Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.872
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig. Nye lyttertall fra i går:
    RADIONYTT.NO - Uke 29, 2018: Enda lavere tall for radiolyttingen
    Nok en gang er den totale radiolyttingen i Norge under 50 %. Det viser PPM-tall for uke 29 utarbeidet av Kantar TNS.

I Uke 28 ble den daglige radiolyttingen i Norge målt til bare 48,5 %. I uke 29 ble den enda lavere, 48,2 %, viser de ferske tallene.

Siden forrige uke var den laveste målingen noensinne, må nødvendigvis de nye tallene også være ny bunnrekord. Tallene er målt via PPM-systemet, som måler alle nasjonale radiokanaler i Norge. Lokalradio er ikke med på tallene.
    Min bilradio viser bare en liste med tilgjengelige kanaler uten blokkangivelse etc. P1 kommer bare opp én gang som sådan, pluss P1 Østfold, P1 Østlandssendingen, osv. Det er heller ingen mulighet for å slå av eller på Service Following, bare Traffic Programme. Jeg antar at SF er på i software for å forenkle kanallisten. Skal prøve å scanne tilgjengelige kanaler på nytt langs E6 for å se om bilradioen har låst seg på feil sted. Jeg har ikke spesielt store forhåpninger til at jeg kan gjøre noe som får det til å fungere, og jeg kommer ikke til å bytte bil for å kunne høre på DAB-radio. Har Spotify og TuneIn nettradio i bilen om jeg skulle bli desperat.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Jeg er født og oppvokst med radio, har jobbet i radio både her og der, selvom det er noen år siden. Fikk demonstrert DAB på en messe i Oslo Spektrum for noen tiår siden, og ettersom alle radiostasjoner gikk over til å spille musikk fra harddisk, og også investerte i digitale miksebord, så var det ikke vanskelig for meg å skjønne hvilken vei det ville gå.
    Så jeg kjøpte min første DAB radio i 2002, og har aldri sett tilbake. Om de som driver de forskjellige kanalene er flinke nok vet jeg veldig godt at de ikke er. Men utrolig deilig å kjøre rundt med perfekt dekning uten FM ulyder, og noen ganger finner man program med flott musikk...og da er det bare å skru opp med 9 høyttalere og 2x700 watt i min snart 5 år gamle Mitsubishi ASX.
    Hvor mange FM radioer jeg har hatt i div. biler siden 70 tallet engang har jeg ikke tall på, men de tre siste var Blaupunkt.
    Den siste med DAB.
    Og hadde ikke DAB fungert, så vet jeg nok hvor jeg skulle klagd.
    Så får vi se hvor mange kanaler vi har om ett år. Mye musikk som mangler....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    740
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte en Amadeus Lacuna DAB+/nettradio til min mor til julegave.
    Vis vedlegget 503475

Testet DAB+ vs nettradio på samme kanaler og opplevde en klar forskjell i lydkvalitet til tross for at dette var en bærbar sak. De fleste DAB kanalene lå i området 80-90 kbps hvis jeg ikke husker feil. Noen var helt nede på 60 tallet. Noen ytterst få på 120 kbps. Syntes absolutt ikke dette fungerte til musikklytting.

Jeg hører grei forskjell på MP3 i 192 kbps vs lossless med et bra anlegg eller hodetelefoner, men har riktig nok ikke testet i bil. For meg virket uansett kvaliteten på DAB lavere enn MP3 i 192 kbps. Det var merkbart dårligere enn nettradio med denne Amadeus boksen.

Radioen ble forøvrig levert tilbake til butikken da min mor hadde mer bruk for noe annet. Jeg kommer ikke til å oppdatere til DAB i bilen min. Trenger jeg radio i bil eller på farten, så blir det med mobil og nettradio.
    Har denne radioen og egner seg ypperlig til å demonstrere hvor komprimert DAB lyder mot internett. Blir helt deprimert av lyden. Kjøpt for å kjøre internett radio og gir meg bra lyd. DAB ble bare testet og ikke på tale å bruke til annet enn test. Tragisk hele greia men de ansvarlige går vel fri, det er VI som må betale gildet.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    På min fabrikkmonterte DAB får jeg opp NRK kanaler fra to regioner, på denna side av fjorden, og på den andre siden av fjorden.
    Først kommer lokale DAB kanaler, så NRK, og så radioene i Riksgruppen. Den har en knapp som heter Station list, og en for update.
    Når jeg kommer til Stockholm så skanner jeg på nytt og får opp de kanaker som er tilgjengelige i Stockholm.
    Tilbake i Norge er alle kanaler på plass igjen. Den adapter jeg hadde for 5 år siden var fra Tiny.
    Nå er det sånn at NRK har gjort forandringer på sitt kanaloppsett flere ganger de siste årene. Setter jeg på NRK P1, så vil jeg få lokalsendinger fra Østlandssendingen. Vil jeg høre fra Østfold, så må jeg skifte til den det står P1 Østfold på.
    Samme med P1+. Forskjellen her er lokale nyheter når det sendes ut i Østfold etter de vanlige nyhetene.
    Jeg husker ikke om min gamle Tiny adapter hadde service following.
    1177DD07-9E2F-436B-B60F-576F70F80085.jpg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    740
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Spiller ingen rolle da jeg ikke orker å høre på den lyden uansett...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.766
    Torget vurderinger
    1
    Classic må jo få holde på, det er veldig morsomt.
    Dead DAB walking. Fullkommen idioti å forvente at folk skulle gå fra FM-radio til DAB-radio i nødvendig antall, når man kan få tilgang til titusener av kanaler, podcasts, stasjoner (og millioner av timer med gammelt innhold via YouTube osv). Kjørte opp til Valdres nå. Først lyttet jeg til gårsdagens Ekko-sending, deretter en podcast fra BBC, deretter timeshiftet jeg Dagsnytt 18 siden podcasten spilte til 18.22, før jeg rundet av med en annen podcast. Alt via smarttelefon, Siri og en liten ledning fra tlf til konsoll på min bilstereo (som har DAB).

Som Asbjørn skriver: for pludreradio og listepop? Fuck that shit. Og det er akkurat hva som skjer.

Radiolytting i Norge er i bratt fall, og det er ikke været sin skyld.

Årsaken er omlegging til DAB+, teknologien som skulle gjøre radio skinnende frisk og feit. I et anfall av opphetet nostalgi krever Frp og Senterpartiet at det gamle FM-båndet blir «skrudd på» igjen. Det er fåfengt, og partiene vet det.

Radio er i dramatisk endring, og det handler ikke bare om teknologi, men også om format og innhold.

Fallet er dramatisk. Andre uken i juli droppet andelen av befolkningen som lyttet til radio pr. dag, under 50 prosent. Målingen er historisk.

Lyttertallene har aldri vært lavere. For to år siden, før slukkingen av FM-båndet, lyttet 70 prosent av nordmenn til radio daglig.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.028
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om programinnholdets kvalitet er vi vel stort sett enige- bortsett fra noen få..... Det andre som slår meg, etter å ha drevet med transmisjon, måling og kartlegging av transmisjonsforhold, linkbudsjetter og denslags, fra kortbølge til mikrobølge, så ser det egentlig ut som Classic er en svært så entusiastisk amatør - radiotransmisjon skjønner han i alle fall ikke....
    ( Edit: - også var jeg teknisk ansvarlig for en nærradio med sendere og omformere, fra -84 til vi stengte i 2004...)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Så bra. Jeg har også jobbet i div. lokalradioer. Det jeg vet om DAB er den linken som jeg delte, og som bruker i 15 år.
    Og FM er analogt, DAB er digitalt. Og derfor funker DAB i vårt lange land, med fjell, daler og fjorder. Så enkelt er det.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Senterpartiet ja....som krevde at Langbølgesenderen på Kløfta måtte skrus på igjen etter at den ble slått av i 1995.
    Noen steder var visst den suverene FM dekningen ikke så bra allikevel...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.766
    Torget vurderinger
    1
    I juli 2017 hadde radio 56,7 prosent daglig oppslutning – og da var slukkingen av FM allerede i gang.
    Det er rett og slett tragisk.
    I uke 29 har NRK totalt rekordlave 1.47.000 lyttere, det er første gangen de er under 1.500.000 lyttere daglig.
    P4s alle kanaler hadde 837.000 daglige lyttere og Bauer Media (Radio Norge) hadde 490.000 daglige lyttere. I snitt lyttet man kun 68 minutter på radio.
    Jeg synes fortsatt at det er merkelig at både radiosjefer og ikke minst politikere ikke ser virkningen av innføring av DAB. Radiosjefene sier at de har kalkulert dette. De kommersielle kanalene lever jo av lytteroppslutning. Radio burde være den kanalen som virkelig kunne nå ut til folket, som det er i våre naboland.
    https://journalisten.no/radio-norge...setter-a-synke--katastrofetall-for-nrk/327171

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Hvis NRK (og andre) bare kunne begynne å lage skikkelige program igjen og ikke spre dem utover på all verdens spesialkanaler slik at man må lete i sendeplaner o.l. for å finne dem, vil nok folk høre på radio igjen, men det er viktig at de får ut fingeren slik at folk ikke venner seg til å ikke høre på radio. Da blir det vanskelig å få lytterne tilbake.

PS: Det lages nok fremdeles gode program, men det er bare veldig vanskelig å finne dem.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.872
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tankeeksperiment: Hva ville blitt bygd ut hvis designkriteriet i stedet var 4-5 landsdekkende radiokanaler, hvorav en var utpekt som beredskapskritisk og måtte ha redundant dekning på flere alternative frekvenser for 99,9 % av befolkningen, inkludert til fjells, til sjøs og i bil, inkludert forbipasserende bil- og båtturister? Det er et litt annet designkriterie enn et utall (kvasi)kommersielle pludrekanaler for spesielt uinteresserte lyttere der dekningen tilfeldigvis fungerer, og jeg tror ikke svaret ville vært DAB.

I Sverige er det rimelig klart at hvis «Hesa Fredrik» uler, så er det SR P4 som gjelder. I Norge er det uspesifisert «radio». ???
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_allmänheten_(Sverige)
    Om man hör varningssignalen vid någon annan tidpunkt än de nedan angivna provtillfällena skall man bege sig inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Varslingsanlegg
    Viktig melding, lytt på radio for nærmere orientering. Signalet vil kunne bli brukt både i fred og krig.
    Viktig melding – lytt på radio – Norsk Lokalradioforbund
    NRK sender ikke lenger på FM, og det er ikke kjent hvordan man skal nå de som ikke har anskaffet seg DAB-radio.
    http://www.sikkerhverdag.no/din-ber...iser/hvordan-varsles-befolkningen-ved-kriser/
    Hvis du hører signalet "Viktig melding – lytt på radio" betyr det i praksis at du skal søke informasjon.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Viktig melding kan sendes ut på alle DAB kanaler samtidig. Og kommer nok på NRK , VG. osv samtidig....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Nå skal man ikke glemme ar samtlige MSM aviser, osv. bortsett fra NRK har vært kritiske til DAB. Uten at jeg helt har skjønt hvorfor...må vel ha noe med lesertall og klikk å gjøre...negativt trekker flere lesere...
    Sist ut hva Tønsbergs blad som klagde fælt....de hadde lagret DAB kanalen fra region 1 isteden for region 2 som Tønsberg tilhører.
    NAF på Vestlandet gjorde det samme...de hadde feil montert antenne...så det er klart at folk blir skeptiske når de som står bak DAB har rett...DAB fungerer over hele landet.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.872
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal man ikke glemme ar samtlige MSM aviser, osv. bortsett fra NRK har vært kritiske til DAB. Uten at jeg helt har skjønt hvorfor...må vel ha noe med lesertall og klikk å gjøre...negativt trekker flere lesere...
    Nå er jeg høyremann og grunnleggende positivt innstilt til regjeringen, men det er få ting som gjør meg så skeptisk som når noen forsøker å forsvare myndigheters beslutninger med varianter av «media lyver». Da har man gitt opp saklig argumentasjon og stiller seg i særdeles dårlig selskap. Medias samfunnsrolle er blant annet å pirke ved makten og åpne for kritikk. Det er kanskje en grunn til at samtlige medier bortsett fra de med økonomisk egeninteresse i DAB har vært kritiske til dette.

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.183
    Så Classic46 skjønner ikke hvorfor det er grunn til å være negative til DAB, her er mine punkter:

1) DAB lobbyen har satt opp en «konflikt» mellom DAB & FM, der FM tapte kampen og er skrotet
    2) skrotingen av FM har påfør Norge et helt unødvendig samfunnsøkonomisk tap (XYZ mill. radioapparater som ble gjort nytteløse i 2017)
    3) utbyggingen av DAB og nedleggingen av FM med skroting av XYZ mill. apparater vært sløsing med ressurser som kunne ha vært brukt mye bedre.
    4) skrotingen av FM var ikke ønsket av publikum/radiolytterne - DAB utgjorde kun 10 pst. av nysalget av radioapparater i 2010 året før «beslutningen» i Stortinget, og har påført folk og fe en helt unødvendig kostnad - eller skal vi si skatt.
    5) mange «nye» DBA-lyttere mener at DAB er et tilbakeskritt fra FM - brukervennlighet, lydkvalitet, dekning, mottak under marginale dekninsgforhold mm.
    6) DAB er en utdatert teknologisk plattform, basert på forrige årtusen sitt paradigme med kringkasting - konvensjonell kringkasting er ikke framtiden.
    7) Den framtidsrettede distribusjonsplattformen for radio er internett.

Jeg har riktig nok vært en marginal radiolytter, jeg har ikke brukt radio timevis hver dag, men litt i ny og ne på mine utvalgte programmer (Bl.a. Herreavdelingen, Pils, Popquiz, dagsnytt 18 og vanlige nyhetssendinger med mer, siden det er en stund siden Halo i uken gikk av med pensjon). For egen regning har jeg ingen planer om å anskaffe med DAB-radio. Kringkastet radio, og radio som «bakgrunnsmusikk» døde for min del med FM. Når jeg nå ønsker å høre et radioprogram så gjør jeg det via internett, som i det daglige er tilgjengelig så godt som over alt og hele tiden. Da er jeg heller ikke avhengig av å følge med på et sendeskjema og lyttingen blir følgelig mer målrettet mot det aktuelle programmet. Jeg tipper det er en del mennesker i landet som kanskje ser det på den måten.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Så alle teknologiske framskritt er greit, bortsett fra FM radio, som er fra 50 tallet?
    Hadde du vært en tur på baksiden av Elkjøp osv. så kan det hende at du hadde blitt overrasket over hvor mange fullt brukbare
    billedrørstvapparater som har blitt skrotet siden vi fikk digitalt bakkesendt TV, og i kjølvannet : Flatskjermer...
    Men det er greit? Men gamle FM radioer som er verdt 5 kr, da er det skandale.
    Og folk har vært flinke til å kjøpe flatskjermer, PC, laptop, nettbrett og smarttelefon.
    Men en DAB radio til 500 kr....????
    Et tilbakeskritt fra FM.? Selvom DAB har gitt mange flere kanaler, så kan man fortsatt høre på de gamle, gode.
    Ikke noe vanskeligere å bruke en DAB radio, enn noen annen elektronisk dings. Men man må lære seg å bruke den, akkurat som når FM radioen kom.
    Det er ikke noe i veien med DAB dekningen, men alle som skriker og hyler om at de ikke får det til, og setter skylda på DAB, har jo alltid fått oppslag i pressen. Faktum er jo at voksne mennesker ikke har fått det til...
    Jeg har fått det til siden 2002, og jeg er født i 1946.
    En av de «gode» argumentene er å hevde at DAB er utdatert....alternativ???
    Radio på nett, via kabel, satelitt og TV har jo vært kjent i åresvis....hjemme kan man jo velge plattform, eller man kan kjøpe seg en lite DAB radio.
    I bil er DAB overlegen FM ....men mange har problemer med å montere antenne riktig, og P bruke DAB radioen riktig.
    Tenk at man må lese bruksanvisningen.
    Min gamle mor hadde stor glede av sin DAB radio de siste årene hun levde...
    DAB har vært på gang i 20 år, men det er tydelig at mange ikke har fått medseg det.
    Myndighetene vil ha et radiosystem hvor man kan sende, akkurat radio uten å være tilkoblet noe som helst.
    FM nettet var nedslitt og trengte en oppgradering, og ettersom Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i,
    så falt valget på DAB,. Digitalt, akkurat som det nye nødnettet. Digitalt, som alt som har med lyd og bilde har vært i 20 år...
    bortsett fra FM.
    Noen nekter å være med inn i den digitale fremtiden, selvom de er omgitt av digitale duppedingser.
    Det verste med DAB er at det fungerer, slutt å sutre, det riksdekkende FM nettet er historie.
    Og slutt med å finne på alle mulige unnskyldninger for at man ikke «liker» DAB. Det begynner å bli barnslig.
    Ting tar tid.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Den er jo et år gammel....jeg jobbet på Ryen i mange år,i et murbygg, og med DAB-radioen lengst unna Tryvann...hadde aldri noen problemer med å få inn noen kanaler...med antenne bare halvt trukket ut...det var 2010-2016.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes også dette evige maset om at det er så dyrt å skrote sin gamle FM-radio og kjøpe en DAB radio er litt rart. Folk bytter mobiltelefon hvert år. Hvert 4. år når det er fotballVM kjøper man seg ny TV. Man kjøper biler i millionklassen. Kaster opptil 50% av all maten man kjøper. Kjøper halvlitere med øl på uteservering til 100 kr. Det har man råd til, men å kjøpe en ny radio til en tusenlapp er plutselig dyrt?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.297
    Jeg synes også dette evige maset om at det er så dyrt å skrote sin gamle FM-radio og kjøpe en DAB radio er litt rart. Folk bytter mobiltelefon hvert år. Hvert 4. år når det er fotballVM kjøper man seg ny TV. Man kjøper biler i millionklassen. Kaster opptil 50% av all maten man kjøper. Kjøper halvlitere med øl på uteservering til 100 kr. Det har man råd til, men å kjøpe en ny radio til en tusenlapp er plutselig dyrt?
    Sist jeg sjekket, kostet det 6000 for en halvjalla men usynlig dab adapter til mine biler som emulerer en satelittradio og antagelig skaper krøll på CAN bus.
    Skal jeg ha dab radio i begge bilene er jeg oppe i 12000. For meg er det dyrt.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Hvor gamle er bilene dine ?
    Og hva slags biler ?

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.183
    Mitt poeng er ikke om det er dyrt eller billig for hver enkelt. Jeg har dog en sympati for dem som i hverdagen må snu på shillingen og kanskje ikke hadde behov for å bruke penger på en ny radio i 2017, men det er ikke mitt argument.

Bare for å gjenta meg selv med nye ord
    1) det er unødvendig sløsing med ressurser å skrote 11 millioner radioapparater, det burde kanskje ha vært anmeldt som miljøkriminalitet,
    2) det er en påtvungen utskifting = skatt, og
    3) det var ulønnsomt for kongeriket Norge å stenge av FM.
    Dersom regjeringen i stedet hadde fremmet forslag om en radioskatt på et par titalls milliarder kroner så hadde det blitt ramaskrik.

mvh
    KJ

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.766
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det veldig enkelt -- det kom noe langt bedre: internett og mobil. Dette kan levere langt mer i langt større oppløsning enn hva DAB evner, og med bilde, still eller levende, om man vil. Og så kunne man beholdt FM-nettet.

Utbygging av internett og mobil var selvfinansierende, mens skroting av FM og utbygging av DAB er en tvungen beskatning.

Dersom DAB ga oss utrolig lydkvalitet ville jeg kanskje vært mer lydhør, men lyden er jo forferdelig å lytte til. Kanskje er jeg spesielt sensitiv i akkurat det frekvensområdet, eller også er mange HiFi-folk døvere enn de liker å innbille seg.

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.183
    Så alle teknologiske framskritt er greit, bortsett fra FM radio, som er fra 50 tallet?
    Hadde du vært en tur på baksiden av Elkjøp osv. så kan det hende at du hadde blitt overrasket over hvor mange fullt brukbare
    billedrørstvapparater som har blitt skrotet siden vi fikk digitalt bakkesendt TV, og i kjølvannet : Flatskjermer...
    Men det er greit? Men gamle FM radioer som er verdt 5 kr, da er det skandale.
    Og folk har vært flinke til å kjøpe flatskjermer, PC, laptop, nettbrett og smarttelefon.
    Men en DAB radio til 500 kr....????
    Et tilbakeskritt fra FM.? Selvom DAB har gitt mange flere kanaler, så kan man fortsatt høre på de gamle, gode.
    Ikke noe vanskeligere å bruke en DAB radio, enn noen annen elektronisk dings. Men man må lære seg å bruke den, akkurat som når FM radioen kom.
    Det er ikke noe i veien med DAB dekningen, men alle som skriker og hyler om at de ikke får det til, og setter skylda på DAB, har jo alltid fått oppslag i pressen. Faktum er jo at voksne mennesker ikke har fått det til...
    Jeg har fått det til siden 2002, og jeg er født i 1946.
    En av de «gode» argumentene er å hevde at DAB er utdatert....alternativ???
    Radio på nett, via kabel, satelitt og TV har jo vært kjent i åresvis....hjemme kan man jo velge plattform, eller man kan kjøpe seg en lite DAB radio.
    I bil er DAB overlegen FM ....men mange har problemer med å montere antenne riktig, og P bruke DAB radioen riktig.
    Tenk at man må lese bruksanvisningen.
    Min gamle mor hadde stor glede av sin DAB radio de siste årene hun levde...
    DAB har vært på gang i 20 år, men det er tydelig at mange ikke har fått medseg det.
    Myndighetene vil ha et radiosystem hvor man kan sende, akkurat radio uten å være tilkoblet noe som helst.
    FM nettet var nedslitt og trengte en oppgradering, og ettersom Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i,
    så falt valget på DAB,. Digitalt, akkurat som det nye nødnettet. Digitalt, som alt som har med lyd og bilde har vært i 20 år...
    bortsett fra FM.
    Noen nekter å være med inn i den digitale fremtiden, selvom de er omgitt av digitale duppedingser.
    Det verste med DAB er at det fungerer, slutt å sutre, det riksdekkende FM nettet er historie.
    Og slutt med å finne på alle mulige unnskyldninger for at man ikke «liker» DAB. Det begynner å bli barnslig.
    Ting tar tid.
    Hvem er det som har fremmet FM som et framskritt ?

DAB var ikke særlig etterspurt av folk, så enkelt var det. Likevel ble skiftet fra FM til DAB pådyttet folk. Skandalen er ikke en og en radio til 5 kroner, eller dynga bak elkjøp. Kjøp- og kast-samfunnet er ikke et argument for å legge ned FM og skrote 11 millioner radioer. Skandalen er 11 millioner radioapprater som blir gjort nytteløse i et «teknologiskifte» som folk ikke ville ha, og at folk ble «påtvunget» å kjøpe nye radioer. Slukkingen av FM er et formidabelt ulønnsomt prosjekt, langt mer ulønnsomt enn par-tre hundertalls millioner det hadde kostet å fornye sendernettet.

Den digitale framtiden for radio heter fortsatt ikke DAB ... Jeg tar heller en tippekonkurranse om hvor lang tid det tar før DAB er død. Skal vi gi den 10 år til ?

Jeg er ikke uenig om at en overgang fra FM til DAB kunne ha gitt mening i 1995 eller deromkring, men det er snart 25 år siden. Siden den gang har 2 teknologiskifter på mobiltelefoni (fra GSM til 3G og 4G) og er i ferd med å bevege oss inn i det neste skiftet (5G), og tro det eller ei men GSM-telefoner fungerer fortsatt (3G er riktig nok i ferd med å bli koblet ned). På farten er mobiltelefonen totalt overlegen både FM og DAB, den er alltid med og den kan til og med flere ting.

Nødnettet (TETRA) er forresten heller ikke akkurat en solstråle i teknologisk framskritt ... ja det har merkelappen «digitalt», men «digitalt» som buzzword gikk av moten på 1980-tallet.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Utbyggingen av DAB kostet en milliard...de andre tallene som har svevet omkring har jeg alltid tatt med en klype sakt.
    Og fremdeles ingen kommentar om alle TV apparatene som har blitt skrotet..
    Og har man en moderne FM radio kan man kjøpe en DAB adapter..
    Det ble påtvunget å skifte fra analog til digital bakkesendt TV...og når kabeleselskapene gikk over til digitale bokser , så måtte man bytte...et teknologiskifte...men det var altfor mange som ikke trodde at myndighetene ville slå av riksdekkende FM ...men trass hjelper lite...FM blir ikke slått på igjen...

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Min gamle bil var 13 år gammel da den ble skiftet ut...Mitsubishi til Mitsubishi....og selv om det er BMW...dine biler er altfor gamle...

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.028
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noe forbaska pjatt!!! Jeg har en 2010 Mondeo og fruen en Polo. "Original" radio til Mondeoen koster minst 6000 - Poloen har jeg ikke sjekka, men får vel en ny radio i "skramleklasse" for et par tusen...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn