UnskyldningerDazed skrev:Bordet fullt av rot og kameraet som er lagt bort i sekken sin gjør at det får vente til neste gang.
Kamera, en gudegave. Blitz, djevelens verk.Dazed skrev:Når det er sagt, kunne jeg godt tenke meg å dra frem kamerastativet og gjemme bort blitzen, og ta noen bilder en dag sola kan bidra med litt lys inn gjennom kjellervinduene, og ta noen litt mer flatterende bilder. Blitzlyset gjør jo at alt ser jævlig ut. Hverken frontstoffet på Dali-ene eller TV-en ser jo grå ut IRL.
Her får du som bestilt, selv om jeg ikke orket å fra frem stativ og alt det der, så det blir nok et håndholdt, skjevt, uskarpt og kornete bilde til. Det er i alle fall ca. fra lytteposisjon, (vel, 50cm over.) slik du ønsket.JanR skrev:Kamera, en gudegave. Blitz, djevelens verk.
Kommer vel flere bilder etterhvert
Bare moro for meg også, selv om mine greier strengt tatt ikke er så mye å vise frem.JanR skrev:Takk
Syns det er morro å se hvordan andre har det i heimen.
Det kan du jammen si. Har tenkt på andre løsninger. Sett på noen rack med seks hyller, men de koster jo skjorta. Ikke faen om jeg bruker ti lapper på en hylle. Kom akkurat på at hvis jeg får en flat TV som kan henge på veggen, kan jeg jo bruke toppen av TV-racket til komponenter også. Hmmm!JanR skrev:Ikke plass til så mye mere i racket
Ikke verst observant, du, Jan. Akvariet er konas. Et lite ferskvannsakvarium på 60l eller noe slikt, bare, som hun fikk av meg til jul for 6-7 år siden. Nå er det en stim med platy (som formerer seg noe jævlig. Blir flere av dem for hver uke som går ), noen praktbotia, 2-3 kongotetra og et par maller som har vært med fra starten, og har blitt usannsynlig digre i forhold til det lille akvariet de bor i.JanR skrev:Hva slags fisker har du i karet foresten ?
Det kan du si! Heldigvis vet jeg ikke helt om jeg trenger en heller, men det hadde jo vært moro å teste.JanR skrev:Ser jo også at du har relativt dårlig plass til sub.
Takk for tipset. Akkurat nå er det nok ikke plass i budsjettet heller til noen sub, men jeg skal ta en kikk. Du har rett i at jeg liker å pusle med å lage ting sjøl, og det enkleste er nok å bare sette "sub" opp på lista over ting jeg skal begynne med når alle de andre prosjektene er ferdige. Det er mange etter hvert. Du vet; det er ikke bare hifi jeg bruker opp tiden min på.JanR skrev:Så foresten at det lå en klipsch sub på finn, en på Øya som skulle selge. Regner med at du vil bygge sjøl men ta en titt.
http://www.klipsch.com/na-en/products/ksw-12-specifications/ en sånn en.
Relativt kompakt sak.
Ser denDazed skrev:Takk for tipset. Akkurat nå er det nok ikke plass i budsjettet heller til noen sub, men jeg skal ta en kikk. Du har rett i at jeg liker å pusle med å lage ting sjøl, og det enkleste er nok å bare sette "sub" opp på lista over ting jeg skal begynne med når alle de andre prosjektene er ferdige. Det er mange etter hvert. Du vet; det er ikke bare hifi jeg bruker opp tiden min på.
For ikke å snakke om at det er artigere å kjøpe TV enn hylle.JanR skrev:Tv på veggen er nok kanskje det enkleste alternativet ?
Det er notert. Regner med at det stopper seg selv.JanR skrev:Vokser det noe ut av karet hennes er det bare å si i fra så kan vi bytte de i noen mindre
Så sant.JanR skrev:Viktigste er uansett at man har ett fungerende anlegg som man er nøyd med. Pusle med litt DIY og denslags kan man ta når man har både tid og råd. Så lenge man har musikk i heimen er det ikke noe hast med noe som helst, imho.
Nå er 20-en på, og det ble mer detaljert og crisp over hele fjøla, men jeg lurer nesten på om det er litt vél skarpt i toppen nå. Får gi det litt tid og se. Har til nå bare hørt tre minutter av en plate jeg aldri har hørt før (Judas Priest - Turbo, på hvit vinyl fra Back on Black), og jeg hadde selvsagt ikke tid til å spille litt med den gamle stiften før jeg byttet.Dazed skrev:Debut III med 12" akryl platetallerken og Speed Box II strømforsyning. Ortofon OM5e pickup sitter på, men en Stylus 20 stift er i posten fra Big Dipper, bare for å slippe å ha "den billigste pick up-en".
Ved å senke armen litt demper du litt i toppen tror jeg. Det jeg har blitt fortalt iallfall men jeg er ikke noen ekspert.Dazed skrev:Nå er 20-en på, og det ble mer detaljert og crisp over hele fjøla, men jeg lurer nesten på om det er litt vél skarpt i toppen nå. Får gi det litt tid og se. Har til nå bare hørt tre minutter av en plate jeg aldri har hørt før (Judas Priest - Turbo, på hvit vinyl fra Back on Black), og jeg hadde selvsagt ikke tid til å spille litt med den gamle stiften før jeg byttet.Dazed skrev:Debut III med 12" akryl platetallerken og Speed Box II strømforsyning. Ortofon OM5e pickup sitter på, men en Stylus 20 stift er i posten fra Big Dipper, bare for å slippe å ha "den billigste pick up-en".
Jasså, du er en av deDazed skrev:Haha! Jeg har hørt "stemmene og lydene langt ute til venstre og høyre for høyttalerne" på Roger Waters' "Amused To Death" før, trodde jeg. Har ikke spilt den CD-en på lenge, og i alle fall ikke etter at jeg begynte å oppgradere anlegget sommer, eller med toe-in på høyttalerne.
Hehe kjenner det kribler ja ???Dazed skrev:Skulle du sett!
Der lanserte jammen Pro-Ject et "Upgrade Kit" til Debut III, med plateklemme, føtter og fancy, shiny motvekt! '
Må ha det, bare må ha det!
Nei, ja, hvem? Har ikke alle den plata, da? Jeg tipper jeg finner'n i hylla di hvis jeg leter litt også. Bare innrøm det.JanR skrev:Jasså, du er en av de
Litt så. Pro-Ject fyren på Facebook klarte ikke å svare på når det kom i butikkene, dog.JanR skrev:Hehe kjenner det kribler ja ???
På kassett faktisk, helt sant.Dazed skrev:Nei, ja, hvem? Har ikke alle den plata, da? Jeg tipper jeg finner'n i hylla di hvis jeg leter litt også. Bare innrøm det.JanR skrev:Jasså, du er en av de
Hehe helt klart. Så i løpet av sommer-høst så finns det vel i butikk. Solberg kan vel skaffe kanskje når den tid kommer ?Dazed skrev:Litt så. Pro-Ject fyren på Facebook klarte ikke å svare på når det kom i butikkene, dog.JanR skrev:Hehe kjenner det kribler ja ???
Kan ikke bytte ut julepresangen fra kona, må vite, men henge på fancy stasj, DET må være lov!
Du trenger vel ikke dette. Mener å huske du har en ganske mye råere snurrer?
Håper det. Jada, Solberg fører Pro-Ject. Det var han jeg fikk til å bestille akryltallerken og speed-box til meg.JanR skrev:Hehe helt klart. Så i løpet av sommer-høst så finns det vel i butikk. Solberg kan vel skaffe kanskje når den tid kommer ?
Det kan du stole på. Merker jeg har savnet det. Det har en helt egen sjarm å snurre plater. Bruker squeezeboxen med de rippede cd-ene mine mye også, selvsagt (spesielt siden jeg har ytterst å LP-er foreløpig), men det er en bedre feeling å spille vinyl.JanR skrev:Nå regner jeg med at vinylsnurrer har kommet for å bli hos deg
Ja, hjelper det egentlig noe særlig?JanR skrev:Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.
Det vil jeg tro.JanR skrev:Har en gammel Micro Seiki, duger lenge til meg.
Kjerringa har en gammel Luxman, nøyd ho med
Njaa, ble ikke værre med. Tror det fungerer bedre for noen enn for andre. Mener å høre en litt strammere bunn med enn uten. Den her veier litt, 800gram + -Dazed skrev:Ja, hjelper det egentlig noe særlig?JanR skrev:Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.
Får takstere den en dag.JanR skrev:Njaa, ble ikke værre med. Tror det fungerer bedre for noen enn for andre. Mener å høre en litt strammere bunn med enn uten. Den her veier litt, 800gram + -Dazed skrev:Ja, hjelper det egentlig noe særlig?JanR skrev:Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.
Ikke flytende min vettu så da er det litt mere fritt - frem med denslags leker. Den her er det steinost her på forumet som lagde i sin tid, meget bra jobb, ikke mange av de her heller så føler meg jo litt priviligert. Og ikke ulik originalen
/jan
Den på bildet over har kan da ikke veie så voldsomt mye?Anonym skrev:Pro-Ject sin clamp er også blytung.
Jeg har kjøpt en vanlig speedbox, og en (enda lettere, men MYE mindre resonant) akryltallerken, samt en Stylus 20 i stedet for stiften som satt på OM5e pickupen, og alle disse oppgraderingene var markante. Hvis klemma, sammen med ny motvekt og føtter (de to siste tror jeg gir en noe mindre forbedring, men...) kan gi litt til, så er jeg fornøyd, jeg.Anonym skrev:Har den og innbiller meg at den har sin misjon til en såpass lett tallerken men jeg oppgraderte med Speedbox SE og vegghylle samtidig så hva som gjør hva vet jeg ikke.
Min også, føler jeg.Anonym skrev:Uansett er det mulig å strekke strikken ganske langt med en Pro-Ject, min er i en helt annen gate nå enn den var når den kom fra butikken.
Et sett som selges for å oppgradere akkurat denne platespillermodellen må sånn sett være safe.JanR skrev:Og så lenge man holder seg til original deler er det vel ingen fare. Garanti osv.
Beklager, tenkte på Pro-Ject Puck-It.Dazed skrev:Den på bildet over har kan da ikke veie så voldsomt mye?Anonym skrev:Pro-Ject sin clamp er også blytung.
Hva tror dere andre om dette? (Bortsett fra at nå har jeg snart kastet så mye penger på debut-en at jeg kunne ha kjøpt en RPM5 i stedet. Sånn går det altså når man får ting i presang og dermed bør beholde dem en stund.)Pro-Ject skrev:Tuning kit consists of :
1. Counterweight - made from inox steel and polished. There are three
insertabled pieces with different weight in order to adjust correct weight
of cartridge. Counterweight is fitted excentrically, it significantly lower
centre of gravity of the tonearm. It contributes on damping of the tonearm
nervosity. Bass is more dry, accurate and articulated. More solid and not
boomy. Sound of piano is very convincing.
2a. Collet chuck clamp - made from aluminium. The surface is done by diamond
lathe knife. Surface is fantastic. The weight of clamp is only 120 grams, so
it doesn´t stress platter bearing with additional weight. Stress of bearing
ball can result in higher wow & flutter. And slowly will it damage your
bearing
Advantages are written in 2b.
2b. Leather mat - it is hardly recommanded to be used in combination with
clamp, otherwise in some cases it can also degrade sound by some kind of
absorbing of sound information. In combination with Clamp it improves
soundstage to real 3D. It makes mid and high notes nice and pure. With
acrylic platter it can protect against acryl-colouration of music.
3. Feets - conical aluminium damped feets with protective dishes. Fits
directly to Debut, just unscrew the original one and by using of the same
screw you will fit the new one. It looks much better than original one. It
also contributes on sound. Tuning feets deliver much better soundstage and
protects music against boomy bass by isolating it from environment
Ja. I det som står om lydforbedringer på grunn av lavere tyngdepunkt på tonearmen med den nye motvekten har du kanskje en plausibel teori om hvorfor Groovetracer-motvekten gir bedre lyd i Rega-en din også?RoDa skrev:Spennende info, Dazed.
Det fikset du jo. bare å kjøre på, da.Det er en på vinylengine som snakker om Leather Mat hele tiden (som forbedring til Rega).
Men så var det å finne en 2mm tykk myk skinnfille da...?
Har du link til denne skinnmatta til Pro-Jet?
EDIT: Fant den http://www.project-audio.com/main.php?prod=leatherit&cat=accessories&lang=en
Hadde vært moro å sjekke ut denne.
Hvilke da?RoDa skrev:GT-vekta har flere ess i ermet enn lavt tyngdepunkt.
Det finnes jo sånne fancy med bilde av Samantha Fox på og greier.RoDa skrev:Den filtmatta mi er litt lørvete så derfor lurte jeg på å bytte.
Når original ny filtmatte koster 200,- (sort) eller 300,- (farget, må ha farget seff? ;D ) så ser jeg litt på andre løsninger også.
Dazed skrev:Hvilke da?RoDa skrev:GT-vekta har flere ess i ermet enn lavt tyngdepunkt.
RoDa skrev:Konstruktøren vil ikke snakke så mye om hvorfor den ser ut som den gjør, han hadde nok jobb med å stoppe de som kopierer han i dag.
Sånn å forstå.RoDa skrev:Dazed skrev:Hvilke da?RoDa skrev:GT-vekta har flere ess i ermet enn lavt tyngdepunkt.
Det vil han som sagt ikke snakke så mye om:
RoDa skrev:Konstruktøren vil ikke snakke så mye om hvorfor den ser ut som den gjør, han hadde nok jobb med å stoppe de som kopierer han i dag.
Mvh
Rolf
Det går troll i ord. Siden dette har det kommet inn sikkert 100 skiver. Mest brukt, men mye nytt også. Dagens nedtur var at "The Cult - Love" som kom fra Amazon nå, er så skjev at den er mer fruktfat enn LP. Gidder ikke styre med å sende tilbake med tollvesen, proformafakturaer, posten og dritt, så jeg håper det finnes kjerringråd for å rette opp skeive plater. Hjelp mottas med takk.sclalars skrev:Gratulerer så mye med nytt vinylopplegg, det er nå lommeboka begynner å miste sin form etter hvert. Snart ser den bare ut som en vrengt baklomme, etter alle platekjøpene ;D ;D
Hmm. Jeg sendte Amazon en mail likevel, der jeg forklarte at plata var skjev, det kommer til å koste ca. $45 å sende den i retur, og at jeg ikke har så veldig lyst til å styre med utførselsdokumenter, tollvesenet, etc, og spurte om de hadde noen forslag til hvordan dette kunne fikses.Dazed skrev:Dagens nedtur var at "The Cult - Love" som kom fra Amazon nå, er så skjev at den er mer fruktfat enn LP. Gidder ikke styre med å sende tilbake med tollvesen, proformafakturaer, posten og dritt, så jeg håper det finnes kjerringråd for å rette opp skeive plater. Hjelp mottas med takk.