Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Som nevnt før - NRK er pålagt å sende radio som ikke koster noe å motta (med unntak av radioapparatet da). Dermed kan de ikke bruke mobilnettet for der er det en abonnementsavgift som man må betale. At folk gjerne har så stort dataabonnement at det ikke spiller noen rolle er i den sammenhengen uvesentlig. Mitt mobilabonnement har så lite datakvote at å høre på radio via mobilen er helt uaktuelt.
    For NRK er det FM eller DAB+, med mindre man endrer konsesjonsvilkårene. 4G/5G eller hva det nå er/blir er uaktuelt. I bil er DAB+ overlegent FM. I min gamle BMW med FM-radio hørte jeg sjelden på radio - dekningen var elendig. Selv langs E6 mellom Trondheim og Oppdal var det dårlig. Fungerte noenlunde mellom Trondheim og Støren, men etter Støren var det stopp - bare skurring. I min nye Passat har jeg klokkeklar radio over alt. Lyden er også langt bedre enn den var i BMWen (men det kan jo ha med anlegget å gjøre og ikke hvorvidt det er FM eller DAB)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.647
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt, den fornuftige løsningen ville vært å holde FM i drift som beredskaps- og public service-system, og latt de kommersielle kanalene basere seg på streaming via mobilnettet. (Kostnaden pr megabyte data der vil formodentlig fortsett å falle.) Da hadde man sluppet hele DAB-omveien. Problemet er idéen om å stappe inn et stort antall mer eller mindre kommersielle kanaler i en begrenset båndbresse, og dermed skape et de facto reklamemonopol for de kommersielle aktørene i konsortiet. Det ble grusomt dyrt for forbrukerne som måtte bytte ut alle radioapparater. Ikke koster noe å motta? Hmmm....
     

    Classic46

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.077
    Antall liker
    127
    Det ser fremdeles ut som noen nekter å innse at DAB fungerer. 5G....først må man ha telefon, eller evt. bil med innebygd 5G, så må man ha abonnement, og så dekning..og det blir vel om en god del år.....mens DAB er gratis og har dekning nesten overalt der det finnes veier og folk.
    Og akkurat som man bytter mobil, nettbrett og flatskjerm, så bytter man radio, bilradio ekker ganske enkelt bil.
    God DAB jul.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    740
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som nevnt før - NRK er pålagt å sende radio som ikke koster noe å motta (med unntak av radioapparatet da). Dermed kan de ikke bruke mobilnettet for der er det en abonnementsavgift som man må betale. At folk gjerne har så stort dataabonnement at det ikke spiller noen rolle er i den sammenhengen uvesentlig. Mitt mobilabonnement har så lite datakvote at å høre på radio via mobilen er helt uaktuelt.
    For NRK er det FM eller DAB+, med mindre man endrer konsesjonsvilkårene. 4G/5G eller hva det nå er/blir er uaktuelt. I bil er DAB+ overlegent FM. I min gamle BMW med FM-radio hørte jeg sjelden på radio - dekningen var elendig. Selv langs E6 mellom Trondheim og Oppdal var det dårlig. Fungerte noenlunde mellom Trondheim og Støren, men etter Støren var det stopp - bare skurring. I min nye Passat har jeg klokkeklar radio over alt. Lyden er også langt bedre enn den var i BMWen (men det kan jo ha med anlegget å gjøre og ikke hvorvidt det er FM eller DAB)
    Kan vel ha noe med at men har latt være å holde FM nettet vedlike som en del av planen, over tiår. FM ble dårligere og dårligere slik at det skulle se ut som at DAB var en oppgradering....

    Også forstår jeg ikke hvordan folk kan regne seg frem til at DAB er gratis ;)
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Du skjønner godt hva jeg mener.
    Det dere etterspør er en nedlegging av NRK som vi kjenner det nå. Bort med lisensen og all radio skal være reklamefinansiert. Nei takk.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.647
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tvert imot. Det vi kritiserer er at en kommersiell tanke om å skape en plattform for reklamemonopol førte til at konsumentene ble påført milliardkostnader. NRK kunne gjerne fortsatt å sende reklamefritt på FM og i alle andre distribusjonskanaler. Det er ingen som hevder noe annet. Det vi ser nå er snarere at NRK har hoppet til køys med de mest kommersielle aktørene og oppfører seg som om de var kommersielle, de også. Og forbrukerne fikk regningen, uten å kunne velge.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen). So what? Mange (ikke alle) bytter bil hvert 3-5 år, og kjøper ny TV hver gang det er fotballVM. Det er selvfølgelig selvvalgt, men økonomien i det blir jo det samme. Liten pris å betale for reklamefri radio.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
    FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    18.857
    Antall liker
    4.748
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    25k var prisen initielt for min 10år gamle Audi. Endte opp med en BT dongle koblet til anlegget. Streamer som bare det. Kan ikke huske jeg har mistet forbindelsen. Mest kjøring sentralt østland.. en ting er investering som er skyvd til forbrukerene. En annen er all verdi som ble nedskrevet til 0. Jo og faktisk et aldri så lite miljøaspekt oppi det hele.

    Hmm. Føler vel debatten går litt i ring nå..
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    885
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
    FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).
    Da lurer jeg på hvor du kjører og hvilket mottaksutstyr du har/har hatt i dine biler? Jeg har aldri hatt problem med FM-mottak i bil og jeg har kjørt store deler av landet på kryss og tvers.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    8
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
    FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).
    Bare tull og tøys. FM fungerte stort sett glimrende, unntatt til fjells der en mange steder bare hadde P1. Det som skjer nå er at det meste av bilparken IKKE har radio, med mindre en bruker 5-15000.- for å få brukervennligheten som en hadde. For min egen del ville kostnaden bli 7000.- + montering for å få DAB i bilen, og 2-3000.- for å erstatte Tivoli radioen på kjøkkenet, og for hva?? Et produkt som er det samme bortsett fra mye dårligere lydkvalitet som er på grensen til tortur!
    DAB er en blindvei og har fått store deler av befolkningen til å drite i hele radioen.
     

    ptb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    9.719
    Antall liker
    8.328
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Dårlig FM mottak i bil var, som det også er mht DAB+, i hovedsak relatert til dårlige antenneløsninger.
    Det var først etter at bilprodusentene begynte med antenner "integrert" i glasset og "haifinner" osv mottaksforholdene for FM ble redusert.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    1.149
    Sted
    Holmestrand
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
    ???
    Hvilket jorde befinner du deg på?
    Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
    Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.

    Følgende har blitt bedre med DAB:
    • Programtilbud
    • Lydkvalitet
    • Brukervennlighet
    • Trafikksikkerhet

    Følgende ulemper:
    • Kostbar utbygning av DAB-nettet
    • Mange trengte ny mottaker

    Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
    :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    8
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
    ???
    Hvilket jorde befinner du deg på?
    Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
    Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.

    Følgende har blitt bedre med DAB:
    • Programtilbud
    • Lydkvalitet
    • Brukervennlighet
    • Trafikksikkerhet

    Følgende ulemper:
    • Kostbar utbygning av DAB-nettet
    • Mange trengte ny mottaker

    Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
    :)
    Jeg lurer på hvilket jorde du er på? Lydkvalitet, hvordan i det huleste har du fått dette for deg? Er det et, et argument som brukes mot DAB så er det vel lydkvaliteten med den bitraten som det sendes på???
    Begriper heller ikke hva er som er grunnen til at du kan si at det er blitt mer brukervennlig og trafikksikkert? I de fleste Norske bilene som har gått til anskaffelse av DAB så er det adaptere og ledninger som henger å slenger og er knotetete å bruke da kanalene detter ut hele tiden. I beste fall visst installasjonen er gjort med integrering mot bilens orginale anlegg så er brukervennlighet og sikkerhet akkurat som før?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    1.149
    Sted
    Holmestrand
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
    ???
    Hvilket jorde befinner du deg på?
    Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
    Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.

    Følgende har blitt bedre med DAB:
    • Programtilbud
    • Lydkvalitet
    • Brukervennlighet
    • Trafikksikkerhet

    Følgende ulemper:
    • Kostbar utbygning av DAB-nettet
    • Mange trengte ny mottaker

    Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
    :)
    Jeg lurer på hvilket jorde du er på? Lydkvalitet, hvordan i det huleste har du fått dette for deg? Er det et, et argument som brukes mot DAB så er det vel lydkvaliteten med den bitraten som det sendes på???
    Begriper heller ikke hva er som er grunnen til at du kan si at det er blitt mer brukervennlig og trafikksikkert? I de fleste Norske bilene som har gått til anskaffelse av DAB så er det adaptere og ledninger som henger å slenger og er knotetete å bruke da kanalene detter ut hele tiden. I beste fall visst installasjonen er gjort med integrering mot bilens orginale anlegg så er brukervennlighet og sikkerhet akkurat som før?
    Av en eller annen grunn så tror mange mange med deg at FM-mottak har vært helt i toppklasse, alle steder, til en hver tid. Det er ikke tilfelle.

    Jeg mener over hodet ikke at DAB er perfekt, men god DAB slår dårlig FM så til de grader.
    Det er det jeg snakker om. Jeg hører i dag både tale og musikk av høy kvalitet uten nevneverdige forstyrrelser av noen art.
    Da blir det litt meningsløst snakke om at FM var mye bedre. Noe som var virkelig dårlig kan aldri bli bedre enn noe som faktisk fungerer og leverer? :)

    I huset hjemme fungerte for så vidt FM greit, men heller ikke der var mottak veldig bra, på tross av gode radioer/tunere og utvendig FM-antenne,

    I min (også i min kones) kjøpte jeg ganske enkelt en ny Pioneer bilradio med DAB. De kostet ca 1500 kr/stk, og hadde på alle områder bedre lyd enn den gamle; FM, DAB, AUX og CD. Så der var det svært enkelt å holde FM mot DAB. FM ble ikke brukt Punktum.

    Installasjon var enkel og grei, byttet apparatet og monterte limt antenne på frontrute med jordlisse.

    Skjønner hva du mener rundt adapter og antenner. Mange har fikset dette av typ tape og ståltråd, noe som selvsagt ikker er optimalt sikkerhetsmessig.

    Når det er sagt så har ikke akkurat bilbransjen vist seg fra sin mest sjarmerende side i denne overgangen, men heller søkt å plyndre kundene sine for DAB-oppdateringer. Spesielt de med integrerte originalprodukter.

    Brukervennlig og trafikksikert fordi je gnå velger hva jeg vil høre på og tenker ikke mer på den saken. Med FM måtte jeg høre det jeg fikk mottak på, og det passet "aldri" med første forsøk.

    PS! Mente ikke å være respektløs med uttrykket "hvilket jorde..." . Du brenner for ditt syn, og det respekterer jeg. :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Dårlig FM mottak i bil var, som det også er mht DAB+, i hovedsak relatert til dårlige antenneløsninger.
    Det var først etter at bilprodusentene begynte med antenner "integrert" i glasset og "haifinner" osv mottaksforholdene for FM ble redusert.
    Jeg hadde en BMW med antenne integrert i glasset. BMW original radio. Kjører i Midtnorge. FM-mottak fungerte stort sett bare i Trondheim og de nærmeste omgivelsene. Når jeg kjørte E6 sørover forsvant radioen rundt Støren og kom tilbake på Dombås. Hvis jeg kjørte R4 kom radiosignalet tilbake rundt Kvikne.
    Det er en helt ny verden i min Passat med DAB+ og haifinne.

    Jeg skulle uansett ha ny bil, og hjemme har jeg kjøpt en enkel DAB+ radio som jeg kobler til stereoanlegget. Total ekstra kostnad for meg - ca. 6-700 kr. Det kan jeg leve med.

    For meg har innføring av DAB gitt en vesentlig forbedring av radiotilbudet. Det virker (alltid) uansett om man er hjemme eller kjører bil, lydkvaliteten er god nok, og kostnaden for meg har vært uvesentlig. Kostnaden er vel omtrent som prisen på 2 vinylplater. Ulempen er reklamen på mange kanaler. Disse styrer jeg unna.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.647
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever fortsatt at DAB faller ut tre-fire ganger bare på de par hundre meterne fra min gårdsplass og ned på E6. Det skjer både i Tesla med fabrikkmontert DAB og i en Subaru med ettermontert DAB-radio hvor antennen er montert vertikalt etter alle kunstens regler. Det å famle ned i midtkonsollen etter DAB-knappene er eksakt så lite trafikksikkert som man skulle tro. I praksis er det ikke mye radiolytting i bil lenger for min del.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at du sier det. Aner ikke hva som er feil hos deg. Tesla har tydeligvis en dårlig DAB+ løsning (dårlig antenne?).
    Jeg har kjørt mye i MidtNorge. Trondheim-Oslo både over E6, Østerdalen (R3 - skrev feil over) og R4. Oslo-Fredrikstad (flere ruter). Noe i indre Østfold. Oslo - Bergen over Hardangervidda. Bergen - Trondheim over Sognefjell. Det hender at radiosignalet forsvinner i noen sekunder over fjellpasseringene og i de korte tunnellene, men det er aldri borte lenge.
    Langt bedre enn det jeg noen gang hadde med FM. Og ingen skurring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    10.142
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Nå er det DAB i alle nye biler, og i bilen hører jeg på NRK P1 og P2. Nyheter og debattprogrammer. Fantastisk deilig å slippe åndssvak barnehagepludring og reklamekjøret som er på mange av de andre kanalene. Litt trist at det ble presset inn flest mulig kanaler på bekostning av lydkvalitet. Men jeg håper dette endres etterhvert. Lever i håpet.:)
     

    ptb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    9.719
    Antall liker
    8.328
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde en BMW med antenne integrert i glasset. BMW original radio. Kjører i Midtnorge. FM-mottak fungerte stort sett bare i Trondheim og de nærmeste omgivelsene.
    En av de absolutt minst egnede løsningene.
    Det er en helt ny verden i min Passat med DAB+ og haifinne.
    Kan- og vil kunne fungere bra i en del biler, men ikke nødvendigvis optimalt.
    Dedikert, optimalisert utvendig DAB+ pisk er det beste alternativet.
    En annen årsak til redusert mottak er støy som genereres fra andre komponenter. Her vil også en faktor som hvordan antennekabelen er trukket, spille inn.

    Man kan lese litt, bl.a. her:
    https://bilradiospes.no/artikler/dab/viktig-med-god-antenne
    https://bilradiospes.no/artikler/nyttig-informasjon/stoy-odelegger-dab-mottaket
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde også en Audi med haifinne (og pisk) samt en SAAB 9000 med utvendig standardantenne. Det var akkurat likedan i dem.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.647
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at du sier det. Aner ikke hva som er feil hos deg. Tesla har tydeligvis en dårlig DAB+ løsning (dårlig antenne?).
    Jeg har kjørt mye i MidtNorge. Trondheim-Oslo både over E6, Østerdalen (R3 - skrev feil over) og R4. Oslo-Fredrikstad (flere ruter). Noe i indre Østfold. Oslo - Bergen over Hardangervidda. Bergen - Trondheim over Sognefjell. Det hender at radiosignalet forsvinner i noen sekunder over fjellpasseringene og i de korte tunnellene, men det er aldri borte lenge.
    Langt bedre enn det jeg noen gang hadde med FM. Og ingen skurring.
    På Tesla sitter antennen horisontalt og er forkledd som varmetråd i bakruten. Det er ikke optimalt, men det samme skjer med "optimalt" ettermontert antenne i andre biler og med stasjonær antenne til DAB-radio i huset også. Årsaken til problemet er rett og slett radioskygge i området der jeg bor. Det var ikke mulig å få til stabilt TV-mottak i tiden med bakkesendt analog TV heller. Dette er de samme frekvensene fra de samme mastene, og da blir det samme resultat også. Mobilnettet er langt mer finmasket og har ingen problemer med dekning i det samme området.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en gammel Mercedes og vert mer eller mindre over hele sør-Norge med bilen og har aldri hatt problemer med å få inn FM. Varierende med kanaler en fikk inn etter hvor en var men kan ikke huske at en ikke fikk inn P1, selv på fjellet. Stort sett samme var det med P2. Resten av kanalene + nærradio fikk jeg inn så snart det ble bebyggelse. Bilen har "haifinne" antenne på taket. Har ellers gitt opp hele radiostyret og spiller CD i bilen. Aldri hatt så bra musikkutvalg og god lyd....;)
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.070
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Så det har tydeligvis med bilmerke og antenneplassering å gjøre, og lite med FM/DAB å gjøre. Man skulle dog tro at en Audi A4 med haifinne og en Passat med haifinne burde ha nokså likt utgangspunkt, men likevel er det et hav av forskjell til Passat/DAB+ sin fordel.

    Så ut fra min erfaring (et enkelt datapunkt og ikke generaliserbart ut fra det) har overgangen til DAB+ vært utelukkende positiv. Bedre mottak. Mulig å høre på radio i bil. Flere kanaler (ikke udelt posistivt, men mange vil vel se det som positivt). Så godt som ingen kostnad (700 kr. blir lite i den store sammenhengen).
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    1.149
    Sted
    Holmestrand
    Hadde en Citroen hvor DAB (fabrikkmontert) fungerte fint.
    Skoda Fabia og VW Passat med egenmontert radio/antennne som fungerte veldig fint, og nå Volvo V40 og V60, begge fabrikkmonterte, som fungerer silkefint.
    Hjemme en Sony som ikke er imponerende og en Geneva Touring L som er kjempebra både mhp lyd og DAB.
     

    Classic46

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.077
    Antall liker
    127
    Hvor bor du? Og hvilken kanal er det som faller ut ?
     

    Classic46

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.077
    Antall liker
    127
    For st DAB skal fungere så må antennen være montert loddrett. At Tesla ikke har skjønt det, er Tesla sin feil, og ingen andres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn