananasbiter? Slik blåser man jo bare bort med at "språket er i utvikling".
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvordan underviser man i Kahoot sånn rent praktisk? Klarer ikke helt å se hvordan det skal foregå.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Noko anna er det ikkje brukandes til, iallfall. Drill er alltid sunt. Men det tek forbaska lang tid å skrive inn skreddarsydde spørsmål/alternative svar. Det bør likevel gjerast, all den tid det er forsvinnande få drilloppgåver på nynorsk å finne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Noko anna er det ikkje brukandes til, iallfall. Drill er alltid sunt. Men det tek forbaska lang tid å skrive inn skreddarsydde spørsmål/alternative svar. Det bør likevel gjerast, all den tid det er forsvinnande få drilloppgåver på nynorsk å finne.
    Enig. Til å teste hva de husker, ikke hva de har forstått. Og det er vel det min kritikk bunner i. Min erfaring er at selv korte quizzer faktisk tar en god del tid og spiser mye tid som kunne vært brukt bedre.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mitt poeng, som synes å skli inn skyggen: onga bedriver sin læring via slikt; ikke lærerne; og de (onga) klager over at det bare er pugging i faget. sagt i andre ord: de transformerer en læringsprosess som i utgangspunktet sikter inn på forståelse inn i ren papegøyeaktivitet.

    enten er de bare for dumme, eller rent schizofrene.

    tillegg:
    i mine samtaler med onga, så får jeg inntrykk av at enhver tilegnelse av substansiell kunnskap ansees som pugging. de etterspør til stadighet «verktøy». at verktøy i de fleste sammenhenger er å tilegne seg seg ferdighet som krever øvelse, synes å unnslippe dem. verktøy er visst mer å forstå som en form for app; en regel de kan bruke uten å tenke.

    de kan heller ikke lese en tekst! som jo er en ferdighet om det var noen.

    nok et tillegg:
    onga er ikke født siik; de er blitt gjort slik.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Noko anna er det ikkje brukandes til, iallfall. Drill er alltid sunt. Men det tek forbaska lang tid å skrive inn skreddarsydde spørsmål/alternative svar. Det bør likevel gjerast, all den tid det er forsvinnande få drilloppgåver på nynorsk å finne.
    Enig. Til å teste hva de husker, ikke hva de har forstått. Og det er vel det min kritikk bunner i. Min erfaring er at selv korte quizzer faktisk tar en god del tid og spiser mye tid som kunne vært brukt bedre.
    Er det så mye å forstå I hvor høyt det høyeste fjellet er, eller hvilket land som har størst areal eller hvem som var USAs første president. Dette er jo typisk basiskunnskap man må drille litt på. Tror det er endel misforståelser ute å går rundt hva man egentlig bruker dette til.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    For ikkje lenge sidan var det snakk om at ein skulle opne for reklame i lærebøker. Det vart sjølvsagt avvist. Men korleis vert det med digitale læremiddel? Eg brukar mykje Youtube, og sjølv om eg dempar lyden, vert elevane eksponerte for mykje dritt.
    Elles kunne "kjeldekritikk" vore eit eige fag i skulen. Kanskje noko å tenke på etter "Fagfornyelsen"?
    Jamførende Fagfornyelsen er det Samfunnsfag som har et særlig ansvar for digitale ferdigheter, der et av kjerneelementene er "undring og utforskning", der elevene skal kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer kilder for å belyse forhold i samfunnet og egne liv, og vurdere om kildene er pålitelige og relevante. Her er vurdering av kilders pålitelighet og relevans knyttet til begrepet kildekritikk. Et annet kjerneelement er "samfunnskritisk tenkning og sammenhenger" som betyr at elevene skal forstå sammenhenger i samfunnet, og kunne vurdere kunnskap, hendelser, og fenomener fra ulike perspektiver. Hvis man analyserer setningen, så er punktet "kunne vurdere kunnskap" også dekkende for kildekritikk.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Fortrinnsvis kan Kahoot brukes summativt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For ikkje lenge sidan var det snakk om at ein skulle opne for reklame i lærebøker. Det vart sjølvsagt avvist. Men korleis vert det med digitale læremiddel? Eg brukar mykje Youtube, og sjølv om eg dempar lyden, vert elevane eksponerte for mykje dritt.
    Elles kunne "kjeldekritikk" vore eit eige fag i skulen. Kanskje noko å tenke på etter "Fagfornyelsen"?
    Jamførende Fagfornyelsen er det Samfunnsfag som har et særlig ansvar for digitale ferdigheter, der et av kjerneelementene er "undring og utforskning", der elevene skal kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer kilder for å belyse forhold i samfunnet og egne liv, og vurdere om kildene er pålitelige og relevante. Her er vurdering av kilders pålitelighet og relevans knyttet til begrepet kildekritikk. Et annet kjerneelement er "samfunnskritisk tenkning og sammenhenger" som betyr at elevene skal forstå sammenhenger i samfunnet, og kunne vurdere kunnskap, hendelser, og fenomener fra ulike perspektiver. Hvis man analyserer setningen, så er punktet "kunne vurdere kunnskap" også dekkende for kildekritikk.
    når jeg leser slikt, så undres jeg på hvorfor jeg ikke ser resultatet av all denne lyrikken
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    For ikkje lenge sidan var det snakk om at ein skulle opne for reklame i lærebøker. Det vart sjølvsagt avvist. Men korleis vert det med digitale læremiddel? Eg brukar mykje Youtube, og sjølv om eg dempar lyden, vert elevane eksponerte for mykje dritt.
    Elles kunne "kjeldekritikk" vore eit eige fag i skulen. Kanskje noko å tenke på etter "Fagfornyelsen"?
    Jamførende Fagfornyelsen er det Samfunnsfag som har et særlig ansvar for digitale ferdigheter, der et av kjerneelementene er "undring og utforskning", der elevene skal kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer kilder for å belyse forhold i samfunnet og egne liv, og vurdere om kildene er pålitelige og relevante. Her er vurdering av kilders pålitelighet og relevans knyttet til begrepet kildekritikk. Et annet kjerneelement er "samfunnskritisk tenkning og sammenhenger" som betyr at elevene skal forstå sammenhenger i samfunnet, og kunne vurdere kunnskap, hendelser, og fenomener fra ulike perspektiver. Hvis man analyserer setningen, så er punktet "kunne vurdere kunnskap" også dekkende for kildekritikk.
    når jeg leser slikt, så undres jeg på hvorfor jeg ikke ser resultatet av all denne lyrikken
    Tidligere læreplaner, slik som Kunnskapsløftet inneholder også elementer av dette. Mener du at resultatene er så dårlige blant elevene? Hvordan er det i så fall målt?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.746
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Fortrinnsvis kan Kahoot brukes summativt.
    Kahoot kan være en måte å teste hva kidsa husker, men bruk av Kahoot vil aldri noensinne kunne fremme forståelse.....
    Og det å lage en vetug Kahoot er overhodet ikke rasjonell tidsbruk i travle dager!

    mvh
    Proffen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    Kahoot brukes vel fortrinnsvis til repetisjon og uformelle tester for om elevene har fått med seg pensum.
    Fortrinnsvis kan Kahoot brukes summativt.
    Kahoot kan være en måte å teste hva kidsa husker, men bruk av Kahoot vil aldri noensinne kunne fremme forståelse.....
    Og det å lage en vetug Kahoot er overhodet ikke rasjonell tidsbruk i travle dager!

    mvh
    Proffen
    Nei, Kahoot er begrenset i forhold til læring, og mer et morsomt verktøy for å kunne lage spørsmål konkurransepreget quiz i klasserommet der enkle spørsmål gir enkle svar.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er velt mest et "verktøy" "old farts" som mener alt var bedre før kan bruke for å rakke ned på nye generasjoner. Det går desverre på repeat i denne tråden også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For ikkje lenge sidan var det snakk om at ein skulle opne for reklame i lærebøker. Det vart sjølvsagt avvist. Men korleis vert det med digitale læremiddel? Eg brukar mykje Youtube, og sjølv om eg dempar lyden, vert elevane eksponerte for mykje dritt.
    Elles kunne "kjeldekritikk" vore eit eige fag i skulen. Kanskje noko å tenke på etter "Fagfornyelsen"?
    Jamførende Fagfornyelsen er det Samfunnsfag som har et særlig ansvar for digitale ferdigheter, der et av kjerneelementene er "undring og utforskning", der elevene skal kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer kilder for å belyse forhold i samfunnet og egne liv, og vurdere om kildene er pålitelige og relevante. Her er vurdering av kilders pålitelighet og relevans knyttet til begrepet kildekritikk. Et annet kjerneelement er "samfunnskritisk tenkning og sammenhenger" som betyr at elevene skal forstå sammenhenger i samfunnet, og kunne vurdere kunnskap, hendelser, og fenomener fra ulike perspektiver. Hvis man analyserer setningen, så er punktet "kunne vurdere kunnskap" også dekkende for kildekritikk.
    når jeg leser slikt, så undres jeg på hvorfor jeg ikke ser resultatet av all denne lyrikken
    Tidligere læreplaner, slik som Kunnskapsløftet inneholder også elementer av dette. Mener du at resultatene er så dårlige blant elevene? Hvordan er det i så fall målt?
    jeg måler intet. men jeg har studenter – ca. 150 hvert semester – som jeg forholder meg til.

    skjervheim – min gamle lærer – hadde en gang en herlig lignelse: hvordan skal en finne ut hvilke rom som er mest brukt i korridoren? en kan selvfølgelig sette en mann til å telle; en kan også se hvor teppet er slitt.

    ja; det er for jævlig dårlig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er velt mest et "verktøy" "old farts" som mener alt var bedre før kan bruke for å rakke ned på nye generasjoner. Det går desverre på repeat i denne tråden også.
    kom med noe nytt, og ikke bare ord. du snakker med folk som har dette som erfaringsgreie daglig. tulleprat, cruiser; kok et egg!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er velt mest et "verktøy" "old farts" som mener alt var bedre før kan bruke for å rakke ned på nye generasjoner. Det går desverre på repeat i denne tråden også.
    kom med noe nytt, og ikke bare ord. du snakker med folk som har dette som erfaringsgreie daglig. tulleprat, cruiser; kok et egg!
    Erfaring eller ei, du fremstår bare som en gammal, grå grinebiter. Helt på linje med dine forfedre som mente "onga" var helt ubrukelige. Merkelig nok gikk verden fremover.. noe den stadig vekk gjør.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er velt mest et "verktøy" "old farts" som mener alt var bedre før kan bruke for å rakke ned på nye generasjoner. Det går desverre på repeat i denne tråden også.
    Kanskje.
    Men det er nok ikkje utan grunn.

    Mi favorittlæreplan var elles M87. Læreplanen -39 var nok den mest revolusjonære, men M87 er min favoritt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er velt mest et "verktøy" "old farts" som mener alt var bedre før kan bruke for å rakke ned på nye generasjoner. Det går desverre på repeat i denne tråden også.
    kom med noe nytt, og ikke bare ord. du snakker med folk som har dette som erfaringsgreie daglig. tulleprat, cruiser; kok et egg!
    Erfaring eller ei, du fremstår bare som en gammal, grå grinebiter.
    da forlot argumentet cruiser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Jeg får vel kanskje "komme ut av skapet" og fortelle at jeg sitter på nabokontoret til han som hadde den opprinnelige ideen til Kahoot, er leder av programrådet for NKUL, Norges største og lengstlevende konferanse omkring bruk av IT i læring og har jobbet med problemstillingen siden 1984. Underviser opptil 1000 studenter ved NTNU. Så noe erfaring omkring dette mener jeg å ha opparbeidet meg. Kahoot brukes også her og studentene etterspør det. Og resultatene på eksamen er dårligere enn noen gang!

    PS: Dermed er jeg vel ikke akkurat anonym lenger, men hva så?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt dette fordi man en gang i blant har noen uformelle konkurranser vedr. rene faktaopplysninger?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Alt dette fordi man en gang i blant har noen uformelle konkurranser vedr. rene faktaopplysninger?
    Det handlar ikkje om det. Uformelle konkurransar er greie nok, men tidsbruken er viktig i skulen. Sist eg laga Kahootoppgåver, tok det lengre tid enn å lage ein animasjon og tilhøyrande Powerpoint.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Alt dette fordi man en gang i blant har noen uformelle konkurranser vedr. rene faktaopplysninger?
    Det handlar ikkje om det. Uformelle konkurransar er greie nok, men tidsbruken er viktig i skulen. Sist eg laga Kahootoppgåver, tok det lengre tid enn å lage ein animasjon og tilhøyrande Powerpoint.
    Hvorfor lager du tester med animasjoner i PowerPoint?
    Ikkje testar. Undervisningsopplegg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt dette fordi man en gang i blant har noen uformelle konkurranser vedr. rene faktaopplysninger?
    leser du ikke hva som sies?
    Vel dere angriper et verktøy for ikke å tilfredsstille et formål det ikke har. Det blir ganske meningsløst.
    ingen som har gjort. du må kanskje lære deg litt lesning også. blir for dumt dette.
    Er du blitt helt senil eller. Hele denne ordvekslingen startet med Kahoot(og tilsvarende digitale verktøy) og dens manglende egenskaper for læring. Greit nok at du føler behov for å skylde dine manglende forelesningsevner på resten av verden, men ikke ta det ut over meg. Jeg har intet med det å gjøre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil bare presisere at dette ikke betyr at jeg sitter med noen fasit, bare at jeg har opplevd ganske mye omkring IT og skole.

    Jeg var til stede Microsoft prøvde å "kjøpe" NTNU (min tolkning av noe som ble sagt i et møte mellom MS og ledelsen ved NTNU). Jeg har opplevd utstyrfokuset på skolene (kjøp masse utstyr, så finner vi sikkert noe det kan brukes til). Jeg har opplevd tiden da vi hadde et Datasekretariat som skulle lære opp lærere til å lage sin egen programvare. Jeg har opplevd euforien omkring bruk av Internet og WWW. Jeg har vært på besøk hos Xerox PARC og Google. Besøkt Google både i Silicon Valley og i Tokyo.
    Og jeg er blitt mer og mer skeptisk til mye av det som skjer med IT i skolen. Jeg har en sterk tro på at det er nyttig, men man vet for lite (fremdeles) om hvordan det kan brukes best. Det er masse entusiastiske enkeltpersoner som har prøvd noe i liten skala, men få som kan dokumentere noe skikkelig.

    Tekstbehandlig ble sett på som noe veldig nyttig, for nå kunne elevene skrive mye mer. Man kunne kladde og bearbeide kladden mer effektivt og dermed skrive flere og bedre tekster. Det som har skjedd er at man skriver mer og mer, men dårligere og dårligere fordi tekstbehandleren retter opp skrivefeil man gjør slik at man ikke lærer hvordan ordene skrives. Jeg viste studentene hvordan de enkelt kunne programmere en konkordansliste fra en tekst og sa at "dette er jo kjent stoff fra norsktimene". Det var det ikke - de ante ikke hva en konkordansliste var. Jeg nevnte at man brukte vel det for å sjekke om man hadde en tendens til å bruke de samme ordene og vendingene slik at man kunne justere det man skrev slik at det ikke ble så repetitivt, men det var ukjent farvann. Jeg spurte også om de ikke bruke synonymlister for å variere hvordan de skrev, men det var også ukjent stoff. Dette hadde jo vært en flott utnyttelse av elektronisk skriving, men de fortalte at de bare brukte tekstbehandling for å skrive mye, ikke for å skrive bedre.

    cruiser vil sikkert si at jeg er en gretten gammel gubbe, og det er jeg sikkert. Det betyr ikke at jeg tar feil!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vel dere angriper et verktøy for ikke å tilfredsstille et formål det ikke har. Det blir ganske meningsløst.
    ingen som har gjort. du må kanskje lære deg litt lesning også. blir for dumt dette.
    Er du blitt helt senil eller. Hele denne ordvekslingen startet med Kahoot(og tilsvarende digitale verktøy) og dens manglende egenskaper for læring. Greit nok at du føler behov for å skylde dine manglende forelesningsevner på resten av verden, men ikke ta det ut over meg. Jeg har intet med det å gjøre.
    falskt! veldig falskt.

    det er noe radikalt feil når unge mennesker sitter og tilegner seg et pensum ved å løse flervalgsoppgaver fremfor å lese skriften. utbredt ved førekorteksamen er jeg blitt fortalt, og ved ex. phil. ved egenerfaring. i tillegg klager de samme kroppene over at det er for mye pugg…
    les videre derfra.

    det må være grenser for hva en kan tillate seg å si.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn