Jeg vil bare presisere at dette ikke betyr at jeg sitter med noen fasit, bare at jeg har opplevd ganske mye omkring IT og skole.
Jeg var til stede Microsoft prøvde å "kjøpe" NTNU (min tolkning av noe som ble sagt i et møte mellom MS og ledelsen ved NTNU). Jeg har opplevd utstyrfokuset på skolene (kjøp masse utstyr, så finner vi sikkert noe det kan brukes til). Jeg har opplevd tiden da vi hadde et Datasekretariat som skulle lære opp lærere til å lage sin egen programvare. Jeg har opplevd euforien omkring bruk av Internet og WWW. Jeg har vært på besøk hos Xerox PARC og Google. Besøkt Google både i Silicon Valley og i Tokyo.
Og jeg er blitt mer og mer skeptisk til mye av det som skjer med IT i skolen. Jeg har en sterk tro på at det er nyttig, men man vet for lite (fremdeles) om hvordan det kan brukes best. Det er masse entusiastiske enkeltpersoner som har prøvd noe i liten skala, men få som kan dokumentere noe skikkelig.
Tekstbehandlig ble sett på som noe veldig nyttig, for nå kunne elevene skrive mye mer. Man kunne kladde og bearbeide kladden mer effektivt og dermed skrive flere og bedre tekster. Det som har skjedd er at man skriver mer og mer, men dårligere og dårligere fordi tekstbehandleren retter opp skrivefeil man gjør slik at man ikke lærer hvordan ordene skrives. Jeg viste studentene hvordan de enkelt kunne programmere en konkordansliste fra en tekst og sa at "dette er jo kjent stoff fra norsktimene". Det var det ikke - de ante ikke hva en konkordansliste var. Jeg nevnte at man brukte vel det for å sjekke om man hadde en tendens til å bruke de samme ordene og vendingene slik at man kunne justere det man skrev slik at det ikke ble så repetitivt, men det var ukjent farvann. Jeg spurte også om de ikke bruke synonymlister for å variere hvordan de skrev, men det var også ukjent stoff. Dette hadde jo vært en flott utnyttelse av elektronisk skriving, men de fortalte at de bare brukte tekstbehandling for å skrive mye, ikke for å skrive bedre.
cruiser vil sikkert si at jeg er en gretten gammel gubbe, og det er jeg sikkert. Det betyr ikke at jeg tar feil!