DAC

J

justincaz

Gjest
selvfølgelig. tror du alle koster 2øre? grunnen til forskjellene er denne, ikke om skuffa går lydløst ut og inn ;D alle drev leser av platene perfekt. men så er det også flere komponenter etter laserhodet, særlig IC`n før utgangen.
jeg kan ikke gå særlig inn i teknikken av den...men noe av det er kanskje dekt her:
http://www.digido.com/

de gutta her peiling på digitalteknikk.

H

H2O

Gjest
Fant ingenting der om en IC som "kalkulerer rekkefølgen på alt".

Mener du SP-dif transmitteren? Den som gjør om data utlest fra drivverket til en SP-dif bitstrøm som sendes til DACen? Er den som sitter på utgangen ihvertfall.

Disse varierer endel i pris, den dyreste (og muligens beste) er Cirrus CS8406, på findchips.com fant jeg følgende priser for denne:

(kvanta: pris i US-dollar): 1-24: 3,7900, 25-99: 2,9100, 100-999: 2,7200, 1000: 2,5500.

Ikke 2 øre nei, men tyve kroner. Billigere varianter får du kanskje ned mot en femmer.

Forøvrig er det lite sensasjonelt å finne på digido, et OK grunnkurs/oppslagsverk for lekfolk, men ikke så veldig mye mer. Bob Katz er imidlertid en oppegående fyr, han har et par AES-publikasjoner som bør være interessante for de som driver med opptak/mastering.

N

nb

Gjest
Krell selger drivverk til 50.000 fordi noen er villige til å betale 50.000 for et drivverk. INGEN skal fortelle meg at det er nødvendig at noe koster så mye for å gjøre det et drivverk skal gjøre.

T

theStig

Gjest
Det er vel et poeng rent markedsmessig at man har drivverk i samme pris og vektklasse som DAC'en. Ville jo vært komisk med en dCS DAC til 150.000 kr, og "ja.. her er drivverket vårt, det veier 800 gram og koster 450 kr. Bedre kan det ikke gjøres..." :p

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
4
Sted
Oslo
Som dere kan se av signaturen, så er RME ADI-2 på plass i systemet. Fikk den til test på tirsdag og ga beskjed om at den fikk permanent oppholdstillatelse i dag.

Dersom du er intressert i en fabelaktig gjengivelse fra de gode gamle cd-platene, er RME et røverkjøp uten like.

Har i alle år hatt en preferanse for vinyl fremfor cd. Med ADI-2 på plass er alt det negative jeg forbandt med digitalt borte. Her er det en utrolig detaljrikdom og et flott perspektiv. På tross av presisjonen og all informasjonen i diskantområdet er lyden overraskende "avslappet". Med det så mener jeg at jeg kan høre på plate etter plate uten å bli sliten i øregangene.
Det er en egenskap jeg før bare forbandt med vinyl...

Det er snapp og rytme i bøtter og spann, og jeg oppdager stadig nye detaljer på gamle travere i cd-bunken.

Men det viktigste for meg er at jeg under prøvelyttingen stadig tok meg selv i å glemme å lytte etter detaljer og henfalt til bare å sitte og nyte de gamle gode favorittene.

Jeg har også prøvd Benchmark, og RME er definitivt bedre på alle områder.

Ta turen innom Prolyd og prøv ADI-2. Den har mine varmeste anbefalinger! :)

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Mine erfaringer med ulike drivverk er entydig i favør at drivverk kvalitet spiller en relativt stor rolle. Meste av utprøvingene har vært med DP DAC "spesial", kan være at denne er mere sensitiv enn andre DACer. Selv skifting til XO3 på drivverk var meget lett hørbart, til tross for at enkelte mener at dette er bortkastede penger med bedre klokke på drivverk (kun interessant på DAC hevder enkelte). Tok med mitt drivverk til en kompis og det var lett å høre mere detaljer, og mere ro i musikken med mitt drivverk kontra Denon S1. Ingen "harde" påstander, kun observasjoner og erfaringer.

IMHO
Tom

struktur

Fersking
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
0
Krell selger drivverk til 50.000 fordi noen er villige til å betale 50.000 for et drivverk. INGEN skal fortelle meg at det er nødvendig at noe koster så mye for å gjøre det et drivverk skal gjøre.
På tide å avslutte hele drivverk diskusjonen, 10 punkter til den endelige løsningen:

1.
Skaff en PC med CD-Rom

2.
Dytt inn en CD

3.
Kopier den til harddisk

Husk: Ikke bruk MP3 eller andre formater som komprimerer med tap. Bruk et eller annet format, og helst et godt etablert format, som enten komprimerer uten tap eller som ikke komprimerer.

Husk: Bruk et program til dette som leser all feilkorrigering på CD'en (som er en innebygd del av standarden for CD-lyd og ivaretas i drivverket) når den kopierer musikken. Evt kopier hele CD bit for bit.

(NB husk at CD-drivverk i PCer teoretisk er i stand til å flytte data bit for bit feilfritt i teoretisk 52x hastigheten til standard CD-spillere. CD-drivverk er kommet svært langt siden 1981...)

iTunes fra Apple er i stand til å gjøre denne kopieringen feilfritt. Med alle disse krav tilfredsstilt kan en plate ta opp til 20-30 min å kopiere, iTunes er svært nøye på feilkorrigeringen, og verifiserer også resultatet.

4.
Gjennta med alle CD du eier

5.
De som ikke lar seg kopiere bytter du i platebutikken

6.
En CD tar normalt maks 700MB, så med 500 CDer kommer du langt med ca 300GB. Dette koster ca kr 2000,- pr i dag.

7.
Alt på harddisk -> diskusjon om drivverk eliminert.

8.
Skaff et lydkort med digitalutgang

9.
Skaff RME ADI-2 AD/DA konverter, som anbefalt

10.
Koble til ønsket forsterkere og høyttalere

En avsluttende kommentar: Det er på dette formatet all musikk produseres i dag, og på akkurat det samme utstyret. Klart, det finnes enkelte studioer med gammelt og/eller svært spesielt utstyr, men spør hos f.eks. Prolyd hva som er vanlig i studiosammenheng.

Dvs: Musikken din vet hva dette er, og har vært gjennom denne løypa 1000-vis av ganger før den kommer til CD-kopien du har i stua...

God sommer!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Du må betrakte en harddisk som et slags drivverk! Skal vedde for at de også låter forskjellig!

T

theStig

Gjest
Mmm... synes Maxtor disker låter litt tynt i bassen, mens Hitachi er bedre der, som til gjengjeld har et smalere lydbilde.

Noen preferanser ute og går for IDE, Serial-ATA eller SCSI på harddisker? Hva låter best? Hva hvis man putter filene på en server? Ingen som vet?

:p

T

theStig

Gjest
På tide å avslutte hele drivverk diskusjonen, 10 punkter til den endelige løsningen:

1.
Skaff en PC med CD-Rom...............
Jeg har kjørt en slik løsning i 7-8 år.... :)

Har hatt en RME ADI-8 konverter (som jeg modda til den ikke ville mer), og nå en RME Fireface 800. Er svært fornøyd med denne løsningen!

struktur

Fersking
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
0
Kjører du lyd fra harddisk eller fra CD-drev på PC eller fra eksternt ("vanlig") drivverk?

Og dersom du kjører fra PC, hva gjør du med a) støy fra PC og b) betjeningspanel/fjernkontroll?

T

theStig

Gjest
Kjører du lyd fra harddisk eller fra CD-drev på PC eller fra eksternt ("vanlig") drivverk?

Og dersom du kjører fra PC, hva gjør du med a) støy fra PC og b) betjeningspanel/fjernkontroll?
Kjører både fra disk og CD-drive i PC'en. Bruker ikke ekstern CD-spiller.

a) Har en veldig stillegående Dell Precision 450 PC, nesten uhørbar
b) Trådløst tastatur/mus og skjerm på et lite bord med hjul på.

Det som er litt kult er at jeg kan sitte i sweetspot og høre musikk, og slenge skit på Hifisentralen samtidig!  :D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Sukk!!! Jeg husker 1983 da det var fullt av reklame for den perfekte digitallyden. Da stod det en Phillips CD spiller med hodetelefoner på Tanum musikkhandel i Oslo. Alle kunne prøvelytte :p

Perfekt?

Det er visst like mange problemer med digitale medier som med analoge. Noen ganger får jeg følelsen av at det er flere.

Som en liten avsporing...

J

justincaz

Gjest
< Alt på harddisk -> diskusjon om drivverk eliminert.>

en digitalutgang fra pc vil gi like store variasjoner som cd spillere. det er IKKE avlesningen som gjør forskjellen!!

argumentet om at alle drivverk er identisk fordi en pc kopierer filer identisk er helt feil. en pc sender data PULJEVIS frem og tilbake, verifiseres osv, blir noe feil så gjør de det opp igjen uten å gi noe videre beskjed.
en billig cdavspiller sender alt ukritisk ut i realtime, her er det ikke mye reclocking eller etterforskning.

What makes the CD different from a hard disc, is the HD uses an asynchronous interface (SCSI or IDE). The disc is always spinning at the same high speed and the heads land on the spot you need when the data is requested. The data coming out is completely unclocked (it comes out in bursts) and has to pass through the SCSI barrier into a buffer located in a different chassis than the hard disc (the computer)... thus, there is great distance between the varying currents of the spinning disc motor and the oscillator driving the output of the buffer in the computer chassis. Since the computer chassis power supply only has to power the output oscillator, the result can be much more stable. Depends on how good the designer did his/her homework. Same for a CD Player... there are audiophile CD players where great attention has been made to power supply design, and these players exhibit much less jitter and better sound.

It is also possible to build a CD player based on a SCSI mechanism... possibly such a player would be more stable in playback than a standard CD player. You would have a computer in its own "cleaner" environment buffering the data. The Alesis Masterlink is such a player, and in another "chapter" of my work in progress I will have something to say about its audible performance.

I'd like to tackle a 200 page booklet to put all the pieces together someday, but haven't the time. I think in our FAQ there are some explanatory letters which help to cover the rough spots.

He also states that a 99th generation copy of CD is apparently identical to the original. But then talks about the degradation of making CDRs at 4x speed vs. 2x speed. Please help me reconcile this.

The data is identical... It's important to separate the message (the data) from the messenger (the clock).

It's all in the playback of the last disc in the chain, Paul! The "old" clock is NEVER transferred on each copy, only the data. No matter what speed you write at, there is a new writing master clock in the CD recorder that determines the spacing of the pits on the newly written CD.

But each time you copy, that clock is not transferred through the SCSI barrier of the next CD Recorder. I will have to write about this in more detail and diagram it for my readers, hopefully soon...

And each playback is anew... if the clock of the final playback is irregular, you will have jitter on the final playback of the last generation.

But you can clean that up yet again and start the whole cycle all over again.

I'm hoping the answers to these questions are within my grasp.

I think they will be, if I can just get the hang of explaining it properly!

Take care,

Bob

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Skal bestille RME på mandag! Joho! ! ;D
Skal tro om jeg får returnere den hvis jeg ikke er fornøyd?

J

justincaz

Gjest
vi krysser fingra ;D litt risky å bestille bare på et par menn`s anbefaling.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg ville hatt en diy rørpre med innebygget dac. Fins det noe sånt?

T

theStig

Gjest
Jeg ville hatt en diy rørpre med innebygget dac. Fins det noe sånt?
Kjøp en ferdig DAC, høgg den ut av chassiet, og putt den inn i en DIY rørpre...hehe.

T

theStig

Gjest
vi krysser fingra ;D litt risky å bestille bare på et par menn`s anbefaling.
Man har selvsagt returrett etter kjøpsloven.....

Skal bli spennende å høre hva slags erfaringer andre gjør seg med denne DAC'en! :)

T

theStig

Gjest
< Alt på harddisk -> diskusjon om drivverk eliminert.>

en digitalutgang fra pc vil gi like store variasjoner som cd spillere. det er IKKE avlesningen som gjør forskjellen!!

argumentet om at alle drivverk er identisk fordi en pc kopierer filer identisk er helt feil. en pc sender data PULJEVIS frem og tilbake, verifiseres osv, blir noe feil så gjør de det opp igjen uten å gi noe videre beskjed.
en billig cdavspiller sender alt ukritisk ut i realtime, her er det ikke mye reclocking eller etterforskning.
Om man leser en CD fra CD-ROM'en eller hardisken i en PC mener jeg blir ett fett. Avlesningen buffres et utall ganger uansett, og en god CD-ROM spiller vil faktisk lese på nytt ved avlesningsfeil. Selvsagt må man bruke DAE (digital audio extraction) gjennom IDE/SCSI interfacet (det samme som man gjør når man ripper en CD), og ikke kjøre via digital ut på CD-ROM driven.

For å få et godt signal ut av PC'en må man også ha et høykvalitets lydkort med en stabil klokke. Lydkort til 195 kr duger dessverre ikke.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Man har selvsagt returrett etter kjøpsloven.....

Skal bli spennende å høre hva slags erfaringer andre gjør seg med denne DAC'en!  :)
Gleder meg som en liten unge! Veldig liten unge...

;D

J

justincaz

Gjest
hmm er det samme type klokke både ved optisk og coax?

T

theStig

Gjest
hmm er det samme type klokke både ved optisk og coax?
Hva mener du med type klokke egentlig?

Så vidt jeg vet er vel overføringsprotokollen den samme for SP/DIF og Toslink, og klokkingen skulle da være den samme, dvs. klokkingen er "i signalet", ikke et separat signal.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det blir et relativt kostbart drivverk allikevel dette Stig? Først en god pc, la oss si 5000,- Deretter eksternt Fireface 800 Audio interface til over 12000,- Man får et relativt bra rent drivverk til 17000,- Ser bort i fra at en pc kan brukes til annet enn rent drivverk i denne sammenhengen.

Dette eksterne lydkortet er spesielt og jeg regner med at det er en viktig brikke i overføringen av data. Med Firewire 800 overføring har du ihvertfall en hastighet i overføringen mellom PC og lydkort som ikke finnes i billigere lydkort. Regner med at det ikke duger med et eksternt USB 2 Creative Audigy II NX til en drøy tusenlapp. Nå har det kommet lydkort til bærbare basert på PCMCIA, dette er visstnok mye bedre enn USB.

Saken blir kanskje annerledes med interne lydkort, er det noe hastighetsforskjell mellom PCI og Firewire 800 og hvilken betydning har i såfall dette? Nyere PC'er har vel en ny type PCI buss, heter den PCI2? Denne er vel en god del raskere enn den gamle typen, spørsmålet er om det har kommet noe utvalg av lydkort på denne standarden. De innebygde lydchipene er nok alt for dårlige.

T

theStig

Gjest
Man trenger ikke en så dyr I/O som RME Fireface 800, et lydkort av ok kvalitet burde duge mer enn nok hvis man tenker å fore en god ekstern DAC ala RME ADI-2.

CD-audio bruker under 2 Mbps båndbredde, så i praksis kan man bruke USB 1 også (som har max 12 Mbps). Grunnen til at man bruker Firewire 800 i RME Fireface, er å kunne overføre inntil 56 kanaler i 24 bit og 192 kHz samplerate. Dette krever langt mer båndbredde enn 2 kanaler i 16 bit og 44.1 kHz rate.

Interne lydkort med analoge I/O har jeg aldri klart å få til støyfritt. Ingen grunn til å kaste bort penger på slikt....

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Har bestillt en.men det var en til to uker leveringstid...

T

theStig

Gjest
Jøss...ingen på lager? Vet at Prolyd finn inn "et lass" med ADI-2 for 2 uker siden... populære greier virker det som.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Veldig spennende saker! Vil allikevel advare folk mot å hoppe på med hodet først, og ihvertfall lese hva andre folk har å si om den på f.eks. Audio Asylum, HeadFi osv. Ikke alle er enige at det er den beste DACen til under 10k engang :)

T

theStig

Gjest
Hvis det finnes noe ENDA BEDRE under 10k så hadde det jo vært ekstremt interessant å vite om, og prøve! Noen forslag?

Hva "bedre" er, kan jo være så mangt. Smaken er som baken, som kjent..... RME ADI-2 mener jeg har en "monitor-aktig" lyd, som enkelt og brutalt gir deg hva som er i kildematerialet. Er kilden dårlig, låter det bæsj, men med bra kildemateriale.... my God.... ! :)

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Har lest flere steder at folk mener Apogee Mini-DAC er enda et hakk bedre... Men da må man vel kanskje doble prisen også? Ingen tvil om at RME-en gir mye for pengene!

Helt enig i det du sier, og kilden skal etter min (og mange andres) mening bare få ut det som finnes i kildematerialet uten å legge til eller trekke fra noe. Du skal ikke se bort ifra at det blir en ADI-2 på meg også ;)

T

theStig

Gjest
Jeg har hørt mye rart om Apogee... folk jeg kjenner som har testet de dyre (svinedyre) konverterne mente at de var "ok..." men ikke noe mer. Skal forhøre meg litt vedr. Apogee Mini-DAC'en....

A

Affa

Gjest
Huldra 14? More info please.
Ukjent Tandberg prosjekt fra60 tallet. Totalt overlegen DAC fremstilt 30 år forut for sin tid (som de totalt overlegne forsterkerne de produserte). Så bra at CIA faktisk nektet Tandberg å selge den. Konstruktøren ble bortført og skutt, Tandberg slått konkurs. Resten er historie. Jeg sitter imidlertid på 3 eks av denne Huldra 14 da min onkel var oberstløytnant i CIA.

T

theStig

Gjest
Det var jo imponerende å kunne lage en DAC lenge før noen digitale standarder som f.eks Redbook var definert. Regner med den er minst 40-bit med samplefrekvenser i GHz området?

Nå har du lekket ut hemmeligheten, slik at du også blir skutt. Eller hengt. Eller begge deler. Eller dømt til å høre Heidi Hauge på 64 kbps MP3 resten av livet.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det var jo imponerende å kunne lage en DAC lenge før noen digitale standarder som f.eks Redbook var definert. Regner med den er minst 40-bit med samplefrekvenser i GHz området?

Nå har du lekket ut hemmeligheten, slik at du også blir skutt. Eller hengt. Eller begge deler. Eller dømt til å høre Heidi Hauge på 64 kbps MP3 resten av livet.
;D Hehe, du mener vel Heidi Hauge i beste kvalitet, det er faktisk verre en 64Kbps ;D

A

Affa

Gjest
Beklager å måtte skuffe deg, men Pentagon har i President-order US4684875790957835-02 frigitt disse opplysningene da de ikke lenger utgjør noen fare for USA sin sikkerhet. Hvordan kunne du forresten vite at det var 40-bit /GHz- teknologi?

T

theStig

Gjest
;D Hehe, du mener vel Heidi Hauge  i beste kvalitet, det er faktisk verre en 64Kbps  ;D
Eller Sputnik på 180 grams vinyl? Kjenner en som hadde kjøpt det tvert hvis den hadde blitt utgitt...hehe..

Topp Bunn