Jeg skal kjøpe meg en DSP ja ,men nå bruker jeg bare eq i resiveren ,men det funker det å selvsagt.Hva slags EQ-løsning bruker du, Joey? En DSP-løsning? PC-software? EQ/romkorreksjon i AV-receiveren?
Altså gamle høyttalere passer best til gammel musikk, mener du? De første Helicon er vel ca 15 år gammel. Har musikken forandret seg radikalt de siste 15 årene som høyttaler produsentene må ta hensyn til? Og da lure jeg på en ting. Låter anlegget ditt bra kun på den aller nyeste musikken? Når går grensen? 10, 20 30 år gammel musikk? Synes du sjanger har noe å si? Eller hører du kun på en sjanger og kun ny musikk?Hadde selv Helicon 400 i mange år og bassen var helt grei med det rette rommet og forsterker. Verre var det med den skjærende bånddiskanten som gjorde att man måtte bruke ganske farget elektronikk for å orke å høre på.Jeg hadde Dali Helicon 400 for en del år tilbake. Greie høyttalere forsåvidt, men synes ikke bassen var noe voldsomt å skryte av. I forhold til mine nåværende synes jeg de var på grensen til bassfattige. Har vært inne på tanken om at dette kan ha sammenheng med toveis som Helicon 400 var og treveis som Gold 300 er. Altså to dedikerte 6" som spiller kun bass sammen med et dedikert melomtone element vs to 6" som spiller både mellomtone og bass. Selv om en toveis kan ha sine fordeler på grunn av en enklere konstruksjon, kan det tenkes at den ikke vil evne å ha de samme egenskaper i bassområdet som en treveis.
De er litt eldre type vet du. Musikk fra den tiden feks kan være kansje letter og få til på en måte ja. Det er derfor jeg synes helicon er en nydelig høytaler ,men som musikken endrer seg med tiden liker jeg og tro nye høytaler er et apsolutt tema.
Nye høytaler synes jeg har mer av det jeg ønsker i musikken mer ryddi lyd og generelt bedre på alt . Ikke vet jeg .
Men krever noen timer i menyen for at det skal bli bra .
Ja, sitter selv å nyter ny og gammel musikk samt film og serier på høyttalere som kom i 2003, det funker fantastisk det. Liker forøvrig å bruke eq i forsterker Audyssey xt32 til film og kjører pure i separat stereopre på musikk....Altså gamle høyttalere passer best til gammel musikk, mener du? De første Helicon er vel ca 15 år gammel. Har musikken forandret seg radikalt de siste 15 årene som høyttaler produsentene må ta hensyn til? Og da lure jeg på en ting. Låter anlegget ditt bra kun på den aller nyeste musikken? Når går grensen? 10, 20 30 år gammel musikk? Synes du sjanger har noe å si? Eller hører du kun på en sjanger og kun ny musikk?Hadde selv Helicon 400 i mange år og bassen var helt grei med det rette rommet og forsterker. Verre var det med den skjærende bånddiskanten som gjorde att man måtte bruke ganske farget elektronikk for å orke å høre på.Jeg hadde Dali Helicon 400 for en del år tilbake. Greie høyttalere forsåvidt, men synes ikke bassen var noe voldsomt å skryte av. I forhold til mine nåværende synes jeg de var på grensen til bassfattige. Har vært inne på tanken om at dette kan ha sammenheng med toveis som Helicon 400 var og treveis som Gold 300 er. Altså to dedikerte 6" som spiller kun bass sammen med et dedikert melomtone element vs to 6" som spiller både mellomtone og bass. Selv om en toveis kan ha sine fordeler på grunn av en enklere konstruksjon, kan det tenkes at den ikke vil evne å ha de samme egenskaper i bassområdet som en treveis.
De er litt eldre type vet du. Musikk fra den tiden feks kan være kansje letter og få til på en måte ja. Det er derfor jeg synes helicon er en nydelig høytaler ,men som musikken endrer seg med tiden liker jeg og tro nye høytaler er et apsolutt tema.
Nye høytaler synes jeg har mer av det jeg ønsker i musikken mer ryddi lyd og generelt bedre på alt . Ikke vet jeg .
Kan kanskje gå med på at miksingen på ny musikk kan være optimalisert til kjipe headsett. Håper jeg tar feil.
Siden denne tråden har har startet så kan du umulig får tid til å spille mye musikk. Tastaturet har jo gått seg varmt..
Altså gamle høyttalere passer best til gammel musikk, mener du? De første Helicon er vel ca 15 år gammel. Har musikken forandret seg radikalt de siste 15 årene som høyttaler produsentene må ta hensyn til? Og da lure jeg på en ting. Låter anlegget ditt bra kun på den aller nyeste musikken? Når går grensen? 10, 20 30 år gammel musikk? Synes du sjanger har noe å si? Eller hører du kun på en sjanger og kun ny musikk?Hadde selv Helicon 400 i mange år og bassen var helt grei med det rette rommet og forsterker. Verre var det med den skjærende bånddiskanten som gjorde att man måtte bruke ganske farget elektronikk for å orke å høre på.Jeg hadde Dali Helicon 400 for en del år tilbake. Greie høyttalere forsåvidt, men synes ikke bassen var noe voldsomt å skryte av. I forhold til mine nåværende synes jeg de var på grensen til bassfattige. Har vært inne på tanken om at dette kan ha sammenheng med toveis som Helicon 400 var og treveis som Gold 300 er. Altså to dedikerte 6" som spiller kun bass sammen med et dedikert melomtone element vs to 6" som spiller både mellomtone og bass. Selv om en toveis kan ha sine fordeler på grunn av en enklere konstruksjon, kan det tenkes at den ikke vil evne å ha de samme egenskaper i bassområdet som en treveis.
Kan kanskje gå med på at miksingen på ny musikk kan være optimalisert til kjipe headsett. Håper jeg tar feil.
Siden denne tråden har har startet så kan du umulig får tid til å spille mye musikk. Tastaturet har jo gått seg varmt..
KorrektKjedelig om høyttalerne dine bare spiller bra på ny musikk . En god høyttaler takler all type musikk uavhengig av alder på musikken .
Prøver ikke å drite deg ut, men kanskje finne ut hva du egentlig mener. Det står mye rart i denne tråden. Utuktig omgang av ører osv. Verden går fremover. Det gjør også høyttalere.Altså gamle høyttalere passer best til gammel musikk, mener du? De første Helicon er vel ca 15 år gammel. Har musikken forandret seg radikalt de siste 15 årene som høyttaler produsentene må ta hensyn til? Og da lure jeg på en ting. Låter anlegget ditt bra kun på den aller nyeste musikken? Når går grensen? 10, 20 30 år gammel musikk? Synes du sjanger har noe å si? Eller hører du kun på en sjanger og kun ny musikk?De er litt eldre type vet du. Musikk fra den tiden feks kan være kansje letter og få til på en måte ja. Det er derfor jeg synes helicon er en nydelig høytaler ,men som musikken endrer seg med tiden liker jeg og tro nye høytaler er et apsolutt tema.
Jeg hører hele tia på musikk
Det er jo sykt og si sånn du da der. Men e skal forsøke og ikke gjøre sånn at e driter meg ut nå .
Nye elementer er sånn sett bygget annerledes så de er mer optimalisert og gjør dem bedre på både ny og gammel musikk . Men her skal jeg ikke si for mye for dette forstår jeg ikke helt ,men er som jeg har forstått at elementen er bedre letter osv osv
Jepp.Prøver ikke å drite deg ut, men kanskje finne ut hva du egentlig mener. Det står mye rart i denne tråden. Utuktig omgang av ører osv. Verden går fremover. Det gjør også høyttalere.Altså gamle høyttalere passer best til gammel musikk, mener du? De første Helicon er vel ca 15 år gammel. Har musikken forandret seg radikalt de siste 15 årene som høyttaler produsentene må ta hensyn til? Og da lure jeg på en ting. Låter anlegget ditt bra kun på den aller nyeste musikken? Når går grensen? 10, 20 30 år gammel musikk? Synes du sjanger har noe å si? Eller hører du kun på en sjanger og kun ny musikk?De er litt eldre type vet du. Musikk fra den tiden feks kan være kansje letter og få til på en måte ja. Det er derfor jeg synes helicon er en nydelig høytaler ,men som musikken endrer seg med tiden liker jeg og tro nye høytaler er et apsolutt tema.
Jeg hører hele tia på musikk
Det er jo sykt og si sånn du da der. Men e skal forsøke og ikke gjøre sånn at e driter meg ut nå .
Nye elementer er sånn sett bygget annerledes så de er mer optimalisert og gjør dem bedre på både ny og gammel musikk . Men her skal jeg ikke si for mye for dette forstår jeg ikke helt ,men er som jeg har forstått at elementen er bedre letter osv osv
Hva gjør du med de veldig hørbare romproblemene i tidsdomenet som eq ikke kan gjøre noe med? Eq, kan kun fikse frekvens, ikke stoppe oppbygning av romnoder.Eller riktig utstyr ! Eq er tydeligvis svaret ditt på alt her i verdenDa sier e bare at teknisk error og det er heldigvis ikke mitt problem ������
Ja da må det være på stadige perfekt designet akuratt for ditt rom her kan du bare gi deg med en gang og eq er virkelig nødvendig samma og en snur og vrir på det . Punktum .
Hypex ncore er bra forsterkere det. Har et par monoblokker stående på mellomtone her hos meg du blir nok.sikkert fornøyd med de.Jeg vil gjerne dele min mening om www.ehed.no og den tror jeg virkelig er den forsterker og prosessorene jeg vil ha.
Her tror jeg virkelig man fullstednig tett på optimal løsning når det kommer til kilde per og effektrinn .
Dette virka noe jævlig lovende på apsolutt alle måter.
Hypex ncore er bra forsterkere det. Har et par monoblokker stående på mellomtone her hos meg du blir nok.sikkert fornøyd med de.Jeg vil gjerne dele min mening om www.ehed.no og den tror jeg virkelig er den forsterker og prosessorene jeg vil ha.
Her tror jeg virkelig man fullstednig tett på optimal løsning når det kommer til kilde per og effektrinn .
Dette virka noe jævlig lovende på apsolutt alle måter.
Jeg forstår følgende;
- Joey er super fornøyd med Opticon 8. Det skjønner jeg, det er gode og flotte høyttalere.
- Joey bruker kraftig eq via tonekontrollere for å sy lyden sammen slik han liker og for å få sub integrert i lydbildet.
- Han vet ikke hvilke problemer med lyden rommet tilfører, ei heller om det er tidsdomene-problemer i forbindelse med integrering av sub.
- Joey mener eq er en nødvendighet på generell basis og burde vært på alle forsterkere.
- Han mener videre at Dali har funnet fasiten på god lyd og at denne fasiten er et svar med to streker under, altså at det er en universell sannhet.
- Den konklusjonen er basert på erfaringsgrunnlaget han har fått ved å lytte til diverse cerwin vega, Dali ikon mk2, et par klipsch og diverse billig skvip.
Er dette en grei oppsummering?
Oppgraderingsspøkelse ?Lurer på hva Joey gjør når oppgraderingsspøkelset kommer på besøk...
Skjønner du tok den ,men dali elementer er low loss og det gjør dem raske som fy spesielt med høyevolumer. Og dette er jo en del av los loss som er prima når du bare innser der ????????????8 tommer som føles som en 5.25 tommer, men med fordelene til en 8 tommer...
Der kom den gamle "sannheten" om at basselementer må være små for å spille raskt? ;-)
Jepp. Den vil du finne ut av hva er for noe etter.Oppgraderingsspøkelse ?Lurer på hva Joey gjør når oppgraderingsspøkelset kommer på besøk...
Etter?Jepp. Den vil du finne ut av hva er for noe etter.Oppgraderingsspøkelse ?Lurer på hva Joey gjør når oppgraderingsspøkelset kommer på besøk...
Ja den ser e jo ,men du skjønner vel at det finnes 3 høytaler i denne verden som er flotte og magisk elsker totalt det er følge .Etter du får hørt noe bedre kanskje?
Stemmer. Helicon 400 er overhodet ikke bassfattig, men krever en del strøm for å levere. Jeg hadde den for 10 år siden, først med en Primare SP31. Det var tamme greier for å si det mildt. Skaffet meg en Krell KAV 500i, det løste alt. Plutselig var det et voldsomt fundament og problem løst. Med rett forsterker er Helicon-serien i stand til å levere meget engasjerende lyd. Opticon, som det i utgangspunktet diskuteres her...er langt mer tilgivende, men har ikke på langt nær det samme potensialet.I store rom kan nok Helicon 400 virke bassfattige på en del musikk ja, gjelder forøvrig de fleste 2x 6.5 tommerne til Dali. Men Helicon(og Euphonia) er noe kresne på hva de får servert inn og...Men gudd å det spiller når alt klaffer.
Er ikke sikker på hva du mener her- betyr f.eks +4 at du øker med 4 dB?Igjen en ting til . Det er en ting e merka mye bedring på var og holde Hz 250 høyt og 550 et hakk ned dette gjorde en mye bedre overgang til mellomtone elemente. Som begynner på 390hz en liten dytt der var på sin plass. Så flater jeg det ut til overgangen til diskant kommer . Må dytte opp likt på 4khz til +4og her merkan man fort at diskanten kommer med oppløst detaljert lyd med en sinnsykt spredning . Ikke så mye at det krøller ting til . Og så fant jeg også ut av at og dempe 8khz med et sikkelig 1.5 db rett ned ble bra da fikk jeg et sinnsykt mye klarer reiner fyldigere diskant og så til slutt setter jeg selvsagt opp 16khz 3.5 for og få den luften i toppen som at lyden blir harmoni med resten .
Stemmer. Helicon 400 er overhodet ikke bassfattig, men krever en del strøm for å levere. Jeg hadde den for 10 år siden, først med en Primare SP31. Det var tamme greier for å si det mildt. Skaffet meg en Krell KAV 500i, det løste alt. Plutselig var det et voldsomt fundament og problem løst. Med rett forsterker er Helicon-serien i stand til å levere meget engasjerende lyd. Opticon, som det i utgangspunktet diskuteres her...er langt mer tilgivende, men har ikke på langt nær det samme potensialet.I store rom kan nok Helicon 400 virke bassfattige på en del musikk ja, gjelder forøvrig de fleste 2x 6.5 tommerne til Dali. Men Helicon(og Euphonia) er noe kresne på hva de får servert inn og...Men gudd å det spiller når alt klaffer.
Da jeg hadde Opticon 8 opplevde jeg en veldig skuffende ting (i tillegg til den skarpe toppen og den tamme bassen (blir litt gjentakelse fra tidligere her og beklager det)). De var ikke i stand til å gjengi detaljer som jeg viste var på noen låter. Blant annet noen bakgrunnstrommer som ikke kom frem når låtene ble spilt på opticon.
Hvordan kan SMC og low loss være banebrytende når detaljene uteblir???
Dette er jo ikke noe annet enn en oppgradert ikon høyttaler.
Skjønner ,men fokuser på low loss og SMC det er leting overSMC og low loss...? Skal vi ta frem skrytebrosjyrene fra alle de andre ht-produsentene og se om vi finner noen andre begreper som påstås å forbedre lyden? Man trenger ikke å lete lenge.
Må på butikken nå kan korrigere pluss og minus når e tilbakeEr ikke sikker på hva du mener her- betyr f.eks +4 at du øker med 4 dB?Igjen en ting til . Det er en ting e merka mye bedring på var og holde Hz 250 høyt og 550 et hakk ned dette gjorde en mye bedre overgang til mellomtone elemente. Som begynner på 390hz en liten dytt der var på sin plass. Så flater jeg det ut til overgangen til diskant kommer . Må dytte opp likt på 4khz til +4og her merkan man fort at diskanten kommer med oppløst detaljert lyd med en sinnsykt spredning . Ikke så mye at det krøller ting til . Og så fant jeg også ut av at og dempe 8khz med et sikkelig 1.5 db rett ned ble bra da fikk jeg et sinnsykt mye klarer reiner fyldigere diskant og så til slutt setter jeg selvsagt opp 16khz 3.5 for og få den luften i toppen som at lyden blir harmoni med resten .
Mvh