ptb
Æresmedlem
Thirteen channels… Ikke 35"35 channels of shit on the TV to choose from" for å sitere en kjent sang)
Thirteen channels… Ikke 35"35 channels of shit on the TV to choose from" for å sitere en kjent sang)
So I bought a .44 magnum it was solid steel cast
And in the blessed name of Elvis well I just let it blast
'Til my TV lay in pieces there at my feet
And they busted me for disturbing the almighty peace
Judge said "What you got in your defense son?"
"Fifty-seven channels and nothin' on"
Som sagt før, «pludrekanaler» er ikke noe nytt fenomen. Radio Metro er jo snart 20 år, P4 30 år i år. P3 har jo holdt på i noen tiår også.Det stemmer nok, men hele DAB-fadesen var basert på en forestilling om at folk ville høre på 57 lavkvalitets pludrekanaler med forhåndsprogrammerte spillelister ispedd reklame. Det vil man virkelig ikke. Om man vil ha bakgrunnsmusikk, f eks på biltur, er det mye bedre å høre på en AI-generert Spotify-kanal basert på egne musikkpreferanser og favorittartister, og slippe å høre på det hjernetomme pludderet. Jeg har oppdaget mange nye og interessante artister på den måten.
Det som gjorde det verdt å lytte på lineær radio, tankevekkende kvalitetsprogrammer lagd av kompetente folk, er borte fra radiobildet. Heldigvis finnes det fortsatt hos broderfolket, så det går an å høre på SR P1 og P2 på lange bilturer. Men når man kommer såpass langt inn i Norge at den svenske FM-dekningen tar slutt er det Spotify som gjelder.
Sånn er det bare.
Jeg antar du vet hvem Gerd Johansen var.Som sagt før, «pludrekanaler» er ikke noe nytt fenomen. Radio Metro er jo snart 20 år, P4 30 år i år. P3 har jo holdt på i noen tiår også.
Du får mene hva du vil om svensk vs norsk radio, men for min del er det slutt på å lytte til norsk radio. Skvalderet er så hjernetomt at det er direkte ubehagelig. Devisen ser ut til å være «gjort av idioter for idioter». Heller nya rön från vetenskapen eller kulturprogrammer på SR.Mannen hennes serverer svart te i en eldre P4-kopp som det står «Gerd Johansen P4» på. Etter Nye Takter-tiden jobbet Johansen nemlig som programleder for flere kanaler på 1990- og 2000-tallet, blant annet rockekanalen P4 Bandit. Selv om hun nok er mest kjent for tiden på hovedkanalen P4.
– Det var en drøm av en jobb og jeg var vanvittig bortskjemt, sier Johansen, som mange fortsatt kaller for «P4-dronningen».
Hemmeligheten til suksess i radio, sier Johansen, er å ikke ignorere lytterne, men heller være i kontakt med dem og inkludere dem.
– Som radiovert skal du ikke snakke til lytterne, men med dem. Hvis ikke blir det fryktelig kjedelig, sier hun.
Nå er Johansen i åtti-årene, og sier hun har stadig mindre interesse av å høre på radio.
– Jeg syns ikke underholdningsstoff i dag er noe interessant. Jeg lytter heller til Spotify, så slipper jeg slik pludring.
Var en tur i Nordby i dag. Hockey på radio er utrolig interessant….Jeg antar du vet hvem Gerd Johansen var.
Gerd Johansen startet Norges første musikkavis hjemme på kjøkkenet
– Vi var de første som tok popmusikken seriøst, sier den tidligere Nye Takter-redaktøren.www.journalisten.no
Du får mene hva du vil om svensk vs norsk radio, men for min del er det slutt på å lytte til norsk radio. Skvalderet er så hjernetomt at det er direkte ubehagelig. Devisen ser ut til å være «gjort av idioter for idioter». Heller nya rön från vetenskapen eller kulturprogrammer på SR.
Da må du programmere inn P1 Sogn og Fjordane. Den skal være tilgjengelig i hele region Vestland. Ingen problem med signal da jeg var i Bergen ifjor.Skulle berre likt å få inn NRK p1 Sogn og Fjordane på Googleradioen. Her er det anten Bergen eller Ålesund ein må lytte til om det skal vere lokalradio.
DAB er litt betre, når eg er innomhyses, då går det an å få S og FJ. Men om eg køyrer bil er det anten Trøndelag på nordsida av Stad, eller Bergen på sørsida. Om det er signal, då..
Skulle berre likt å få inn NRK p1 Sogn og Fjordane på Googleradioen. Her er det anten Bergen eller Ålesund ein må lytte til om det skal vere lokalradio.
DAB er litt betre, når eg er innomhyses, då går det an å få S og FJ. Men om eg køyrer bil er det anten Trøndelag på nordsida av Stad, eller Bergen på sørsida. Om det er signal, då..
[/QUOTE
Da ville jeg nok spurt Siri….Har prøvd, men dei siste to vekene har Gugla ikkje høyrd kva eg ber henne om, og sender meg anten til m&r eller Hordaland. Eller p1+ når ho er på det mest infame.
Lånte Golfen til konaRadio KLEM og Radio Rock med Mariah Carey og Twisted Sister på repeat?🫣 Nei takk
Starter hver mårra i bilen med å høre Nyhetene på NRK, samma hva klokka er. Hopper fra den ene kanalen til den andre og TIDAL. Styrer det hele fra rattet.. Hvorfor DAB når man har hele universet der ute å ta’ a @Classic46
Alle DAB radioer jeg har, og har hatt, henter da alle tilgjengelige stasjoner automatisk første gang man skrur de på. Hvor tungvint kan nå det være…..Tungvint å stille inn.
Slik er det. Vi gamle blir frakjørt teknologisk.Alt er relativt. I forhold til en enkel fm-radio blir dette for teknisk for noen. Språket på knappene og måten dette fungerer på er en barriere, slik det er med annen teknologi.
De som har problemer med DAB i bil har en feil et sted.dab er noe forbanna herk, har hatt dab radio i flere biler men syns det er sykt dårlig mottakerforhold.
Ikke det at fm var så sykt bra heller, men da kunne man i allefall høre noe (men dårlige forhold) i forhold til dab som er enten mottak eller ikke.
Fungerer glimrende på MC også.Dab fungerer glimrende i bil.
Det er jo tydeligvis forskjell på folk, og takk for det. DAB er rimelig bra utbygd i Nederland, ingen problem når det er flatere enn en pannekake.Siden tråden våknet til liv igjen får jeg dele en historie fra i sommer:
En nær venn av meg har en bror som har bodd i Nederland hele sitt voksne liv – siden tidlig 60-tall. Norgeskontakten hans har stort sett begrenset seg til en tur hver sommer for å møte familien. Han er, og har alltid vært interessert i alt av tekniske ting, og er i en alder av 80 år fortsatt greit oppdatert på det meste enten det gjelder data eller andre ting.
Da han var hjemme i sommer og vi satt og pratet spurte han plutselig: ‘’Du, har du hørt om noe som heter D-A-B-radio?’’ Jeg forklarte selvfølgelig at FM var så godt som nedlagt i Norge og at det var DAB som ble brukt. Jeg måtte søke opp artikler om FM-stengingen på internett og vise han for at han skulle tro på det. Da skjønte han jo hvorfor det hadde vært så dårlig utvalg av kanaler på radioen i leiebilen i Norge de siste årene, han hadde bare søkt på FM-båndet.
Grunnen til at han tok opp temaet var at han hadde fått en sånn radio av en bekjent som hadde kjøpt den av nysgjerrighet, men ikke fant noen bruksverdi i den fremfor en vanlig radio. Han beskrev den som ‘’en helt vanlig radio sånn som vi har hatt i alle år, bare mye mer tungvint i bruk og med et enormt batteriforbruk’’. Lydkvalitet og mottakerforhold hadde han ikke gjort seg noen tanker om – det var jo ikke det at det ikke fungerte, spørsmålet var hva som var vitsen. Han hadde sittet og fiklet med DAB-radioen et par kvelder, og han hadde tatt den med i pensjonistforeningen hvor de andre bare lo av det og det var bred enighet om at dette bare var noe tull. Innen en uke hadde DAB-radioen blitt pakket ned i esken for tekniske kuriositeter i kjellerboden.
Ifølge han var det minimal interesse for DAB-radio i Nederland, det gikk i FM eller internett.
Sikkert. Men etter mer enn 20 år med DAB i bilen og litt hjemme, og en del tiår før der med FM, Mellom og Langbølge, så synes jeg FM blir blodfattig og treigt. Hører bare på FM når jeg er i Sverige, div. stasjoner. Det er akkurat som om lyden ikke kommer ut av høyttalerne.Men der er det jo heller ikke noe problem med FM. De dekker vel omtrent hele landet med en sender.
Nei, men en FM sender og mottaker på batteri vil.Så vet vi jo at strøm og mobilnett/Internett også er sårbart. Og ingen type nett fungerer uten strøm.
Når nettet er "hacket" - hvordan?Men det er mange typer måter å kommunisere digitalt på.
Breaking news: Norge har ikke et riksdekkende FM nett lenger. En FM sender vil rekke hvor langt ? Og hvor lenge vil batteriet vare, ettersom en FM sender bruker mye strøm, en av grunnene til at riksdekkende FM ble skrotet.Nei, men en FM sender og mottaker på batteri vil.
Når nettet er "hacket" - hvordan?