Terje-A
Æresmedlem
Viktige meldinger sendes ut som sms til alle i aktuelle områder, å tviholde på gammelt analogt sendeutstyr for å kunne sende nødmeldinger er feil prioritering. Myndighetene kan heller investere i Nasams og Patriot.......
Det var aldri snakk om å jamme frekvenser når vi også sendte riksdekkende på FM. Men etter at vi fikk DAB så er det mantraet.Du forstår fortsatt ikke at ved å jamme en frekvens, som du stadig framhever som en fordel, så har du samtidig jammet alle sendere i området...
Senderanlegg har stort sett nødstrøm... det har ikke DAb-radioene til folk flest - og som eter batterier...
Det val iloni, ikke salkasme og genelaliselingel, gutten.Det var da voldsomt til sarkasme og generaliseringer.
En hel haug - men blir ikke benyttet til å kjøpe noe DAB relatert...Har du noen sparepenger du kan svi av på kortvarig glede, KjellR?
6 år siden kringkastet radio gikk ut på dato ...
Vi har jo hatt kringkastet radio i 100 år. FM var og er en måte å kringkaste radio på. Akkurat som kort, lang og mellombølge.
Via satellitt og Internett. Og på analoge kabelnett. Og gjennom lufta til en DAB radio over hele landet. Digitalt.
Som all mulig lyd og bilde i dag.
mvh
KJ
Næmmen - der er jo DAB nissen igjen. Hvordan går det med hørselen...Det er så morsomt når FM nisser forsøker å finne DAB dekning i Europa. Tyskland 25 %.
Mens virkeligheten er en helt annen. Er det fordi man ikke vil innse fakta, eller er det for å «trøste» menigheten, slik at de tror at det går dårlig med DAB utenfor Norge? Snåle, not Really greier.
Germany | Countries | WorldDAB
The WorldDAB Forum is an international non-government organisation whose objective it is to coordinate the implementation of all Eureka-147-based technologies, such as DAB, DAB+ and DMB.www.worlddab.org
Ikke overraskende. Verden og ungdommen er fremdeles i forandring. Allikevel er det mange over hele landet som hører på radio, på mange forskjellige kanaler.Jeg tenkte kanskje denne passet her:
Vis vedlegget 957188
P3 er 30 år
Spyvafler, spikkeskole og kommunikasjon via analkuler. Vi ser tilbake på 30 år med ungdomskanal.www.nrk.no
Aner ikke, har ikke hørt på pludringen på flere år. Ikke bare meg, ser jeg.Så har også P4 gått bort fra DAB, over til AAC og DAB+. Fremdeles med 128 kbps. Kan det høres ?
– Jeg syns ikke underholdningsstoff i dag er noe interessant. Jeg lytter heller til Spotify, så slipper jeg slik pludring.
Ikke mange bokser her med godlyd….Selv bokser med godlyd tar kvelden
Ting slokner nå og da (typisk elektronikk) og da blir selvfølgelig godlyden borte. Det var nok derfor de ble kassert serru.Ikke mange bokser her med godlyd….
Enig i at slike bokser ikke er det "optimale" - men spørs hva du sammenligner med...Hvis du titter litt nøye på bildet ser du fort at her er det snakk om ghettoblastere og klokkeradioer. Ikke mye godlyd der uansett om det er FM eller noe annet.
Stegen jo. Husker disse pallekurvene og det var mange flotte radioer oppi dem. Utrolig trist at de ikke kunne sendt dem til land som trengte dem, istedet for å destruere dem.For 6 år siden. Vis vedlegget 965421
Det er nok noen ansatte som holder et "våkent øye" med innholdet i diverse kurver....Stegen jo. Husker disse pallekurvene og det var mange flotte radioer oppi dem. Utrolig trist at de ikke kunne sendt dem til land som trengte dem, istedet for å destruere dem.
Har hørt om flere ansatte runt omkring, som har hatt mye salg på Finn og andre kanaler. Er det frynsegode, tyveri eller noe annet? Jeg vet ikke. DAB+ har uansett kommet for å bli, det er det ingen tvil om, men har det livets rett og lyttere nok?Det er nok noen ansatte som holder et "våkent øye" med innholdet i diverse kurver....
Eller blir det ansett som tyveri?
Siste gjenværende radiolytter i min familie er svigermor på 87. Får hjelp av barnebarnet hver gang kanalene må scannes inn på nytt. For en ukes tid siden kom det hastemelding fra hjemmesykepleien om at TV’n hennes ikke virket. Ved nærmere ettersyn viste det seg at fjernkontrollen hadde sklidd ned mellom putene i stolen hennes, og hun satt der og trykket på feil fjernkontroll.For egen del, så lyttes det kun til DAB kanaler i bil (mest for nyheter) og når jeg er på tur/ferie og først i år, kjøpte jeg min første DAB+ radio (i bilen har jeg hatt DAB siden bilkjøp i 2019). Som det ble nevnt i tråden, ungdommen eller de yngre lytter knapt på radio og hva skjer når vår generasjon forsvinner. Er det da nok lyttere igjen til å opprettholde dette? Jeg tviler.