Laban MK3
Hi-Fi freak
Tenke seg det eneste som manglet er velHar lenge hatt en sterk fornemmelse av noe meget eiendommelig ja
Tenke seg det eneste som manglet er velHar lenge hatt en sterk fornemmelse av noe meget eiendommelig ja
Det er eit interessant spørsmål, i ei tid der vi nærast er sett 70 år tilbake i tid: kva for infrastruktur kjem til å halda lengst dersom det verkeleg smell, og det verkeleg er behov for å senda påliteleg kommunikasjon ut til ALLE (3x3 støyt på tyfonen)?
Ok. Kan du nevne noen konkrete? Dvs - produsentene av disse radioenhetene, som i de fleste tilfeller er en del av bilens headunit.Så begynte bilmerkene å levere biler med ferdig installert bilradio, og der var det mye ymse man fikk levert av de forskjellige bilmerker.
P4 har vært på lufta i over 30 år, Radio Norge siden 2008. Etter noe bråk og uenighet, så måtte P4 bytte sendenett=FM med Radio Norge.Joda, man har fått inn 2 nye aktører som ikke bringer noe nytt, men som drar NRK ned i søla fordi NRK tror at de må konkurrere på de andres prinsipper. Og kanskje de har rett - hvor mange er det egentlig som aktivt lytter på radio lenger? Er det ikke bare noe som står på i bakgrunnen for de fleste og som de egentlig ikke hører på?
Det står 2024 på din kalender også ? Og på din PC=personal computer=windows så oppdaterer dato seg automatisk ? Bare spør….Jeg startet tråden. DAB er dødt. Noen ganger holdes ting kunstig i live. Går man til trådens start vil man finne innlegg om hvordan formatet ville utbre seg, vokse, bli enerådende, osv. Slik gikk det ikke. DAB er like nyttig som bakelitt.
– Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta? – Nä, han är död. – Det är han inte, han rör ju på sig.
Holde tråden gående? Hvorfor ikke?
Selv var jeg overbevist om at våre politikere ikke ville gjøre noe så dumt som å legge ned et radionett som fungerte både som formidler og varsling i et beredskapsformål. Men de lot seg påvirke av lobbyister, fra statskringkastingen og ut til alle som var klare for å tjene penger på nye kringkastingsmuligheter. De tok beslutninger forankret i ultimo 1980-tall og gjennomførte dem etter iPod, mp3, www, iPhone, osv. De ble advart, men i Norge blir politikerne standhaftige når de får beskjed om å kanskje endre kurs. I utlandet prøvde lobbyistene seg, men så skjønte disse at de kunne tjene enda mer på de nye formatene, og dermed mistet DAB sine støttespillere, dermed ble FM-nett i andre land reddet, osv.
I Norge ønsket NRK/Telleverket (sic) å slippe kostnadene for vedlikehold av FM-nettet, og de allierte seg med lobbyistene, som fikk politikerne til å tviholde på dette tåpelige formatet.
Jeg var en periode aktiv i MDG, i 2015 foreslo jeg at partiet burde omgjøre sin støtte for DAB, med nedlegging av FM. Jeg forstod ikke hvordan et miljøparti kunne akseptere at 15-20 millioner FM-mottakere skulle gjøres avlegs. Forklaringen kom, fra partiets kommunikasjonssjef, som hadde forhørt seg med partistrategene.
Partiet ønsket ikke å fremstå som teknologifiendtlig.
"Men hva med å fremstå som tullinger, er det et problem?"
Kommunikasjonslinjene opp til ledelsen ble mer anstrengte, og jeg hoppet av da partiet i 2017 også gikk inn for Hype(r)loop. (Noen som husker den banebrytende teknologien, forøvrig?)
Tråden bør stå, som eksempel på "kor gale det kan gå".
Og Classic 46 er jo morsom.
I YouTube-beskrivelsen står det at om man er i rett humør "skrattar man bort hela kulmagen". og det har vært veldig mye morsomt i denne tråden, fra iherdige DAB-forsvarere.
Vi går til klassikeren:
Skjønner du i det hele tatt hva jeg sier om MIN radio/antenne/bil ? du må jo ha betalt for å komme med alternative usanne oppdiktede greier!
Kan du gjenta hva du sier ? Og hva av det jeg sier er oppdiktet ? LOLLOLSkjønner du i det hele tatt hva jeg sier om MIN radio/antenne/bil ? du må jo ha betalt for å komme med alternative usanne oppdiktede greier!
Så rekk opp handa alle som har bakgrunn i radio, riksdekkende eller lokal….
Nei. Det meste.Kan du gjenta hva du sier ? Og hva av det jeg sier er oppdiktet ? LOLLOL
Digitalt og framtidsretta, nett som i 1983. Og, ja, DAB hadde vore eit klokt val dersom mediebruken elles hadde vore som i 1983.Og det er mange her inne som lever i sin helt egen verden…det er fint med en hobby. Jeg hadde også HiFi som hobby for noen tiår siden…
Det var den gang, og verden har gått videre og blitt digital
Ei svært kort tid i nærradio på starten av 90-talet. I dag ville det nok ha tilsvart å ha laga podcast, eller YT-kanal.Så rekk opp handa alle som har bakgrunn i radio, riksdekkende eller lokal
«Mangfold i eteren» - 57 channels with nothin’ on. Bare forhåndsprogrammerte spillelister ispedd reklame og hjernedød pludring. Fri & bevare.OG - for å ha sagt det - i våre dager, når man kan legge opp egne programflater for hva du vil lytte til - hvorfor i alle dager være så tiltaks- og initiativløs at du aksepterer lineære sendinger der du ikke har valgfrihet?
Den gongen eg måtte køyra tre-fire mil til jobb, høyrde eg ofte på P2s “nyhetsmorgen”. Eg reknar likevel ikkje det som eit kraftfullt argument for DAB.Jeg aner ikke når jeg sist aktiverte DAB-radio i bil.
Hører på (dab) radio hver dag. Behøver det være dab - nei. Stort sett "alltid nyheter", og det hadde jeg på fm også.Den gongen eg måtte køyra tre-fire mil til jobb, høyrde eg ofte på P2s “nyhetsmorgen”. Eg reknar likevel ikkje det som eit kraftfullt argument for DAB.
Heilt OT, men takk og djupt bukk for tips. Dette har eg rett og slett ønskt meg i mange år (og har sjølvsagt lese Dyer si bok om WED).Nylig fikk jeg dilla på disse gutta, som tar for seg krigsfilmer og diskuterer dem
Som sagt så mange ganger før: innføring av DAB var et teknologiskifte. Som bakkesendt digital TV. 3G/4G/5G. Fiber i stedet for kobberlinje.Jeg skjønner ikke denne panegyriske entusiasmen for DAB, med tilhørende nedsabling av andre meninger. Vi har fått påtvunget DAB, og har vel egentlig ikke noe særlig valg. For eller mot DAB / FM er totalt uinteressant i dag. Hvilket bilmerke og radio som er installert er vel også knekkende likegyldig.
Hva er greia; bransjetilhørighet, diagnose eller bare gammeldags kverulantisme? Det er mange nok troll i hi-fi-verdenen som det er.
Vi trenger vel ikke flere kanaler som ingen hører på. Om jeg har 3 eller 30 kanaler i bilen driter jeg i. Radio er en greie for gamle folk som er vokst opp med det. Jeg kjenner ingen som er under 30-40 år som kunne tenke seg å kjøpe en radio når det finnes så mange andre og bedre alternativer. Selv jeg som er en gammel gubbe hører bare på radio i bilen; selv om jeg har flere radioer i heimen brukes de ikke. Telefonen med radio-apper eller streameren er langt bedre alternativer.
Please, la denne tråden dø. Den er like meningsløs som enkelte kabeltråder.
Men NRK er jo ca. 15 kanaler. På radio. 3 på TV. SVT 4. SR 4 på FM og en del flere på DAB i enkelte byer.For meg har DAB i bil fungert fint. Langt bedre dekning enn det var på FM på de stedene jeg kjører. Lydkvaliteten skal jeg ikke uttale meg for mye om da jeg stort sett hører på radio i bilen og der er det så mye bråk at lydkvaliteten blir uvesentlig.
Sikkerhetsproblematikken har jeg ingen kompetanse for å uttale meg om. Programmessig er mitt problem at NRK har bestemt seg for å konkurrere på privatkanalenes premisser og helt glemt hvem det er som hører på dem (en utdøende rase).
Edit: De prøver vel å hanke inn nye unge lyttere, men å tro at man gjør det ved å bare gjøre det samme som de private kanalene gjør er å tro på julenissen. De må tilby noe de andre kanalene ikke gjør.
Når man har jobbet radio, og gjerne vil spille musikk for folk som de både kjenner og ikke kjenner, så er man alltid interessert i hva som spilles på godt og vondt. Men blir det en lang, lang tur så hører jeg på mine egne program fra 80 tallet eller fra 2000 tallet. Har mange opptak fra 90 tallet også, men det er på VHS HiFi og det er en jobb jeg har satt bort, og dermed tar det litt tid…..men jeg har nok å velge i mellom.«Mangfold i eteren» - 57 channels with nothin’ on. Bare forhåndsprogrammerte spillelister ispedd reklame og hjernedød pludring. Fri & bevare.
Man betaler mer enn gjerne 99 kr/mnd til en eller annen for å slippe å høre reklame og pludder, og for å selv kunne bestemme spillelisten. Ekstremt lokal radio, innhold bare for meg. Jeg aner ikke når jeg sist aktiverte DAB-radio i bil. Flere år siden nå. Hører fortsatt litt på SR P1/2/3 på svensk FM, av og til nærradio fortsatt på FM når jeg kjører MX-5 (som aldri fikk ettermontert noen DAB-radio). Den ettermonterte DAB-radioen i Subaruen sluttet nok å virke for ganske lenge siden. Har ikke savnet den ennå.
Sant, men da er individuelt AI-genererte spillelister på Spotify & co både bedre og billigere. Behøver ikke gjenta samme spillelister i måneder fordi «musikkonsulenten» koster penger og neket i studio ikke betros sånne krevende oppgaver.^^
Norge er et lite land med få mennesker - legg til høykostland med dyr arbeidskraft. Litt spissformulert kan man da si at radio er billigst å sende med spillelister. Lineær TV blir båt i sakte fart med fin natur. Monter et kamera, båten går jo uansett. Markedsøkonomien slår til overalt.
Eg har sans for program der musikken vert presentert i ein slags samanheng; gjerne (helst) som rein folkeopplysning, men også av typen kjent person snakkar om det spennande livet sitt og plukkar ut musikk som har vore viktig. Det siste er kanskje nær pludring ;-)og med NRK klassisk fyller dagen med spillelister bestående av enkeltsatser og litt pludring.
Classic høres helt til Kongsberg, men ikke i tunellene.For oss som er glad i radio, så ser det ut som om Radio Metro har utvidet sitt kanaltilbud til Østfold. Den beste av disse er Metro Classic. Vis vedlegget 1002868
En ide å begynne med dette i barnehagenPålegg befolkningen basiskunnskap i morse, så er tyfonen alt vi trenger.
Hm. Det ser ut som om dette er DAB over AM (altså vesentleg større dekning)? Har eg oppfatta rett?DRM blir fremtidens radio: