Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    C46: Fritt valg tredje hylle tenker jeg...
    Trafikkvarsling på FM kommer gjennom selv om du har kassettspilleren eller cdspilleren på. Systemet sikret varsling ved ulykker til alle bilister som hadde lyd gjennom anlegget. Vi slapp å switsje mellom kanalene for å få det med oss. Det er jo trafikkfarlig nok det, slik det er.
    Nå har vi jo ikke riksdekkende FM lenger i Norge....så det hjelper lite å snakke om hvordan det var. Nå spiller jeg ikke så mye CD i bilen, så jeg vet ikke om min radio gjør dette, men man måtte jo ha på NRK når man spilte en CD. Men det funker jo i Sverige for de som savner dette. Ellers er ikke DAB mer trafikkfarlig enn FM.
    I går var jeg på tur fra Fredrikstad til Mysen, til Oslo og Kløfta, via riksvei 22 til Mysen og hjem til Fredrikstad med en Mercedes Vito med en god FM radio. Ikke så mye radio å høre på den turen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har vi jo ikke riksdekkende FM lenger i Norge....så det hjelper lite å snakke om hvordan det var.
    Kanskje ikke, men det illustrerer nok en gang poenget med at vi har brukt milliarder av kroner på DAB og DAB+ uten at det tilfører et dugg av merverdi for brukerne. Bare en påtvunget kostnad, fordi noen syntes det var et kinderegg å klemme inn et utall pludrekanaler i UHF-båndet og sikre seg reklamemonopol på kjøpet. Staten og konsumentene fikk bare betale.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kanskje ikke, men det illustrerer nok en gang poenget med at vi har brukt milliarder av kroner på DAB og DAB+ uten at det tilfører et dugg av merverdi for brukerne. Bare en påtvunget kostnad, fordi noen syntes det var et kinderegg å klemme inn et utall pludrekanaler i UHF-båndet og sikre seg reklamemonopol på kjøpet. Staten og konsumentene fikk bare betale.
    Vi har fått et radiotilbud som går langt utenpå det vi hadde. Hele Norge kan høre nyheter, sport, jazz og klassisk på egne kanaler, pluss rosinen i pølsa NRK P1+. Både P4 og Radio Norge er som før. Pluss en kanal med country, norsk musikk, 2 kanaler med 60 og 70 talls musikk, og en dekning som er mye bedre enn hva FM noengang hadde.
    Og ikke noe mer påtvunget kostnad enn 4G mobiler, eller digitale mobiler på slutten av 90 tallet.
    Eller en påtvungen router for å få Internett i stua, eller en digital boks for å få TV signaler fra kabel eller RiksTV..
    For ikke å snakke om flatskjermer, nettbrett, PC og smarttelefoner.
    Og abonnement på Netflix osv.
    There is no such thing as a free lunch.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke DAB for det der.

    Mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da heller ingen som hører på de kanalene. Lyttertallene lar seg knapt registrere for en del av dem. De kommer opp som 0,0 i statistikken. Det er eventuelt en mann i studio og hans mor hjemme ved DAB-radioen.
     
    • Haha
    Reaksjoner: JK

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvilke kanaler er det du snakker om ? Vi snakker om kanaler som er tilgjengelig over hele Norge.
    Det er ingen som vet hva folk i Indre Gnomfjorden hører på ? Eller folk på vakt ett eller annet sted.
    Mange hører jo bare på lokalradio. På både FM og DAB.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nielsen PPM - lyttertall for riksdekkende radiokanaler. Det er så vidt jeg kan se minst seks riksdekkende kanaler som registrerer markedsandel på 0,0 %, og noen på 0,1-0,3 %. Det blir ikke veldig mange lyttere av sånt.

     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, men de er der, og har vært der i hvertfall 3 år...så noen hører nok på dem.
    Og de er jo tilgjengelig på nett.... Har du hørt på noen av dem ?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.716
    Torget vurderinger
    2
    Minner om hydrogenbiltråden, der Mercedes kom til å vise vei/Mercedes ville altså vise vei/det var bare å følge med på hva Mercedes gjorde/om man trodde man visste bedre enn Mercedes var man en raring/Mercedes hadde milliarder og mengder av ingeniører som visste hva de gjorde.

    Det var ikke snakk om "å vite bedre enn Mercedes", men om å erkjenne noen ting de skjøv til side:

    1. De ønsket å satse på hydrogen fordi de visste at tankstasjoninfrastrukturen kunne bli aktuell. Det ville gi dem en støttespiller.
    2. De visste at det ville bli subsidier som monnet om det gikk, fordi det er attraktivt med vanndamp ut av "eksosrøret".
    3. Batterikapasiteten var for lav da hydrogen ble vurdert som et mulig spor å gå.

    Men de fortrengte at Energy Return On Energy Invested var sinnsykt dårlig med hydrogen til personbiler og trodde at "teknologiske nyvinninger" ville eliminere denne svakheten. I stedet ble elbilene bare mer og mer effektive, mens hydrogenteknologien stod stille.

    Dette kun for å illustrere at det er mulig å bruke milliarder og lide et stort prestisjetap på en gigantisk feilsatsing.

    DAB-teknologien er en gigantisk feilsatsing og til nå er det prestisje som står i veien for at politikere og utbyggere innrømmer dette.

    De bør gjøre som Mercedes.

    Skjermbilde 2020-06-01 kl. 17.21.10.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt. De har bare ikke innrømmet det offentlig ennå. De forsøker å hoppe over en generasjon av batteriteknologi og antyder et gjennombrudd med faststoffbatterier.

    Jo, det er noen paralleller der.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De lanserer helt ny Hydrogen Mirai i jan 21 men de kjører tospann med el. Det siktes og mot Hydrogen på tyngre kjøretøy fordi hensiktsmessige batteriløsninger antas å ligge langt frem i tid, og, ved Hydrogen fuel slipper man ladevirrvaret med n’ te forskjellige ladesystemer. Hydrogen får en standard der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle jeg behøve å høre på en kanal som NRK P3X eller NRK Folkemusikk for å vite at de får markedsandeler på 0,0 % i Nielsens målinger?
    Kan hende jeg dobler lyttertallet om jeg svinger innom, men jeg ser virkelig ikke poenget ditt.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Kan hende jeg dobler lyttertallet om jeg svinger innom, men jeg ser virkelig ikke poenget ditt.
    Du er litt lemfeldig med statistikk kanskje? For å kunne beregne antall lyttere til en kanal må du vite hvor mange som faktisk lytter på radio en vanlig dag. Omlag 50% vil jeg tro. Sami Radio med 0,0% markedsandel har da inntil 1000 daglige lyttere om en legger vanlige avrundingsregler til grunn. Det finnes forøvrig ca 17000 stemmebrettigede til Sametinget...
    Men hva lytterantall og markedsandel har med DAB å gjøre vet jeg ikke. De aller fleste kanalen er jo tilgjengelige på andre medium også.

    Men om Asbjørn skulle finne på å svinge innom Sami Radio vil markedsandelen ikke dobles. Den vil øke med én promille😎
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig at det er et sted mellom 0 og 1000 daglige lyttere. Hverken du eller jeg har de underliggende tallene for å vite hvilken ende av intervallet som er den korrekte. Det kommer likevel opp som 0,0 % i lytterundersøkelsen for et land med over fem millioner innbyggere.

    Classic46 mente jeg burde høre på disse kanalene «for å vite hva jeg snakker om», men det gjør da ingen som helst forskjell for min forståelse av hva 0,0 % markedsandel betyr om jeg selv har hørt noen av disse nisjekanalene eller ikke. Og det betyr at vi har brukt en helsikes masse milliarder på å bygge ut riksdekkende kanaler som tilnærmet ingen hører på.

    Min mor hadde stemmerett i sametingsvalg, forresten, uten at det har spesielt mye med disse lyttertallene å gjøre.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mulig at det er et sted mellom 0 og 1000 daglige lyttere. Hverken du eller jeg har de underliggende tallene for å vite hvilken ende av intervallet som er den korrekte. Det kommer likevel opp som 0,0 % i lytterundersøkelsen for et land med over fem millioner innbyggere.

    Classic46 mente jeg burde høre på disse kanalene «for å vite hva jeg snakker om», men det gjør da ingen som helst forskjell for min forståelse av hva 0,0 % markedsandel betyr om jeg selv har hørt noen av disse nisjekanalene eller ikke. Og det betyr at vi har brukt en helsikes masse milliarder på å bygge ut riksdekkende kanaler som tilnærmet ingen hører på.

    Min mor hadde stemmerett i sametingsvalg, forresten, uten at det har spesielt mye med disse lyttertallene å gjøre.
    Fremdeles kostet DAB utbyggingen 1 milliard.
    Hva med TV kanaler som det er atskillig flere av ? Og utbyggingen av RiksTV var vel heller ikke gratis ?
    Men det er jo digital TV, så det er Ok. Radio derimot...?
    Really ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og utskiftingen av alle radioapparatene, da? Det hadde vært langt billigere å beholde FM som landsdekkende public service og beredskap, og i stedet flytte alle nisjekanaler over på nett, slik alle andre land gjør. Det ville fortsatt vært langt billigere selv om man kjøpte en PC og sponset bredbånd for hver eneste lytter på disse kanalene med 0,0 % markedsandel.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    D85B98EC-76B2-46C2-BCB4-6AF75519B0F1.jpeg
    . Fint radiovær når det er varmt.
    I dag satt jeg utenfor NLM Gjenbruk i Sarpsborg oghørte på Sørlandssendinga
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Classic46 mente jeg burde høre på disse kanalene «for å vite hva jeg snakker om», men det gjør da ingen som helst forskjell for min forståelse av hva 0,0 % markedsandel betyr om jeg selv har hørt noen av disse nisjekanalene eller ikke.
    Nei. For markedsandeler skjønner du jo ikke bæret av uansett😎

    Edit: Arendals Tidende hadde i 2019 et opplag på 1340. Markedsandel ca 0,0%😂
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når ble Arendals Tidende riksdekkende med statlig finansiert distribusjon til hele landet? Det er ikke så veldig mye å misforstå med 0,0 % markedsandel for riksdekkende kanaler. Du må gjerne lese linken en gang til hvis du ikke forsto hva tallene betyr. Det var Nielsen-data for de riksdekkende kanalene, hvorav minst seks kanaler hadde 0,0 % markedsandel i 2019, og en håndfull fler i området 0,1-0,3 %. Ifølge deg selv betyr 0,0 % markedsandel mindre enn 1000 lyttere på landsbasis pr dag. Fantastisk hva man får for en milliard eller femten nå til dags, du.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Når ble Arendals Tidende riksdekkende med statlig finansiert distribusjon til hele landet? Det er ikke så veldig mye å misforstå med 0,0 % markedsandel for riksdekkende kanaler. Du må gjerne lese linken en gang til hvis du ikke forsto hva tallene betyr. Det var Nielsen-data for de riksdekkende kanalene, hvorav minst seks kanaler hadde 0,0 % markedsandel i 2019. Ifølge deg selv betyr det mindre enn 1000 lyttere på landsbasis pr dag. Fantastisk hva man får for en milliard eller femten nå til dags, du.
    Du misser poenget! Det er jo aldeles fantastisk å kunne tilby samiskspråklig radio i hele landet i en egen kanal. De få titalls tusen samiskspråklige bor jo ikke alle i Kautokeino!
    Så må du bli enig med deg selv: Kostet DAB én milliard eller femten milliarder? Helt håpløst å diskutere med folk med så lemfeldig holdning til tall og statistikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En snau milliard hvis du bare regner med Norkrings investeringer for utbyggingen, ca femten (lavt regnet) hvis du tar med utskiftningen av alle radioer etc. Det er ikke noe lemfeldig ved de to tallene. Det er hva DAB-eventyret kostet oss. Det finnes også et estimat på 23 milliarder, men det overser nok normal utskiftningstakt på elektronisk materiell av andre årsaker.

    De seks riksdekkende kanalene som hadde 0,0 % markedsandel i 2019 er:
    NRK Sápmi
    NRK Folkemusikk
    NRK Vær
    NRK Trafikk
    NRK P3 Urørt
    NRK P3X

    Over det, med knapt registrerbare lyttertall, har du de riksdekkende kioskvelterne:
    Bauer Pop Up 0,1 %
    NRK P13 Radioresepsjonen 0,1 %
    NRK Super 0,2 %
    Radio 1 0,3 %
    NRK Jazz 0,4 %
    Norsk Pop 0,4 %


    Fantastisk hva vi fikk for oljemilliardene. Hvor mye ville det kostet å sponse livsvarig bredbåndsabonnement (fast + mobilt) til hver eneste av de lytterne?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og utskiftingen av alle radioapparatene, da? Det hadde vært langt billigere å beholde FM som landsdekkende public service og beredskap, og i stedet flytte alle nisjekanaler over på nett, slik alle andre land gjør. Det ville fortsatt vært langt billigere selv om man kjøpte en PC og sponset bredbånd for hver eneste lytter på disse kanalene med 0,0 % markedsandel.
    Og hva med utskiftingen av alle TV apparatene de siste 20 år? Som koster minst 10 ganger så mye som en FM radio....
    Og du har tydeligvis ikke kjørt mye i utkant Norge...
    Og hvorfor knote med PC og bredbånd når en DAB sender kan dekke flere tusen lyttere gratis ? Bare ved å skru på radioen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må jeg minne deg om diskusjonen for et par sider tilbake da du insisterte på at det var "god dekning" på vestlandsveier, til tross for at både Arves egne observasjoner og dekningskart som tar hensyn til terreng viste noe helt annet?

    Utskiftningen av TV'er kom omtrent samtidig med teknologiskiftet fra billedrør til flatskjerm. Jeg er ikke sikker på hvor mange som ser på bakkesendt digital Riks-TV lenger. Jeg gikk selv fra analog Yagi-antenne (VHF/UHF) til parabol (Canal Digital) til Altibox på fiber, og sa nylig opp abonnementet på den box'en også siden alt uansett streames via apper og en Chromecast på WiFi i huset. Hvert av de stegene har vært for å få bedre kvalitet og/eller større valgfrihet. Det har ikke vært noe påtvunget teknologiskifte med bare kostnad og ingen nytteverdi på TV-siden.

    Edit: Anslagsvis 250000 kunder på Riks-TV: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/dOpgKA/nrk-og-tv-2-kjoeper-telenor-ut-av-rikstv
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være verd å legge merke til at PPM-målingene ikke identifiserer «radiokilden» og er heller ikke begrenset til krinkasting eller DAB. PPM-apparatene «lytter» etter vannmerker i den analoge lydstrømmen som radiokanalene legger på, uavhengig av om det er DAB, WEB, podcast eller noe annet. For alt jeg vet så registreres det også tjuvkasting på pirat-FM. Det telles med inntil 7 dagers tidsforsinket lytting. De offentliggjorte tallene gjelder med andre ord all «radiolytting» på de «riksdekkende kanalene», uavhengig av om det lyttes til kringkastet radio eller ei.

    Videre heter det at
    I tillegg til lyttertall basert på PPM, registrerer Nielsen også digital lytting gjennom en annen metode enn PPM. Denne undersøkelsen gir informasjon om hvilken enhet lyttingen skjer på, og kan gi mer informasjon om for eksempel bruk av podkast. Disse tallene rapporteres foreløping bare til radioselskapene.
    Det er jo «festlig» at offentligheten ikke har tilgang til statistikk for hvilken distribusjon som blir brukt.
    jf http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/radio/428

    EDIT de tallene er også markedsandeler og ikke andelen av befolkningen som lytter.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    En snau milliard hvis du bare regner med Norkrings investeringer for utbyggingen, ca femten (lavt regnet) hvis du tar med utskiftningen av alle radioer etc. Det er ikke noe lemfeldig ved de to tallene. Det er hva DAB-eventyret kostet oss. Det finnes også et estimat på 23 milliarder, men det overser nok normal utskiftningstakt på elektronisk materiell av andre årsaker.

    De seks riksdekkende kanalene som hadde 0,0 % markedsandel i 2019 er:
    NRK Sápmi
    NRK Folkemusikk
    NRK Vær
    NRK Trafikk
    NRK P3 Urørt
    NRK P3X

    Over det, med knapt registrerbare lyttertall, har du de riksdekkende kioskvelterne:
    Bauer Pop Up 0,1 %
    NRK P13 Radioresepsjonen 0,1 %
    NRK Super 0,2 %
    Radio 1 0,3 %
    NRK Jazz 0,4 %
    Norsk Pop 0,4 %


    Fantastisk hva vi fikk for oljemilliardene. Hvor mye ville det kostet å sponse livsvarig bredbåndsabonnement (fast + mobilt) til hver eneste av de lytterne?
    Du har det vanskelig med tall skjønner jeg. 0,4% av 2500000 er lik 10000. At NRK Jazz har 10000 daglige lyttere (en folkemengde knapt registrerbar for de blinde og døve, ja) synes jeg er skikkelig bra. Og så kan jeg lytte til NRK-jazzen hvor enn jeg måtte befinne meg i landet. Med ett trykk på én knapp😊
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.137
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det kunne du før, under og etter dab omlegging på nett også. Ikke avgrenset til Norge er det heller. Mye bedre kvalitet også. Du kunne også gjøre det på FM før lobbyistene klarte å skru det av.

    EDIT: Skal gjøre det enkelt.

    192kbps siden 2010 ca.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har ikke noe å si hvor mange lyttere du mener dette er, og jeg har da heller ikke forsøkt å regne det ut. 0,0 % markedsandel er uansett ikke veldig imponerende. Du kan jo også tenke litt over dine egne tall når du mente at 0,0 % kunne være opptil 1000 lyttere før det ble avrundet oppover til 0,1 %, mens 0,4 % nå visstnok skal være 10000. Hmmm...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Må jeg minne deg om diskusjonen for et par sider tilbake da du insisterte på at det var "god dekning" på vestlandsveier, til tross for at både Arves egne observasjoner og dekningskart som tar hensyn til terreng viste noe helt annet?

    Utskiftningen av TV'er kom omtrent samtidig med teknologiskiftet fra billedrør til flatskjerm. Jeg er ikke sikker på hvor mange som ser på bakkesendt digital Riks-TV lenger. Jeg gikk selv fra analog Yagi-antenne (VHF/UHF) til parabol (Canal Digital) til Altibox på fiber, og sa nylig opp abonnementet på den box'en også siden alt uansett streames via apper og en Chromecast på WiFi i huset. Hvert av de stegene har vært for å få bedre kvalitet og/eller større valgfrihet. Det har ikke vært noe påtvunget teknologiskifte med bare kostnad og ingen nytteverdi på TV-siden.

    Edit: Anslagsvis 250000 kunder på Riks-TV: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/dOpgKA/nrk-og-tv-2-kjoeper-telenor-ut-av-rikstv
    Ettersom det analoge TV nettet ble slukket, så var det vel en «tvangsinnføring» av digitalt bakkesendt TV, som resulterte i bedre bilde og flere kanaler.
    Akkurat som med DAB.
    Ellers har jeg erfart i pinsen at min DAB radio i min Mitsubishi er utrolig enkel å bruke, i forhold til en Honda Civic fra 2016.
    Så bruk av bilradio er noe man må lære seg.
    Og en tur i bil med FM radio fra Fredrikstad til Oslo via Mysen og Kløfta og tilbake via riksvei 22 var særs lite underholdende.
    Og er ikke et sekund i tvil om at DAB dekning på Vestlandet er helt utmerket, bare man gjør ting riktig.
    Og tror nok det er forskjell på bilradioer fra merke til merke, slik det var før i verden, også med valg av FM antenne.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det har ikke noe å si hvor mange lyttere du mener dette er, og jeg har da heller ikke forsøkt å regne det ut. 0,0 % markedsandel er uansett ikke veldig imponerende. Du kan jo også tenke litt over dine egne tall når du mente at 0,0 % kunne være opptil 1000 lyttere før det ble avrundet oppover til 0,1 %, mens 0,4 % nå visstnok skal være 10000. Hmmm...
    Nei, det var vel mye forlangt at du skulle kunne avrundingsreglene. Men slik er de: 0,05 avrundes til 0,1. 0,04 avrundes til 0,0.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Hvor mye ville det kostet å sponse livsvarig bredbåndsabonnement (fast + mobilt) til hver eneste av de lytterne?
    Det kan jeg hjelpe deg med! Rask hoderegning skulle tilsi sju milliarder for NRK Jazz' lyttere. Samlet skulle det bli omtrent 35 milliarder for alle "knapt registrerbare lyttere". Men så er det disse markedskreftene da. Den dagen Regjeringen velger å lytte til dine råd og avvikler DAB og kompenserer med livsvarig sponsing (fast og mobil) til disse lytterne vil jo markedsandelen øke formidabelt.
    Blir fort en billion da😂
    (En billion er ettusen milliarder😉)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var vel mye forlangt at du skulle kunne avrundingsreglene. Men slik er de: 0,05 avrundes til 0,1. 0,04 avrundes til 0,0.
    0,04999... avrundes også til 0,0 med en desimal, så 0,0 kan bety et tall i intervallet mellom eksakt 0 og 0,04999... Hvis du har rett i at 0,0 % derfor kan være opptil 1000 lyttere, så vil 10000 lyttere utgjøre 0,4999... %, som i min verden bør avrundes til 0,5 %. Ikke 0,4 %. Ifølge de reglene som du påstår at du kan.

    En annen ting som burde bekymre DAB-brigaden er mønsteret i at "ungdomskanaler" stort sett har lave lyttertall, mens "oldiskanaler" har relativt høye. Det var ikke så veldig mye poeng å bygge ut de "ungdomskanalene". Ungdommen lytter ikke på DAB uansett. Dead And Buried.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ettersom det analoge TV nettet ble slukket, så var det vel en «tvangsinnføring» av digitalt bakkesendt TV, som resulterte i bedre bilde og flere kanaler.
    Akkurat som med DAB.
    Ellers har jeg erfart i pinsen at min DAB radio i min Mitsubishi er utrolig enkel å bruke, i forhold til en Honda Civic fra 2016.
    Så bruk av bilradio er noe man må lære seg.
    Og en tur i bil med FM radio fra Fredrikstad til Oslo via Mysen og Kløfta og tilbake via riksvei 22 var særs lite underholdende.
    Og er ikke et sekund i tvil om at DAB dekning på Vestlandet er helt utmerket, bare man gjør ting riktig.
    Og tror nok det er forskjell på bilradioer fra merke til merke, slik det var før i verden, også med valg av FM antenne.
    Det ble relativt lite ramaskrik når man gikk til digital TV fordi det gav en merverdi til forbrukeren. Tidspunktet er også viktig her, det ville vært like tåpelig IDAG å bruke milliarder på distribusjon av tv kanaler, ettersom lineær tv også har dalende oppslutning.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    0,04999... avrundes også til 0,0 med en desimal, så 0,0 kan bety et tall i intervallet mellom eksakt 0 og 0,04999... Hvis du har rett i at 0,0 % derfor kan være opptil 1000 lyttere, så vil 10000 lyttere utgjøre 0,4999... %, som i min verden bør avrundes til 0,5 %. Ikke 0,4 %. Ifølge de reglene som du påstår at du kan.

    En annen ting som burde bekymre DAB-brigaden er mønsteret i at "ungdomskanaler" stort sett har lave lyttertall, mens "oldiskanaler" har relativt høye. Det var ikke så veldig mye poeng å bygge ut de "ungdomskanalene". Ungdommen lytter ikke på DAB uansett. Dead And Buried.
    I mitt anslag benyttet jeg 0,04. Men selvsagt kan 0,0 være 0,049999999999999. Det gir inntil ca. 1200 lyttere på Sami radio. Legg gjerne det tallet til grunn om du vil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.437
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt mindre kjepphøyhet mht numerisk presisjon ville være kledelig. Du sa nettopp at 0,0 % markedsandel kunne være inntil 1000 lyttere. Bestem deg. :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRJ har vært på DAB i mer enn 10 år....og på nett så klart. De andre ungdomskanalene har jo vært med lenge...som NRK MP3, og utbyggingen skjedde for noen år siden....ikke i fjor.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Litt mindre kjepphøyhet mht numerisk presisjon ville være kledelig. Du sa nettopp at 0,0 % markedsandel kunne være inntil 1000 lyttere. Bestem deg. :)
    Tungnem? Med én desimal kan 0,0 være inntil 0,049999999.... Jeg benyttet 0,04 -> ca 1000.
    Excel er god på desimalavrunding om du trenger hjelp😎
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn