Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    - og hvis "viktig melding lytt på radio" kommer? Da kan du få med deg meldingen på fm selv om det er støy.
    Nå er jo radio bare en kanal som gir oss informasjon de siste 5 år. Med smartelefon og apper til Nrk, Dagbladet, Aftenposten og VG, samt X-antall lokalaviser og lokalradioer, så vil man nok få beskjed om noe alvorlig skjer.
    Har jo gjennom Corona tiden fått opp til flere SMS fra myndighetene.
    Og med DAB radio kan myndighetene sende en melding på alle kanaler samtidig.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    294
    -og jeg som trodde at DAB bare virker 24/7 og er perfekt hele tiden. Ja, så feil man kan ta.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    294
    Synd du ikke gikk inn i religion, C46. Det hadde vært karrierevei for deg.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Det er jo påvist at dekningen er dårligere.
    Hvor er det dokumentert?
    Det har vært bedre dekning i min bil med DAB enn med FM alle steder jeg har kjørt. Det er riktignok bare Trondheim og sørover, og ikke på nordvestlandet, så at det er bedre dekning over alt har jeg jo strengt tatt ikke dekning for å si. De eneste stedene jeg har hatt problemer der dekningen falt ut et par minutter var over Strynefjell og øverst i Hemsedal. Da var radioen borte i korte perioder, men der var det heller aldri dekning med FM.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    294
    Det stilles lavere krav enn før. Før var det krav om en geografisk minimumsdekning, at minst 98% av landet skulle ha stabil radio.. Den ble redusert med innføring av DAB. Nå heter det befolkningsmessig minimumsdekning, at minimum 98% av befolkningen skal ha stabilt mottak. I dette landet med spredt bosetting betyr det redusert mottak i utkantene. Se stortingsdokumentene, og tidligere dokumentasjon i denne tråden.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Ja, men hvorfor er det da bedre dekning nå enn før? Det var store hull i dekningen (i mine biler) lokalt rundt i Trøndelag før. Selv på E6 mellom Stjørdal og Trondheim mistet jeg signalet på FM på en del steder. I Soknedal mellom Berkåk og Støren var det stort sett ikke dekning (i 3 forskjellige biler jeg har brukt, en Audi, en BMW og en SAAB). Kvikne fra Innset til Kvikne? Glem det. Dovrefjell? Ikke antydning. Full dekning med DAB alle stedene. Ingen av disse stedene har veldig vanskelig topografi eller kan kalles utkanter, men FM-dekning var det ikke uansett.
    Så en ting er hvilke krav som er stilt, en helt annen hvordan det ble gjennomført.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Synd du ikke gikk inn i religion, C46. Det hadde vært karrierevei for deg.
    Jeg har jo drevet og pushet plater og CD over disk i noen tiår, men religion er uinteressant.
    Jeg beklager så meget at DAB fungerer for meg, men det skulle bare mangle etter 18 års erfaring.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det stilles lavere krav enn før. Før var det krav om en geografisk minimumsdekning, at minst 98% av landet skulle ha stabil radio.. Den ble redusert med innføring av DAB. Nå heter det befolkningsmessig minimumsdekning, at minimum 98% av befolkningen skal ha stabilt mottak. I dette landet med spredt bosetting betyr det redusert mottak i utkantene. Se stortingsdokumentene, og tidligere dokumentasjon i denne tråden.
    Hvis du sjekker nøye, så har aldri FM dekning i Norge (og Sverige) vært noe annet en befolkningsdekning.
    Noe annet hadde jo vært ganske dumt, med radio dekning over store fjellområder hvor bare enkelte dyr, snø og is er tilstede.
    Og etter tur med Hurigruta i mai 2016 (Bergen-Kirkenes) var det dekning mange steder hvor det ikke var et hus eller naust å se langs kysten.
    En lite plass før eller etter Nordkapp var det bare NRK dekning. Ellers dekning av Nrk og P4 som jeg testet. Og ettersom de kommersielle sender på samme frekvens over hele landet, så var alle kanaler tilgjengelig.
    Akkurat det sanne for NRK som sender alle kanaler på samme frekvens innenfor hver region.
    Nordland/Nord Norge er delt i go regioner på grunn av det store området.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Må man ha "utdannelse" i å pushe plater og CD over disk (i noen tiår til og med) for å få DAB til å "virke"... :LOL:

Næh - tror ikke det..:
    Det hjelper. Og så har jeg vært tungt inne i HiFi verdenen for noen tiår siden, lagd programmer i Nrk på 80 taller og jobbet ca. 10 år i lokalradio i Oslo og litt på Kanal 1 på Nesodden. Samt vært DJ på Kroa og Chateau Neuf på 70 tallet og på X-antall private arrangementer fra 2000 til 2016. Jeg har hatt FM tunere fra Accuphase og Sony, hvor mange bilradioer vet jeg ikke, men de tre siste var Blaupunkt, den siste med DAB, Woodstock het den, det var i 2002.
    Så litt erfaring har jeg, og i motsetning til mange menn, så leser jeg bruksansvisninger for å finne ut hvordan tung funker.
    Så får jeg det til, og da setter jeg ikke skylden på alle andre ting, som mange gjør :
    « Funker ikke DAB, så er det ikke feil med mitt utstyr, og min bil, da må det være DAB dekningen som ikke er god nok»
    Sånn er det bare. Og innrømmer gjerne at jeg har flaks med min Mitsubishi, som tydeligvis er godt utstyrt med god antenne og antenneforsterker. Så god at man kan kjøre rundt omkring i Fredrikstad uten antenne.
    Og så har jeg lært meg hvordan man bruker en DAB radio. Ikke noe verre enn en smart telefon eller flatskjerm eller en tv dekoder.
    Norkring har gjort en utmerket jobb. Som de gjorde med Fm. Som i realiteten bare hadde en riksdekkende kanal.
    Ps: nå er jeg i Arendal og som vanlig ingen problemer på E-18 og en haug med tunneler, til NRK region 3.

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    945
    Sted
    Bygda med en halvdau flyplass
    ...så har jeg vært tungt inne i HiFi verdenen for noen tiår siden, lagd programmer i Nrk på 80 taller og jobbet ca. 10 år i lokalradio i Oslo og litt på Kanal 1 på Nesodden. Samt vært DJ på Kroa og Chateau Neuf på 70 tallet og på X-antall private arrangementer fra 2000 til 2016. Jeg har hatt FM tunere fra Accuphase og Sony, hvor mange bilradioer vet jeg ikke, men de tre siste var Blaupunkt, den siste med DAB, Woodstock het den, det var i 2002.
    Sprøyt & babbel - om du har rotet rundt i platehaugen og gaula i en mikrofon tilbake i tid gjør da ikke at du mekker dritten DAB bedre enn andre :LOL: . Du kunne like gjerne ha pisket eggedosis på månen...

Så..:

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Mange av oss har ingen problemer med å få DAB til å virke. Hva slags kompetanse man skulle ha for det vet jeg ikke. Jeg har 4 DAB-radioer. 1 i bil, en på soverommet, en på kontoret og en på stua. De virker alle sammen. Hva har jeg gjort for å få dem til å virke kan du da spørre. Jo, jeg har slått dem på. Verre var det ikke.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.277
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Joda - DAB fungerer, stort sett, helt glimrende - etter hensikten. Det er hensikten og grunnlaget for å definere og beslutte den hensikten det kan stilles spørsmål om og kommenteres

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Ja, men da kan man jo ikke si at DAB ikke fungerer, som KjellR skriver hele tiden. Jeg er uenig i dette fokuset på kommersialisering av radio med reklamefinansierte stasjoner. Det har ført til en forflating av radio som medium som jeg ikke liker, men hvis det var det som var poenget (som det jo var) var jo ikke FM er reellt alternativ i Norge. Da var DAB et naturlig valg den gangen valget ble tatt. Og det virker. Så får man jo heller diskutere om det var et gode med alle disse kommersielle radiostasjonene som er totalt uinteressante å høre på, og som har ført til at de som lager god radio har fått mindre å lage radio for.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Ja, men da kan man jo ikke si at DAB ikke fungerer, som KjellR skriver hele tiden. Jeg er uenig i dette fokuset på kommersialisering av radio med reklamefinansierte stasjoner. Det har ført til en forflating av radio som medium som jeg ikke liker, men hvis det var det som var poenget (som det jo var) var jo ikke FM er reellt alternativ i Norge. Da var DAB et naturlig valg den gangen valget ble tatt. Og det virker. Så får man jo heller diskutere om det var et gode med alle disse kommersielle radiostasjonene som er totalt uinteressante å høre på, og som har ført til at de som lager god radio har fått mindre å lage radio for.
    Det er mye god radio der ute. Men man må finne ut litt mer om hvilke kanaler man skal høre på, og hva man er på jakt etter.
    Den beste kanalen for meg er P1+. Programmene til Bård Ose er gull verdt. Også de til Atle Nielsen, og en del,morsomme repriser fra 90 tallet. Hvis man har en vid musikksmak, som meg. Jeg hører mest på radio i bil. Og DAB har fungert for meg siden 2002. Da var det ikke så mange kanaler å velge i mellom.
    Glemte Husarrest på Vinyl.noen av Programmene til the late, great Harald Are kommer i reprise på P13.

Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    For meg har det blitt mer og mer P2. Har prøvd mange kanaler underveis, men er havnet tilbake der. Sikkert fordi jeg er en gammel, konservativ mann.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Joda - DAB fungerer, stort sett, helt glimrende - etter hensikten. Det er hensikten og grunnlaget for å definere og beslutte den hensikten det kan stilles spørsmål om og kommenteres
    Vi hadde et FM nett med en riksdekkende kanal. Nrk P1. Så da DAB dukket opp via EBU, så skjønte vel noen i Nrk at dette var framtiden. Jeg så DAB presentert på en HiFi messe i Oslo Spektrum en gang på tidlig 90 tall. Nrk lanserte verdens første DAB kanal i 1995. Da jeg fikk min første DAB radio i 2002, tok det ikke mange minuttene å skjønne at dette var fremtiden. Som cd overtok for LP, og digital TV overtok for analog TV i 2010. For oss som har parabol minst 12 år flr det.
    Fra analog mobiltelefoni til digital. Og Internett....sakte men sikkert, raskere og raskere, og så plutselig gjennom lufta.
    Hvor mange år siden er det ? I løpet av 2016 slapp vi å betale for å bruke mobilen i Sverige.
    Da var DAB nettet ferdig utbygd, og de som leide dobbelt sett med sendere fra Norkring, ville selvsagt slippe utgiften med å betale for FM. Og dette ble jo vedtatt av Stortinget i 2011.
    I avdelingen for konspirasjonsteorier så har jo FM nisse gjengen levd lenge på dette.
    Myndighetene ville ha et eget radionett. Et eget TV nett. Telenor, Telia og Ice har hver sine egne mobilnett.
    Vi har et eget nødnett. Og hvor mange Fibernett vet jeg ikke, men 4-5 tror jeg.
    Så kom vi dit hen at det ble aktuelt å slokke det riksdekkende FM som bare egentlig hadde en riksdekkende kanal, og da falt himmelen inn??? Really???
    Så mange nektet å tro at det ville skje, for da måtte man kaste mange radioer.
    Ingen snakker om X-antall billedrørsTV som har blitt kastet etter at flatskjermer og det digitale bakkenettet kom.
    Eller datamaskiner, gamle dataskjermer, keyboard, routere,kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, printere som har blitt levert inn til baksiden av Elkjøp osv. eller gjenbruksstasjoner.
    For ikke å snakke om mobiltelefoner og nettbrett.
    Og folk kastet faktisk gamle FM radioer før. Men akkurat som indiske kuer, er en Fm radio hellig.....
    DAB er bare en del av den digitale utviklingen...som de datamaskinene vi kjører rundt med som også kalles bil...

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    139
    Sted
    Tranby
    Har Luxman T530, Sony ST-SA3ES og Sony ST-S505ES (Hytta).
    Like tragisk som å ha en Jaguar XJ og to Mercedes S-klasse som man ikke fikk kjøpt bensin til. Eneste man fikk bruke var en Buddy.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Har Luxman T530, Sony ST-SA3ES og Sony ST-S505ES (Hytta).
    Like tragisk som å ha en Jaguar XJ og to Mercedes S-klasse som man ikke fikk kjøpt bensin til. Eneste man fikk bruke var en Buddy.
    Da kjøper du deg en Tiny adapter som nå leveres med Spotify, DAB, FM, Nett og Bluetooth. Og optisk utgang. Med fjernkontroll. Eller få deg parabol.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.277
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    … tok det ikke mange minuttene å skjønne at dette var fremtiden. Som cd overtok for LP...
    En "fremtid" som nå er erstattet med enda bedre løsning for mange - samtidig med at både CD og vinyl fortsatt kan brukes.
    Så kan man jo spørre seg om hva som vil erstatte DAB i "fremtiden.

Ingen snakker om X-antall billedrørsTV som har blitt kastet etter at flatskjermer og det digitale bakkenettet kom.
    Ingen snakker om det fordi det ikke er noe å snakke om. En billedrørs TV fungere fint selv om flatskjermer kom på markedet. Mao - man byttet frivillig, dersom man ønsket.

...Eller datamaskiner, gamle dataskjermer, keyboard, routere, kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, printere som har blitt levert inn til baksiden av Elkjøp osv. eller gjenbruksstasjoner. Og folk kastet faktisk gamle FM radioer før.
    Snakk om å blande snørr og barter :rolleyes:. At man kaster og bytter ut slike produkter har da ingen ting med "teknologiskifte" å gjøre - som gjør det gamle produktet umulig å bruke.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    En "fremtid" som nå er erstattet med enda bedre løsning for mange - samtidig med at både CD og vinyl fortsatt kan brukes.
    Så kan man jo spørre seg om hva som vil erstatte DAB i "fremtiden.

Ingen snakker om det fordi det ikke er noe å snakke om. En billedrørs TV fungere fint selv om flatskjermer kom på markedet. Mao - man byttet frivillig, dersom man ønsket.

Snakk om å blande snørr og barter :rolleyes:. At man kaster og bytter ut slike produkter har da ingen ting med "teknologiskifte" å gjøre - som gjør det gamle produktet umulig å bruke.
    Det er faktisk X-antall lokalradioer sim sender på FM, hvis det er det du tenker på.
    Hvis det er DAB du tenker på, så sender fremdeles P4 på vanlig DAB.
    UK holder på å bytte til DAB + nå.
    Og jeg har ennå tilgode å se en ren DAB radio uten FM.
    Sverige var tidlig ute med digitalt bakkesendt TV.
    Så besluttet de seg for det neste systemet, som gjorde at folk flest måtte bytte dekoder.
    Ellers er mange svenske kanaler tilgjengelig gratis i både SD og HD.
    Mye bråk i Sverige om dette.

Så du sitter der med X-antall gamle billedrørsTV og X-antall mobiler som funket på det analoge mobilnettet.
    Og gamle PC som bruker 2 timer på å starte opp, og som er umulig å oppdatere.
    Og du har vel aldri eid en gammel radio uten FM. Den funker jo, men ikke mye å høre på, hvis man ikke er desperat retro da...
    Hva med analoge satellitt mottakere ? VHS, eller det allerbeste: Betamax videoopptaker.
    Du kan sikkert finne en Sony Trinitron TV på E-Bay hvis du vil....

Sist redigert:

Rulvis

Musikkglad
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    169
    Sted
    Nesodden/Totenvika
    Det er faktisk X-antall lokalradioer sim sender på FM, hvis det er det du tenker på.
    Hvis det er DAB du tenker på, så sender fremdeles P4 på vanlig DAB.
    UK holder på å bytte til DAB + nå.
    Og jeg har ennå tilgode å se en ren DAB radio uten FM.
    Sverige var tidlig ute med digitalt bakkesendt TV.
    Så besluttet de seg for det neste systemet, som gjorde at folk flest måtte bytte dekoder.
    Ellers er mange svenske kanaler tilgjengelig gratis i både SD og HD.
    Mye bråk i Sverige om dette.

Så du sitter der med X-antall gamle billedrørsTV og X-antall mobiler som funket på det analoge mobilnettet.
    Og gamle PC som bruker 2 timer på å starte opp, og som er umulig å oppdatere.
    Og du har vel aldri eid en gammel radio uten FM. Den funker jo, men ikke mye å høre på, hvis man ikke er desperat retro da...
    Hva med analoge satellitt mottakere ? VHS, eller det allerbeste: Betamax videoopptaker.
    Du kan sikkert finne en Sony Trinitron TV på E-Bay hvis du vil....
    Hva skal en si? Må bare beundre helsepersonellet på våre sykehjem, de har litt av hvert å slite med når pasientene renner inn. Stakkars damer😨

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn