Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å kalle DAB for ern suksess er å dra det langt utover alle støvleskaft, -i alle fall blant teknisk kyndige personer og andre med interesse for lydkvalitet. Men så er det forskjellige kvalitetskrav, - DAB er greit nok til reiseradio og bilbruk, men lydkvaliteten lider sterkt nettopp på grunn av antallet kanaler som deler på båndbredden. FM hadde helt grei lydkvalitet, men med noen forutsetninger. Støyfritt mottak i stereo stilte store krav til signalstyrke, mens mottak i mono på gode radioer var mye enklere. Et helt konkret problem med FM var at en overveldende del av personer forventet å få godt mottak uten antenne, - i seg selv en teknologisk selvmotsigelse.
    DAB har muligens bedre dekning i tettbebyggelse og byområder, fordi man der har optimalisert dekningsområdene for nettopp dette. Ideen med flere sendere på samme frekvens er i utgangspunktet god, men ute i huttiheita er det i praksis slik at det kun er en aktuell sender i nærområdet, og imellom bakkar og berg blir det da fort mange flekker uten dekning.....noe som er enkelt å forstå hvis man har litt kunnskap om radioteknikk og bølgeutbredelse --- hvis man da ikke er så heldig å ha en gammel Mitsubishi....
    Programinnholdet i dagens mange kanaler er de fleste av oss nokså enige om, - profeten unntatt....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Legg til en ny VW eller BMW, Aurora. Der funkere det også utmerket, også i de "grisgrente strøkene" jeg har kjørt. Skal teste i Vesterålen til sommeren :). Lydkvaliteten er jo som du sier avhengig av hvor mange kanaler som skal dele på båndbredden. Som jeg har nevnt tidligere kunne man redusert antall kanaler og krevd at man sender med minimum 128 kbps AAC+. Da tror jeg veldig få (om noen) ville reagert på lydkvaliteten.
    Men det er jo klart at DAB er innført for å gi muligheter til kommersielle aktører, og derfor synes jeg det er rart at NRK har vært en pådriver. Radio drives jo mer og mer på de kommersielle aktørenes premisser. FrP er nok veldig glad for dette, for nå vil det bli lettere å legge ned NRK og overlate eteren til reklamefinansierte kanaler. Det blir vanskeligere og vanskeligere å argumentere for en statsfinansiert kringkaster når alt de gjør er å sende den samme typen innhold som reklamekanalene gjør.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Hvem har kalt det for en enorm suksess? Men noen enorm fiasko er det heller ikke. At lydkvaliteteten var generelt noe bedre på FM er en stor bløff av nostalgikere som ikke vil se realiteten i øyet: moderne teknologi vil alltid utkonkurrere eldre systemer. Vet du i hvilken kvalitet musikken ble rippet til harddisk av radiobransjen mens vi hadde FM sendinger? Tror du snakker om noe du ikke har noen kunnskap om. Mange sendinger ble avviklet på ISDN linjer, med 64 Kb/s båndbredde,
    Dagens radio produksjon er ikke akkurat high end nå heller, musikken er fortsatt komprimert på serverne.
    Hvis du fortsatt vil tilbake til FM, så gjerne for meg, flytt til Uganda eller noe slikt hvor du finner det gamle FM nettet fra Norge. Men la oss som er fornøyd med DAB kose oss i fred med radio i fred.
    Noen klager uansett hva som tilbys, klaging fantes det mer enn nok av mens vi hadde FM.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Bra for deg at du i det minste har kunnskaper og vet hva du snakker om...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det forskjeller på biler, - eller kanskje heller radiomerker, er vel egentlig ikke merkelig, - slik var det før også.... men når evangeliet om at det ikke finnes problemer med DAB gjentaes i det uendelige, blir det litt mye.... Såvidt jeg forstår har du litt kjennskap til mine lokale forhold.... VI har en senderlokasjon på nordøya, - denne et 1kW, noe som ca tilsvarer en 100W sender på 100 MHz... med betydelige mengder gråstein mellom denne og huset mitt... Vi har tre bord og reiseradioer med DAB i huset, - med tildels mottaksproblemer....

    og til Graks - som kommenterte over, - enten har du ikke giddet lese det jeg skrev, - eller så forstår du ikke teknikken bak dette....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ref FM.nettet... jeg var også aktiv i nærradio fram til utpå 2000-tallet. På slutten av 90-tallet drev vi regionale samsendinger over ISDN, som med MPEG coding ga helt uproblematisk lydkvalitet. Det er mange typer codecer og komprimeringsalgoritmer som gir tilnærmet intet kvalitetstap. Da vi startet med nærradio i -84 var det ofte klager på dårlig mottak litt utenfor tettstedene.. På mitt standardspørsmål på slike klager, - " Har du antenne til radioen ??" var svaret stort sett "nei" eller "Hæ??"... radio uten antenne blir aldri bra...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg ser at dit jeg skal bør det ikke være problemer med DAB-mottak i hvert fall. Det er jo bilvei opp dit senderen er så det er vel derfor den ligger der den gjør, men den kunne jo ligget enda høyere i terrenget - da burde problemene der du bor vært borte, men jeg ser at det kan være problemer lenger sør.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - en fjelltopp lenger nord hadde vært greit.. men der var det ingen infrastruktur inntil nylig.. litt dårlig plass på den toppen også.. :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Tyskerne hadde observasjonspost og luftvern der oppe under krigen, så en DAB-sender burde det jo vært mulig å få plass til der... :)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Synd at dere med dårlige dekningsforhold ikke tar det enkle grepet å sette inn en bedre antenne. Den beste antennen kan lages selv av vanlig coax kabel, koster en hundrings for kabelstykket. Har selv ekstern DAB antenne på hyttetaket pga til dels dårlig dekning, har nå ypperlig dekning der. I garasjen har jeg lagd antenne selv av coax, fungerer utmerket.
    Aurora: Noe av teorien fra utdannings forelesningene i radioteknikk fra høgskolen i Lillehammer på slutten av 90-tallet sitter faktisk enda, så skjønner nok mer enn gjennomsnittet hvordan DAB kanalene fordeles på båndbredden som er tilgjengelig i frekvensbåndet.
    Har par high end FM tunere, Yamaha T-S1000 og Sony ST-D 777ES som støver ned. Har kost meg godt med FM så lenge det varte, men radio tilbudet er nå langt bedre enn det var før.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tyskerne hadde observasjonspost og luftvern der oppe under krigen, så en DAB-sender burde det jo vært mulig å få plass til der... :)
    Var ikke strøm der før for få år siden, da vi opprettet en liten stasjon der.... vi prøvde for 20 år siden også å få DNMI til å plassere værradaren der, til store protester fra enkelte i lokalmiljøet... det blei nesten en hel vinparkdebatt ut av det... :) Radaren står jo nå et par topper lenger sør...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Omvendt her. Min gamle mor sluttet å høre på radio etter at fm ble skrudd av. 3-5 dab radioer har vært innom huset hennes i stedet for den udødelige sølvsuperen (RIP norsk teknologi og hifi historie). Alle dab radioene bare slutter å virke etter en periode. Blir dødt. Feil og mangler på de. (Pinell bl.a. ) Håpløst å reparere også.
    Et søkehjul klarer hun (og de fleste andre) å håndtere. 10 knapper som har forskjellig funksjon ble værre. Samt lcd display som blir uleselige for folk med dårlig syn.
    Den gamle bilen hennes har bare fm så det er dødt også selvsagt.
    Det er jo viktig å plukke ut en radio til gamle mennesker som er lett å bruke.
    Uten for mange knapper.
    Før DAB radioene kom var det ingen FM radioer til bruk hjemme med forhåndsinnstillinger. Bortsett fra rene FM tunere.
    Men Sverige hadde det helt siden 80 tallet.
    Jeg har bare hatt en liten, gul POP radio. Den virker fint etter 7-8 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Å kalle DAB for ern suksess er å dra det langt utover alle støvleskaft, -i alle fall blant teknisk kyndige personer og andre med interesse for lydkvalitet. Men så er det forskjellige kvalitetskrav, - DAB er greit nok til reiseradio og bilbruk, men lydkvaliteten lider sterkt nettopp på grunn av antallet kanaler som deler på båndbredden. FM hadde helt grei lydkvalitet, men med noen forutsetninger. Støyfritt mottak i stereo stilte store krav til signalstyrke, mens mottak i mono på gode radioer var mye enklere. Et helt konkret problem med FM var at en overveldende del av personer forventet å få godt mottak uten antenne, - i seg selv en teknologisk selvmotsigelse.
    DAB har muligens bedre dekning i tettbebyggelse og byområder, fordi man der har optimalisert dekningsområdene for nettopp dette. Ideen med flere sendere på samme frekvens er i utgangspunktet god, men ute i huttiheita er det i praksis slik at det kun er en aktuell sender i nærområdet, og imellom bakkar og berg blir det da fort mange flekker uten dekning.....noe som er enkelt å forstå hvis man har litt kunnskap om radioteknikk og bølgeutbredelse --- hvis man da ikke er så heldig å ha en gammel Mitsubishi....
    Programinnholdet i dagens mange kanaler er de fleste av oss nokså enige om, - profeten unntatt....
    Here We go again....gjelder din kunnskap om radiotekniker og bølgeutbredelse også DAB ?
    Og du har selvsagt sjekket finnsenderen.no for å se hvor det er sendere, og du har fått med deg at datastrømmen fra senderne liker reflekser ?
    Og du har lest artikkelen fra Teknisk Ukeblad som jeg har lagt ut flere ganger.
    Og at min gamle Mitsubishi fikser fint å få inn DAB rundt der hvor jeg bor, med antennen skrudd av ?
    Og at man må ikke kunne noe som helst om radioteknikk, for at min Mitsubishi får inn signaler over alt jeg kjører.
    Selv uti huttiheita. Bortsett fra på toppen av Aurlandsfjellet. Men det var sommeren 2015.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bedre lydkvalitet - den må du nesten utdype litt?
    Som jeg har sagt så mange ganger før: FM er full av harmonisk forvrengning, pluss Loudness fra 1 kHz og ned.
    Dårlig signal støyforhold=sus og dårlig kanalseparasjon i Stereo.
    Akkurat som LP vs CD.
    Vår hjerne liker harmonisk forvrengning. Og ettersom ingen av oss hører likt, så tror jeg nok mange er «allergisk» mot digital lyd. Fordi den «varme» lyden er «borte». Samtidig som lyden på TV (og mobil) DVD og Blu-ray har vært digital i mange år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    At det forskjeller på biler, - eller kanskje heller radiomerker, er vel egentlig ikke merkelig, - slik var det før også.... men når evangeliet om at det ikke finnes problemer med DAB gjentaes i det uendelige, blir det litt mye.... Såvidt jeg forstår har du litt kjennskap til mine lokale forhold.... VI har en senderlokasjon på nordøya, - denne et 1kW, noe som ca tilsvarer en 100W sender på 100 MHz... med betydelige mengder gråstein mellom denne og huset mitt... Vi har tre bord og reiseradioer med DAB i huset, - med tildels mottaksproblemer....

    og til Graks - som kommenterte over, - enten har du ikke giddet lese det jeg skrev, - eller så forstår du ikke teknikken bak dette....
    Nordøya hvor da ? Og det er det eneste stedet hvor det er en DAB sender ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er bare en sender der. På hele øya som er ganske så stor. Og Aurora bor i skyggen fra et fjell som forstyrrer radiobølgene.
    Han er forøvrig antagelig den her på forumet som har mest kompetanse på akkurat dette med radiobølger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, det er bare en sender der. På hele øya som er ganske så stor. Og Aurora bor i skyggen fra et fjell som forstyrrer radiobølgene.
    Han er forøvrig antagelig den her på forumet som har mest kompetanse på akkurat dette med radiobølger.
    Hvor er dette ?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er dette ?
    Hvorfor må du alltid vite hvor man bor og hvor eksakt det er begrensa mottak ? Kunne skjønt det om du sto klar til å sørge for en ekstra sender som du var ansvarlig for kom dit:) og bare så det er sagt; jeg er ikke paranoid eller noe sånt, jeg liker bare ikke det maset ditt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvorfor må du alltid vite hvor man bor og hvor eksakt det er begrensa mottak ? Kunne skjønt det om du sto klar til å sørge for en ekstra sender som du var ansvarlig for kom dit:) og bare så det er sagt; jeg er ikke paranoid eller noe sånt, jeg liker bare ikke det maset ditt.
    Fordi jeg fremdeles ikke tror på begrenset mottak ettersom jeg bare har opplevd det selv en eneste plass i friluft.
    Har vært både på Jeløya og Filtvet, og Son.
    Og det er jo sendere rundt omkring.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Fordi jeg fremdeles ikke tror på begrenset mottak ettersom jeg bare har opplevd det selv en eneste plass i friluft.
    Har vært både på Jeløya og Filtvet, og Son.
    Og det er jo sendere rundt omkring.
    Jaha, du må etter hva jeg kan tro, være verdens lykkeligste DAB bruker. Forøvrig står vi jo alle fritt til å tro hva vi vil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvem har kalt det for en enorm suksess? Men noen enorm fiasko er det heller ikke. At lydkvaliteteten var generelt noe bedre på FM er en stor bløff av nostalgikere som ikke vil se realiteten i øyet: moderne teknologi vil alltid utkonkurrere eldre systemer. Vet du i hvilken kvalitet musikken ble rippet til harddisk av radiobransjen mens vi hadde FM sendinger? Tror du snakker om noe du ikke har noen kunnskap om. Mange sendinger ble avviklet på ISDN linjer, med 64 Kb/s båndbredde,
    Dagens radio produksjon er ikke akkurat high end nå heller, musikken er fortsatt komprimert på serverne.
    Hvis du fortsatt vil tilbake til FM, så gjerne for meg, flytt til Uganda eller noe slikt hvor du finner det gamle FM nettet fra Norge. Men la oss som er fornøyd med DAB kose oss i fred med radio i fred.
    Noen klager uansett hva som tilbys, klaging fantes det mer enn nok av mens vi hadde FM.
    Lydkvaliteten har potensiale men de har ikke prioritert det. Et hån mot oss som liker god lyd, i alle fall en del av oss (y)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Lydkvaliteten har potensiale men de har ikke prioritert det. Et hån mot oss som liker god lyd, i alle fall en del av oss (y)
    Et hån? Radio er radio. Mange kompromisser man må gjøre når man sender ut radio (og TV). Til et langt land med utallige fjell, fjorder, daler og skogsområde. Og områder uten skog. Det kunne vært verre, og det kunne vært brdre.
    Men man prioriterte dekning og kanaler. Akkurat som på TV. Og i bunn ligger lyd fra digitale filer.
    Nå har vi hatt 4K TV med HDR og Dolby Vision i 5 år.
    Her i Skandinavia en=1 4K kanal som sender de to sportene som har mest penger. Sånn innimellom.
    En del bedre på strømmetjenestene. Alt som foregår i radio og TV er digitalt. Bortsett fra de få lokalradioer i Norge som bruker bare FM. De fleste sender også DAB. Alle bruker digital musikk, reklame og PC ved avvikling.
    Radio er radio. Om de digitale filene gjøres om til analog FM med harmonisk forvrengning osv. så blir ikke lyden bedre av den grunn. Men annerledes. Og man kan bruke en Tandberg forsterker med ennå mer harmonisk forvrengning for å få den «varme» lyden. Det er helt frivillig. Funker dårlig i bil, hvor jeg hører radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og hjemme hos de fleste av oss er tv slått av, og bare radioen står på...???
    Min datter på 24 vokste også opp med TV i stua, og radio i bilen. Ellers er det vel musikk på mobil eller iPad det går i, pluss Netflix etc. på TV.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Til Aurora. Den 28 skal jeg til fastlegen min på Nesodden. På vei hjem skal jeg kjøre så nærme Oslofjorden som jeg kan, selv om jeg bare når ned til den ved Hvitsten og Son. Lenge siden jeg har kjørt der. Mye greiere på den andre siden, der veien går langs fjorden. Rapport kommer. Og jeg vet at samtlige Nrk kanaler fra Vestfold og Telemark også kommer inn på samme strekning.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Du tror tydeligvis at alle bor rundt Oslofjorden. Info: Det gjør de ikke.
    Hvor relevant er det hvor god dekning det er rundt Oslofjorden for oss som ikke bor i det området?

    PS: DAB+ bruker allerede AAC+, så hvis man hadde økt hver kanals båndbredde til la oss si 150 kbps, kunne man spilt musikk med en oppløsning på 128 kbps (en del av båndbredden går med til feilkorreksjon), og det er såpass nært CD-kvalitet at veldig få hadde reagert på kvaliteten. Men da måtte man selvfølgelig redusert antall kanaler til ca det halve. Jeg tror ikke at mange hadde reagert om NRK reduserte sine 13 kanaler til f.eks. 6 eller 7. De har ikke nok innhold til de 13 kanalene de har uansett.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du tror tydeligvis at alle bor rundt Oslofjorden. Info: Det gjør de ikke.
    Hvor relevant er det hvor god dekning det er rundt Oslofjorden for oss som ikke bor i det området?

    PS: DAB+ bruker allerede AAC+, så hvis man hadde økt hver kanals båndbredde til la oss si 150 kbps, kunne man spilt musikk med en oppløsning på 128 kbps (en del av båndbredden går med til feilkorreksjon), og det er såpass nært CD-kvalitet at veldig få hadde reagert på kvaliteten. Men da måtte man selvfølgelig redusert antall kanaler til ca det halve. Jeg tror ikke at mange hadde reagert om NRK reduserte sine 13 kanaler til f.eks. 6 eller 7. De har ikke nok innhold til de 13 kanalene de har uansett.
    Det vet jeg. Hva som kunne ha vært er en ting. Men det er jo hverken du eller jeg som bestemmer.
    Facebook og andre fora er fulle av hva som kunne vært, og hvordan det skulle vært.
    Men noen må bestemme, og sånn ble det.
    Dagens musikalske opptur i bilen i dag var Bård Ose din ren 60 hvor han i første timen bare spilte instrumentallåter.
    Mercy, mercy, mercy med Cannonball Adderley var et flott gjenhør. Skrevet av Joe Zawinul, som den gang var med i gruppa til Cannonball Adderley. Senere kjent i Weather Report.
    Og utmerket lyd fordi Bård Ose bruker CD når han lager sine program. Sånn skal radio låte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvordan kan lyden bli bra bare fordi han bruker CD når han lager programmene? Sendingen er jo i 80 kbps, så det må jo samples og komprimeres for å kunne sende det, og det er langt fra CD-kvalitet. I tillegg brukes vel noe av båndbredden til feilkorreksjon, så det som når oss er jo antagelig nærmere 75 kbps, mens for å få tilnærmet CD-kvalitet må vi jo opp i bortimot 200 kbps.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvordan kan lyden bli bra bare fordi han bruker CD når han lager programmene? Sendingen er jo i 80 kbps, så det må jo samples og komprimeres for å kunne sende det, og det er langt fra CD-kvalitet. I tillegg brukes vel noe av båndbredden til feilkorreksjon, så det som når oss er jo antagelig nærmere 75 kbps, mens for å få tilnærmet CD-kvalitet må vi jo opp i bortimot 200 kbps.
    Jeg henger meg ikke opp i tall, jeg hører på radio.
    Det er ingen som snakker om tall når det gjelder analog lyd.
    Så klart det kunne vært «bedre» lyd, men lyden er avhengig av mange faktorer.
    Dette er radio. Ingen som noen gang har sagt at radio her i Norge eller i andre land har noe med HiFi å gjøre.
    Den gang man spilte grammofonplater i Nrk, så var dette med utstyr etter en kringkastingsstandard.
    Det samme de siste 25-30 år, da LP ble byttet ut med CD, og at man digitaliserte gamle som nye opptak.
    Jeg har aldri forventet meg en HiFi opplevelse fra FM radio. Men vi fikk bedre lyd enn mellom og langbølge.
    Og etterhvert stereo. Nå har vi hatt DAB i noen tiår, og det fungerer som forventet.
    Klar og fin lyd i alle slags radioer. Mission accomplished.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Men da må du ikke bruke argumenter som at "han spiller fra CD". Ja, han gjør kanskje det, men lyden er like komprimert uansett siden det sendes ut med båndbredde på 80 kbps. Da hjelper det lite at båndbredden ut fra CDen er på 1411 kbps - det må uansett komprimeres ned til 80. Altså med en faktor på ca 17,5.

    NB: Ikke misforstå. Jeg synes lyden med DAB+ i bil er helt OK, og jeg har opplevd bedre dekning med DAB enn med FM, men det hjelper ikke å komme med dumme/uvesentlige argumenter.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så var det det med tall leken igjen.....
    Ville bare poengtere at han ikke brukte LP plater...
    Samme som jeg gjorde da jeg jobbet i radio på 90 tallet og litt på 2000 tallet. CD=digital lyd.
    Som gjør seg best på digital radio.
    Tenk på alle boksene lyden går igjennom før den sendes ut.
    Og CD spilt på radio er lagt inn i det redigerings programmet eller OS som alle i Nrk bruker.
    Digarange heter det.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Lydkvaliteten har potensiale men de har ikke prioritert det. Et hån mot oss som liker god lyd, i alle fall en del av oss (y)
    EBUs nye sjef er klar på de satser videre på DAB+, du kan sende henne en klage på lydkvaliteten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er ingen ting i veien med DAB+. Man må bygge flere sendere enn med FM, men jeg vil tro at senderne er billigere og krever mindre vedlikehold (her gjetter jeg). DAB+ bruker allerede AAC-HE (AAC+) codecen, og mange forsøk har vist at lydfiler komprimert til 192 kbps med AAC+ for de aller fleste ikke kan skilles fra CD-lyd. Problemet er at de fyller opp med for mange kanaler slik at man må komprimere for mye. Dette kan man høre hvis man ikke har alt for gamle ører.
    Bruk DAB+ og la hver kanal bruke 128 kbps, så vil antagelig klagingen på lydkvalitet forsvinne. Da blir det plass til færre kanaler, men det får så være.
    Kanaler som bare sender snakking (som f.eks. NRK Nyheter og egentlig vel også NRK Sport (selv om de spiller musikk når det ikke er sportssendinger) greier deg lenge med 60 kbps eller lavere)
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Helt enig i at DAB+ nå har mange unødvendige kanaler som tar opp båndbredde på bekostning av lydkvaliteten.
    Men konseptet i seg selv er suverent bedre enn FM. Det er også mulighet for å sende 5.1 lyd via DAB+, men tror ikke det er tatt i bruk her på berget..
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    5.1 - lyd vil ta så mye båndbredde at det er bare å glemme. De vil ikke sende i kvalitetsstereo en gang, i dag, og 5.1 vil ta over det dobbelte.

    Jeg får inn DAB helt fint her jeg bor, og i bilen også. Det er ikke det som er mitt problem med DAB. Lydkvaliteten er påtagelig dårlig (ja, jeg har et godt anlegg i bilen, og det er ikke adapter), og jeg har såpass teknisk innsikt at jeg forstår begrensingene som DAB har. De er faktisk ganske store. De fører til at folk i utkantene, på fjellet og ved sjøen lett får problemer. Likeledes folk som bor litt vanskelig til i byer. (Ja, det var problemer med FM, men de var ikke så store). Det som provoserer mest er mangelen på markedsundersøkelse før systemet ble rullet ut (som det heter på fint). Det er skandaløst dårlig forarbeid med tanke på at NRK er en viktig public service formidler.

    Lyttetallene har stupt, og DAB i Norge er internasjonalt kjent som en fiasko.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    5.1 - lyd vil ta så mye båndbredde at det er bare å glemme. De vil ikke sende i kvalitetsstereo en gang, i dag, og 5.1 vil ta over det dobbelte.

    Jeg får inn DAB helt fint her jeg bor, og i bilen også. Det er ikke det som er mitt problem med DAB. Lydkvaliteten er påtagelig dårlig (ja, jeg har et godt anlegg i bilen, og det er ikke adapter), og jeg har såpass teknisk innsikt at jeg forstår begrensingene som DAB har. De er faktisk ganske store. De fører til at folk i utkantene, på fjellet og ved sjøen lett får problemer. Likeledes folk som bor litt vanskelig til i byer. (Ja, det var problemer med FM, men de var ikke så store). Det som provoserer mest er mangelen på markedsundersøkelse før systemet ble rullet ut (som det heter på fint). Det er skandaløst dårlig forarbeid med tanke på at NRK er en viktig public service formidler.

    Lyttetallene har stupt, og DAB i Norge er internasjonalt kjent som en fiasko.
    Til visse programmer så kan f.eks NRK velge å sende 5.1 innhold hvis de synes det er hensiktsmessig, da taes nok båndbredde fra andre kanaler.
    Lyttertallene har gått ned totalt i 10 års perspektiv. Dette var en helt forventet utvikling. Og tallene hadde nok sett enda verre ut hvis vi fortsatt kun hadde hatt FM nettet å sende på. I tilleg har DAB gitt mulighet for at nisje kanaler har fått egen kanal. Spesielt NRK Sapmi har fått nytte av dette.
    Her i Finnmark er det nå langt bedre DAB dekning på veiene, fjellet og ellers enn FM noen gang har hatt.
    FM nettet i norge var alltid mildt sagt elendig, FM nettet i Finland sender med mye sterkere utgangseffekt, som jo er forventet da det er langt mindre fjell og daler der.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tyskerne hadde observasjonspost og luftvern der oppe under krigen, så en DAB-sender burde det jo vært mulig å få plass til der... :)
    Det er jo 4 DAB sendere på Jeløya, en på Klokkarstua, 2 helt sør for Svelvik, 2 på Storsand pluss en rett utenfor Vestby.
    Pluss nord for Holmestrand.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn