Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Da misforstod du. Min reaksjon var ikke på artikkelen som sådan, men budbringerens bakomforliggende hensikter.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    792
    lars_erik skrev:
    ^Da misforstod du. Min reaksjon var ikke på artikkelen som sådan, men budbringerens bakomforliggende hensikter.
    Men hva synes du om artikkelen da?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    lars_erik skrev:
    Angående beredskapen?
    Den kunne vært bedre, det ser man i ettertid. Samtidig var dette så utenkelig at knapt noen kunne forestille seg noe slikt.

Men ansvaret for massakren har hverken Storberget eller Stoltenberg.
    Per Sandberg, som i desperasjon etter saker å fronte partiet på startet dette sidesporet, står mye nærmere ansvaret. Både politisk, retorisk og indirekte. Sandberg er en slimål, som snor seg fram ved å plante frykt for fremmede.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    792
    lars_erik skrev:
    Gubra skrev:
    lars_erik skrev:
    Angående beredskapen?
    Den kunne vært bedre, det ser man i ettertid. Samtidig var dette så utenkelig at knapt noen kunne forestille seg noe slikt.

Per Sandberg, som i desperasjon etter saker å fronte partiet på startet dette sidesporet, står mye nærmere ansvaret. Både politisk, retorisk og indirekte. Sandberg er en slimål, som snor seg fram ved å plante frykt for fremmede.
    Forøvrig mener jeg Kartago bør ødelegges.....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    lars_erik skrev:
    Gubra skrev:
    lars_erik skrev:
    Angående beredskapen?

Forøvrig mener jeg Kartago bør ødelegges.....
    Javel... ???

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår hvorfor du mener at BB har en alternativ agenda for sitt ønske om avgang, men det er ikke slik han fremstiller det. At han har flere grunner til det ønsket er helt sikkert, men her har han kun gitt uttrykk for at justisministeren bør gå på grunn av skandalen i etterretningen. Men jeg vil tro at problemet i etterretningen stikker dypere og går lenger tilbake i tid til at justisministeren kan stilles for ansvarlig. Jeg synes at i mange tilfeller får ledere for mye ansvar og press til å gå. I mange tilfeller dreier det seg om noe de ikke har hatt noen mulighet til å påvirke.

Men så har vi da engang en slik kultur som vi har, og det er en kultur som nødvendigvis må eksistere. Ledere må ta ansvar og ta konsekvensen av det. Jeg er faktisk tvilende om at justisministeren kunne ha påvirket dette resultatet, og politisk valgte ledere bør ikke nødvendigvis gå på grunn av taktiske feil i systemet som ligger under deres formelle ansvar. Det er heller ikke sunt for regjeringer at statsråder må gå i alle mulige saker. I denne saken tror jeg heller ansvaret bør plasseres litt lenger nede, for noen må ta ansvar og vurdere sin stilling. Det er ingen tvil om at vi neppe vinner noe som samfunn å fjerne den politisk valgte ansvarlige rent faglig. Vi blir ikke tryggere av å fjerne en statsråd som tross alt ikke er etterretningspesialist, og neppe har noen anledning til å overstyre våre hemmelige tjenester i detalj. Uten en relativt uavhengig etterretningstjeneste ville kanskje Treholt aldri vært tatt? Noen av de som stolte på ham ville hatt anledning til å stoppe prosessen fordi de ikke trodde på riktigheten i misstanken.

Derfor bør det kanskje i denne sammenheng være slik at vi bør se på hvilken faglig effekt vi vil få av et skifte, og da får vi holde politisk uenighet og eventuelle antipatier/sympatier utenfor. Å hevde at regjeringen har en uansvarlig justispolitikk er ikke grunnlag, for den politikken er valgt av folket. Er det sannsynlig at en rødgrønn minister ville har stått bak et ensidig fokus på muslimsk terror, på klar bekostning av overvåkingen av politiske grupperinger på ytre høyrekant. Det er samme tabbe som ble gjort på slutten av syttitallet, og på den tiden var det i alle fall garantert at justisministeren ikke hadde noe han skulle ha sagt overfor POT. Samme situasjon har vi nok i dag. Hadde Storberget blitt fortalt at "vi konsentrerer oss om å holde øye med kriminelle personer i det norsk-pakistanske miljøet, og så erklærer vi høyreekstremistene som ufarlige eller ikke-eksisterende" av PST, så tror jeg ikke han hadde svart at det er greit.

Det finnes ingen regel om at høyeste sjef må gå hver gang det er noe som går feil i organisasjonen. Slik er det ikke i næringslivet, slik er det ikke i organisasjonslivet, og slik er det ikke i politikken. Det prinsippet bør vel kun anvendes når den det angår kunne hatt noen som helst innflydelse, eventuelt burde ha oppdaget faren på forhånd. Utover det er det et skjønnsspørsmål, basert på behovet for hoderulling og fraværet av andre hoder å rulle. Det er nemlig i seg selv ikke noe poeng å la hoder rulle for rullingens skyld.

Og ikke la dette handle om BB. Han mener helt sikkert det han skrev tidligere, nemlig å forholde seg til saken om ansvar for blunderen til PST. Han øvrige meninger om innvandring og politiske holdninger bør ikke ha noen relevans før de temaene er oppe til diskusjon. Og det er en helt annen diskusjon, selv om den ikke ville vært OT i denne tråden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Svaret er ja.

Bekymre seg litt mer om årsakene til massakeren, kanskje? Det hadde noen og enhver stått seg på. Men det passer bra å finne en annen sau å henge bjella på; Storberget.
    Patetisk, rett og slett.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Takk for fin respons på innlegget mitt vedrørende Hanne Skartveits artikkel om Storbergets politiske ansvar og hvilke følger det burde få.
    Min mening er at han bør ta konsekvensen av systemsvikten, innse sitt ansvar (han vet det jo sjæl, innerst inne), og gå av som statsråd.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    lars_erik skrev:
    ^Svaret er ja.

Bekymre seg litt mer om årsakene til massakeren, kanskje? Det hadde noen og enhver stått seg på. Men det passer bra å finne en annen sau å henge bjella på; Storberget.
    Patetisk, rett og slett.
    Årsaken vet vi, men den må for all del tåkelegges. Etter å ha sett VG og Dbs folk på TV her om dagen har siste rest av respekt for blekkene forsvunnet. Lars Helle og Hanne Skartveit fremsto som noen ganske ynkelige vesener.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    lars_erik skrev:
    ^Svaret er ja.

Patetisk, rett og slett.
    Årsaken vet vi, men den må for all del tåkelegges. Etter å ha sett VG og Dbs folk på TV her om dagen har siste rest av respekt for blekkene forsvunnet. Lars Helle og Hanne Skartveit fremsto som noen ganske ynkelige vesener.
    Hanne Skartveit har i mine øyne aldri hatt noen kredibilitet. Hun har holdninger man må langt ut på høyresiden for å matche.
    Men; igjen er det ingen oppgående politikere som tar tak i dette og setter f.eks Sandberg, som fronter dette, på plass. Skal de aldri lære? Skal ekstremistene alltid få sette dagsorden?

N

nb

Gjest
    Dette er vel ganske typisk: Først er det full krise når Carl I. Hagen påpeker det opplagte - om enn på en eksepsjonelt klønete måte - i at den svært omfattende etterfosrkningen etter angrepene 22. Juli vil gå ut over politiets øvrige arbeide.

Så går det noen uker, så kommer saker som dette i media.
    http://www.aftenposten.no/meninger/leder/article4231538.ece
    http://www.dagbladet.no/2011/09/20/nyheter/innenriks/voldtekt/politikk/18202537/

Erfarne etterforskere vokser ikke på trær, så man må faktisk velge mellom å sette alt av ressurser inn på denne ene saken og la svært mye annet bli henlagt eller så må man trappe ned og prioritere andre ting (noe som vil skje etter hvert regner jeg med). Det er sannsynligvis også begrenset hvor lenge opinionen vil godta det.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    lars_erik skrev:
    Hanne Skartveit har i mine øyne aldri hatt noen kredibilitet. Hun har holdninger man må langt ut på høyresiden for å matche.
    Men; igjen er det ingen oppgående politikere som tar tak i dette og setter f.eks Sandberg, som fronter dette, på plass. Skal de aldri lære? Skal ekstremistene alltid få sette dagsorden?
    Hanne Skartveit er journalist.
    Kredibilitet?
    Ekstremistene?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dere som våger å kritisere politiet prøver nå bare å avlede oppmerksomheten fra de som har det EGENTLIGE ansvaret for alt dette her, og dere er sikkert Frp- sympatisører alle som en! (Ikke sant, diverse sentralister? ::) )

I dag kan ABC Nyheter avsløre at både politiets egne rapporter og vitneavhørene i Utøya-saken viser at alt som kunne gå galt, gikk galt for politiet den 22. juli.

V

vredensgnag

Gjest
    Å? Det stemmer ikke? Skit samma, kritisér politiet likevel, så godfølelsen treffer.

- Det er helt feil. Vi var der av egen fri vilje. Det var ingen som ba oss reise ut. Politiet beordret egentlig folk vekk, men en del av oss trosset politiets ordre. Vi hørte litt dårlig for å si det sånn, sier Jørn Øverby til VG Nett.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10038733

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    +1

Leder av Den Nasjonal Støttegruppen, Trond Blattmann, fremstår mer og mer som en tvers igjennom hederlig person med meninger og holdninger som den norske presse bør ta lærdom av og lytte ekstra godt til.

N

Nifelheim

Gjest
    skjønner meg ikke helt på abcnyheter. Ved å trykke dette mister de jo troverdighet som presseorgan. Hva gikk gjennom redaktørens hode? abcnyheter er en liten og relativt ukjent aktør og ved å komme med dette tøvet viser de jo at de ikke kan tas på alvor.

abc-nyheter melder om beordring og står for det de har skrevet til tross for at alle går imot dem, til og med dems egen kilde.

Nye lesere vil sette merkelappen tullball på abcnyheter.

Er abcnyheter det nye søndagsøndag?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    skjønner meg ikke helt på abcnyheter. Ved å trykke dette mister de jo troverdighet som presseorgan. Hva gikk gjennom redaktørens hode? abcnyheter er en liten og relativt ukjent aktør og ved å komme med dette tøvet viser de jo at de ikke kan tas på alvor.

abc-nyheter melder om beordring og står for det de har skrevet til tross for at alle går imot dem, til og med dems egen kilde.

Nye lesere vil sette merkelappen tullball på abcnyheter.

Er abcnyheter det nye søndagsøndag?
    Ikke vet jeg, men jeg registrer hvertfall hvem her inne som grep dette halmstrået omgående, som et ledd i tåkleggingen av de mer dyptpløyende årsakssammenhenger.

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Dere som våger å kritisere politiet prøver nå bare å avlede oppmerksomheten fra de som har det EGENTLIGE ansvaret for alt dette her, og dere er sikkert Frp- sympatisører alle som en! (Ikke sant, diverse sentralister? ::) )

I dag kan ABC Nyheter avsløre at både politiets egne rapporter og vitneavhørene i Utøya-saken viser at alt som kunne gå galt, gikk galt for politiet den 22. juli.
    Om du regner mitt utsagn som "kritikk av politiet" så bommer du, jeg påpekte kun det åpenbare i at når svært store begrensede ressurser settes inn på en enkelt sak så må det nødvendigvis gå ut over det øvrige arbeidet. Og siden dyktige etterforskere er et begrenset gode vil man neppe løse det ved å kaste mer penger etter politiet. Politidistriker rundt Oslo er visstnok støvsugd for erfarne etterforskere.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg refererte bare til den holdningen enkelte her har stått for, som går på at kritikk mot politiet fremføres av de som vil legge skylden for det hele over på noen andre. Uansett hvor mye eller lite ansvar Frp og andre har hatt for å spre fremmedhat, så har jo politiets innsats vært noe begredelig okkesom.
    Noen har sagt de ville vente på hva undersøkelseskommisjonen fant ut vedrørende dette, men siden dette er et diskusjonsforum, kan man vel diskutere saker og ting før fasiten er på bordet?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråden er stengt inntil videre. Vi ser på den...

Edit: Rødt ska det være! bjornh, moderator

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn