Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    orso skrev:
    At dette ble utført av en enkeltstående norsk person hadde jeg aldri trodd. En slik bombe eksplosiv trodde jeg ikke var mulig å lage av en uproff. Utrolig absurd og trist, men jeg er også litt lettet over at det ikke sto bak en terror organisasjon. Det hadde skapt enda mer utrygghet.

Og dette forteller viktigheten av å ta vare på hverandre. Trist at et samfunn får en person med en slik atferd. Han er selvsagt skyld i egne handlinger, men samtidig vet man at miljøet rundt har stor påvirkning. En tragisk dag for Norge.
    En gjødselbombe av gigantformat kan hvem som helst lage med tilgang til
    AN + diesel og en sementblander. Brukte selv mye av dette stoffet i min
    tid i bergverksindustrien på 70-tallet. Mye brukt som roadbombs i Afghanistan.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.739
    Torget vurderinger
    1
    Delle skrev:
    Vi får anta at gjerningsmannen har like lite til felles med kristne nordmenn som islamske terrorister har med den jevne muslim.
    Apropos det; Kort tid etter bombeeksplosjonen (men før Utøya massakren ble kjent) gikk islamske terrorister ut og vedstod seg ugjerningen:

En gruppe som kaller seg «Helpers of the global jihad» skal ha påtatt seg ansvaret for bombeeksplosjonen i Oslo, melder svenske og amerikanske medier.
    Gruppen skal ha påtatt seg ansvaret for angrepet på et kjent jihadistforum og skal også ha skrevet at det kun er det første i en rekke angrep, skriver den svenske avisa Expressen og den amerikanske avisa New York Times.
    Terrorgruppen Ansar al-Jihad al-Alami, eller «Helpers of the global jihad» har lagt ut en melding om at de tar på seg ansvaret for angrepet i Oslo, ifølge Will McCants, en terroranalytiker på CNA-instituttet.
    -Vi har advart siden angrepene i Stockholm om flere aksjoner, sier gruppa ifølge McCants oversettelse, i en referanse til terrorangrepene i den svenske hovedstaden i desember i fjor.

Det er åpenbart at fantasien og propagandaen går på autopilot i de kretser. (Mye prat/lite krutt). De har sikkert mange sympatisører lokalt som tar slikt for god fisk.
    En annen mulighet/kombinasjon er at de faktisk har agenter ute i felten i andre land som på egenhand planlegger terrorangrep, og at sentrale ledere ikke vet nøyaktig om en terroraksjon før de kan lese om den i nyhetene.

V

vredensgnag

Gjest
    Stoltenberg var vel innom emnet "grupper som tar ansvaret uten å ha ansvaret" i den første pressekonferansen i går. I Tyskland og Irland gikk det så langt at Baader Meinhof og IRA etablerte spesielle kontaktkanaler til myndighetene, fordi de gikk lei av at andre tok æren for aksjonene deres ...

En merkelig verden.

Document.no har nå lagt ut alle kommentarene til Breivik. I natt var de borte en stund, og det fikk meg til å kalle dem feige, men de drev sikkert og organiserte materialet.

Når man leser gjennom der, får man inntrykk av et velutviklet og fullkomment avsporet intellekt, med hang til en skremmende ekstremisme i sitt forhold til mennesker med annen bakgrunn enn hans egen.

Bildet han la ut på Facebook den 17. der han står i frimurerdrakt var vel hans korsfarerbilde.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mannen er frimurer. Han viser på "document.no" at han sitter på info han "ikke kan offentliggjøre".
    Gir frimurerne info som får folk til å klikke?

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    rolfozzy skrev:
    Dette er så grusomt at det er vanskelig og kommentere på en fornuftig måte.

Ungdom, familie, pårørende. For et helvete, et ubeskrivelig helvete. En utrolig trist dag.
    Følger med på BBC's nyhetsendinger på morrakvisten og denne hendelsen preger hele nyhetsendingen.

Jeg tenker det samme som rolfozzy.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    I all sin absurditet så har terrorhandlinger et budskap. Terroristene har et mål og ønske som for noen er fornuftige, det være seg et fritt Baskerland eller USA ut av Afganistan. Det som nå har skjedd i Norge er ikke en terrorhandling, det er et massedrap utført av en forstyrret mann.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Omfanget av drapene ser ut til å være enda værre en hva jeg kunne engang tenke meg. :(

Jeg er opptatt av språk og en ting jeg tilfeldigvis har tenkt litt på i det siste, er hvordan enkelte nok kan oppfattes som å utrykke seg på en upassende måte når de skriver eller prater til andre på f.eks pressekonferanse og det er vel gjerne slik tenker jeg, at den som skriver eller prater nok kan ha bestemt seg for å snakke til et bestemt publikum (hvor forenklinger og andre banaliseringer lettere aksepteres, for et spesielt vennligsinnet publikum).

Har akkurat våkna så jeg er ikke så godt kjent med hva som har kommet fram de siste timene, om denne fyren.

N

nb

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Det som nå har skjedd i Norge er ikke en terrorhandling, det er et massedrap utført av en forstyrret mann.
    Han er siktet for en terrorhandling,så politiet er åpenbart uenige med deg. Her er paragrafen som er brukt i siktelsen:

§ 147a. En straffbar handling som nevnt i §§ 148, 151 a, 151 b første ledd jf. tredje ledd, 152 annet ledd, 152 a annet ledd, 152 b, 153 første til tredje ledd, 153 a, 154, 223 annet ledd, 224, 225 første eller annet ledd, 231 jf. 232, eller 233 anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,
    b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller
    c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en annen mellomstatlig organisasjon

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-018.html#147a

Siden han i tillegg kan siktes for overlagt drap på flere titalls personer blir han selvsagt dømt uansett.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det som nå har skjedd i Norge er ikke en terrorhandling, det er et massedrap utført av en forstyrret mann.
    Han er siktet for en terrorhandling,så politiet er åpenbart uenige med deg. Her er paragrafen som er brukt i siktelsen:

§ 147a. En straffbar handling som nevnt i §§ 148, 151 a, 151 b første ledd jf. tredje ledd, 152 annet ledd, 152 a annet ledd, 152 b, 153 første til tredje ledd, 153 a, 154, 223 annet ledd, 224, 225 første eller annet ledd, 231 jf. 232, eller 233 anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,
    b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller
    c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en annen mellomstatlig organisasjon

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-018.html#147a

Siden han i tillegg kan siktes for overlagt drap på flere titalls personer blir han selvsagt dømt uansett.
    Glad du nevner det, nb. Det blir for enkelt å påstå at han er en forstyrret mann, og så på den måten kunne melde seg fri for delansvar.

Her inne blir document.no lyrisk linket til med jevne mellomrom, med rene hyllester til hvordan Hans Rustad ser det gode og klare lyset når det gjelder hva slags samfunn vi skal ha. Rustads tanker er udemokratiske, menneskefiendtlige og brennstoff for folk som Breivik, som gjennom dem finner legitimering for sine tilbøyeligheter til å delta i samfunnsdefinisjonen vha makt og vold.

Vi står overfor en stor utfordring i Norge, og dette er et signal om hvor galt det kan gå når vi møter utfordringen med endimensjonale forståelser av hvor løsningene ligger.

Ordfører Stang brukte to sterke ord i går - "menneskets ukrenkelighet" - mens han refererte til det som foregikk på Utøya. Han kunne ikke forstå at de som stod bak ikke hadde respekt for menneskets ukrenkelighet.

Document.no er fyrtårn for manglende respekt for menneskets ukrenkelighet, og de som hegner til dem anser seg slett ikke som "forstyrrede".

(EDIT: tok bort en referanse til minerva, som ikke passer i sammenhengen).

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    En ondsinnet overlagt massemorder. 21 år er for mildt!!
    La oss håpe denne mannen får repeterende forvaring og aldri slipper ut. Slik ondskap kan man ikke tilgi eller behandle..
    Sleiven

N

nb

Gjest
    Merk:

anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,

Om ikke det å blåse bort store deler av regjeringskvartalet (også kjent som hvor utøvende makt holder til) kvalifiserer så vet ikke jeg hva som gjør det...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    vredensgnag skrev:
    Glad du nevner det, nb. Det blir for enkelt å påstå at han er en forstyrret mann, og så på den måten kunne melde seg fri for delansvar.
    Ikke misforstå meg, når jeg skrev "forstyrret" var ikke det et forsøk på å frikjenne mannen. Helt åpenbart at drapene var nøye planlagt.

N

nb

Gjest
    Sleiven skrev:
    En ondsinnet overlagt massemorder. 21 år er for mildt!!
    La oss håpe denne mannen får repeterende forvaring og aldri slipper ut. Slik ondskap kan man ikke tilgi eller behandle..
    Sleiven
    Politiet sier 21 år fordi det er strafferammen i paragrafen han er siktet etter. Forvaring kommer i tillegg som en påstand fra aktoratet om straff. Forvaring kan brukes ved særlig alvorlig karakter og er ikke knyttet til en bestemt paragraf i straffeloven.

Så vidt jeg kan se (er ikke jurist...) så er dette regulert i straffeloven paragraf 39c

§ 39c. Når en tidsbestemt straff ikke anses tilstrekkelig til å verne samfunnet, kan forvaring i anstalt under kriminalomsorgen idømmes i stedet for fengselsstraff når vilkårene i nr. 1 eller nr. 2 er oppfylt: 1. Lovbryteren finnes skyldig i å ha begått eller forsøkt å begå en alvorlig voldsforbrytelse, seksualforbrytelse, frihetsberøvelse, ildspåsettelse eller en annen alvorlig forbrytelse som krenket andres liv, helse eller frihet, eller utsatte disse rettsgodene for fare. I tillegg må det antas å være en nærliggende fare for at lovbryteren på nytt vil begå en slik forbrytelse. Ved farevurderingen skal det legges vekt på den begåtte forbrytelsen eller forsøket sammenholdt særlig med lovbryterens atferd og sosiale og personlige funksjonsevne. Det skal særlig legges vekt på om lovbryteren tidligere har begått eller forsøkt å begå en forbrytelse som nevnt i første punktum.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-004.html#39c

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    I all sin absurditet så har terrorhandlinger et budskap. Terroristene har et mål og ønske som for noen er fornuftige, det være seg et fritt Baskerland eller USA ut av Afganistan. Det som nå har skjedd i Norge er ikke en terrorhandling, det er et massedrap utført av en forstyrret mann.

Selv uten "fagutdannelse" på menneskers sinn kan man nok si seg enig i at han er forstyrret, veldig forstyrret. Men basert på det som kan leses av saker han har postet på nettet ( med forbehold om at det virkelig er han som har postet innleggene ) kan man faktisk se et budskap han ønsker å spre. Budskapet er grotesk og forvirret, men denne mannen var ute på et korstog mot Arbeiderpartiet og den politikken AP og regjeringen fører. Han ser nok seg selv som en "Messias" som skulle "frelse" landet fra det han oppfattet som AP's multikulturelle "landssvik".

Så jo dette var terror og den har et absurd budskap. Utover det er det vel ( tror jeg? ) et sunnhetstegn at man likevel ikke makter å forstå hvorfor i H...te han gjorde det. Dette er ikke en akseptabel måte å drive polikk på, og vi bare bønne, be og håpe at det blir veldig lenge til neste "nut case" gjør noe slikt. For dessverre er det umulig å beskytte seg 100% mot slikt.

V

vredensgnag

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ikke misforstå meg, når jeg skrev "forstyrret" var ikke det et forsøk på å frikjenne mannen. Helt åpenbart at drapene var nøye planlagt.
    Og jeg kunne vært rundere i formuleringen. Med klokskap kan vi alle gjøre Norge bedre etter dette. Det skylder vi disse stakkars ungdommene.

R

Roysen

Gjest
    Man får håpe at dette gjør at man ser litt på strafferammene og åpner for at ekstraordinære handlinger kan medføre at man låser inn personer og kaster nøkkelen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da er det klart at våre venner har mistet et barn. De hadde to på Utøya, datteren kom seg i sikkerhet men lillebror klarte seg ikke.

Forøvrig undrer jeg meg over den store aktiviteten ellers på HFS idag. Og folk bruker smilefjes akkurat som normalt.

Underlig, alt sammen.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.433
    Torget vurderinger
    4
    Ufattelig trist og uvirkelig. Tankene går til pårørende.

V

vredensgnag

Gjest
    Har noen hørt fra Emotikon, når det gjelder elevene hans som var der?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:
    Ikke bare er han frimurer, han er katolikk. En uggen kombinasjon.
    Hvorfor det? Er katolske frimurere overrepresentert på noe kriminalitetsstatistikk?

Eller- for den saks skyld- kjent for å spre terrorisme?

mvh

J

J.J

Gjest
    Jeg vet rett og slett ikke hva og si .... Det er grusomt trist - og jeg tenker på alle som er berørt av dette.
    Jeg sto opp til morgenen idag etter å ha sovet litt - og fikk vite at over 80 mennesker var døde...

Tårene trillet og jeg bare satt her helt apatisk.... Hva kan en gjøre med folks holdninger ??

Mine tanker går til dem berørte og til dem som måtte bøte med livet.

Jan Robert

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Fryktelig, og nå er det flere vitner som hevder at det må ha vært mer enn en skytter.

Helt ufattlige j**lig det ungdommene har vært med på der ute.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Kondolerer Ottone.

Hvordan dette har kunnet skje vil vi kanskje få et svar på en dag. Nå må folk få fred og ro til å kunne bearbeide sorgen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Vreden,

Det er en sak at man ikke nødvendigvis er enige i den politikk som føres av regjeringen, men det gjør faktisk ikke at man nødvendigvis på noen som helst måte hverken støtter disse handlingene eller skal sitte og føle seg medskyldig. Ditt utgangspunkt blir derfor helt feil og er en smule avsporing. For å si det pent!

Jeg har ikke vært, er ikke, og kommer nok ikke til å bli 100% enig med regjeringen når det gjelder innvandringspolitikken. Og jeg er nok slett ikke alene om å se det slik, men ærlig talt er det frekt å tillegge meg eller andre med samme samme syn noe "medansvar" for denne mannens handlinger. Det han har gjort får han pent ta ansvar for selv. Politisk debatt er en ting, politisk terror er faktisk noe helt annet!

Det du legger opp til med slike utsagn vil kun bidra til en knebling av den åpne debatten. Og knebler vi debatten vil det kun føre til mere terror. Det beste forsvaret mot politisk terror er faktisk en åpen debatt, der alle får komme til med sine meninger.

I dag er det en dag for sorg og empati med de pårørende som har mistet noen av sine, samt tid for å ta seg av de som har opplevd et grusomt mareritt. I morgen må den politiske debatten igjen få lov til å gå fritt, UTEN at du eller andre med slike herketeknikker prøver å kneble debatten. Lykkes du med slikt vil du kun gå i terrorens ærend! Og det tror jeg faktisk ikke er det du ønsker.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Mine kondolanser til Ottone, og også til dere som ennå ikke har fått vite at dere har mistet noen som står dere nær.

Dette er så omfattende at det dessverre nok ikke er til å unngå at flere her inne er rammet.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    Dette er så grusomt at det er vanskelig og kommentere på en fornuftig måte.
    Ungdom, familie, pårørende. For et helvete, et ubeskrivelig helvete. En utrolig trist dag.
    Jeg gjør rolfozzys ord til mine.

V

vredensgnag

Gjest
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vreden,

Det er en sak at man ikke nødvendigvis er enige i den politikk som føres av regjeringen, men det gjør faktisk ikke at man nødvendigvis på noen som helst måte hverken støtter disse handlingene eller skal sitte og føle seg medskyldig. Ditt utgangspunkt blir derfor helt feil og er en smule avsporing. For å si det pent!

Jeg har ikke vært, er ikke, og kommer nok ikke til å bli 100% enig med regjeringen når det gjelder innvandringspolitikken. Og jeg er nok slett ikke alene om å se det slik, men ærlig talt er det frekt å tillegge meg eller andre med samme samme syn noe "medansvar" for denne mannens handlinger. Det han har gjort får han pent ta ansvar for selv. Politisk debatt er en ting, politisk terror er faktisk noe helt annet!

Det du legger opp til med slike utsagn vil kun bidra til en knebling av den åpne debatten. Og knebler vi debatten vil det kun føre til mere terror. Det beste forsvaret mot politisk terror er faktisk en åpen debatt, der alle får komme til med sine meninger.

I dag er det en dag for sorg og empati med de pårørende som har mistet noen av sine, samt tid for å ta seg av de som har opplevd et grusomt mareritt. I morgen må den politiske debatten igjen få lov til å gå fritt, UTEN at du eller andre med slike herketeknikker prøver å kneble debatten. Lykkes du med slikt vil du kun gå i terrorens ærend! Og det tror jeg faktisk ikke er det du ønsker.
    Skal vi trekke inn årene i dag? Jeg refererte til Pink Panthers innlegg, før ditt. Og leste faktisk ikke ditt - om det er en trøst, pleier jeg hoppe over dine innlegg, så skulle du føle deg forulempet av noe jeg skriver, kan du trygt regne med at du ikke er min adressat.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    ottone skrev:
    Da er det klart at våre venner har mistet et barn. De hadde to på Utøya, datteren kom seg i sikkerhet men lillebror klarte seg ikke.

Forøvrig undrer jeg meg over den store aktiviteten ellers på HFS idag. Og folk bruker smilefjes akkurat som normalt.

Underlig, alt sammen.
    Vår dypeste medfølelse og kondolanse :'( :'(

Mvh XLNT og DoMentor

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.739
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foreslår at denne tråden forbeholdes nyhetsaspektet og det følelsesmessige (sorg/sinne/kondolanse) i saken.

Den politiske/prinsippielle diskusjonen som springer ut av 22. juli tragedien bør legges til en ny tråd.

P

Parelius

Gjest
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vreden,

En twittermelding jeg så referert på fjesboka sammenfatter vel noe av det problematske som ligger under uenigheten her:

?"Ser ni mönstret? Antingen en muslimsk *terrorist* eller norsk *galning*. Det är så strukturell rasism definieras!"

Tillegg: Sagt er sagt, men jeg sier meg enig med Pedal. Sorry.

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vreden,

En twittermelding jeg så referert på fjesboka sammenfatter vel noe av det problematske som ligger under uenigheten her:

?"Ser ni mönstret? Antingen en muslimsk *terrorist* eller norsk *galning*. Det är så strukturell rasism definieras!"
    Ja, jeg har sett samme på en del utenlandske kommentatorsteder - som symptomatisk for hvordan vi frikjenner "oss selv" på denne måten når slike gjerninger begås av stammefrender - mens vi ikke nøler med å bruke dem for hva de er verdt, når de begås av motstandere.

AUFs beslutning om å vende tilbake til Utøya vil vekke reaksjoner.

En øyenvitneskildring - man kan stusse over alle disse som er kommet på nett, så hurtig etter hendelsen, men det er slik dagens ungdom kommuniserer og deler opplevelser:

http://prableen.origo.no/-/bulletin/show/672218_helvete-paa-utoeya?ref=mst

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    AUFs beslutning om å vende tilbake til Utøya vil vekke reaksjoner.
    Men det er nok både nødvendig, riktig og ikke minst viktig. Alt annet vil dessverre være en seier for terroren. Oppfatter det faktisk som meget betryggende og lovende hva gjelder framtiden at AUF ledelsen er så oppegående selv i en så tøff situasjon som dette.

S

Smorte24

Gjest
    ottone skrev:

Underlig, alt sammen.
    Kondolerer.

Veldig trist.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn