Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    149
    Sted
    Malmö
    Det er 100% korretkt!!

DAB har aldrig været for folket, men et monument for gamle gubber med urin på bukserne der ikke kunne forudse at mobilt internet var veien frem...

sørgelig at vores penge skal kastes i et hul der hylder fortiden...

Dab er helt greit til alle de hoder som sitter og dabber opp ad stolper og ned ad vegger med tomgangssnakk. Til musikk er det ubrukelig (i alle fall med dagens kvalitet som undergår supermarkedenes muzakk) - så de kunne like gjerne kutte den ut. Og så er det bare tomgangsssnakken tilbake...
    Dab har aldri vært ment som en tjeneste for å tilfredsstille folks lyd behov.. FM var vel ikke særlig bedre på slutten. De fleste har vel en kjøkkenradio som fungerer uproblematisk, relativt få hører på DAB lyd via stereoanlegg. I bil har det med antenne å gjøre. Et håpløst opplegg at man må klistre antenner i øst og vest. Med adapter. Skikkelig fabrikkmontert antenne gir uproblematisk lytting. Lyd i CD kvalitet får du aldri. Ei heller på nettradio.
    Mvh

• Liker
    Reaksjoner: Bx

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Det er 100% korretkt!!

DAB har aldrig været for folket, men et monument for gamle gubber med urin på bukserne der ikke kunne forudse at mobilt internet var veien frem...
    I og med at NRK ikke har lov til å bare distribuere på internett er det vanskelig å se hvordan man skulle bare bruke det med mindre NRK ble nedlagt. Noen ønsker jo det, men absolutt ikke alle.

Og til alle som mener at det er så fryktelig dyrt å kjøpe seg en DAB-radio. Å høre på radio over internet i bilen 30 minutter hver dag tar ca 1,5 GB av datakvoten din i løpet av en mnd. Det er ikke helt gratis det heller.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.678
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Mobil Internett kvote kommer til å se like latterlig ut om noen år som Norges DAB satsing

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Jeg trodde vi forholdt oss til i dag?

Så har vi også problemet med private aktører i distribusjonen av signalene og tracking. Noe som ikke berører DAB (eller FM), men som er et klart problem med internett. Noen bryr seg ikke, men andre synes det er problematisk.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I og med at NRK ikke har lov til å bare distribuere på internett er det vanskelig å se hvordan man skulle bare bruke det med mindre NRK ble nedlagt. Noen ønsker jo det, men absolutt ikke alle.
    Det er ingen som forbyr NRK å oppfylle «public service» kravet ved å distribuere på FM. Det er millioner av FM radioer innebygget i alt fra biler til mobiltelefoner. Det er den enkleste ting i verden å sikre at to-tre kanaler kommer frem til stort sett hele landet og alle som bor i det. FM-sendere koster heller ikke mange kronene.

Problemet oppstår først når noen får dollartegn i øynene ved tanken på å distribuere et utall lavkvalitets pludrekanaler som skal sikre dem et reklamemonopol. Det har aldri vært noen etterspørsel etter dette, markedet finnes ikke, det har ingen fordeler for konsument, betalingsviljen eksisterer ikke. I beste fall får man nesten like bra mottaksforhold og lydkvalitet som det vi hadde med FM pluss et utall kanaler som ingen hører på. Det hele er drevet av en vanhellig lobbyist-allianse og statlige oljepenger som brant i lomma.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    Har 1 TB pr måned. Ikke noe hokus-pokus

Prisene på mob abb vil gå ned.

Så får vi se hvordan Google Sat distr. ender.

Ingen som behøver dampradiokanaler eller dampradioskjeletter lengere ueansett.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    3.552
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    7
    I områdene hvor jeg bor og ferdes mest (indre Agder og Vest-Telemark) så har DAB mye bedre dekning enn FM hadde. Før så orket jeg ikke å ha på radio i bilen pga. spraking og lange strekninger uten forhold. Nå er det forhold nesten over alt. Det eneste minuset er at vi kun får inn NRK kanalene der jeg bor, mens resten av kanalene kommer inn rett på utsiden av bygda. Hjemme har man uansett Internett, men det er litt irriterende å ikke få inn alle kanalene på radioen.

CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    149
    Sted
    Malmö
    Det er 100% korretkt!!

Og til alle som mener at det er så fryktelig dyrt å kjøpe seg en DAB-radio. Å høre på radio over internet i bilen 30 minutter hver dag tar ca 1,5 GB av datakvoten din i løpet av en mnd. Det er ikke helt gratis det heller.
    Hvilken kvote? Jeg har fri data på mit mobile internet! Benytter endda et extra SIMkort i bilen for at have wifi til juniors iPad, det samme for TuneIN radio-app og Deezer musik app i bilen...

Koster mig 550DKK i måneden, men hellere dette end DAB...

Men det var nyt at NRK ikke må distribuere på nettet - så er det altså en pirat version jeg har i mit Sonos hjemme og i TuneIN!?? Fy da - det må jeg slutte med at lytte til nu...

Blot et check - i min computer står der 28-12-2019 - vi har 5G på vei - der er ingen som helst grund til at DAB skal være her. Brug pengene på 5G og få FM op som nødsender.

L

Labbis

Guest
    i år ble det radio i julegave til meg selv!

IMG_0182.jpg

Mvh
    (beklager bilde)

Sist redigert:

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    Neste år, om noen dager kommer vel unisex lisensen som vil erstatte dagens NRK lisens som en komplementæravgift som pirker i all slags streaming TC...

L

Labbis

Guest
    KÅrtBølge & greier....:)
    Mangler Fiskeribølgen.
    Nett og Chromecast audio er jo en grei løsning hvis man har sansen for gamle kvalitetsradioer.
    Så kunne man ønsket seg noe bedre enn 128 kbps eller hva det nå er NRK tilbyr.
    Mvh

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim

Hvilken kvote? Jeg har fri data på mit mobile internet! Benytter endda et extra SIMkort i bilen for at have wifi til juniors iPad, det samme for TuneIN radio-app og Deezer musik app i bilen...
    Det er jo fint for deg. Slik er det ikke for alle. Jeg bruker ikke mobiltelefonen til alt mulig. Jeg greier meg med en svært liten datakvote. Skulle jeg høre radio på mobilt internett måtte jeg øke kvoten kraftig.

Koster mig 550DKK i måneden, men hellere dette end DAB...
    Så du vil heller betale nesten 9000 NOK i året for å slippe å høre på DAB. Jeg er definitivt ikke der.

Men det var nyt at NRK ikke må distribuere på nettet - så er det altså en pirat version jeg har i mit Sonos hjemme og i TuneIN!?? Fy da - det må jeg slutte med at lytte til nu...
    Nei, NRK kan distribuere på nett så mye de bare vil, men de kan ikke utelukkende bruke en distribusjonsmåte der brukeren må betale for nedlastingen. Det bryter med lisenskriteriene.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Det er ingen som forbyr NRK å oppfylle «public service» kravet ved å distribuere på FM. Det er millioner av FM radioer innebygget i alt fra biler til mobiltelefoner. Det er den enkleste ting i verden å sikre at to-tre kanaler kommer frem til stort sett hele landet og alle som bor i det. FM-sendere koster heller ikke mange kronene.

Problemet oppstår først når noen får dollartegn i øynene ved tanken på å distribuere et utall lavkvalitets pludrekanaler som skal sikre dem et reklamemonopol. Det har aldri vært noen etterspørsel etter dette, markedet finnes ikke, det har ingen fordeler for konsument, betalingsviljen eksisterer ikke. I beste fall får man nesten like bra mottaksforhold og lydkvalitet som det vi hadde med FM pluss et utall kanaler som ingen hører på. Det hele er drevet av en vanhellig lobbyist-allianse og statlige oljepenger som brant i lomma.
    Det har du helt rett i. NRK kunne fortsatt å sende på FM, beholdt noen få kanaler, og latt de kommersielle aktørene bruke mobilt internett.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Flott for deg. Jeg har mindre enn 1GB og det holder for mitt bruk. Skulle jeg hatt radio på mobilt internett måtte jeg betale en god del ekstra. Det er faktisk ganske mange som er der, og for mange er det faktisk litt hokus-pokus.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Reiste nordover til Trøndelag I Dag. Rett som det var så datt DAB'n ut. Kan ikke skylde på antennen. Dette er ikke godt nok������ Streamet med spotify isteden. Sånn var det ikke med FM tidligere!
    Hvilken kanal hørte du på ? Mesteparten av veien går jo gjennom Hedmark/Oppland. Etter Dombås bytter du region på NRK kanalene.
    Jeg har bare vært så langt som Fåvang/Kvitfjell men leste for noen dager siden om en som kjørte E6 uten problemer til Trondheim.
    Jeg kjører ofte Trondheim-Oslo. Med DAB er dekningen mye bedre enn den noen gang var med FM. Nå har jeg radio hele veien, det hadde jeg aldri med FM.
    PS: Det er noen få områder i Østerdalen der DAB faller ut i korte strekninger (husker ikke akkurat hvor da det er en stund siden jeg kjørte R3). Jeg kjører vanligvis E6 of R4.
    Det er også en kort strekning over Venabygdsfjellet der DAB faller ut. Ca. 2 minutter der veien går i et litt dypt søkk i terrenget.

L

Labbis

Guest
    Flott for deg. Jeg har mindre enn 1GB og det holder for mitt bruk. Skulle jeg hatt radio på mobilt internett måtte jeg betale en god del ekstra. Det er faktisk ganske mange som er der, og for mange er det faktisk litt hokus-pokus.
    Kan nok bli litt hokus-pokus. Biler eldre enn 10-12 år har ofte verken BT eller AUX inngang på radioen.
    Mvh

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Det har du helt rett i. NRK kunne fortsatt å sende på FM, beholdt noen få kanaler, og latt de kommersielle aktørene bruke mobilt internett.

NRK leier/leide DAB/FM sendere av Norkring.
    Dobbel distribusjon koster penger. 12-1500 FM sendere koster penger. Og de trengte sårt en oppdatering.
    Derfor DAB. Ca 1000 sendere for NRK, litt over 200 for de kommersielle.
    I Sverige ligger SR på ca 200 FM sendere.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    Mitt 1 TB abb koster 400+ i mnd uten hokus pokus Phone/Pad til FM adaptere for tilkobling til bilstereo uten AUX finnes samt kassettadaptere om det er å foretrekke.

L

Labbis

Guest
    Mitt 1 TB abb koster 400+ i mnd uten hokus pokus Phone/Pad til FM adaptere for tilkobling til bilstereo uten AUX finnes samt kassettadaptere om det er å foretrekke.
    Da snakker vi om veldig redusert lydkvalitet. Eller?
    Mvh

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    FM adapteren kan jeg ikke garantere for i øyeblikket, kun testet den på US radioer hvor det er mis-match med frekvensene. Kassettløsningen matcher lett DAB men det kan være noen variasjoner, AUX hel ved.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Hvor finner du abonnement med 1 TB data for 400 kr/mnd? Beste pris på 100 GB jeg finner er 600 kr/mnd. Jeg finner ingen som tilbyr 1 TB.

Sist redigert:
    L

Labbis

Guest
    FM adapteren kan jeg ikke garantere for i øyeblikket, kun testet den på US radioer hvor det er mis-match med frekvensene. Kassettløsningen matcher lett DAB men det kan være noen variasjoner, AUX hel ved.
    Tenk deg gode gamlemor som skal besøke sin datter. Vil gjerne høre på radio på turen. Først skal hun ha TB , så skal hun koble til FM adapter til sin Doro. Deretter søke inn FM signalet (etter å ha lest bruksanvisningen) Og deretter finne den rette kanalen på telefonen. Osv. Vær så snill!

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

NRK leier/leide DAB/FM sendere av Norkring.
    Dobbel distribusjon koster penger. 12-1500 FM sendere koster penger. Og de trengte sårt en oppdatering.
    Derfor DAB. Ca 1000 sendere for NRK, litt over 200 for de kommersielle.
    I Sverige ligger SR på ca 200 FM sendere.
    Det er tydelig at det fortsatt bygges ut. På vei sørover gjennom Østfold i dag hadde jeg kontinuerlig DAB-mottak helt ned til Tanum i Bohuslän. Slik var det ikke for et år eller to siden. (Samme bil, samme antenne, samme adapter.) Mon tro hvor mange sendere man har vært nødt til å bygge for å komme dit, og hvor mye de kostet sammenlignet med løpende utskiftning av FM-sendere etter hvert som de gikk ut på dato.

Det var jo ikke slik at FM-nettet var i ferd med å kollapse på samme måte som signalanleggene på Østfoldbanen og bare måtte byttes ut med alt på en gang. Vi hadde fullt fungerende FM-sendere bygget ut over mange år. Det blir feil å sammenligne kostnaden for x tusen DAB-sendere med like mange FM-sendere. Den relevante sammenligningen er med hva det ville kostet å drive FM-nettet videre og bare skifte ut utstyr som ikke lenger er økonomisk forsvarlig å vedlikeholde. Jeg tipper forskjellen mellom det og full DAB-utbygging var ganske mange milliarder kroner av skattebetalernes penger. Pluss utskiftningen av alle radioapparater til et ti-talls milliarder. Pluss kostnaden ved å vedlikeholde noen tusen DAB-sendere, en teknologi som i praksis ikke brukes i andre land enn Norge.

Det ville vært morsomt å vite to tall: Hvor mange DAB-sendere finnes det i verden? Hvor mange av dem står i Norge? 80 %? 90 %?

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Det er tydelig at det fortsatt bygges ut. På vei sørover gjennom Østfold i dag hadde jeg kontinuerlig DAB-mottak helt ned til Tanum i Bohuslän. Slik var det ikke for et år eller to siden. (Samme bil, samme antenne, samme adapter.) Mon tro hvor mange sendere man har vært nødt til å bygge for å komme dit, og hvor mye de kostet sammenlignet med løpende utskiftning av FM-sendere etter hvert som de gikk ut på dato.
    DAB ned dit hadde jeg sommeren 2018 i min Passat, så at DAB-senderne når ned dit er ikke noe nytt.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    729
    Sted
    Bergen
    I bilen her i Bergensområdet er dab iallefall mye bedre dekningsmessig en FM var,selv med påklistret antenne.

Nå er det ikke mange prosent av radiolytterne som er optatt av hifi,så lyden er nok "god nokk" for de fleste.

Radio er fantastisk.Stortsett TULLPRAT,LISTEPOP OG REKLAME OMMAT OG OMMAT.
    Klarer meg fint uten egentig...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn