Lineære medier taper. Man ser ikke på tv i real-time lenger, men streamer innhold når man ønsker/har tid til å se det. Den samme tendensen ville man helt sikkert også se på radio. Og når de fleste program er pludring ispedd masse musikk avbrutt av reklame med jevne mellomrom er det jo ikke rart at man ikke hører på radio. Det største problemet med DAB+ er at radio er blitt fullstendig ødelagt av reklame.
I den grad jeg hører på radio er det stort sett NRK. De har fremdeles en del innhold og der slipper man reklamen. DAB+ er fint for det fungerer mye bedre i bil enn det FM gjorde, så da kan jeg høre på NRK der også - det kunne jeg ikke før, ikke uten lange avbrudd og masse skurring i hvert fall.
For oss som har levd en stund og fulgt med på norsk radio, så har vi hatt P4 med reklame siden 1993. Det er bare 30 år.
Før det i ca. 10 år en haug med lokale FM kanaler over hele landet, på det verste 6-7-8 kanaler i Oslo med Radio 1 og Radio Tango i spissen.
P4 var sånn passe riksdekkende, og måtte etterhvert bytte sendenett med Radio Norge i 2008. Radio Norge startet i 2004.
I 2009 fikk vi Radio Metro, som har sendt på DAB siden ca. 2012.
Radio Metro er vel den største nærradioen i Østfold, Oslo, Drammen, Lillehammer, Arendal og sikkert noen steder til.
Hele tiden mens DAB ble utbygget og man sendte disse kanaler på FM.
Både Nent, Bauer og Metro utvidet sine kanaler i god tid før riksdekkende FM ble skrudd av. Og noen var nye i løpet av 2017.
Hverken Nrk P1, P4 og Radio Norge pluss Metro har forandret seg nevneverdig før og etter riksdekkende FM ble skrudd av.
Og Nrk sin P1+ feirer 10 år i år.
Ps: denne artikkelen det vises til ble publisert på Facebook av Christer Hederström, den lokale DAB hater fra Stockholm.
Han unnlot å nevne at radiolyttingen hadde gått ned de siste 30 år. Når jeg påpekte dette, så ble jeg selvsagt blokkert.
Ellers har det vært et langt innlegg på Document.no for noen uker siden, av nok en nordmann som ikke har fått til DAB.
For ikke å nevne blogger Bjørn Roger Rasmussen, som har skrevet flere avhandlinger om sine DAB problemer.
Han vil helst høre på P6 rock som ikke har god nok dekning der han bor og kjører. Dette vet han, men klager allikevel.
Nrk vil han ikke høre på. Det er godt at vi nordmenn har en hobby som går ut på å klage på alle mulige tekniske og digitale duppedingser.
Sjekk bytt.no
God 17. mai