Ingeniøren
Hi-Fi freak
Det går i alle fall ikke å force til DAB. Alkohol forsterker stemning og blir i dårlig lune av å høre på DAB, i alle fall i noe annet enn bil....
Dette kunne like gjerne vært i Norge, det er "dødfødt" å lage radiokanal til ungdommer.Nye nederlag for DAB-predikantene i Danmark: https://www.berlingske.dk/kultur/nu...ly6duDa8Q323ypdYMMxm2TA_Ehh65HOb4P8QdS-Vxc1to
HELT uenig.Dette kunne like gjerne vært i Norge, det er "dødfødt" å lage radiokanal til ungdommer.
Spør her i Norge hvor mange under 30 år som hører på radio.
Spør så de samme om de hører på podkaster...?
Kan garantere at radio som medium praktisk talt er dødt om 20 år, bortsett fra for oss som er oppvokst med det.
Det samme gjelder TV-kanaler, ungdom i dag velger "alternativt", uten reklame.
Og alle må ha en dings med Internett, mobil eller en smart høyttaler.HELT uenig.
Lineær broadcasting vil fortsette i all overskuleig framtid.
Internet vil ikke bli den eneste plattformen staten vil satse på til mediedekning. No chance.
Da må alle i Norge gis gratis internett for det første. Og det må være gratis dekning til nærmere 100% av befolkningen.
Ja, for det er det jo mange i norge i dag som ikke har...Og alle må ha en dings med Internett, mobil eller en smart høyttaler.
En radio sender som alltid på sitt eget sendenett, uavhengig av Internett. Og gratis.
Jeg har omtrent 10 dingser med tilgang til Internett, og kan høre radio på de fleste av de. Men gjør jeg det ?Noen ganger via Canal Digital parabol...men det enkle er ofte det beste. Jeg bruker en DAB radio. Enklest å skifte kanal, alltid oppdatert, og i bilen oppdatert på trafikk. Mobilen bruker jeg som GPS. Ved å bruke DAB har jeg alltid dekning, og det er gratis. Og jeg bytter kanal på den enkleste og sikreste måten, uten å knote med min mobil. Som er ulovlig....Ja, for det er det jo mange i norge i dag som ikke har...
Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at det finnes flere "dingser" med internettilgang i Norge i dag enn det finnes DAB-mottakere. Og det å ha internettilgang, både hjemme og etterhvert også via mobile enheter er nå nesten like selvfølgelig som å ha innlagt strøm i huset sitt.
I mitt hjem har jeg ikke DAB+ radio.Ja, for det er det jo mange i norge i dag som ikke har...
Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at det finnes flere "dingser" med internettilgang i Norge i dag enn det finnes DAB-mottakere. Og det å ha internettilgang, både hjemme og etterhvert også via mobile enheter er nå nesten like selvfølgelig som å ha innlagt strøm i huset sitt.
Det er rart at man mener et ganske gammelt system som FM, som kom etter 50-60 år med radio på langbølge, mellombølge osv. er ensbetydende med linjær kringkasting. Radio er radio, enten det kringkastes analogt eller digitalt.For min del døde lineær kringkastet radio med nedleggingen av FM. Jeg har 8 dingser som er koblet til verdensveven (med og uten tråd) og ingen dingser som tar DAB hverken med + eller -.
mvh
KJ
Hvorfor er en DAB radio utdatert ?Siden du spør: Nei, jeg ser ikke på lineær TV lenger heller. Har kvittet meg med Altiboksen for kabel-TV og demontert både parabol- og yagi-antenner både hjemme og på hytta. Når jeg skal se på noe castes det fra iPad med apper for NRK, SR etc til en Chromecast i HDMI-inngangen på TV'en. Da kan jeg se de programmene jeg vil, når jeg vil, fra hvilke stasjoner jeg enn vil. Betaler ikke for "sportspakker" og lignende.
KJ's poeng er ikke at han er en analog ludditt som ikke tåler at signalet har vært berørt av digitale dingser, men at det ikke er noen som helst grunn til å gå over til å bruke DAB-teknologien. FM ble stengt, radioen sluttet å virke. Det var synd, men man har da nettradio med store fordeler fremfor lineær radiosending. KJ skriver da vitterlig at han har et antall dingser som kan ta ned digital nettradio. Hvorfor kjøpe allerede utdaterte DAB-radioer?
Blåse laken for DoAaB-bil for nyheter når mobil/brett eller nyere infoT gjør alt mye bedre til nada pris...!DAB er greit til nyheter ikke mer.
En DAB radio tar inn 30+ kanaler uten støy og sus. Over hele landet.Fordi færre og færre hører på lineær radio. DAB er et svar på feil spørsmål: Hvordan kan vi klemme inn flest mulig reklamefinansierte kanaler med lineær pludreradio i den begrensede båndbredden som ble ledig etter bakkesendt TV? OK, så DAB virket som et godt svar på det spørsmålet, spesielt hvis man kunne sikre seg et reklamemonopol på kjøpet, men det har lite å gjøre med hva folk vil ha. DAB er et irrelevant fossil, en teknologisk blindvei som kostet skattebetalerne og konsumentene milliarder av kroner uten å få noen merverdi tilbake.
142.000 nye biler i fjor med DAB/FM radio. Med Danmark og Sverige rundt 500.000 biler...Blåse laken for DoAaB-bil for nyheter når mobil/brett eller nyere infoT gjør alt mye bedre til nada pris...!
I japan... for en del år siden hadde infotainment systemene i ordinære biler TV mottak (selvsagt også med 24h nyhetskanaler). Viste kun bilde når bilen sto i ro... men no fuzz abt that...
Så peser Clown 46 fortsatt om fantastiske DeadonArrivalandBuried...??
Virkelig? Siden du har så god oversikt, hvilke probemer har vi med DAB?Danskene har nesten samme problemer som oss.
Mobiltelefonen min kan ta inn et praktisk talt ubegrenset antall "kanaler" og "all verdens" musikk uavhengig av sendeskjema, land, codec-teknologi mm. Uten sus og dus. Poenget er at konseptet med konvensjonell krinkasting har vært på hell siden den første webradioen så dagens lys i 1993 og den første podcasten kom til verden i 2001. Hellingen har blitt brattere i takt med mobiltelefonutviklingen. Supler gjerne med økende tilbud av ulike strømmetjenester. DAB var kanskje en god ide på 1990-tallet, men det begynner å bli ei stund siden.En DAB radio tar inn 30+ kanaler uten støy og sus. Over hele landet.
Og man hører som regel på en kanal om gangen. Og i bil er DAB overlegen med dekning.
Hjemme kan man velge plattform, eller se på TV.
Men fikk egentlig ikke noe svar på spørsmålet.
Etter å ha jobbet i diverse platebutikker og radiostasjoner så vil en del folk alltid ha noe som ingen tilbyr.
Det er ikke noe nytt. DAB i bil gir meg oftest det jeg vil ha.
Alt avhengig av hvilken kanal jeg hører på. Og det fungerer. Det enkle er oftest det beste.
Det er fremdeles like lite smart og forbudt å styre med mobil i bilen.....Mobiltelefonen min kan ta inn et praktisk talt ubegrenset antall "kanaler" og "all verdens" musikk uavhengig av sendeskjema, land, codec-teknologi mm. Uten sus og dus. Poenget er at konseptet med konvensjonell krinkasting har vært på hell siden den første webradioen så dagens lys i 1993 og den første podcasten kom til verden i 2001. Hellingen har blitt brattere i takt med mobiltelefonutviklingen. Supler gjerne med økende tilbud av ulike strømmetjenester. DAB var kanskje en god ide på 1990-tallet, men det begynner å bli ei stund siden.
Mvh
KJ
Dette er tøv.En DAB radio tar inn 30+ kanaler uten støy og sus. Over hele landet.
Ikke gjør deg dummere enn nødvendig. I min ene bil har jeg nettradio på midtkonsollen og innebygget SIM-kort. Den er alltid online. Det er mye lettere å velge hvilken som helst kanal der enn å tukle med den ettermonterte DAB-radioen i den andre bilen. Den er et loddrett herk å bruke mens man kjører. DAB har ingen nytteverdi for brukeren utover hva FM hadde.Det er fremdeles like lite smart og forbudt å styre med mobil i bilen.....
I dag har jeg kjørt Oslofjordtunnelen to ganger og begge ganger sjekket NRK sin trafikkkanal på min DAB radio for å høre om tunnelen var stengt eller ikke. Ikke så lett med mobil....
Jeg har en iPhone og bruker Waze når jeg kjører steder jeg ikke kjenner. På min fabrikkinnstallerte radio er det en egen kanal hvor man leser opp trafikkmeldinger i loop. Da bruker jeg knappen på rattet til å skifte til den kanalen, og tilbake til den kanalen jeg hørte på. Man kan jo ikke sitte å fikle med mobilen når man kjører bil. !!!!!Trafikkradioen er da på nett så det er ikke noe problem om du ikke sitter på en gammel Nokia 3110 da?
Dabradioen din fra 2002 har nok ikke hatt samme utvikling som mobiler dessverre.
Ellers kan jeg informere om mange forskjellige live trafikk tjenester på nett du kan nå med mobilen din, inkludert karttjenester med informasjon om veiarbeid, veisperringer, kødannelser etc. Alt gratis og servert til deg via det stabile og gode mobilnettet som bare blir bedre og bedre og som alle bruker og har behov for. Om du vil ha pushvarsling på det så vipps fikses det også.
Hvorfor skal jeg det når trafikkanalen er på min DAB radio ? Enklere enn det blir det ikke. Ellers så ville også en trafikkmelding dukke opp på min DAB radio automatisk hvis det skulle bli en stenging av tunnelen mens jeg er på vei.For n´te gang Clown46: Alle mobiler av i dag har talestyring. Dvs begge hender på rattet og begge øyne på veien.... men det ble kanskje litt for mindblowing for deg .... ??
Forøvrig seconding Asbjørn. SÅ enkelt er det....
Ettermontert ? Min gamle DAB radio er nok fabrikkinnstallert .Og hvorfor skal jeg snakke med Siri, og spørre om Oslofjordtunnelen er stengt, når DAB radioen min kan fortelle meg det ?Ikke gjør deg dummere enn nødvendig. I min ene bil har jeg nettradio på midtkonsollen og innebygget SIM-kort. Den er alltid online. Det er mye lettere å velge hvilken som helst kanal der enn å tukle med den ettermonterte DAB-radioen i den andre bilen. Den er et loddrett herk å bruke mens man kjører. DAB har ingen nytteverdi for brukeren utover hva FM hadde.
Ja, og man kan til og med høre hva som blir sagt...men det funker....Hvis du vil høre hvordan lav bitrate låter kan du prøve trafikkanalen på DAB....
1. Man behøver ikke høre på kanalen mer enn noen få sekunder, før man f.eks skal bruke Oslofjordtunnelen.Og hvem gidder høre på trafikkanalen til enhver tid, sånn i tilfelle viktig varsler. Da blir jo restan av kanalene uten mening i bil.