Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Ja, fordi mesteparten av Sverige er flatt...derfor større avstand mellom sendere, og mer plass.
    I Norge var det en FM sender på hver liten bakketopp og rundt hver en sving på grunn av topografien .
    Så det umulig å få til flere enn 5 riksdekkende kanaler. Selvom P4 og Radio Norge hadde en god del dårligere dekning.
    Og så må det være så så mye avstand mellom frekvensene slik at en sender på toppen av et fjell ikke forstyrrer en sender på en annen kanal litt lenger borte. Litt av et puslespill å få til dette. Og nå som det riksdekkende FM nettet i Norge er historie, så trenger svenskene bare å hensyn til lokale FM sendere nære grensen mellom Norge og Sverige.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Jeg har tungt for det, og DAB er riksdekkende, med bedre dekning enn FM noengang hadde.

D

Danke

Guest
    Ja, fordi mesteparten av Sverige er flatt...derfor større avstand mellom sendere, og mer plass.
    I Norge var det en FM sender på hver liten bakketopp og rundt hver en sving på grunn av topografien .
    Så det umulig å få til flere enn 5 riksdekkende kanaler. Selvom P4 og Radio Norge hadde en god del dårligere dekning.
    Og så må det være så så mye avstand mellom frekvensene slik at en sender på toppen av et fjell ikke forstyrrer en sender på en annen kanal litt lenger borte. Litt av et puslespill å få til dette. Og nå som det riksdekkende FM nettet i Norge er historie, så trenger svenskene bare å hensyn til lokale FM sendere nære grensen mellom Norge og Sverige.
    Danmark er flatt, Sverige har fjell, bare ikke så høye fjellkjeder som Norge.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    737
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og denne: Bruker ikke DAB til beredskap – Norsk Lokalradioforbund

De må altså etablere nye parallell systemer for varsling, som tidligere gikk over FM. Vi har tidligere lest at DAB ikke kan brukes i en krisesituasjon. Så sitter vi igjen med DAB som bare kan brukes som en dårligere radio både dekningsmessig og kvalitetsmessig.

Lurer på hvor mye P4 og det multinasjonale selskapet bak smurte politikerne for å få dette makkverket gjennomført, for det kan da ikke være NRK som har trumfet dette igjennom ? Eller er det så enkelt som at de måtte slukke FM nettet for at ikke DAB skulle bli en fiasko noe det ser ut til å bli uansett.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    Og denne: Bruker ikke DAB til beredskap – Norsk Lokalradioforbund

De må altså etablere nye parallell systemer for varsling, som tidligere gikk over FM. Vi har tidligere lest at DAB ikke kan brukes i en krisesituasjon. Så sitter vi igjen med DAB som bare kan brukes som en dårligere radio både dekningsmessig og kvalitetsmessig.

Lurer på hvor mye P4 og det multinasjonale selskapet bak smurte politikerne for å få dette makkverket gjennomført, for det kan da ikke være NRK som har trumfet dette igjennom ? Eller er det så enkelt som at de måtte slukke FM nettet for at ikke DAB skulle bli en fiasko noe det ser ut til å bli uansett.
    Joda, flere i NRK var DAB-hissige på gjennomføring og en del hoppet så av for å begynne å importere DAB-radioer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    Interessant syns jeg er spakt:

Under en TV-debatt på God Morgen Norge i 2016 som jeg deltok på, gjorde daværende MTG-sjef, Trygve Rønningen, gjorde et stort nummer ut av at DAB-radio ville komme til smarttelefoner, og at DAB-radio har kommet for å bli. Selv om han innrømmet selv at han hørte på radio via internett.

Digitaldirektøren i P4, Rune Hafskjær, gjorde også sitt beste til å latterliggjøre mine argumenter mot tvangsinnføringen av DAB-radioen ved å hevde at «når kommunikasjonsrådgiveren snakker, kommer det bare lyd, ikke substans».

Vedlikehold av FM-nettet – som kunne blitt en del av det globale mobile beredsskapsnettet – ville kostet 100 millioner i året. I stedet bruker vi over 23 milliarder – eller 23,000 millioner på DAB.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den siste fra Nordnorsk debatt er typisk for oss som ferdes i utkantstrøka, og saken oppleves ofte nokså annerledes enn det bildet som presenters som dekningskart på Radio.no. Det som presenteres der ligner for mye på dekningskartene som kommer ut fra Mariasystemet, som selvsagt er en teoretisk beregning. DAB-systemets flersender struktur synes også ofte å slå seg selv i hodet, antageligvis pga multipath, slik at i grisgrendte strøk virker det mer som et problem enn en fordel.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Ja, Sverige har litt fjell langs grensen i nord , men der hvor 90 % av svenskene bor er det flatt...

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Det kostet en milliard å bygge DAB nettet....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Man må lære seg å bruke radioen, som man må alle moderne duppedingser....verre er det ikke.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Viktige meldinger kan sendes på samtlige DAB kanaler på en gang.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    292
    Typisk for slike innlegg er at de gjelder personlige efaringer. Når de selv har en god erfaring så er alt bra. Kom ikke her og fortell at DAB er dårlig - jeg fikk det til! At det klages over hele Norge betyr ingenting!

Litt som å si at siden jeg ikke har problemer med alkohol må Vinmonopolet legges ned. All alkohol må selges i butikken. Det er lettest for meg. De som har problemer får bare skjerpe seg.

Eller helt enkelt: Drit i de andre så lenge jeg får det som jeg vil.

Enklest: "America first"

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Vi får håpe alle de som syter også har personlige erfaringer med DAB, men jeg har en mistanke om at det er mange som bare henger seg på sutretoget. Det er jo en folkesport for alle over 50.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Ja, men det er jo de som er misfornøyde som vises. Hvis 5000 er misfornøyde kommer det 100 000 innlegg på nettet, mens de 5 300 000 som ikke er misfornøyde (eller ikke bryr seg) er stille fordi de ikke har noen problemer.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    292
    @ Terje-A og otare

Forsåvidt enig. Men det er vanskelig å vite. Noen er mere aktive enn andre. Noen klager på egne vegne. Noen tjener penger på saken. Noen ser ting i et samfunnsmessig perspektiv.

Det er et viktig demokratisk prinsipp å ta hensyn til mindretallet.

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    31
    Sted
    Nes Romerike
    Liker ikke Dab, Iphone, El-biler + en hel mengde andre ting. Liker vinyl, hi-fi, lukten av bensin og ja, jeg er godt over 50 so what the heck!

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.158
    DAB som sådan er sikkert vel og bra (men kanskje litt lite framtidsrettet), men det er ikke det mye av kritikken handler om. Den handler om nedleggelse av FM, om det er vettug bruk av ressurser å skrote 11 millioner radioapparater og be folket om å bruke xyz mrd. kr på å kjøpe nye radioer. EDIT + politikken og beslutningene om nedleggelse av FM.

Mvh
    KJ

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.450
    Liker ikke Dab, likte ikke isdn. Brukte mye penger på sistnevnte og kommer helt sikker til å kaste bort mye penger på Dab. Og så har jo jeg og de fleste andre brukt en del skattekroner på dette tøvet også.

Det var ikke en sjel som klagde da isdn ble faset ut. Jeg spår samme skjebne til Dab. Men først skal vi svi an noen mrd for å «validere» en idiotisk beslutning.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Jeg er 72, elsker iPhone, DAB, CD og Formel 1 i 4K. Og har en diesel SUV med 4 hjulstrekk og fabrikkmontert DAB som funker 100%. Platespiller har jeg ikke hatt på mer enn 30 år.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Dette sier ganske mye om Ola Nordmanns forhånd til moderne digitalteknikk.
    Og så er det jo bare 9 år siden vi fikk digital bakkesendt TV....
    Nå som jeg nettop har lært meg å lade min nye smarttlf...8)

D

Danke

Guest
    Jeg liker da DAB jeg også, har ikke DAB, har ikke planer om å kjøpe det men det er en fin ting...

Det som IKKE er en fin ting er å skrote FM før det er vedtatt at den nye tingen er det beste, og at folk flest kan og bruker det.

Det stinker vemmelig politikk Lobbyisme lang vei når det senere viser seg å være en idiotisk lite gjennomtenkt ting.

Det blir som at -Vi slutter å selge LP, fordi CD er mye bedre og framtiden.... Bare tenk om det ikke er en CD engang, men en HD-DVD....

Vel, teknologiske ting trenger litt brukstid mener nå jeg. Men mine bekymringer går til de eldre, MED liten eller ingen farmile, uten tv-syn og i grisgrendte strøk...
    Men det virker som at få bryr seg om disse...

Jo jeg er enig i at folk flest i Norge med interesse KAN kjøpe en Dab, eller få av familien, men helt idioti å stenge FM uansett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn