Jeg er selvsagt litt i favør RME siden jeg selv har skaffet det.
Men det første jeg gjør når jeg sjekker opp et produkt er nettopp å kontrollere hvor mye den norske importøren tar i påslag på produktene.
Dette sjekkes lett ved å kontrollere pris noen steder i Usa, Japan, Tyskland, Sverige og Danmark.
Prolyd tar forholdsvis lite i påslag på denne RME dac'en i forhold andre hifi produkter.
Foreslår derfor at du kanskje begrunner dit påstående litt mer?
Det ser jeg i forskjellen på pris jeg blir tilbudt på disse i forhold til den jevne konsument.
+ en og annen forhandler på fylla. (veldig nyttig, i den grad en husker det som blir sagt.)
Og kjennskap med mange i importbransjen og forhandlere i edru tilstand, selvsagt. (har holdt på med dette i maange år nå, og kjenner i grunnen Veeldig mange)
Nå har jeg faktisk ikke sjekket hva Prolyd selger RME for, men andre forhandlere har iallefall ganske så gode marginer.
Nå skal en aldri utelukke at jeg husker feil i dette tilfellet, det er ikke noe jeg har gått å grublet alt for fælt på.
Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere påslaget fra produsent til forhandler ved å sammenligne priser i ulike land?
I det profesjonelle markedet er det som regel lite forhandler påslag og langt større påslag i importleddet. (Det er her det lønner seg å kjenne folk)
Enkelte typer utstyr lønner det seg å kjøpe i utlandet, HVIS man har bedre kontakter der, og kan gjøre selv garantivedlikehold selv.
Når det er sagt, hvis folk koser seg med RME, så lar jeg fint folk kose seg med RME, har ingen problemer med å tro at det knuser de fleste audiofile CD-D/Aer på flatmark.
Har selv hatt RME convertere på en mobil opptaksrigg, som fungerte aldeles utmerket. Under tester i studio, har vi dog foretrukket Benchmarken foran disse(ADI-DS) og Lavryen langt over dette igjen.
Benchmarken står nå hjemme hos meg.
Og RME'ene er pensjonerte.