1 time inn i Sverige er man 3/4 del på vei til Karlstad, og der er det ikke mye dab-dekning. Heller ikke ifølge kartet:
Slik leser du kartet Fargene i kartet viser dekningen fra ulike nett men også signalstyrken fra DAB-senderne. På hvert kart...
radio.no
Hadde nrk falt ut og blitt bort kunne jeg kjøpt at service following ikke var aktivert, men det er jo snakk om bare en 10-15 sekunder så kommer den tilbake igjen. Og skifter mellom ulike distrikter som den skal, så tror ikke det er der problemet ligger.
Antenneproblem...nja, alt annet virker som det skal på bilen. Inkl. fm-radio og gps for eksempel, også mobilt bredbånd har overraskende god dekning.
Vel, etter å ha hatt DAB i bil siden 2002, Fabrikkinnstallert siden 2013, så er det nok sånn at enkelte bilradioer er bedre enn andre. Nå er det gått mer enn 25 år siden utbyggingen av DAB startet, og ca. 9-10 år siden DAB utbyggingen var ferdig.
Enkelte steder har man lagt til flere sendere ute i distriktet, men rundt Lier og Drammen har man vært ferdig i mange, mange år. Når NRK og de kommersielle satset på DAB, så gjorde Norkring som bygde nettet en god jobb.
Når man også vet hvordan DAB fungerer, dvs. at alle kanaler blir sendt på samme frekvens, for Nrk innenfor hver region, de kommersielle på samme frekvens over hele landet. Når man beveger seg i bil, så plukker radioen opp signaler fra flere sendere samtidig, hele tiden. Noe man ikke merker, alt blir sortert i radioen.
Det man bør vite, er at Nrk P1 finnes i flere varianter, Nrk P1, P1 Østfold, P1 Østlandssendingen, P1 Buskerud. Regionen strekker seg fra Halden i sør, til Hønefoss, Kongsberg og litt sør for Drammen. Så, på langtur brukes alltid P1 uten lokalnavn.
Det skal være mulig å høre på den lokalsendingen man vil, i hele regionen, noe jeg ikke har testet mye, ettersom det går mest i P1+. Som har samme opplegg med lokale benevninger.
Du er ikke den eneste som tror det er problem med dekningen, noe det ikke er.
Etter 8 år og godt over 200.000 km, fra Drevsjø, Flåm, Kristiansund og Grimstad, er det bare et sted uten dekning jeg har vørt på. Toppen av Aurlandsfjellet sommeren 2015.
Hva slags bil, årsmodell og hvilken kanal har du lagret av Nrk P1?
Jeg har to, P1 og P1 (Østfold).
Ps: FM er analogt, DAB er digital som TV og CD. GPS kommer fra satellitter. DAB fra et eget sendenett. Som de tre mobilselskapene, og det nye nødnettet. Og RiksTV. Tv på parabol også fra satelitt.
PPS: i går var vi en tur i Töcksfors Handelspark, 5,7 km fra grensa. Som vanlig, ikke noe problem, men litt lenger til shopping centeret, så blir det stille i garasjen under senteret.