Så alle teknologiske framskritt er greit, bortsett fra FM radio, som er fra 50 tallet?
Hadde du vært en tur på baksiden av Elkjøp osv. så kan det hende at du hadde blitt overrasket over hvor mange fullt brukbare
billedrørstvapparater som har blitt skrotet siden vi fikk digitalt bakkesendt TV, og i kjølvannet : Flatskjermer...
Men det er greit? Men gamle FM radioer som er verdt 5 kr, da er det skandale.
Og folk har vært flinke til å kjøpe flatskjermer, PC, laptop, nettbrett og smarttelefon.
Men en DAB radio til 500 kr....????
Et tilbakeskritt fra FM.? Selvom DAB har gitt mange flere kanaler, så kan man fortsatt høre på de gamle, gode.
Ikke noe vanskeligere å bruke en DAB radio, enn noen annen elektronisk dings. Men man må lære seg å bruke den, akkurat som når FM radioen kom.
Det er ikke noe i veien med DAB dekningen, men alle som skriker og hyler om at de ikke får det til, og setter skylda på DAB, har jo alltid fått oppslag i pressen. Faktum er jo at voksne mennesker ikke har fått det til...
Jeg har fått det til siden 2002, og jeg er født i 1946.
En av de «gode» argumentene er å hevde at DAB er utdatert....alternativ???
Radio på nett, via kabel, satelitt og TV har jo vært kjent i åresvis....hjemme kan man jo velge plattform, eller man kan kjøpe seg en lite DAB radio.
I bil er DAB overlegen FM ....men mange har problemer med å montere antenne riktig, og P bruke DAB radioen riktig.
Tenk at man må lese bruksanvisningen.
Min gamle mor hadde stor glede av sin DAB radio de siste årene hun levde...
DAB har vært på gang i 20 år, men det er tydelig at mange ikke har fått medseg det.
Myndighetene vil ha et radiosystem hvor man kan sende, akkurat radio uten å være tilkoblet noe som helst.
FM nettet var nedslitt og trengte en oppgradering, og ettersom Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i,
så falt valget på DAB,. Digitalt, akkurat som det nye nødnettet. Digitalt, som alt som har med lyd og bilde har vært i 20 år...
bortsett fra FM.
Noen nekter å være med inn i den digitale fremtiden, selvom de er omgitt av digitale duppedingser.
Det verste med DAB er at det fungerer, slutt å sutre, det riksdekkende FM nettet er historie.
Og slutt med å finne på alle mulige unnskyldninger for at man ikke «liker» DAB. Det begynner å bli barnslig.
Ting tar tid.