Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om det er en trøst, så klarte 57% av sivilingeniørstudentene å finne rett prosentandel kvinner.
    Det synes jeg er litt skremmende, som ing.student så var dette noe jeg løste på under 15sekunder med kalkulatoren, tok vel mest tid å taste inn på HPn(RPN kalkulator må man ha:rolleyes:).
    Kalkulator? 135 av totalt 250 = 270/500 = 540/1000 = 54%. 3 sekunders hoderegning.

H

Hardingfele

Gjest
    Lærerstudentene får ikke bruke andre hjelpemidler enn papir og penn. Ellers liker jeg også å bruke slike tricks, erato. Det holder hodet skjerpet.

Aftenposten hadde en prøve på testen en tid tilbake. Der kunne jeg løse alle oppgavene i hodet. Man får vel bare undre over hva som er skjedd med undervisningsmetodene.

Er ellers morsomt å legge sammen prisen på varer i hodet, og så gi sluttsummen rett før personen i kassen kikker etter svaret. Man får blikk som om man har tryllet.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det kan vel ikke bare være matte kunnskaper, jeg mener du trenger ikke mye matte kunnskaper for å løse nevnte oppgave - blir vi dummere ? Og i fall av hva ? Det gjelder å holde hode skjerpet som Hardingfele sier.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.109
    Det kan vel ikke bare være matte kunnskaper, jeg mener du trenger ikke mye matte kunnskaper for å løse nevnte oppgave - blir vi dummere ? Og i fall av hva ? Det gjelder å holde hode skjerpet som Hardingfele sier.
    Matte kunnskaper er noe annet enn mattekunnskaper.
    Tunfisk biter betyr noe annet enn tunfiskbiter.

Hvordan står det til med norskkunnskapene? :p

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Matte kunnskaper er noe annet enn mattekunnskaper.
    Tunfisk biter betyr noe annet enn tunfiskbiter.

Hvordan står det til med norskkunnskapene? :p
    Som dyslektiker er det vel så som så og det som er igjen er ødelagt av ordlister på PC - bare sjekk selv :)

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.130
    Slike triks har jeg dessverre ikke brukt tid på kverne, kalkulatoren er med meg i brystlomma stort sett hele tiden og er nok litt for tilgjengelig både privat og under studier(det kjøres stort sett en del selvskrevne programmer som en del av undervisningen med den), men hadde jeg ikke hatt kalkulatoren på meg og tenkt meg om noen sekunder skal man ikke se bort ifra at den hadde gått ganske bra allikevel uten :) Samler på HP'er, så bruker de til alt, kanskje jeg burde la kalkulatorene være hjemme istede:-[

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg anbefaler folk flest å lese boken "Skulen som forsvann" av Jon Hustad.
    IMHO beskriver han ganske greit hva som har gått galt i norsk skole fra ca 1945 og frem til i dag.
    Da jeg gikk på lærerhøgskulen, gikk jeg sammen med studenter som ALDRI hadde sett en annengradslikning.
    Og når en så vet at eksamensoppgaven i matte var mer innviklet i 9.klasse i 1969 enn den var i 1.videregående på begynnelsen av millenniet, ja da ser en jo klart hva som er i full gang. Man senker kravene suksessivt, med de konsekvenser det medfører. Kanskje ikke så rart at broen de skulle bygge i Trondheimsområdet, kollapset....
    Så hvis man ønsker å gjøre noe med tingenes tilstand, er det overhodet ikke tilstrekkelig å sette inn alle ressurser i videregående eller høyere utdanning. Nei, jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at innsatsen bør settes inn laaaangt tidligere, noe som vil måtte komme til å koste en del penger som ikke er bevilget, PLUSS AT FORELDRE I LANGT STØRRE GRAD SKAL KUNNE KREVES ET LANGT STØRRE ANSVAR ENN MANGE TAR I DAG.
    Leste f eks en artikkel i en av tabloidene, hvor det ble klaget over at det ikke var få dager de satt med lekser til etter kl 21 med ungene. Hallo i luken; hvis det blir konsekvensen av at foreldre på død og liv skal realisere seg selv i den grad de ønsker - og det er det ikke rent få som i stor grad ønsker - er det kanskje på tide å vurdere om man i det hele tatt skal sette barn til verden - seriøst ment!
    Så kan man begynne å se undervisningsmetodene, som noen har en lei tendens til å henge seg opp i. Det er ikke slik at man har funnet opp hjulet på nytt ifht disse, men at metodene kanskje ikke har samme effekt som tidligere, delvis pga at skolen og lærerne idag må bruke vesentlig mer tid på utenomfaglige ting ifht elevene enn tidligere, da dette var ting og problemstillinger som ble ivaretatt av foreldre på hjemmebane. Man kan kanskje driste seg til å påstå at tidligere tiders foreldre generelt sett gjorde en bedre jobb med å preparere og følge opp elevene ifht skolegangen enn hva tilfellet er i dag. Tidligere var det f eks mer vanlig å snakke om hva en kunne, idag går det mer i hva en har og hvor "fiiin" man er og hvor mange likes man får på div sosiale medier..... Puh, kjenner at jeg fikk litt vann på mølla i kveld.
    Kunne skrevet masse jeg, ifht hvordan foreldre og elever fremstår, til tross for at jeg forsøker å ta vare på og benytte meg av det beste fra BÅDE fortid og nåtid i min skolehverdag.

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Om det er elever eller lærere det gjelder så er mitt inntrykk at mange er redde for å jobbe hardt over tid med noe. Min erfaring fra matematikk er at det koster en del for de fleste å bli god, man må regne mye og trene hodet, bli vant med å "ta ting i hodet" istedet for å gripe etter kalkulatoren.

Hos oss har gjerne elevene 3-5 stykker å regne i uken i lekse. Jeg synes det er lite, allikevel får man rett som det er tilbakemeldinger fra foreldre om at man nærmest tar livet av barna - "de får jo ikke fritid!!!". Da jeg gikk på ungdomsskolen var den mye verre totalt sett, men lekser var det langt mer av og et og annet sitter nå igjen mellom øra.

Det man også må huske er at ungdomsskolen og leksearbeidet i sær er jo der mtp at individet skal kunne jobbe selvstendig med et arbeide. Må ser jo fremover mot en studiehverdag for ganske mange.

Sist redigert av en moderator:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og det snakkes vel i større og større grad om at skolen skal være leksefri....

Ungene har vist god nok tid til å se på TV. Fra skoleslutt til rundt 18 er vel nesten alle kanaler fulle av fordummende komiserier, som er så dumme at det må legges på latter for at folk skal skjønne når man skal le. De fleste er engelskspråklige men dubbet da eleven verken kan leste undertekst eller forstå engelsk. Ikke rart man ikke kan regne litt % eller tenke logisk, når alt er blåst ut igjen før middag.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Alt skal være så morsomt og enkelt i dag. "Instant gratification" generasjonen. Det er mange fag som krever konsentrasjon og øving. Matematikk er et av dem. For mange skal skolen være underholdning, og lærerne skal være artister som skal fange oppmerksomheten og underholde elevene så de ikke kjeder seg. Da er det ikke rart at matematikk blir vanskelig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har vært stud.ass (gruppeveileder) i matte på Gløshaugen. Det var til tider labert nivå da for snart 20 år siden og har neppe blitt bedre siden. Det var dog for en av linjene det var lett å komme inn på.
    Begynte på "skipsteknikk" på Gløshaugen i 76 ( ?? tror jeg det var ) og må bare innrømme at matematikken ble et sjokk allerede den gangen. Kom fra naturfaglinje og tror at de som kom fra Reallinjen hadde det litt lettere, dog ikke mye. Foreleseren begynte med å si: " Nå skal vi benytte de første 2 1/2 ukene til å lære dere det dere burde ha lært på videregående, og som vi VET at dere ikke har lært! " Og så begynte et råkjør!

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.510
    Torget vurderinger
    2
    Om det er en trøst, så klarte 57% av sivilingeniørstudentene å finne rett prosentandel kvinner.
    Skrekk og gru,,, heretter tør jeg ikke kjøre over broer bygget etter 1984..( Ref en professor på Bygg fra NTH for noen år tilbake).
    Jeg tør banne på at "110%":rolleyes: av mitt kull som startet på NTH i 1981 klarte dette stykket, vi gjorde oss ferdig med slikt på barneskolen!!!.

Nå kan nydannede kjemi-NTNU-ere ikke engang PV=nRT, og unge kolleger må nå forklares hva partialtrykk er. Men 500 000 kr i begynner- lønn det syns de de fortjener...

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.510
    Torget vurderinger
    2
    Du synes ikke studielånene er høye nok som de er?
    Man betaler ikke renter på lånet så lange man studerer, og hvis studentene som gidder å fullføre sine studier får omgjort den delen av lånet som dekker skolepengene til stipend ... så vil de ikke bli høyere for de seriøse studentene.

Men den som driter i studiene etter en stund ... ja de vil måtte betale for gildet selv.

Det vil garantert føre til at flere velger å fullføre studiene selv om det var litt kjedelig.
    Men regelen er jo allerede slik at lån omgjøres delvis til stipend ved bestått,, spørsmålet er vel om bestått er godt nok, ...
    Min datter tok en 3 årig bachelor på 2.5 år på Univesitetet og sa at hadde hun visst hvor lett og slapt det var hadde kun meldt seg opp i flere fag og blitt ferdig på 2år.

At mengder med studenter ikke klarer å fullføre på normert tid, er utolig slapt. Som ansatt i et større industriselskap har jeg påtruffet en diplomstudent som først begynner å jobbe på sin diplomoppgave etter at 3 av 4 månderer er gått. Studenten måtte benytte foresningsfri til å ta 2-3 månderer fri for å stå på ski om vinteren...., Vel, han kan glemme å få jobb hos oss

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Men 10.000,- kroners spørsmålene er vel disse:

1. " Hva er den laveste karakter i matematikk en som begynner på lærerutdanning MÅ ha fra videregående skole for å få lov til å begynne et studium som innebærer at vedkommende skal undervise i matematikk på a- Barneskole, b-Ungdomsskole, c-Videregående ? "

2. " Hva er den laveste karakteren i matematikk vedkommende MÅ ha ved avsluttende eksamen fra lærerutdanningen for å kunne få lov til å undervise i matematikk på a- Barneskole, b-Ungdomsskole, c-Videregående ? "

Det er mulig at jeg er en "enkel sjel" men jeg tror faktisk at man MÅ kunne et fag rimelig godt for å kunne formidle dette til elever som i utgangspunktet ikke kan noe som helst om faget.

Men selvsagt, det er mulig jeg tar helt feil og at det eneste som betyr noe er at man er en snill, hyggelig og cool type som "forstår" ungdommen! :p

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kommer fra en gammel lærerfamilie. Lærere i generasjoner tilbake. Min gamle far sa alltid at status, lønn og kvaliteten på skolen hadde vært i en jevn og sikker glideflukt på vei mot et nullpunkt helt siden 1945! Da "Evalueringsutvalget 1 og 2 " leverte sine innstillinger sukket han og sa ( på fleip ): "Jeg visste ikke at så mange AP politikere hadde så mange dumme barn at de må senke kvaliteten så mye for at disse ungen skal henge med!"

Men det er nok et faktum at lærernes lønn og arbeidsvilkår har vært under konstant politisk press helt siden krigen. Hvorfor? Mulig det stemmer som enkelte sier at visse politiske grupperinger har vært misunnelige på lærernes tradisjonelle status, lønn og sommerferie ( avspasering )? Det eneste jeg tør si med sikkerhet er at de fleste som uttaler seg om skolen vet mindre om saken jo mer skråsikkert de uttaler seg.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.510
    Torget vurderinger
    2

1. " Hva er den laveste karakter i matematikk en som begynner på lærerutdanning MÅ ha fra videregående skole for å få lov til å begynne et studium som innebærer at vedkommende skal undervise i matematikk på a- Barneskole, b-Ungdomsskole, c-Videregående ? "

2. " Hva er den laveste karakteren i matematikk vedkommende MÅ ha ved avsluttende eksamen fra lærerutdanningen for å kunne få lov til å undervise i matematikk på a- Barneskole, b-Ungdomsskole, c-Videregående ? "

Det er mulig at jeg er en "enkel sjel" men jeg tror faktisk at man MÅ kunne et fag rimelig godt for å kunne formidle dette til elever som i utgangspunktet ikke kan noe som helst om faget.

Men selvsagt, det er mulig jeg tar helt feil og at det eneste som betyr noe er at man er en snill, hyggelig og cool type som "forstår" ungdommen! :p
    Vel på NTH i de harde '80 åra måtte jeg som 3 og 4 års student ha 1.0 dvs toppkarakter for å få jobb som studentveileder for 1 klassinger i samme fag. På gymnasnivå bør man minst ha hatt 5 for å få undervise på samme nivå.. Men det er vel utopi i dag,,,

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Vel på NTH i de harde '80 åra måtte jeg som 3 og 4 års student ha 1.0 dvs toppkarakter for å få jobb som studentveileder for 1 klassinger i samme fag. På gymnasnivå bør man minst ha hatt 5 for å få undervise på samme nivå.. Men det er vel utopi i dag,,,
    Er ikke noe problem å få 5 i matte på videregående i dag.
    Problemet er at det vel kanskje bare ville holdt til 3 eller 4 på 80-tallet, fordi kravene idag er lavere for en 5`er.....

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Det sier vel alt om behovet for skolegang når NASA oppdager en jordliknende planet 1400 lysår unna og gjengen på facebook diskuterer saken som om det var nært forestående å ta en romferge dit.

"Skal vi ødelegge en planet til nå!?!?!"
    "Ikke bruk penger på slikt!!"

osv....etc...

H

Hardingfele

Gjest
    Alle disse filmene og tv-seriene med romskip har fått folk til å tro det er tut og kjør.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.783
    Favoritten min er at det smeller når de skyter i verdensrommet. Massetrttheten er noe slikt som tre molekyler pr kubikkmeter.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.279
    Sted
    '
    At nivået i videregående synker når absolutt alle skal forsøke å gjennomføre er selvfølgelig - det er ren statistikk. Hvis vi antar at det kreves en IQ på +0s for å fullføre videregående og at en hel populasjon starter på videregående vil det si at 50 % gjennomfører. Senker vi kravet til -2s vil 98 % gjennomføre. Det er på det nivået det må ligge hvis målet er at alle skal bestå videregående skole.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    En diskussjon som gikk i Tyskland:

der var en 17 åring som skrev i en Tweet: "Jeg er snart 18 og har hverken peiling på skatt, husleie eller forsikring. Men jeg kan skrive en poesianalyse i 4 språk..."

Hvordan ser det ut med undervisning av denne typen allmennkunnskap her i Norge? Er dette noe som er tema i undervisningen?

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Personlig økonomi innføres i grunnskolen om sånn ca. 20 år vil jeg tippe. #2035

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.866
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^Jeg er enig i at den type allmennkunnskap bør i større grad prioriteres, ja. Fem timer med realfag (matematikk+naturfag) i uka, er for snaut på ungdomstrinnet. Problemet er at det er altfor mange fag, og ingen vil gi (seg).

C

Cyber

Gjest
    Ja, det er ikke helt overførbart bit for bit, men mekanismene er de samme.

Og er det en ting jeg har lært i disse sakene så er det å stole på magefølelsen. Den stemmer så og si alltid.

Hos oss kjørte vi filmen for hele ungdomstrinnet og det var mange våte øyne.

Vi sparker i gang høstens show fra onsdag av - blir godt å komme i gang nå.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Følg så gjerne opp med å vise "Bølgen" og "Gutten i den stripete pyjamasen", så øker nok empatien noen hakk hos flere i den store massen - som gjerne lever i villfarelsen at det viktige i livet er antall liker på sosiale medier.....

Mvh
    Proffen

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.866
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som en digresjon...

Ble presentert 11 nye medarbeidere i dag, alle som en var kvinner :rolleyes:

C

Cyber

Gjest
    Som en digresjon...

Hehe, hadde også oppsummering: Alle nyansatte hos oss i år var kvinner, kun en mann igjen i ledelsen og han går om 6 mnd. Min skole er 1-10 på 570 elever og på 1-7-trinn er det èn mann under 55 år og resten går av med pensjon i løpet av 3 år. Kvinnene tar over. :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Som en digresjon...

Hehe, hadde også oppsummering: Alle nyansatte hos oss i år var kvinner, kun en mann igjen i ledelsen og han går om 6 mnd. Min skole er 1-10 på 570 elever og på 1-7-trinn er det èn mann under 55 år og resten går av med pensjon i løpet av 3 år. Kvinnene tar over. :)
    ...blir masse god omsorg, da, i alle fall! :rolleyes::cool:

mvh
    Proffen

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som en digresjon...

...blir masse god omsorg, da, i alle fall! :rolleyes::cool:

mvh
    Proffen
    Og mange frustrerte gutter.... Ikke bra. Hvor er kvoteringsombudet :eek:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Der slo du meg, gitt. Skulle nettopp til å poste den lenken.
    Jeg kunne ikke vært mer enig!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn