Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    64
    Ærlig talt! Dette er bare for dumt! Ta på deg sandalene og dra tilbake til Bagdad!
    En typsik FM-sender har en virkningsgrad på 60-65%, mens Rohde&Schwartz skryter av hele 49% for sitt siste DAB-vidunder. I tillegg krever DAB-frekvensene at en DAB-sender må ha ca 10 ggr høyere effekt enn en FM-sender for samme dekningsområde, så det at DAB kan inneholde flere kanaler på samme frekvens går nokså opp-i-opp. Legg også til at FM p å100MHz også får en god del terrengehjelp, som ikke er tilfelle ved DAB.
    En god FM-link kan ha forvrenging på under 0,5%, som er lavere enn mange "superforsterkere" her på HFS. I tillegg er denne forvrengingen atskillig mer ørevennlig enn de raritetene som produseres ved DAB komprimering og sythetisering av diskant.
    At Classic ikke kunne høre "sin egen" nærradio et par kilometer unna, må kun skyldes dårlige antenner og dårlig utstyr. Jeg var selv teknisk leder for en nærradio fra 1984 til 2004. VI sendte med 100W ERP og hadde ca 20km range på hovedsenderen. Vi hadde også en omformer lokalisert ca 10km fra sentrum, og denne hadde ca 70km range ved gunstig terreng, - også den med 100W ERP.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Jeg var nok i skyggen for denne senderen. Nesodden er ganske kupert. Selv bilradioen måtte en del hundre meter borti gata.
    Ellers hadde jeg bare en T antenne på en Yamaha surround receiver. Fikk inn NRK med sus, så når jeg skulle høre på Pop Quiz, så brukte jeg parabolen. Denne sendrennkommbra inn i deler av Oslo, og Hurum, til og med på E-18 forbi Holmestrand.
    Men som vanlig med lokale FM sendere var det stadig vekk forstyrrelser når man kjørte i bil.
    Det er helt uinteressant hvordan en FM sender fungerer, så lenge DAB fungerer feilfritt.
    Ørevennlig forvrengning, det er det vi kaller harmonisk forvrengning.
    Etter 18 år med DAB i bil så er jeg veldig komfortabel med radiolyd på DAB.
    NRK har som vanlig best lyd, og spiller det største spektret av musikk.
    SR har ingenting å stille opp.
    Det er synd Radio Metro ikke har linket sine sendere sammen som NRK og de kommersielle.
    De sender også med høyest bitrate av samtlige stasjoner.
    De siste 25 årene har 95 % av min radiolytting vært i bil.
    Bortsett fra når jeg har laget programmer. Nå begynner det å bli noen år siden. Sånn er det.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.735
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var din påstand om at DAB var så mye mer effektivt enn FM. I verste fall kommer de ut nokså likt, - sannsynligvis leder FM..... uten å ha finregnet på noe som helst....

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    64
    Vel, dine "fakta" er ikke fakta for meg! Alle løgnene i denne tråden gjør meg helt matt. Noen tror BBC bytter ut DAB med DRM, andre henger seg opp i FMs "fortreffelighet". Fakta for meg er at DAB er mye mer effektivt enn FM, målt på ale parametre du kan finne på. Siden du ikke tror meg får du finne dine fakta selv. Start med BBC og EBU, siden du ikke stoler på norske aktører. Og lær deg fordelene med COFDM og FEC. Og glem gamle teorier om analog krinkasting, de gjelder ikke for digital. Verden går videre, bare ikke i denne tråden. Og apropos går videre, jeg så nylig en analyse fra EBU som sier at 5G vil være 100 ganger dyrere enn DAB...

DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog. Radio (og TV) skal være gratis tilgjengelig for den norske befolkningen. Det ligger i konsesjonen til norske kringkastere. Så: hvilke alternativer har vi da?

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.735
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som skrevet av flere her opptil mange ganger, så er det først og fremst gjennomføringen av DAB somer problemet, - for mange kanaler gir dårlig lydkvalitet. Det er også bevist og teknisk beskrevet til det kjedsommelige. Hva angår "mine fakta", så jobber jeg med radiotransmisjon.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stenge halvparten av pludrekanalene og doble båndbredden på de som er igjen ville vært en bra start. De bortkastede pengene får vi uansett ikke igjen.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.383
    Dessuten gir 5G hundre ganger flere muligheter i denne absolutte multimedia tidsalder, langt fremskreden sådan....

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    64
    Som skrevet av flere her opptil mange ganger, så er det først og fremst gjennomføringen av DAB somer problemet, - for mange kanaler gir dårlig lydkvalitet. Det er også bevist og teknisk beskrevet til det kjedsommelige. Hva angår "mine fakta", så jobber jeg med radiotransmisjon.
    Vel, hvis du faktisk jobber med radiotransmisjon så får du virkelig sjekke fakta!

Og --litt interessant for oss som er opptatt av lyd, hva er "fakta" om lydkvalitet på DAB?

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.383
    Hvis "dere" slutter å poste swada lover vi å slutte å poste facts. !

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, hvis du faktisk jobber med radiotransmisjon så får du virkelig sjekke fakta!

Og --litt interessant for oss som er opptatt av lyd, hva er "fakta" om lydkvalitet på DAB?
    Jeg ser ikke noe galt i Auroras fakta. Det er jo en ren konsekvens av hvilke frekvenser det er snakk om. DAB sender på VHF-frekvenser rundt 200 MHz, FM rundt 100 MHz. Høye frekvenser beveger seg mer rettlinjet enn lave, og er dermed mer utsatt for terrengskygge. Du må gjerne ta deg bryderiet med å vise hvor han tar feil, gjerne med linker slik at vi andre kan lese oss opp. Å bare påberope seg «alternative fakta» imponerer ikke så veldig.

Fakta om lydkvalitet på DAB er at det låter ille. Det er en lyd av «knust glass» i diskanten som jeg ikke greier å venne meg til. Vil bare bort fra ulyden, så i bilen blir det Spotify eller USB-stick med egne musikkfiler i stedet. De filene er forøvrig 120 kb/s AAC som jeg har generert fra tapsfri FLAC med Apples AAC-codec.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Du hører altså på radio i bil - eller med en POP til 399,-. Allikevel påberoper du deg "retten" til å mene noe om lydkvaliteten til DAB :rolleyes:
    Ja, jeg hører mest på radio i bil. Siden slutten av 60 tallet. Jeg har hatt diverse FM tunere, ( den første var en Huldra 5 i familien) alt fra Tr 1000 til Accuphase, de to siste løse tunere jeg hadde fikk jeg fra USA, bl.a en Sony StJ 75.
    Senere har det blitt sirroundreceivere fra HK og Yamaha.
    Har hørt utallige timer med radio på små monitorer i radio studioet når jeg hadde sendinger, gjennom det meste av 90 tallet og første del av 2000 tallet.
    Og på DAB for det meste, siden 2002.
    POP radioen, som du nok aldri har hørt ble brukt på jobb i 3-4 år tilkoblet PC høyttalere.
    Min 6 år gamle Mitsubishi har 6 høyttalere pluss sub, og gir utmerket lyd både på DAB, og FM de ganger jeg sammenligner Metro eller hører på senskader radio, for nostalgiens skyld, for å prøve FM.
    Jeg er ganske trygg på min mening om lyd av de fleste varianter, og har ennå tilgode å høre diskant som lyder som knust glass.
    Og uten å være frekk, så må det være noe riktig galt med et anlegg i bil som gir den lyden. Jeg har hørt DAB i diverse andre biler og det låter som radio. Som radio skal låte.
    Ikke som LP. ikke som CD. Ikke som strømming. Som radio.
    Som gir musikalsk glede. Noe som tydeligvis kun kan skje hvis en CD eller en digitsl fil er sendt som FM.
    Og standard på bitrate i Norge er den samme standard som brukes i de fleste andre land. Norge er medlem av EBU.
    Det er standarder for kringkasting av radio, og TV.
    Det funker fint for de aller fleste.
    Og dttersom vi er kvitt støyen på FM, så er DAB et så mye bedre alternativ.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.903
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    Anlegg i bil har aldri interessert meg nevneverdig da omgivelsesstøy under kjøring er så påtakende og utfasende at det aldri blir god lyd uansett.

Litt usikker på hvilke POP modell du refererer til, men her en en variant:
    pop.jpg

Her en annen:
    POP-DAB-Radio-myPOP-oransje.png

I POP´s sortiment så finnes det et utall varianter:
    https://www.popradio.no/
    Så langt jeg kan se utfra ulike modeller virker POP kun å være et merkenavn. Flere av deres produkter (trolig Kina produsenter der hvemsomhelst kan få trykket sitt eget merkenavn på produktene) finnes også i salg under flere andre merkenavn. Ikke noe galt med det, men jeg finner lite HiFi-relatert der.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og uten å være frekk, så må det være noe riktig galt med et anlegg i bil som gir den lyden. Jeg har hørt DAB i diverse andre biler og det låter som radio. Som radio skal låte.
    Ikke som LP. ikke som CD. Ikke som strømming. Som radio.
    Som gir musikalsk glede. Noe som tydeligvis kun kan skje hvis en CD eller en digitsl fil er sendt som FM.
    Som sagt finner jeg langt mer musikalsk glede i digitale AAC-filer ved 120 kb/s generert med Apples codec (scriptet dll fra iTunes), eller fra Spotifys OGG Vorbis med 96 kb/s enn med lyden av DAB. Det er ikke nødvendig å gå via en analog formidlingskanal. Direkte avspilt musikk fra mine egne digitale filer låter som musikken skal låte, og ikke så veldig forskjellig fra hvordan FLAC-filen låter på stueanlegget. Teslas premium-pakke er et riktig bra bilanlegg. Jeg har gjerne flat eq eller bare 1-2 dB bassløft, og spiller musikk i bil ved et normalt lyttevolum.

F..n vet hva som gjøres med DAB-signalet, men min hypotese er at den harde dynamiske kompresjonen ut av studio kombinert med den unødvendig harde psykoakustiske datareduksjonen i codec’en (inkludert SRM etc) for å komme så langt ned i bitrate gir denne ulidelige diskantkvaliteten. Den odde- og høyereordens forvrengningen fra dynamisk kompresjon er allerede i et frekvensområde hvor øret er mest følsomt, så den fremheves av datareduksjonen som en prioritert del av signalet, og så legges et nytt sett artifakter oppå det igjen. A match made in hell.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Anlegg i bil har aldri interessert meg nevneverdig da omgivelsesstøy under kjøring er så påtakende og utfasende at det aldri blir god lyd uansett.

Litt usikker på hvilke POP modell du refererer til, men her en en variant:
    Vis vedlegget 648495
    Her en annen:
    Vis vedlegget 648496
    I POP´s sortiment så finnes det et utall varianter:
    https://www.popradio.no/
    Så langt jeg kan se utfra ulike modeller virker POP kun å være et merkenavn. Flere av deres produkter (trolig Kina produsenter der hvemsomhelst kan få trykket sitt eget merkenavn på produktene) finnes også i salg under flere andre merkenavn. Ikke noe galt med det, men jeg finner lite HiFi-relatert der.
    562E375B-CED2-4936-B42A-8250FAC86AA4.jpeg
    562E375B-CED2-4936-B42A-8250FAC86AA4.jpeg

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Vi snakker om radio. Alt fra sånne små gule, til bilradio, og anlegg hjemme.
    Kringkasterne jobb er at alt skal høres tydelig i alle variantene av radio.
    Og via parabol, kabel/fiber og RiksTV. Og app på mobil eller iPad.
    Radio har ingenting med HiFi å gjøre....radio er radio. Har aldri vært det.
    Har aldri vært meningen med radio. Radio er underholdning og informasjon. Og bakgrunn.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Som sagt finner jeg langt mer musikalsk glede i digitale AAC-filer ved 120 kb/s generert med Apples codec (scriptet dll fra iTunes), eller fra Spotifys OGG Vorbis med 96 kb/s enn med lyden av DAB. Det er ikke nødvendig å gå via en analog formidlingskanal. Direkte avspilt musikk fra mine egne digitale filer låter som musikken skal låte.

F..n vet hva som gjøres med DAB-signalet, men min hypotese er at den harde dynamiske kompresjonen ut av studio kombinert med den unødvendig harde psykoakustiske datareduksjonen i codec’en (inkludert SRM etc) for å komme så langt ned i bitrate gir denne ulidelige diskantkvaliteten. Den odde- og høyereordens forvrengningen fra dynamisk kompresjon er allerede i et frekvensområde hvor øret er mest følsomt, så den fremheves av datareduksjonen som en prioritert del av signalet, og så legges et nytt sett artifakter oppå det igjen. A match made in hell.
    Javel. Tror nok at ettersom vi ikke er skrudd sammen likt, at noen av oss reagerer mer på slik lyd enn andre.
    På den annen side så har det vært, og gjøres mye rart med FM lyden også....men det er vel greit ?
    Har jo overlevd 18 år med DAB i bil og x-antall år med digital lyd fra CD, DVD, Blu-ray og parabol TV.
    Og som all mulig digital lyd så er man jo avhengig av gode DAC’er.
    DAB radio fra alle mine kilder har aldri plaget meg, bortsett fra den første DAB radioen som jeg kjøpte på jobb i 2009.
    Den var ikke bra. Ble brukbart når man koblet på noen PC høyttalere. Samme med min gule Pop radio siste 4 år på jobb.
    Og etterhvert som årene går, og riksdekkende FM er lenger og lenger borte, så er det vanskelig å samme ligne.
    Metro går fint å sammenligne hvis man får den inn på FM. I min bil vinner DAB glatt. Metro sender med 96 kbps.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    275
    Du tror visst at du har definisjonsretten på hva som er radio, C46. Hva med oss som mener at radio er noe mer enn det du vil?

• Liker

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Javel. Tror nok at ettersom vi ikke er skrudd sammen likt, at noen av oss reagerer mer på slik lyd enn andre.
    På den annen side så har det vært, og gjøres mye rart med FM lyden også....men det er vel greit ?
    FM-lyd er så mangt. Forskjellige stasjoner skaper sin «house sound» ved både dynamisk kompresjon og fast eq på alt som går ut derfra. Spesielt i USA har det vært et poeng for mange stasjoner å ha en gjenkjennelig lydsignatur. Noen av dem låter nokså ille.

Her hjemme opplevde jeg at lydkvaliteten på NRK P1 og P2 ble merkbart dårligere de siste årene med FM, uvisst av hvilken grunn, for så å bli utålelig etter DAB-omleggingen. Jeg har ikke opplevd noen tilsvarende endring i lydkvalitet fra SR P1 og P2. Deres FM-lyd synes å være den samme som den har vært i mange år.

Det er nok riktig at vi opplever lyd ulikt. Jeg er mildt allergisk mot hard forvrengning. Du befinner deg forøvrig på et hifi-forum. Vi som henger her inne har ikke nødvendigvis en gul klokkeradio som ultimat referanse for lydkvalitet.

Sist redigert:
    • Liker

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Du tror visst at du har definisjonsretten på hva som er radio, C46. Hva med oss som mener at radio er noe mer enn det du vil?
    Min definisjon på radio er basert på min erfaring. Jeg vokste opp med radio Lux fra midt på 50 tallet, svensk P3 fra ca 1959, og NRK. Svensk P3 med Eldorado fra sent 70 tall og i ca 5 år var utrolig i teressant og lærerikt.
    3 turer til New York 1980/81/82 hvor jeg gjorde opptak en del timer av WNEW og WPLJ som jeg hørte på når jeg kom hjem, var en helt annen verden. Sørlig WNEW som er legendarisk spilte rock’n’roll uten sidestykke.Og med en utrolig skrudd lyd med mange bokser, Wide stereo var en av dem.
    Høsten 1981 kom Rock-Radio-Pop på lufta, produsert av Harald Are Lund. Første program på NRK med egne jingler, noen kavet av HAL og NRK, andre fikk vi penger av NRK til å lage i New York. Annenhver tirsdag, hele 40 minutter.
    En sommer fra 00.20 til 01.00. Programledere var undertegnede Kjell Winther, og Ingvar Aarholt.
    Vi holdt på til 1984.
    Senere ble det Radio Tango på slutten av 80 tallet, som ble kjøpt av Aller gruppen, og så ble der Radio Classic eller Classic Fm. Vi byttet også frekvens med Radio 1, som vi var sammen med
    Første lokalstasjon som sendte musikk fra harddisker, som vi dekte med Radio 1.Jeg hadde vanlige sendinger, ønskeprogram på dagen , og nattsendinger med det samme. Det morsomste var programmet Lazy Sunday, 4 timer med musikk fra A til Å.
    Samtidig lagde jeg playkists, og rippet CD for Radio Classic og Radio 1 inn på våre 8 (tror jeg) med et fransk program.
    Selector som lagde playlist vas ms dos basert. Radio Classic varte vel til ca 1998.
    Senere ble det gratisjobb på Kanal 1 på Nesodden hvor jeg i løpet sv 4-5 år lagde rundt 75-100 program
    Det er min bakgrunn for definisjon av hvordan radio skal være.
    I dag tar Bård Ose, Atle Nielsen, og gutta i Husarrest vare på disse tradisjoner.
    Ellers har jeg jobbet som DJ på Kroa og Chateau Neuf gjennom det meste av 70 tallet.
    Og på private arrangementer fra 2000 til 2016.
    6DABBD84-190D-4665-A9D3-2E347B784336.jpeg

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv hadde jeg bare et par års intermezzo på nærradio i Trondheim på tidlig 1980-tall, men vi var da andre stasjon på luften etter at radiomonopolet ble opphevet. Vi spilte LP’er og miksepulten hadde noen loddet selv. Det var litt kult å takke av fra kveldssendingen og sette på den siste platen, gå ut av studio i sommerkvelden, og høre den samme platen fra åpne vinduer.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Selv hadde jeg bare et par års intermezzo på nærradio i Trondheim på tidlig 1980-tall, men vi var da andre stasjon på luften etter at radiomonopolet ble opphevet. Vi spilte LP’er og miksepulten hadde noen loddet selv. Det var litt kult å takke av fra kveldssendingen og sette på den siste platen, gå ut av studio i sommerkvelden, og høre den samme platen fra åpne vinduer.
    Den gang jeg dro hjem fra nattsendinger på 90 tallet, hadde vi musikk som ble generert med det dataprogrammet vi brukte under avvikling, og som ble sendt på lufta i Oslo og på samme satellitt som nyhetssendingene til div. lokalradioer rundt omkring i Norge, og som var tilgjengelig på infokanalen til lokale kabelnett rundt omkring. Så jeg fikk ønsker om musikk på nattsendingene fra hele Østlandet.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke noe galt i Auroras fakta. Det er jo en ren konsekvens av hvilke frekvenser det er snakk om. DAB sender på VHF-frekvenser rundt 200 MHz, FM rundt 100 MHz. Høye frekvenser beveger seg mer rettlinjet enn lave, og er dermed mer utsatt for terrengskygge. Du må gjerne ta deg bryderiet med å vise hvor han tar feil, gjerne med linker slik at vi andre kan lese oss opp. Å bare påberope seg «alternative fakta» imponerer ikke så veldig.

Fakta om lydkvalitet på DAB er at det låter ille. Det er en lyd av «knust glass» i diskanten som jeg ikke greier å venne meg til. Vil bare bort fra ulyden, så i bilen blir det Spotify eller USB-stick med egne musikkfiler i stedet. De filene er forøvrig 120 kb/s AAC som jeg har generert fra tapsfri FLAC med Apples AAC-codec.
    Sist fredag hørte jeg på P1 nettradio i bilen på strekningen Haugesund - Odda. Mottaker var telefonen min. Denne strekningen går igjennom tildels svært kupert terreng, og gjennom en mengde tunneler. Jeg opplevde ingen droputs og lydkvaliteten var helt grei. Så jeg vil tro at nettradio kan være ett greit alternativ for dem som ikke liker DAB.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    FM-lyd er så mangt. Forskjellige stasjoner skaper sin «house sound» ved både dynamisk kompresjon og fast eq på alt som går ut derfra. Spesielt i USA har det vært et poeng for mange stasjoner å ha en gjenkjennelig lydsignatur. Noen av dem låter nokså ille.

Her hjemme opplevde jeg at lydkvaliteten på NRK P1 og P2 ble merkbart dårligere de siste årene med FM, uvisst av hvilken grunn, for så å bli utålelig etter DAB-omleggingen. Jeg har ikke opplevd noen tilsvarende endring i lydkvalitet fra SR P1 og P2. Deres FM-lyd synes å være den samme som den har vært i mange år.

Det er nok riktig at vi opplever lyd ulikt. Jeg er mildt allergisk mot hard forvrengning. Du befinner deg forøvrig på et hifi-forum. Vi som henger her inne har ikke nødvendigvis en gul klokkeradio som ultimat referanse for lydkvalitet.
    Det gjør jo ikke jeg heller, hvis du trodde det. Ellers så ser du på min profil mitt helt vanlige anlegg.
    For 40 år siden var det noe helt annet.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.903
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    ^ Da går jeg utfra at også du klarer å høre god forskjell mellom lyden fra DAB+ kontra streaming gjennom en av dine andre muligheter for avspilling av radio.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn