Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Ettersom Norge ikke er alene med DAB, og DAB funker suverent i bil, så tror jeg nok DAB overlever...også fordi myndighetene vil..
    Og bilfabrikantene leverer biler til de andre land i Europa, som vil bli fler og fler ettersom tiden går...
    En heldigital radiokjede makes sense....sånn har det vært i ca 15-20 år....

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.297
    Utbyggingen av DAB kostet en milliard...de andre tallene som har svevet omkring har jeg alltid tatt med en klype sakt.
    Og fremdeles ingen kommentar om alle TV apparatene som har blitt skrotet..
    Og har man en moderne FM radio kan man kjøpe en DAB adapter..
    Det ble påtvunget å skifte fra analog til digital bakkesendt TV...og når kabeleselskapene gikk over til digitale bokser , så måtte man bytte...et teknologiskifte...men det var altfor mange som ikke trodde at myndighetene ville slå av riksdekkende FM ...men trass hjelper lite...FM blir ikke slått på igjen...
    De gamle tv-apparatene ble ikke skrotet pga digitalisering av bakkenettet, men fordi folk hadde lyst på flatskjerm. De fleste jeg kjenner har en ekstern tuner til flatskjermene sine og kunne dermed fortsatt å bruke kasse tven.

Hvordan kan det ha seg at ingen har lyst på dab?

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.179
    Utbyggingen av DAB kostet en milliard...de andre tallene som har svevet omkring har jeg alltid tatt med en klype sakt.
    Og fremdeles ingen kommentar om alle TV apparatene som har blitt skrotet..
    Og har man en moderne FM radio kan man kjøpe en DAB adapter..
    Det ble påtvunget å skifte fra analog til digital bakkesendt TV...og når kabeleselskapene gikk over til digitale bokser , så måtte man bytte...et teknologiskifte...men det var altfor mange som ikke trodde at myndighetene ville slå av riksdekkende FM ...men trass hjelper lite...FM blir ikke slått på igjen...
    1) det var ingen grunn til å skrote den gamle TVen da riksTV startet opp - det var en egen tunerboks som skulle løse biffen. CAM-moduler var nesten ikke å oppdrive i starten. ... og den gamle TVen kan kanskje brukes fortsatt med en riksTV-boks ?
    2) overgangen til digitalTV var en kvalitetsheving for de fleste - høyere oppløsning - for mange har DAB har lavere kvalitet enn FM.
    3) GET sendte meg digitalboksen uten vederlag da de gikk heldigital - kan jeg sende min trofaste FM radio til kulturministeren og be om en ny DAB ?

mvh
    KJ

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det har kommet flere firmaer i det siste som har billige DAB varianter...særlig for de tre største tyske bilmerkene...

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    For å være helt ærlig...ja. Sier ikke at du skal skrote dem....men det har skjedd mye på bilfronten siden 2006....

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.297
    For å være helt ærlig...ja. Sier ikke at du skal skrote dem....men det har skjedd mye på bilfronten siden 2006....
    Bortsett fra mer moderne infotainment system synes jeg det har skjedd veldig lite på fossildrevne biler.
    Mine biler var i produksjon til 2013 med få endringer, så de er ikke så fryktelig utdatert. Burde en 2013 3-serie også skrotes?

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Det har kommet flere firmaer i det siste som har billige DAB varianter...særlig for de tre største tyske bilmerkene...
    Skal du bytte den integrerte enheten i en tysk mellomklasse-bil snakker vi fort om et 5-sifret beløp. Men selvfølgelig kan du få en billig frittstående boks men hvem vil ødelegge interiøret på denne måten i en bil til +/- 500k?

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Sky No Limit....
    Kjempefornøyd for at lyttertallene konstant peker i rett retning (ned) og håper de inkompetente ansvarlige tar noe lærdom av dette.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    At ingen har lyst på DAB er jo litt misvisende...de fleste har jo fått ut fingeren for lenge siden og byttet...som meg..
    Og så er det de som har byttet og ikke får det til...og voksne menn leser ikke bruksanvisnger eller spør etter etter veien...
    Også er det de sim sitter på gjerdet...og de fleste kommer nok etter...men hvem tenker på radio i dette været....
    Og de fleste som har byttet og fått det til har ikke noe å klage over...og er hverken her eller på Facebook...
    Å ja, jeg glemte de som i trass vil ha FM...og aldri vil ha DAB fordi...de ikke vil høre mer på radio, fordi man slukket FM nettet...og sa ifra i god tid før ...men det er greit å ha noe å være sur for...
    Bompenger, nye strømmålere, DAB , EF, EØS, repriser på TV .....fotballdommere ...og VAR...
    Godt vi er forskjellige...

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det er en ny leverandør som har dukket opp på mine Facebook-sider....Ikke femsifret beløp...Audi-BMW Mercedes og VW.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Skrotes er dine ord...man bytter inn biler...

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Skrotes er dine ord...man bytter inn biler...
    Så du mener at det er greit å skyve eventuelle problemer videre til ny eier fremfor å skrote en 12 år gammel premium-bil?
    Du er litt vanskelig å forstå - først sier du at en slik bil er for gammel, nå sier du at den kan jo bare byttes inn?

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Sånn vil det jo alltid være...ingen biler er perfekte...og man kjøper og selger/bytter inn biler av forskjellige grunner.
    Hva vedkommende som kjøper en gammel bil gjør med dem er jo opp til kjøper.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.297
    Sånn vil det jo alltid være...ingen biler er perfekte...og man kjøper og selger/bytter inn biler av forskjellige grunner.
    Hva vedkommende som kjøper en gammel bil gjør med dem er jo opp til kjøper.
    Men du mener at mine biler er for gamle for meg fordi de ikke har fabrikkmontert dab?
    Jeg har alltid brukt bilen som transportmiddel. Stereoanlegg har jeg i stua.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    8
    Det er en ny leverandør som har dukket opp på mine Facebook-sider....Ikke femsifret beløp...Audi-BMW Mercedes og VW.
    Til min 2006 Mercedes koster det 7000.- + montering å få montert inn en skjult modul slik at knapper på ratt og orginal media unit fungerer som før. Det blir ikke aktuelt å gjøre for å få et medium slik som DAB, som i beste fall sender på 60-80 kbps. Det er så dårlig at jeg hadde ikke klart å lytte på det uansett....

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Til min 2006 Mercedes koster det 7000.- + montering å få montert inn en skjult modul slik at knapper på ratt og orginal media unit fungerer som før. Det blir ikke aktuelt å gjøre for å få et medium slik som DAB, som i beste fall sender på 60-80 kbps. Det er så dårlig at jeg hadde ikke klart å lytte på det uansett....
    Nå må du huske på at en 2006 modell er for gammel og moden for skroting - ifølge moroklumpen Classic46

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det gjør det bare ekstra genialt å bytte til et radiosystem som få eksisterende biler kan ta inn. I gjennomsnitt varer en bil 17 år i Norge. Merker som Mercedes og Volvo varer godt over 20 år i gjennomsnitt, og det ser ut til at levetiden øker etterhvert som biler generelt blir mer pålitelige. Det betyr at det vil bortimot 20 år før halvparten av bilparken er byttet ut med nyere biler som har fabrikkmontert DAB. I mellomtiden er det ettermonterte løsninger som gjelder for resten, eller å gi fanden i hele greia og håpe at det ikke kommer noen «viktig melding - lytt på radio» i de 20 årene.

I en annen tråd her inne er enkelte fryktelig bekymret for radiostråling fra mobiltelefoner og WiFi. Jeg har ikke brydd meg om å forklare i den tråden at en typisk DAB-adapter inneholder en liten FM-sender som står på kontinuerlig inne i bilen. Noen vil sikkert bekymre seg over det også. ;)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Min Mitsubishi, og min brors Honda og tidligere Mitsubishi, og selv min svigerinnes Toyota kan ta inn DAB uten problemer...overalt hvor vi kjører...bortsett fra noen timer mellom Tøcksfors og Stockholm, hvor min bror og hans kone bor. Men når de er på tur i Norge, og jeg kjører og har kjørt rundt omkring de siste årene, har vi ikke hatt noe problem med DAB dekning...
    Noe heller ikke Mitsubishi modeller har hatt siden slutten av 2013....

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min Mitsubishi, og min brors Honda og tidligere Mitsubishi, og selv min svigerinnes Toyota kan ta inn DAB uten problemer...overalt hvor vi kjører...bortsett fra noen timer mellom Tøcksfors og Stockholm, hvor min bror og hans kone bor. Men når de er på tur i Norge, og jeg kjører og har kjørt rundt omkring de siste årene, har vi ikke hatt noe problem med DAB dekning...
    Noe heller ikke Mitsubishi modeller har hatt siden slutten av 2013....
    2018-2013=5.

17-5=12.

Det betyr at det bare er ca 12 år til halvparten av Mitsubishiene på veien i Norge har fungerende fabrikkmontert DAB-radio.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Ja, hvis man ikke setter inn en adapter....duverden hvor du er flink til å regne...men det riksdekkende FM nettet er fremdeles slukket...og hvis du kikker deg litt om i nabolaget, så er det ikke mange 17 år gamle biler å se....

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge. Hvis jeg ser meg om i mitt nabolag ser jeg mye som er så gammelt og eldre, inkludert min egen Mazda MX-5 fra 2000. Kan hende du bor i mer priviligerte strøk, men jeg holder til nede ved grensen til Østfold, serru.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.187
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge..
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Jeg bor langs 110.....altfor nærme Nordby...vet såklart det er mye gamle amerikanere her nede...
    Og en del Volvo 240...osv...

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.
    Det er ikke «fælt» som er poenget, bare at utskiftningstakten er såpass langsom at det vil ta mange år før størsteparten av bilparken er skiftet ut med biler som har fabrikkmontert DAB. Noen tok veldig lett på det, synes jeg.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    103
    Sted
    Vallhall
    Jeg har heller ikke skjønt poenget med dette DAB-dritet. Hele greia slår meg som et eneste stort prestisjeprosjekt. Det må ha vært noe lobbyvirksomhet under gjennomføringen av prosjektet inni bildet her, for å si det sånn.

Hvorfor jeg ikke liker det?

1. Miljøet: Klimaet er i kraftig endring om dagen pga. av menneskers idiotiske overforbruk. Stortinget skal liksom være miljøforkjempere, men bestemmer likevel at vi skal skrote millioner av perfekt fungerende radioapparater, og tvinge i gang produksjon av millioner av nye apparater. Tragisk.

2. DAB har garantert ingen fremtid og kommer helt sikkert til å bli erstattet av internettradio som den nye standarden i løpet av kort tid. Allikevel skal altså DAB forsøkes å innføres som en slags "midlertidig standard". Helt latterlig.

3. Turisme: Hvor mange turister som kommer til Norge har montert DAB-adaptere eller har oppgradert radioapparatene sine? Sikkert ingen. De lurer vel på hvorfor stakkars lille Norge bare har lokalradio.

4. Kvalitet: Lydkvaliteten på DAB er faktisk dårligere enn på FM.

5. Nød-nettet: Hva gjør vi hvis det blir krig? Da er vi avhengige av at vi har fungerende radioapparater over alt, og det har vi ikke i dag. FM-radioer kan man jo til og med lage selv uten mye kunnskap.

6. Dekning: Mange klager på dårlig DAB-dekning i området der de bor. Mye dårligere enn FM.

7. Uønsket: Vi lever i et demokrati, og Stortinget sin jobb er å gjennomføre det flertallet av befolkningen ønsker. Når de fleste ikke er interessert i DAB, og prosjektet allikevel blir gjennomført, da er det noe riv ruskende galt en plass. Lobbyvirksomhet all the way.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    740
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ Det var et stort media selskap som trodde det folk ville ha var pludreradio i 30 kanaler med tilhørende musikk i begredelig kvalitet. Dette skulle de gjøre store penger på og sikret seg full kontroll. De tok gudskjelov feil, bare synd at det kostes oss andre 25 milliarder...:mad:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke «fælt» som er poenget, bare at utskiftningstakten er såpass langsom at det vil ta mange år før størsteparten av bilparken er skiftet ut med biler som har fabrikkmontert DAB. Noen tok veldig lett på det, synes jeg.
    Nå spørs det jo også hvor lenge biler vil bli levert med fabrikkmontert DAB. Allerede i dag er det mange bilmerker som ikke leverer DAB som standard. Alle norske biler blir naturlig nok levert med DAB men hvis det ikke er standard fra fabrikk betyr det et prispåslag for norske biler.
    Og når DAB etterhvert fases ut, hvor lenge er det da mulighet til å få fabrikkmontert DAB, og ikke minst, til hvilken pris?

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det tok deler av bilbransjen litt for lang tid å innse at DAB var noe som kom til være noe som fremtidens biler burde ha.
    Og så har vi jo disse prefabrikerte enhetene som sitter i moderne biler, radio og navigasjon, og nå enheter som kan koble mobilen litt mer enn bare Bluetooth.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn