Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Dette er jo et hifi-forum så da er det vel så enkelt som at musikk på FM var/er; varm, musikalsk, engasjerende, gir fot.
    Mens DAB selvsagt da er; analytisk, digital, klinisk, anemisk, umusikalsk, gir ikke fot. :rolleyes:

Alt var bedre før, var det ikke? 🤔

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For å få god kvalitet ved FM-radio, var det en del krav som de aller fleste enten ikke brydde seg om, og mange aldri hadde hørt om. I tillegg til en mottager av god kvalitet, var også god signalstyrke et krav... Da jeg ble engasjert i nærradio på 80-tallet, og lyttere litt ut i periferien klaget over dårlig signaler, spurte jeg alltid om de hadde god antenne..... svaret var som oftest noe som lignet mest på ...."Hva er det?"....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    DAB kom vel som et svar på kommersialisering av radio. For å legge til en kanal i et FM-system må man vel installere en ny sender, for å legge til en kanal i DAB-systemet trenger man ikke det (men man må kanskje redusere lydkvaliteten på eksisterende kanaler da den totale bitraten på senderen er fast).
    Så DAB er et svar på kravet om flere kommersielle radiostasjoner, og reduksjon av driftskostnadene. Vanskeligere er det vel ikke.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Dette er jo et hifi-forum så da er det vel så enkelt som at musikk på FM var/er; varm, musikalsk, engasjerende, gir fot.
    Mens DAB selvsagt da er; analytisk, digital, klinisk, anemisk, umusikalsk, gir ikke fot. :rolleyes:

Alt var bedre før, var det ikke? 🤔
    Og hvorfor er lyden på FM varm? Fordi den inneholder en god dose harmonisk forvrengning, samt innlagt Loudness fra 1 kHz og ned.
    Nevner ikke dårlig signal/støyforhold=sus eller dårlig stereo separasjon.
    I tillegg til diverse varianter av skurr ved dårlig mottak i bil.
    DAB er selvsagt digital, som kildematerialet=musikken siden ca. 1995.
    Hør på Bård Ose på Nrk P1+, fantastisk lyd på gammel musikk.
    Som er tilgjengelig over hele vårt langstrakte land.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Einar i tre kanalar... slik at man fort fant ut hva som var hvor i de tre kanalene...
    Eneste problemet var jo at innholdet i disse kanalene forandret seg stadig vekk, år etter år, akkurat som nå. Programmer og programledere kommer og går. Og vi har fått to nye Nrk kanaler, P1+ og P13. Med programmer og programledere som kommer og går.
    Og har man gjester i bilen, så finner man en kanal som man tror noen vil høre på…

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Og hvorfor er lyden på FM varm? Fordi den inneholder en god dose harmonisk forvrengning, samt innlagt Loudness fra 1 kHz og ned.
    Nevner ikke dårlig signal/støyforhold=sus eller dårlig stereo separasjon.
    I tillegg til diverse varianter av skurr ved dårlig mottak i bil.
    DAB er selvsagt digital, som kildematerialet=musikken siden ca. 1995.
    Hør på Bård Ose på Nrk P1+, fantastisk lyd på gammel musikk.
    Som er tilgjengelig over hele vårt langstrakte land.
    Innlegget mitt var mere ment som et skråblikk på hvordan mange innen hifi bruker ubetinget positive ladet ord til å beskrive fordums teknologi, mens moderne teknologi beskrives med negative ladet ord.

Argumentene brukes på så mye rart:
    Nå FM vs DAB, tidligere vinyl vs CD, CD vs Streaming, rør/kl A/AB amp vs kl D amp, etc.
    Gjennomgangstonen er som oftest det gamle var best.

Folk er nostalgiske, det er helt sikkert. :cool:

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Innlegget mitt var mere ment som et skråblikk på hvordan mange innen hifi bruker ubetinget positive ladet ord til å beskrive fordums teknologi, mens moderne teknologi beskrives med negative ladet ord.

Argumentene brukes på så mye rart:
    Nå FM vs DAB, tidligere vinyl vs CD, CD vs Streaming, rør/kl A/AB amp vs kl D amp, etc.
    Gjennomgangstonen er som oftest det gamle var best.

Folk er nostalgiske, det er helt sikkert. :cool:
    FM i Norge ville forøvrig aldri blitt slukket som hovedformidler om det ikke var for DAB lobbyen som tvang dette igjennom politisk og i tillegg på en arrogant måte. Ikke rart at folk flest forblir nostalgiske;)

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    FM i Norge ville forøvrig aldri blitt slukket som hovedformidler om det ikke var for DAB lobbyen som tvang dette igjennom politisk og i tillegg på en arrogant måte. Ikke rart at folk flest forblir nostalgiske;)
    Bortsett fra Classic46

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Det er jo soleklart; om ingen hadde tatt initiativ til noe, så blir ikke noe gjort.
    (ikke at jeg støtter noen dab-lobby eller ufine metoder)

Jeg tror at du ville blitt skuffet over hva folk flest mener, om du hadde tatt en spørreundersøkelse blant landets befolkning idag på DAB vs FM.
    -Og da snakker jeg ikke om å kun spørre oss lett aldrende hifi-gubber her inne, men folk flest.;)

Eks: Tenk på musikk-distribusjonen tidligere, og hva eks Napster/Apple gjorde der på tidlig 2000 tall.
    Ja, disse musikksjappene rundt om døde ut, musikkbransjen bråvåknet, men var det virkelig bedre før?
    Hvor mange flere artister har idag muligheter til å gi ut musikken sin?
    Hvor mye større sjangs for at låter spilles på nettop radio nå enn før med de 2-3 offisielle NRK-kanalene?

Nostalgi er noe annet enn endringsvilje.:cool:

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Noen må bestemme når det gjelder teknolgiforandringer i samfunnet.
    Derfor fikk vi FM . Etterhvert i stereo og med RDS. Vi fikk Nicam stereo på våre analoge TV sendinger.
    Vi gikk over fra analog mobiltelefoni til digital. Og for de som hadde fellesantenneanlegg så kom det en dag et brev om at man måtte bytte TV boks fra analog til digital. Så kom det digitale bakkesendte TV nettet. Parabol hadde vært digital siden første DAB kanalen kon, i 1995.
    Alt dette bestemt av myndighetene, godt hjulpet av Telenor og Nrk.
    Nå har jeg ikke nevnt innføringen/utrullingen av Internett som har foregått litt hipp som happ de siste 25 år.
    Som nå gjør at vi har nett gjennom lufta de fleste steder i vårt langstrakte land, med utallige fjell, fjorder, daler, skog og verdens nest lengste kystlinje.
    Så hvorfor denne motstand mot digital radio, når alt annet med lyd og bilde har vært digitalt en god del år?
    Var det sånn at man trengte noe å protestere i mot, mens man kommuniserte digitalt på alle andre plattformer?
    De fleste som protesterte mot DAB, og fremdeles gjør det, er folk som aldri har prøvd DAB.
    Nå 6 år etter at FM slukkingen var i gang. Hovedgrunn var at de som sender radio i Norge må betale Norkring(nå nytt navn, fremdeles eid av Telenor)
    leie for å sende radio. Det var ikke økonomisk ansvarlig å betale for dobbel distribusjon, særlig når DAB nettet ga mye bedre dekning og flere kanaler.
    Og de samme kanaler som på FM.
    Man måtte kjøpe ny radio, som man hadde hatt mange år å gjøre på.
    Mens man samtidig hadde kjøpt X-antall flatskjermer, pc/laptop og mobiltelefoner, og biler.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Verden går videre.

Vil nok tro at all radio generelt over eteren (aka både FM og DAB) mister lyttere.
    -Podkast, streaming av musikk og ev radiokanaler++ via mobil/nett er mere hva dagens generasjon foretrekker.
    Er jo det jeg også gjør.🤔

Er ikke tilfeldig at den gode gamle alarmen/sirene-anlegget fra Sivilforsvaret rundt om ikke lenger melder om "Viktig meldig-lytt på radio". :cool:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte hjem fra Værnes i går kveld. Tenkte jeg skulle høre på radio. Sjekket 4 kanaler. Alle spilte den samme intetsigende musikken. Skiftet over til egen spilleliste - hvis jeg skal høre musikk kan jeg like gjerne høre på musikk jeg liker. Ikke rart radio mister lyttere (uansett om det er på DAB eller FM) - musikk finner man over alt, det er ikke slike spillelister radio skal drive med.
    Slik sett kan du jo si at DAB var et feilgrep. Det ble innført for at man skulle få mange radiokanaler, men hva er poenget med det når alle er like? Da kunne man jo like gjerne ha bare en.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Tror nok mange fortsatt hører på radio, men ikke lenger over eteren. (DAB eller FM).
    Kanalene (+ flere) av de som går ut på DAB, går også ut på nett.

Derfor er FM vs DAB diskusjonen egentlig gått ut på dato for de aller fleste:cool:.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    57 channels and nothing on.

Men ja, NRK P2 er vel det nærmeste man kommer verbalt intellektuelt stimulus på radio i Norge. Jeg foretrekker å lese det.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Jeg kjørte hjem fra Værnes i går kveld. Tenkte jeg skulle høre på radio. Sjekket 4 kanaler. Alle spilte den samme intetsigende musikken. Skiftet over til egen spilleliste - hvis jeg skal høre musikk kan jeg like gjerne høre på musikk jeg liker. Ikke rart radio mister lyttere (uansett om det er på DAB eller FM) - musikk finner man over alt, det er ikke slike spillelister radio skal drive med.
    Slik sett kan du jo si at DAB var et feilgrep. Det ble innført for at man skulle få mange radiokanaler, men hva er poenget med det når alle er like? Da kunne man jo like gjerne ha bare en.
    Skjønner vel godt det. Når har jo radio i mange år vært noe som holder en med selskap i bilen.
    Det var jo først når det var spesialprogrammer at man kunne få høre interessant musikk. Ikke så mange av de lenger.
    Unntaket er som vanlig Bård Ose på P1+, som vanligvis har noen timer på torsdagskvelden. Og 14-16 i dag.
    Ellers er jo utvalget av musikk like dårlig som våre matbutikker.
    Sånn er det bare, middelmådighet er fellesnevneren på de fleste radiokanaler.
    Og ettersom Spotify er tilgjengelig gjennom luften uten at det koster noe særlig, så er det jo forståelig at folk benytter dette.
    Eller CD eller minnepinne. Valget er jo fritt.
    Radio i Norge i dag er jo på godt og vondt et resultat av de som sitter som programledere og de som bestemmer ved siden av.
    Det å være på radio er vel neppe i dag noe som mange ser på som en karriere.
    Sånn er det bare.
    Men i dag fikk jeg en halvtime med Bård Ose, det holder fint.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Radio via internett kan være bra, ingen reklame, ikke noe pjattprat, bare god musikk:) viktig å finne en uten reklame!

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Det er noen år siden jeg hadde en mobil med FM. Fungerte stort sett dårlig på Nesoddbåten og buss til Ryen.
    Men jeg bor fremdeles i Norge og ikke i India….
    Og han som skrev artikkelen bor fremdeles i Stockholm…og kan ALT om radio. Særlig DAB i Norge….

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Begrepet " som djevelen leser Bibelen" synes jeg passer fint på den artikkelen.

Det er jo intet grunnlag å hevde at nedgangen i radio-lytting generelt i Norge er pga overgang til DAB.
    De kurvene til twitter-bukeren som tydelig er grunnlaget for hele blog-posten, viser jo synkende tendens siden tidlig 90 tall. Altså lenge før DAB.
    Man kan fint tenke seg at om det ikke var nettopp DAB, så hadde kurvene falt kraftigere.

En artig detalj er jo at det hevdes at radiolyttingen for de eldre faktisk har økt.
    Da kan man jo like godt påstå at DAB-innføringen er en suksess. (y) 😁

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Lineære medier taper. Man ser ikke på tv i real-time lenger, men streamer innhold når man ønsker/har tid til å se det. Den samme tendensen ville man helt sikkert også se på radio. Og når de fleste program er pludring ispedd masse musikk avbrutt av reklame med jevne mellomrom er det jo ikke rart at man ikke hører på radio. Det største problemet med DAB+ er at radio er blitt fullstendig ødelagt av reklame.
    I den grad jeg hører på radio er det stort sett NRK. De har fremdeles en del innhold og der slipper man reklamen. DAB+ er fint for det fungerer mye bedre i bil enn det FM gjorde, så da kan jeg høre på NRK der også - det kunne jeg ikke før, ikke uten lange avbrudd og masse skurring i hvert fall.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sunndalsøra
    Reklame er det på de få FM stasjonene som er idrift. Er en måte å finansere driften. Ikke statlige midler å få hær :)
    Hører på kristiansund FM m. Lynnie Trekrem nå....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Ja, i kommersielle radiokanaler er jo reklame en nødvendighet. Og det var jo derfor DAB ble innført - for å få plass til kommersielle kanaler og dermed reklame.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Lineære medier taper. Man ser ikke på tv i real-time lenger, men streamer innhold når man ønsker/har tid til å se det. Den samme tendensen ville man helt sikkert også se på radio. Og når de fleste program er pludring ispedd masse musikk avbrutt av reklame med jevne mellomrom er det jo ikke rart at man ikke hører på radio. Det største problemet med DAB+ er at radio er blitt fullstendig ødelagt av reklame.
    I den grad jeg hører på radio er det stort sett NRK. De har fremdeles en del innhold og der slipper man reklamen. DAB+ er fint for det fungerer mye bedre i bil enn det FM gjorde, så da kan jeg høre på NRK der også - det kunne jeg ikke før, ikke uten lange avbrudd og masse skurring i hvert fall.
    For oss som har levd en stund og fulgt med på norsk radio, så har vi hatt P4 med reklame siden 1993. Det er bare 30 år.
    Før det i ca. 10 år en haug med lokale FM kanaler over hele landet, på det verste 6-7-8 kanaler i Oslo med Radio 1 og Radio Tango i spissen.
    P4 var sånn passe riksdekkende, og måtte etterhvert bytte sendenett med Radio Norge i 2008. Radio Norge startet i 2004.
    I 2009 fikk vi Radio Metro, som har sendt på DAB siden ca. 2012.
    Radio Metro er vel den største nærradioen i Østfold, Oslo, Drammen, Lillehammer, Arendal og sikkert noen steder til.
    Hele tiden mens DAB ble utbygget og man sendte disse kanaler på FM.
    Både Nent, Bauer og Metro utvidet sine kanaler i god tid før riksdekkende FM ble skrudd av. Og noen var nye i løpet av 2017.
    Hverken Nrk P1, P4 og Radio Norge pluss Metro har forandret seg nevneverdig før og etter riksdekkende FM ble skrudd av.
    Og Nrk sin P1+ feirer 10 år i år.

Ps: denne artikkelen det vises til ble publisert på Facebook av Christer Hederström, den lokale DAB hater fra Stockholm.
    Han unnlot å nevne at radiolyttingen hadde gått ned de siste 30 år. Når jeg påpekte dette, så ble jeg selvsagt blokkert.
    Ellers har det vært et langt innlegg på Document.no for noen uker siden, av nok en nordmann som ikke har fått til DAB.
    For ikke å nevne blogger Bjørn Roger Rasmussen, som har skrevet flere avhandlinger om sine DAB problemer.
    Han vil helst høre på P6 rock som ikke har god nok dekning der han bor og kjører. Dette vet han, men klager allikevel.
    Nrk vil han ikke høre på. Det er godt at vi nordmenn har en hobby som går ut på å klage på alle mulige tekniske og digitale duppedingser.
    Sjekk bytt.no
    God 17. mai

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn