Høyttalere Dali opticon 8 deler min erfaring.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Takker for underholdningen gutter..
    Bare hyggelig;) nå er det kvelden though.
    Ja dette vil jeg si er en bekreftelse. Og med det sier e bare . Det er den som ler sist som ler best.
    Ja må da ha tilsynelatende gitt utrykk for at jeg er helt på villspor ,men det jeg kan si nå med en gang kan snu temmelig fort .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.129
    Antall liker
    20.526
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for underholdningen gutter..

    Ikke for og si noe ,men jeg prøver faktisk være seriøs da
    Jeg forstår at du har funnet fasiten. Din fasit, men måten du fremstår på er at du har fasiten for alle.

    Det er en uting.

    Jeg tror nok du forstår dette etterhvert. Jeg har holdt på med lyd en stund, og jeg også har fasiten for meg. Eller jeg vet hva jeg ønsker. Men jeg skriver ikke nedlatende om høyttalere til feks thohaug og andre forum gutter. Rett og slett fordi jeg vet at de har en annen opplevelse av hva som er viktig, hva de liker og hvordan de opplever sine anlegg.

    Hvem er jeg som skal fortelle alle andre hvordan det skal være.

    Nei stå på og finn din lyd. Men for all del, du må være åpen for at det finnes annen smak enn din.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Jeg synes det høres rart ut at du har funnet drømmehøyttalerne, men det er en nødvendighet med sub og eq.
    Jeg har tidligere sagt at jeg opplevde dem som skarpe i toppen og tam i bassen.
    Virker for meg som at du bruker eq for å nøytralisere toppen og suben for å få bassen på plass.
    Kan det hende at det ikke er høyttalerne du er så vannvittig fornøyd med, men helheten i anlegget? (Sluttresultatet er uansett at du har lyd du er strålende fornøyd med )

    Bare en tanke ;D
    Oki når det kommersiell til subben er den altså veldig lavt stilt nn på volumet og den er på crossover rund 70 litt under . Ja hadde den på 40 før ,men e syntes og sette fronten på lagre og stilte ca 70 Hz på subben og så stiller man 63hz en del ned og sånn at du hører den treffer fronten høytaleren på en behagelig måte skru så ned subben 0,5 db til 1 . Så stiller man litt opp på 125db 2'5 db ca og så opp med 250 Hz en halv db opp og opp 0,5 db på og så opp0,5 . Og så går ett brått nedover til 1 kHz ned gang på 1'5 db så tar vi 2 kHz opp en halv på 4 kHz tar vi et godt hopp opp opp en 1 db . Og så igjen kraftig ned på 8khz ned 2'5 db eller 2 db . Så har vi 16 kHz opp 1'5 db .
    Som hel del er det smolt . Eq bruker jeg uansett oppsett .
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Takker for underholdningen gutter..

    Ikke for og si noe ,men jeg prøver faktisk være seriøs da
    Jeg forstår at du har funnet fasiten. Din fasit, men måten du fremstår på er at du har fasiten for alle.

    Det er en uting.

    Jeg tror nok du forstår dette etterhvert. Jeg har holdt på med lyd en stund, og jeg også har fasiten for meg. Eller jeg vet hva jeg ønsker. Men jeg skriver ikke nedlatende om høyttalere til feks thohaug og andre forum gutter. Rett og slett fordi jeg vet at de har en annen opplevelse av hva som er viktig, hva de liker og hvordan de opplever sine anlegg.

    Hvem er jeg som skal fortelle alle andre hvordan det skal være.

    Nei stå på og finn din lyd. Men for all del, du må være åpen for at det finnes annen smak enn din.

    Enig og ikke meninga og virke som en dominere jævla tulling ,men som nevnt tidligere er det ikkmenings det jeg prøver på er bare og diskutere om det e liker .
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    363
    Antall liker
    251
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker for underholdningen gutter..

    Ikke for og si noe ,men jeg prøver faktisk være seriøs da
    Jeg forstår at du har funnet fasiten. Din fasit, men måten du fremstår på er at du har fasiten for alle.

    Det er en uting.

    Jeg tror nok du forstår dette etterhvert. Jeg har holdt på med lyd en stund, og jeg også har fasiten for meg. Eller jeg vet hva jeg ønsker. Men jeg skriver ikke nedlatende om høyttalere til feks thohaug og andre forum gutter. Rett og slett fordi jeg vet at de har en annen opplevelse av hva som er viktig, hva de liker og hvordan de opplever sine anlegg.

    Hvem er jeg som skal fortelle alle andre hvordan det skal være.

    Nei stå på og finn din lyd. Men for all del, du må være åpen for at det finnes annen smak enn din.

    og virke som en (dominere!?) jævla tulling
    Tør jeg foreslå å sette to streker under det der, eller?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vi klarer vel å se litt gjennom fingrene innimellom vel? Spiller det noen rolle om han mener han har det beste? Han skriver nok bare det mange av oss innerst inne tenker fra tid til annen. ;)
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Det er en del karer her inne med et litt for sårt og hovent ego. Slapp nå litt av og nyt denne herlige tråden!

    Joey, keep up the good work ;D Skulle gjerne hørt denne sounden du har rattet på deg tidenes iver av ;D
    Btw måten du formulerer deg på skriftlig, er som kunst å regne. Får en følelse av adhd og ellers jævla dårlig tid, bare av å lese innleggene dine ;D helt herlig. Jeg dyrker engasjementet og hodet først approach`en din O0
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husker en gang jeg tok motorsykkelen med til Artic Circle Raceway noen dager. Etter å ha kjørt noen dager, blitt kjent med bane, dekk og sykkel begynte hardkjøret mot klokken.

    Etter noen runder var jeg i siget. Presset grensene. Bremset ikke før jeg så døden i hvitøyet og ventet ytterlige litt til. Både knær, albuer og fothvilere skrapet i bakken rundt svingene. Rundt 180 graderen med fothvileren subbende i bakken begynte bakdekket å drifte utover, men jeg holdt fortsatt full gass. Tiden skulle ned.

    Ny personlig rekord. Det kunne ikke ha gått fortere, så jeg ga meg der, særdeles fornøyd. Tiden var eksepsjonelt bra sa de.

    Noen timer etter begynte det å regne brutalt, men det stoppet ikke en av de eldre og mer rutinerte førerne. Likevel kjørte han bare to runder. Én for å bli vant til føret og én med tidtaking.

    Han slo min tid med et halvt sekund. På utslitte regndekk funnet i en haug ved siden av banen, i plaskende regnvær. Fyllasyk og med én rundes oppvarming.

    Følte meg ikke som faen til kar lenger.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det føles litt morsomt å lese at Dali skulle være noe eksklusivt og ukommersielt her jeg sitter med mine håndbygde briter som er produsert i noen få hundre par før det kom en ny modell.Hvor langt de har kommet med Model A vet jeg ikke, men mine 82A er par #238 hvis jeg ikke husker feil. Jeg tipper Model A har kommet rundt der i serienummer nå. Så selv de minst solgte høyttalerne til Dali i betalbare prisklasser er nok mer "produkter" enn det som kommer fra Allan Hendry og hans medarbeidere. Såpass eksklusivt er det at det er verdens enkleste sak å få selveste sjefen i tale, jeg har hatt tildels lange epost-samtaler med mannen. Prøv det med Peter Lyngdorf eller hans sjefsingeniører. :rolleyes:

    Men som flere andre her lar jeg meg sjarmere litt av det utrolige engasjementet for et merke som de fleste nok oppfatter som middle of the road, kommersielle og masseproduserte produkter i samme klasse som andre dansker som Dynaudio, og merker som B&W, KEF eller Klipsch for denslags skyld. Men jeg gleder meg over at Joey har funnet sin endestasjon på høyttalerfronten. Siden de er såpass enkle å drive så får han det til med en hjemmekinoreceiver, ikke akkurat state of the art på forsterkerfronten. Jeg tror nok at den unge entusiast vil finne mye mer potensiale hvis han skifter ut sin receiver med en dugendes stereoforsterker som enten har tilsvarende eq-muligheter (Lyngdorfs egne klasse D-forsterkere bør ha noe som gir ham de mulighetene) eller å foreta avspilling via Jriver og Audiolense og en mer basic stereoforsterker, uansett topologi.

    For Joey har fortsatt mye fint å oppleve med oppgraderinger. Hvis han virkelig elsker sin Dali så høyt så fortjener de det beste han kan tilby dem av forsterkerkraft, og det får han ikke med en hjemmekinoreceiver. Jeg anbefaler ikke rør, det er nok ikke denslags subtile kvaliteter han lytter etter siden han legger så stor vekt på eq.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Jeg forstår at du har funnet fasiten. Din fasit, men måten du fremstår på er at du har fasiten for alle.

    Det er en uting.

    Jeg tror nok du forstår dette etterhvert. Jeg har holdt på med lyd en stund, og jeg også har fasiten for meg. Eller jeg vet hva jeg ønsker. Men jeg skriver ikke nedlatende om høyttalere til feks thohaug og andre forum gutter. Rett og slett fordi jeg vet at de har en annen opplevelse av hva som er viktig, hva de liker og hvordan de opplever sine anlegg.

    Hvem er jeg som skal fortelle alle andre hvordan det skal være.

    Nei stå på og finn din lyd. Men for all del, du må være åpen for at det finnes annen smak enn din.

    og virke som en (dominere!?) jævla tulling
    Tør jeg foreslå å sette to streker under det der, eller?

    Du kan stort sett foreslå det du vil ,men i dette tilfeller føler jeg apsolutt at og slutte trykke på de forskjellig knappen man har på en datamaskin på et tidspunk før denne linja med bokstaver kom er aktuelt
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå må du ikke gå av deg sandalene baluba.;) Bare for at dine Monopuls hadde en mangel på kommersiell suksess gjør ikke nødvendigvis det til et tegn på kvalitet. Mange av disse middle of the road produsentene er i stand til å tilby håndlagede ekslusive produkter.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Vi klarer vel å se litt gjennom fingrene innimellom vel? Spiller det noen rolle om han mener han har det beste? Han skriver nok bare det mange av oss innerst inne tenker fra tid til annen. ;)
    Synes igrunnen den begynnelsen på linja der ikke kan ha vært riktig trykket på knappe. .ja jeg ser at det ligner på en setnin og jeg ser hva den mener. Men jeg ser ikke sammen hengen med og plassere den der . Noen spiller med høytaler med fronten mot seg ,men finnes de som tenker motsatt og at høytaler med baksiden frem er det de finner ut er optimal. Jeg er ikke en som mener er tvilend osv jeg er totalt fast låst og og sånn er det :) . Smil håper alle har den følelsen av om lyden er konge. Uansett vilken musikk en setter på har ikke betydning det blir rett uansett . Sanger som man ikke kan forstå rytnme og melodi osv tenker Hæ ! mange tilfeller er det faktisk noe du kan digge og knuller ørene på i lang tid .
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Satser på at jeg aldri vil digge å knulle ører ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror noen har køddet med deg Joey og koblet om tastene dine. Har ikke skjønt skvatt av hva du har skrevet i denne tråden bare plukket ut noen stikkord og prøvd å lime sammen resten selv. Morsomt en liten stund, men nå får du dra av deg polvottene og skrive sammenhengende.

    Jeg synes fortsatt du med rett skal glede deg over anlegget du sannsynligvis har brukt alle konfirmasjon og lommepengene dine på.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Det er en del karer her inne med et litt for sårt og hovent ego. Slapp nå litt av og nyt denne herlige tråden!

    Joey, keep up the good work ;D Skulle gjerne hørt denne sounden du har rattet på deg tidenes iver av ;D
    Btw måten du formulerer deg på skriftlig, er som kunst å regne. Får en følelse av adhd og ellers jævla dårlig tid, bare av å lese innleggene dine ;D helt herlig. Jeg dyrker engasjementet og hodet først approach`en din O0
    :)
    En ting med denne høytaler verden og den er temmelig uklar og du kan lete deg fly forbanna på nette. Og at mange strengt tratt går på alle disse hifi fellen er jo virkelig en fullstednig katastrofe. Sier ikke avtalt er det er ikke sant. Eier gleden er jo en faktor som virkelig kommer igjen . . Alt i alt så føler jeg at e må si dette sånn . Her må du bare få knulla for vist ikke vil dem knulle deg. Og når de er ferdig med det vil de forsøke og gjøre det igjen og igjen.
    Lyden kan du få hørt ja vist du vil . :). Takk :) )
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Husker en gang jeg tok motorsykkelen med til Artic Circle Raceway noen dager. Etter å ha kjørt noen dager, blitt kjent med bane, dekk og sykkel begynte hardkjøret mot klokken.

    Etter noen runder var jeg i siget. Presset grensene. Bremset ikke før jeg så døden i hvitøyet og ventet ytterlige litt til. Både knær, albuer og fothvilere skrapet i bakken rundt svingene. Rundt 180 graderen med fothvileren subbende i bakken begynte bakdekket å drifte utover, men jeg holdt fortsatt full gass. Tiden skulle ned.

    Ny personlig rekord. Det kunne ikke ha gått fortere, så jeg ga meg der, særdeles fornøyd. Tiden var eksepsjonelt bra sa de.

    Noen timer etter begynte det å regne brutalt, men det stoppet ikke en av de eldre og mer rutinerte førerne. Likevel kjørte han bare to runder. Én for å bli vant til føret og én med tidtaking.

    Han slo min tid med et halvt sekund. På utslitte regndekk funnet i en haug ved siden av banen, i plaskende regnvær. Fyllasyk og med én rundes oppvarming.

    Følte meg ikke som faen til kar lenger.
    Den tror jeg var temmelig frustreren . Hehe
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Tror noen har køddet med deg Joey og koblet om tastene dine. Har ikke skjønt skvatt av hva du har skrevet i denne tråden bare plukket ut noen stikkord og prøvd å lime sammen resten selv. Morsomt en liten stund, men nå får du dra av deg polvottene og skrive sammenhengende.

    Jeg synes fortsatt du med rett skal glede deg over anlegget du sannsynligvis har brukt alle konfirmasjon og lommepengene dine på.

    Jeg er snart 31 to barn så den tanken er feil , jeg kjøpte forresten cerwin Vega for konf pengen . Klikka
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Knulling, inderlig hifi glede og store polvotter. Love it 😊
    Kjør oss opp med noen av referanse låtene dine Joey O0
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du ikke gå av deg sandalene baluba.;) Bare for at dine Monopuls hadde en mangel på kommersiell suksess gjør ikke nødvendigvis det til et tegn på kvalitet. Mange av disse middle of the road produsentene er i stand til å tilby håndlagede ekslusive produkter.
    Jeg bruker dem bare som et eksempel på hvor langt Dali er fra det å kunne kalles eksklusive og ukommersielle produkter. Klart mange middle of the road-produsenter lager fine og eksklusive produkter, jeg er jo selv glad i KEF og Tannoy, men når et av de viktige poengene som går igjen i flere poster går på det at Klipsch skulle være en run of the mill kommersiell produsent så synes jeg det er passende å påpeke at Dali befinner seg i akkurat samme segment. Det at alle produsenter utover merker som Argon har spydspissprodukter forandrer ikke det.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Kan en ikke ta hvilken som helst høyttaler med samme kriterier som Opticon 8 og vri og skru på en equalizer til en blir fornøyd? Signaturen vil i mitt hode i alle fall forvrenges? Den deilige Dali signaturen gjør seg best uten justering syns nå jeg....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan en ikke ta hvilken som helst høyttaler med samme kriterier som Opticon 8 og vri og skru på en equalizer til en blir fornøyd? Signaturen vil i mitt hode i alle fall forvrenges? Den deilige Dali signaturen gjør seg best uten justering syns nå jeg....
    Det vil jeg også tro, det er jo ikke tosker som står bak dem. Ingeniørene har forsøkt å konstruere høyttalere som kommer nærmest mulig det produsentene og teknikerne i studio har skrudd. Siden jeg tilhører sistnevnte gruppe så synes jeg ikke at det er kjekt at lyttere skulle føle for å bruke eq for å få en lyd som er helt annerledes, men sålenge de betaler for musikken jeg har fått gitt ut så får de egentlig gjøre hva de vil med den, sett bort fra å distribuere den videre. For meg er det selvsagt slik at når jeg leverer en produksjon til print så har jeg sagt mitt om hvordan dette skal låte hjemme hos lytteren, så jeg synes det er kjipt når lyttere er så uenige at de skrur lyden "min" helt ut i skodden.

    Selvfølgelig må lytteren "få lov" til å kompensere for dårlig rom eller dårlig anlegg. Har du høyttalere som ikke klarer å gjengi musikken slik den låt ut fra studio så kan du justere deg fram til mer korrekt resultat med DSP og eq. Men hvis høyttalerne er av adekvat kvalitet og rommet ikke for dårlig så bør det ikke være nødvendig med mer enn små justeringer for å få det til å komme relativt nær den lyden jeg leverte fra meg til produksjon av glassmaster eller vinylmatrise.

    Det er mine two cents som "pensjonert" studiotekniker. Jeg bør forresten nevne at Win-mikseren er en flaskehals også for lyttere. En driver som går utenom den er ikke bare et gode for oss som lager musikk, men også for de som lytter til den musikken. For oss som lager musikk er den en nødvendighet, vi har jo minst 16 spor inn og ut. Men selv med to spor så er gevinsten klar, selv om det også fungerer i Win-mikseren i motsetning til 16 spor.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Kan en ikke ta hvilken som helst høyttaler med samme kriterier som Opticon 8 og vri og skru på en equalizer til en blir fornøyd? Signaturen vil i mitt hode i alle fall forvrenges? Den deilige Dali signaturen gjør seg best uten justering syns nå jeg....
    Inne på noe her du treffer på starten . Misforstått i midten . Enig med deg på slutten ,eller nei misforstått
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Og en ting jeg vil si er Dette her mener jeg ikke på noen måter stygt eller noe sånn,men føler liksom det er på tide og seriøst begynne og våkne opp begynne og fungere og ikke minst begynne og se på ting med et åpen syn for en gang skyld.

    Og få en høytaler i et rom og et annet rom . Vil aldring på noen måte bli likt . Det er jo det som blir sagt her . Det er jo VM i katastrofe.

    Jeg mener at bedre kalibrerings utstyr og innstillinger burde ha et klar mer fokus. Det er her du kan få mest og ikke minst all gevinsten uansett. Dette kan være avgjørende for et bra opplevelse og en dårlig . Folk sier noen gode høytaler spiller bra på de sangen. Men ikke på en Anne en . Uansett min mening om det.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg skjønner virkelig ikke alt skriver...

    Kanskje det ville blitt lettere på engelsk du har utenlandsk opprinnelse?

    Evt. la en annen korrigere teksten din før den legges ut?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Det er iallefall ett greit sted å starte;-)

    Kan gå ganske galt med HFK produkter ja.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og en ting jeg vil si er Dette her mener jeg ikke på noen måter stygt eller noe sånn,men føler liksom det er på tide og seriøst begynne og våkne opp begynne og fungere og ikke minst begynne og se på ting med et åpen syn for en gang skyld.
    Pot. Kettle. Black.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå må du ikke gå av deg sandalene baluba.;) Bare for at dine Monopuls hadde en mangel på kommersiell suksess gjør ikke nødvendigvis det til et tegn på kvalitet. Mange av disse middle of the road produsentene er i stand til å tilby håndlagede ekslusive produkter.
    Jeg bruker dem bare som et eksempel på hvor langt Dali er fra det å kunne kalles eksklusive og ukommersielle produkter.
    Ekslusivitet avgjøres ene og alene av prislappen imo. Greit at kanskje ikke Dali og Klipsch tilbyr eksklusive høyttalere, men det gjør både Dynaudio og KEF.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du ikke gå av deg sandalene baluba.;) Bare for at dine Monopuls hadde en mangel på kommersiell suksess gjør ikke nødvendigvis det til et tegn på kvalitet. Mange av disse middle of the road produsentene er i stand til å tilby håndlagede ekslusive produkter.
    Jeg bruker dem bare som et eksempel på hvor langt Dali er fra det å kunne kalles eksklusive og ukommersielle produkter.
    Ekslusivitet avgjøres ene og alene av prislappen imo. Greit at kanskje ikke Dali og Klipsch tilbyr eksklusive høyttalere, men det gjør både Dynaudio og KEF.
    Nei, eksklusivitet avgjøres ene og alene av utbredelse, men må også ha en vis prislapp og ytelse for at det skal være et poeng i å bruke uttrykket. Også masseprodusenters toppmodeller er eksklusive når de selges i få eksemplarer. Men merkene blir ikke eksklusive på grunn av eksklusive spydspissprodukter.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, eksklusivitet avgjøres ene og alene av utbredelse, men må også ha en vis prislapp og ytelse for at det skal være et poeng i å bruke uttrykket. Også masseprodusenters toppmodeller er eksklusive når de selges i få eksemplarer. Men merkene blir ikke eksklusive på grunn av eksklusive spydspissprodukter.
    Da er vi uenige.

    Edit: Eller ikke, jeg driter i merkene kun opptatt av spesifikke produktet
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg driter langt i merkene, men handler alltid det jeg liker best til den summen jeg skal handle for. Har ikke hørt alle høyttalere i 140.000kr klassen, men av de jeg hørte på da jeg skulle handle likte jeg de jeg handlet best :cool: Er ikke verre enn det (for meg).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driter også i merkene. Og til og med i prisen, for det finnes produkter som både yter betydelig mer enn det som kan forventes i prisklassen. Neste merke i krypten kan meget gjerne være Jamo, hvis jeg finner en modell jeg liker bedre enn de jeg har i dag. Men eksklusivitet handler både om utbredelse, pris og kvalitet. Og merker som selger høyttalere til noen få tusenlapper kan ikke pårope seg å være eksklusive merker.

    Det er ikke jeg som bryr meg om den forskjellen, men trådstarter har flere ganger beskyldt Klipsch for å være masseproduserte gjennomsnittsprodukter. Problemet er bare det at det er noe de deler med mange andre merker, som Dali. Og så har de noen modeller som definitivt hever seg over masseproduserte gjennomsnittsprodukter, noe jeg også antar at Dali har i de høyere prisklassene. Hvordan du klarer å lese så mye feilaktige inn i mine få innlegg som kun har til hensikt å tilbakevise påstander om at Dali er et mer høyverdig merke enn Klipsch skyldes nok at jeg bruker Monopulse som et eksempel på at det finnes produsenter som ikke bedriver masseproduksjon, men at Dali ikke er en av dem. Den egentlige årsaken til at ANM synes det er å strekke strikken for langt er at han har en dyp misunnelse overfor Monopulse-eiere. :p

    Men det er altså ikke relevant, det relevante er at Dali ikke er et fnugg mindre masseproduserende middle of the road enn Klipsch, Dynaudio og KEF. Det er helt standard apekister fra en helt standard europeisk produsent, noe som er helt greit. Nesten alt er det, hvis det ikke er standard apekister fra et annet kontinent enn Europa. Og det er også helt greit. Min neste høyttaler kan også komme fra en helt standard produsent av apekister, eller kanskje en eksklusiv produsent av apekister hvis jeg har råd til å velge fra ei høyere hylle. :)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn