Hei
Har hatt Dali Mentor 8 i mange år,hvordan står de seg mot nyere høyttalere ? må si meg godt fornøyd med de,hvor dyr vil en oppgradering være ?
Tillhører den eldre garde
men hørselen er fortsatt ok,men en oppgradering vil kanskje ikke merkes så godt lenger
Jeg bruker Parasound 21 på de,synes det er en grei kombo
Håper noen kan komme med meninger her
Hei,
Hadde Selv Mentor 8 i mange år, var meeget fornøyd med disse.. Mentor 8 var vel egentlig end-game høyttalerne mine i den tid.. Men så ble det jo oppgradering da,,, til Epicon 8 ! Lyden fikk enda ett hopp opp, var helt rått husker jeg.... Var nå helt sikker på at dette var siste oppgradering da jeg var ekstremt fornøyd med Epicon 8. Så gikk det noen år til,.. plutselig slipper Dali Kore... tenkte,, neeh,, for dyrt, ikke aktuelt.. Men så fikk jeg ett illebefinnende der jeg la ut Epicon 8 på finn....
På 1 uke så fikk jeg 1600+ klikk og 67 hjertemerker på dem. På dag nr 8 eller 9 så sto det 100000 på konto og 1 uke senere så kom det en fornøyd kar og henta dem... så da var jeg plutselig uten høyttalere... skrapte sammen det jeg hadde og litt til å gikk all inn på Dali Kore.
Nå nylig så steg alle høyttalere igjen, inkluderta Dali Kore.. Hifi stiger gjevnt med tiden på dette nivået,.. både på godt og vondt... Dali Kore steg nettopp 120000.....! :0
Dali Kore vs Dali Epicon 8.... Forskjell ? Lyd? huh... ja
det er det!
Det er en STOR STOR oppgradering på alle måter.... Kan ikke sammenlignes... Jeezes for en lyd!
Hoppet opp fra Epicon 8 er stort, dette skulle man ikke tro, når man sitter og hører på Epicon 8, at det kan bli så mye bedre,...
Man kan spille latterlig høyt, helt uten forvrengning.... for å gjenta dette igjen, for det er verdt å gjenta da jeg aldri har hørt noe slikt før Kore.., det er absolutt null forvrenging, kun krystall-klar lyd, ørene legger ikke merke til hvor høyt det er, det vrenger ikke, det høres ikke skurrete ut... det er bare klar klar lyd... men man merker at man begynner å svette i huden, da er det på tide å dempe og tenke på ørene!.... Så det er testa, og prøvd, men holder meg på mellom 75-88'ish db i de aller fleste tilfeller! Høres bra ut på lave volum ? Absolutt!
Noe å tenke på annet enn penger?
Ja, høyttalerne veier 160kg pr stk... (leveransen med eskene over 0.5 tonn)... Måtte lage noen spesial ramper for å få dem inn i hjemme kinoen da det var noen høyde forskjeller her og der.
...om du vurderer å oppgradere og fortsatt vurderer Dali så er det egentlig opp til Epicon serien... eller Epicore 11 som er lillesøster til Kore.. eller Kore... Epicore serien kommer til å komme med mer høyttalere i sortimentet etter hvert.
Penger... tja... Jeg er bil mann / motorsykkel... liker alt som går fort og gir frihets følelse,. etter å ha vært familie pappa en stund., så er det lagt på is for en god stund... jeg går inn i hjemmekinoen / musikkrommet nå for å føle meg fri
haha..... Jeg kan si at for meg så er Dali Kore var verdt hver krone.. og dette blir jeg påminnet om hver dag/kveld når jeg setter meg ned foran dem og hører på lyden som kommer ut av disse beista.!
Dali Kore blir stående til jeg begynner å bruke bleie igjen, så da blir det barna som må krangle om hvem som skal dra disse 160kg beista med seg videre
Jeg pleier å si,.... og i mange tilfeller så stemmer det nokk.., "Billig bil = rå lyd i stua.... Dyr bil = gjennomsnittlig eller lei lyd i stua...." om du ikke har skutt gullfuglen da og kan få i både pose å sekk
Jeg har en Golf 4, 1999 i garasjen... og Kore i stua så jeg går under førstnevnte... hehe
...