Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    DAB implementeringen ble jo startet av NRK....ville vært dumt sv P4 og Radio Norge å ikke henge seg på.
    Men det er nok NRK (og Norkring=Telenor) du bør skylde på. Og de har vel ikke noen økonomiske interesser, men ville ha fler radio kanale til folket. Og det har vi fått.
    Men det mangler en surpompkanal......den ser jeg. 😂😂😂

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Du er nøysom med "kravene" du stiller. Det skal du ha for, men det er vel slik at det kun er noen få personer som er årsaken til at DAB ble den sk fremtiden i Norge.
    Det var vel flere enn meg som var misfornøyd med sus, plopp, fisj og skurr på FM.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Trondheim
    Sikkert. Jeg har hatt samme problem i alle bilene jeg har hatt (BMW, SAAB, Audi + noen til), så han er ikke alene.
    Jeg prøvekjørte forøvrig en Volvo V60 i dag. Ingen drop-outs på radio i den heller (men lyden i det anlegget - Harman Kardon - var så som så).

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Du må ha hatt svært dårlig FM gear, eller også feilmontert.....
    Var vel gjennom minst 7-8 anlegg på div. biler. Siden slutten av 60 tallet til 2002. De to siste var Blaupunkt , akkurat som den første DAB radioen i 2002.
    Det var forskjell på radioene og antennene og bilene.
    FM gikk fra mono til Stereo og til RDS.
    Men det var langtfra noe å skryte av. Man visste aldri når neste FM ulyd dukket opp. Enten man hørte på NRK, P4 eller en lokal radio. Da burde man helst stå stille. Jeg bodde 2-3 km fra senderen til Kanal 1 på Nesodden hvor jeg lagde program. Men umulig å få inn hjemme.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.388
    Sted
    Sky No Limit....
    Feilmontert Hakke....

Har akkurat bestilt en ny original FM antenne til Blaupunkt Cupertinoen montert i 1988 MCL 4- 4-4en min (Den gamle antennen var brukket ved et uhell). NOS kostet 1000 NOKKER og grunnen er at den sitter jo som eil kula sammen med Blaupunkten. Den drar samtlige SR FM kanaler + en røys andre svenske og norske. Ah... for en behagelig lyd.....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Du klarte aldri å svare på hvilket utstyr i str.orden 30-50000,- man må ha.
    En DAB radio kan man få fra 399. Akkurat maken til min lille gule POP radio. Det blir 4000
    20 ganger blir da fra 8000 og oppover. Så da blir det å velge mellom x-antall mobiltelefoner som man kan ta inn nett og en app på. Så må man ha et mobilabonnement.
    Så klart en ny DAB/Fm radio med bil rundt blir den dyreste løsningen. 😆
    Som en moderne bil med Air Play og Android Varianten.
    Det er vel ingen biler som har gratis Internett tilgang ?

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Feilmontert Hakke....

Har akkurat bestilt en ny original FM antenne til Blaupunkt Cupertinoen montert i 1988 MCL 4- 4-4en min (Den gamle antennen var brukket ved et uhell). NOS kostet 1000 NOKKER og grunnen er at den sitter jo som eil kula sammen med Blaupunkten. Den drar samtlige SR FM kanaler + en røys andre svenske og norske. Ah... for en behagelig lyd.....

Ja FM er behagelig: masse harmonisk forvrengning, innebygd Loudness fra 1000 Hz og nedover, dårlig stereoseparasjon, og dårlig signal/støyforhold. Alt for å høre digitale filer filtrert gjennom FM. Hver sin lyst.
    Been there, done that.
    Ps: SR på bilradio fungerer jo best rett ved grensa, på Grefsenkollen og Romsås hvis man står stille.
    Men så fort man begynner å kjøre så kommer FM ulydene....

Sist redigert:

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.635
    Plenty av biler som har integrert nett i bilen, noen har sågar abb inkludert i bilprisen med tilnærmet fri bruk.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.388
    Sted
    Sky No Limit....
    Jeg. Mobil må en ha uansett.

Bruker forøvrig en gammel iPhone 5 til å se på Dplay av og til, streamet til gammel, eh, en 600hz LG et eller annet..., tv, via Apple Tv2 eller noe. WiFi thou... Costa nada...

Status Pr April 19:

Sist redigert:

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.388
    Sted
    Sky No Limit....
    Astro fab FM antenne med vindavviser for mindre støy, montert på fjærspiral samt gummifeste i karosseri. 90°, subber inn alt som er med en lydkvalitet DABB aldri vil få....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Man kan fritt velge plattform for å høre radio. Jeg vet hva jeg foretrekker.
    Men nå kan jo folk som bor i det store utland både se og høre norsk radio og TV.
    Fritt valg i øverste hylle. Ikke noe mas med DAB. En trykk på en knapp.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    53F5A448-3CED-498B-B8D4-DBA63CE73070.jpeg
    Astro fab FM antenne med vindavviser for mindre støy, montert på fjærspiral samt gummifeste i karosseri. 90°, subber inn alt som er med en lydkvalitet DABB aldri vil få....

Ligner veldig på min kombinerte DAB/Fm antenne....

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Man kan fritt velge plattform for å høre radio. Jeg vet hva jeg foretrekker.
    Men nå kan jo folk som bor i det store utland både se og høre norsk radio og TV.
    Fritt valg i øverste hylle.
    Så hvorfor vil ingen la oss få se tallene for hvor mange som velger å lytte til digital radio fordelt på distribusjonskanal, da?

DAB+ kunne vært bra det, om man hadde nøyd seg med halvparten av kanalene og doblet båndbredden for de som ble igjen. For mine ører låter 120 kb/s AAC likt med «CD quality». Resten er bare et spørsmål om å bygge mange nok sendere til å skape tilstrekkelig dekning og signalstyrke. Men neida, her skulle man klemme inn flest mulig innholdsløse pludrekanaler for å skape «sendeflate» (dvs reklamepotensial).

Det som irriterer meg mest med galskapen er hvilken mulighet man kastet ut av vinduet.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Så hvorfor vil ingen la oss få se tallene for hvor mange som velger å lytte til digital radio fordelt på distribusjonskanal, da?

DAB+ kunne vært bra det, om man hadde nøyd seg med halvparten av kanalene og doblet båndbredden for de som ble igjen. For mine ører låter 120 kb/s AAC likt med «CD quality». Resten er bare et spørsmål om å bygge mange nok sendere til å skape tilstrekkelig dekning og signalstyrke. Men neida, her skulle man klemme inn flest mulig innholdsløse pludrekanaler for å skape «sendeflate» (dvs reklamepotensial).

Det som irriterer meg mest med galskapen er hvilken mulighet man kastet ut av vinduet.
    Så hvordan tror du det er i andre land med DAB ?

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I andre land er vel DAB mest et fenomen for de spesielt interesserte, og noe som er i ferd med å stenge ned, så det bekymrer meg ikke så veldig.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    I andre land er vel DAB mest et fenomen for de spesielt interesserte, og noe som er i ferd med å stenge ned, så det bekymrer meg ikke så veldig.

Det med Irland er jo gammelt nytt. Og du vil nok bli overrasket om du tok deg en tur utenlands med en DAB radio i bilen.
    Og ja, DAB var aldri ment å være en kvalitetsbærer for lyd, akkurat som FM heller aldri var. Radio er radio.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    276
    Var ikke FM en kvalitetsbærer av lyd? NRK sendte da vitterlig konserter direkte. Topp lyd, og hvis du hadde en av de bedre Tandberg stereo FM-radioene (eller annen kvalitetsradio forsåvidt) så hadde du en lyd som overgikk det meste, og som står seg den dag i dag. Jeg har noe av det på bånd, og det er betydelig bedre enn DAB slik det sendes i dag.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.388
    Sted
    Sky No Limit....
    Det pussige i den sammenhengen er at jeg nylig hørte.... noe direktegreier fra NRK på SR FM.... klassisk konkurranse, norsk kvinnelig dirigent, egentlig saxofonist kanskje, flerharmonisk og det låt fab som bare FM kan......

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Var ikke FM en kvalitetsbærer av lyd? NRK sendte da vitterlig konserter direkte. Topp lyd, og hvis du hadde en av de bedre Tandberg stereo FM-radioene (eller annen kvalitetsradio forsåvidt) så hadde du en lyd som overgikk det meste, og som står seg den dag i dag. Jeg har noe av det på bånd, og det er betydelig bedre enn DAB slik det sendes i dag.
    Dette var på 70 tallet.Det var kult den gangen...jeg hadde en Accuphase tuner T100 het den vel..verden har gått litt videre siden den gang...og undertegnede....de første til å kaste seg over det nye digitale mediet var de klassiske plateselskapene. Og de har aldri sett seg tilbake. Og mye flott klassisk musikk på TV de siste årene. Direktesendte radiokonserter er noe fra forrige årtusen. Berliner Phil har jo en egen app på min TV og 4K Blu-ray spiller. Det finnes en egen klassisk kanal på parabol og flere kabelnett i Europa. SVT sender en gang i blant fra Berwaldhallen.
    Og det finnes egne klassisk musikk apper. Spotify og Tidal. Nettradio.
    NRK klassisk var Verdens første DAB kanal. Laget for folk flest.
    Og tilgjengelig over hele Norge på DAB. Og flere plattformer.
    Ikke alle må ha klassisk musikk på et stort anlegg.
    Og NRK skal ha skryt for sine programmer med klassisk musikk på søndager. NRK 2.
    Det var en stund man overførte klassiske konserter/ Operaer fra USA til kinoer i Europa.
    BBC 3 sender klassisk musikk på Fm og DAB, men best kvalitet på nett. Ikke uventet.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For n’te gang: det er ingen her som har noe imot digitale medier. Det er et stråmannsargument.

Jeg tviler veldig sterkt på at de klassiske plateselskapene «kastet seg over» 80-90 kb/s AAC-HE med SPC. Slik jeg husker det fra 1983 var det CD de omfavnet, siden den tillot langt større dynamikk enn analoge medier. Du vet, 2 x 16 bits x 41100 samples/s = 1411 kb/s. Deretter ble det 24/96 og enda høyere, og enda fler kanaler.

Du må gjerne foreslå for Deutsche Grammofon at de remastrer arkivet sitt i 80 kb/s AAC HE med SBR og høre hva de sier.

Evo III

Hertugen av Langhus.
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    20.089
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    61
    Det pussige i den sammenhengen er at jeg nylig hørte.... noe direktegreier fra NRK på SR FM.... klassisk konkurranse, norsk kvinnelig dirigent, egentlig saxofonist kanskje, flerharmonisk og det låt fab som bare FM kan......
    Stakkars deg som på død og liv skal henge igjen på 70 tallet.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.736
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En typsik FM-sender har en virkningsgrad på 60-65%, mens Rohde&Schwartz skryter av hele 49% for sitt siste DAB-vidunder. I tillegg krever DAB-frekvensene at en DAB-sender må ha ca 10 ggr høyere effekt enn en FM-sender for samme dekningsområde, så det at DAB kan inneholde flere kanaler på samme frekvens går nokså opp-i-opp. Legg også til at FM p å100MHz også får en god del terrengehjelp, som ikke er tilfelle ved DAB.
    En god FM-link kan ha forvrenging på under 0,5%, som er lavere enn mange "superforsterkere" her på HFS. I tillegg er denne forvrengingen atskillig mer ørevennlig enn de raritetene som produseres ved DAB komprimering og sythetisering av diskant.
    At Classic ikke kunne høre "sin egen" nærradio et par kilometer unna, må kun skyldes dårlige antenner og dårlig utstyr. Jeg var selv teknisk leder for en nærradio fra 1984 til 2004. VI sendte med 100W ERP og hadde ca 20km range på hovedsenderen. Vi hadde også en omformer lokalisert ca 10km fra sentrum, og denne hadde ca 70km range ved gunstig terreng, - også den med 100W ERP.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn