Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En liten bildereportasje fra Sarpsborg i sommer:

IMG_0352.JPG

Den gamle karbidfabrikken. Ingen skjønnhet, men ingen har råd til å rive'n heller, og lokalene brukes faktisk til noe industri enda.

IMG_0334.JPG

Sannesundbrua. Norges 3. lengste bru, sett fra skyggesiden... på alle måter.

IMG_0333.JPG

Motivet her hører vel strengt tatt til "Den Andre Byen", men utsikten er fra Sarpsborg. Nærmere bestemt Paddekummen.

IMG_0337.JPG

Sarpebrua. Forhåpentligvis har kommunen og fylkeskommunen blitt ferdige om å krangle om hvem som skal betale ny før den detter ned.

IMG_0341.JPG

Nedlagt industri. Verneverdig og falleferdig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    IMG_0343.JPG

Mer av det samme. Ikke mye liv her. :(

IMG_0342.JPG

Her har de gjort en innsats for å pynte opp. I kjeller'n her var det vi gikk ut og drakk øl før vi var gamle nok til å komme inn på de stedene der de brydde seg med å sjekke.

IMG_0338.JPG

Nedlagt mølle. Det siste som skjedde i dette lokalet var omsetning av brukte bildekk for 20-25 år siden.

IMG_0340.JPG

Her skapes verdier.

IMG_0339.JPG

...og vond lukt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    IMG_0346.JPG

Sarpefossen. Europas største foss, og livsgrunnlaget for hjørnesteinsbedriftene. Stille på sensommeren.

IMG_0347.JPG

Et av togene til Lagga over fossen?

IMG_0348.JPG

Tomt for vannkraft?

IMG_0345.JPG

Nok et landemerke.

IMG_0344.JPG

Litt lengre nedi elva her fiskes det laks.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.853
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder fra 1000 årsbyens tegl og bølgeblikk side. Industri og verdiskapning skaper litt skrot. Det tragiske er de døende omgivelsene og at det nye som bygges på den såkalte solsiden er langt mindre estetisk enn nedlagte møller og driftsbygg ved kraftstasjonen. Og sist, men ikke minst, at det IKKE ser ut som ved fossen i Sarpsborg overalt det kan produseres vannkraft i denne potetbingen av et land. Lag billig kraft. Vellstand. Arbeid. Laks kan vi ha i merder.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064
    Takk for fotoreportasjen fra "min" nye hjemby Dazed :rolleyes:

Jeg undrer meg veldig over at den dystre og stygge karbidfabrikken ikke rives, og gir plass for et bedre visuelt inntrykk.
    Likeledes må jeg spørre meg selv om hvem Borrgaard skaper verdier for?
    Historisk har fabrikkanlegget forårsaket død og fordervelse for livet i elva, og delvis på land.
    Visuelt er det en tragedie ved landets største foss.
    Men det heter jo utvikling, arbeidsplasser og velferd for mennesket.
    At det kan fiskes laks nede ved dagens utslipp er så sin sak.
    Jeg ville ikke spist den om jeg fikk betalt for det.

Laks i merder i sjø i grunne fjorder har noen av oss vist at er en solid miljøbelastning i >25 år Opeth pga alt det medisinerte forspillet som de lokale fiskestammene får i seg. Man har sågar historisk hatt tragikomiske tilfeller av forråtnelse av nevnte for under mærene som resulterte i utlekking av solide doser hydrogensulfid og metangass, og dermed døde fisken i mærene. Korttenkt er mennesket som alltid når fjelldollaren lyser i mot dem.
    Takke meg til fiskeoppdrettsanlegg på land med solid kontroll av inntak og utslipp.

Ca. der du står og tar bilde i Pæddekummen Dazed, ligger vel dagens honnørbrygge hvor kongen ble mottatt i fjor i forbindelse med byens 1000 års jubileum.
    I sin vane tro surret kommunen i vei, og griset og rotet i bakevja til Glomma hvor jeg vet mye gammel moro lå.
    Brygga måtte jo opp i en fei for lavest mulige kostnader.

Etter å ha bodd her nede i 4 år må jeg dessverre si at Sarpsborg kommune har en begredlig "track record" hva ivaretagelse av miljø angår (forsåvidt hele Østfold), og vår felles fremtid avhengig som vi er av naturgrunnlaget enten vi vil eller ikke.

Takk for oppmerksomheten.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, smelteverket har jo et par aktører innenfor veggene som driver enda, og å rive et sånt anlegg er ikke gratis. Selv ser jeg det fra terrassen og skulle gjerne se det fjernet. Men, ingen vil betale for det, åpenbart nok. Sarpsborg Kommune er jo en vits... Nei, forresten: En tragedie. ...så der er det ingenting å hente.

Borregaard AS skaper verdier for Borregaard AS, deres kunder og samarbeidspartnere, Sarpsborg Kommune, Norge og de ansatte i bedriften, naturligvis.

Hver eneste industribedrift som har eksistert i mer enn 20-30 år har en "track record" innen forurensing. I dag er ikke Borregaard noe verre enn andre, og er konstant under lupen til Miljøverndepartementet, så de holder seg nok innenfor.

Når du fremstiller BAS som en miljøversting, kan ikke det stå helt uimotsagt. Borregaards råmaterialer er fornybart tømmer, som de bruker nær 100% av (noe som ikke kan sies om andre sammenliknbare bedrifter) til å fremstille produkter som kan erstatte petroleumsbaserte kjemikalier. Bioraffineriet i Sarpsborg slipper også ut mindre klimagasser enn sammenliknbare bruk, og de har fokus på miljøet. De er i spydspissen av sitt teknologiske fagfelt, og kun derfor klarer de å holde denne typen industri gående med fantastiske resultater - og nesten 1000 arbeidsplasser - i Sarpsborg.

Joda, "visuelt sett" hadde sikkert fossen vært penere uten Hafslund og Borregaard, men da hadde Sarpsborg vært en husklynge på veien mellom Moss og Halden i dag, og hvis vi skal ha miljøvennlig vannkraft må vi ha noen vannkraftverk der det er hensiktsmessig å plassere dem.

Du har ca. rett om Paddekummen. Jeg står i andre enden av vika. Den brygga er et godt eksempel på Sarpsborg Kommunes beslutningstaking og budsjettering. Ingen sarping med vettet i behold vil jo noensinne besøke Paddekummen, og jeg vedder på at kun et ensifret antall mennesker har satt sine ben på den etter at kongens italienske såler forlot den.

Nå var ikke disse bildene ment som noen hyllest til Sarpsborg eller Østfold i utgangspunktet, men om det er slik at kommunen og fylket er dårlige på foruresningsstatistikkene, er nok det direkte relatert til at det er her den type industri har befunnet seg, og til økonomien i samfunnet og til de som bor her. Ikke til personlige valg vi som bor her har tatt opp gjennom historien.

I denne tråden er det bare å grabbe til seg den oppmerksomheten man kan få, så det er bare å stille seg på bruskassa si og rope ut. ;)

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064
    Vel, smelteverket har jo et par aktører innenfor veggene som driver enda, og å rive et sånt anlegg er ikke gratis. Selv ser jeg det fra terrassen og skulle gjerne se det fjernet. Men, ingen vil betale for det, åpenbart nok. Sarpsborg Kommune er jo en vits... Nei, forresten: En tragedie. ...så der er det ingenting å hente.

Borregaard AS skaper verdier for Borregaard AS, deres kunder og samarbeidspartnere, Sarpsborg Kommune, Norge og de ansatte i bedriften, naturligvis.

Hver eneste industribedrift som har eksistert i mer enn 20-30 år har en "track record" innen forurensing. I dag er ikke Borregaard noe verre enn andre, og er konstant under lupen til Miljøverndepartementet, så de holder seg nok innenfor.

Når du fremstiller BAS som en miljøversting, kan ikke det stå helt uimotsagt. Borregaards råmaterialer er fornybart tømmer, som de bruker nær 100% av (noe som ikke kan sies om andre sammenliknbare bedrifter) til å fremstille produkter som kan erstatte petroleumsbaserte kjemikalier. Bioraffineriet i Sarpsborg slipper også ut mindre klimagasser enn sammenliknbare bruk, og de har fokus på miljøet. De er i spydspissen av sitt teknologiske fagfelt, og kun derfor klarer de å holde denne typen industri gående med fantastiske resultater - og nesten 1000 arbeidsplasser - i Sarpsborg.

Joda, "visuelt sett" hadde sikkert fossen vært penere uten Hafslund og Borregaard, men da hadde Sarpsborg vært en husklynge på veien mellom Moss og Halden i dag, og hvis vi skal ha miljøvennlig vannkraft må vi ha noen vannkraftverk der det er hensiktsmessig å plassere dem.

Du har ca. rett om Paddekummen. Jeg står i andre enden av vika. Den brygga er et godt eksempel på Sarpsborg Kommunes beslutningstaking og budsjettering. Ingen sarping med vettet i behold vil jo noensinne besøke Paddekummen, og jeg vedder på at kun et ensifret antall mennesker har satt sine ben på den etter at kongens italienske såler forlot den.

Nå var ikke disse bildene ment som noen hyllest til Sarpsborg eller Østfold i utgangspunktet, men om det er slik at kommunen og fylket er dårlige på foruresningsstatistikkene, er nok det direkte relatert til at det er her den type industri har befunnet seg, og til økonomien i samfunnet og til de som bor her. Ikke til personlige valg vi som bor her har tatt opp gjennom historien.

I denne tråden er det bare å grabbe til seg den oppmerksomheten man kan få, så det er bare å stille seg på bruskassa si og rope ut. ;)
    Hehehe...pent turnert Dazed:cool:

Demografisk utvikling henger selvfølgelig sammen med industri og næringsutvikling.

Først til Borregaard som du helt korrekt fremstiller som en industriell spydspiss i våre dager med inntil 90% reduksjon i utslipp til vann såvidt meg bekjent. Så de har ikke lenger status som miljøversting på daglig basis, men den sekundære effekten av de historiske utslippene har også krevd sitt.

Når det er sagt, så ligger det jo mange industribedrifter videre nedover langs Glommas løp før utløpet i Fredrikstad som har bidratt, og fremdeles bidrar til dårlig vannkvalitet. Jeg skal ikke dra dette så veldig mye lenger. Det er mange andre steder i Norge hvor cellulosefabrikker og smelteverk har bidratt og bidrar med tusenvis av tonn med fiber, sot, slag og kjemikalier til våre vassdrag og fjorder. Vi trenger ikke å seile lenger enn til Halden hvor Tista og Iddefjorden fremdeles lider under 100 års utslipp fra norske Skog sin cellulosefabrikk som er plassert en snau kilioeter før Tistas utløp. Utslippene har medført at vassdrag og fjord har en permanent brun vannfase fra humussyra til tusner av tonn med cellulosefiber som ligger og råtner innerst i fjorden, samt elveløpet.

Ofte er det vi kaller forurensning ressurser på avveier, fordi man i produksjonsøyeblikket ikke viste hvordan man skulle nyttegjøre seg avfallsproduktet. Men når man har tjent store penger i lang tid på å grise og søle ned etterslektens eksistensgrunnlag, så burde man være stor nok til å ta regninga og rydde opp.
    Her er som du sier Sarpsborg kommune en vits som overhode ikke er seg sitt ansvar bevist, jmfr. planleggingen av nytt boligfelt nær Isesjøen ovenfor vannverket. Det å bygge hus nær en drikkevannskilde på tykke morenemasser med høy permeabilitet tett ved en LNF-sone (landskap, natur og friluftsområde) i den tro at det ikke vil forekomme tilsig til drikkevannskilden i byggeperioden, samt etterbruk er ikke en gang å tro på julenissen. Det vitner om så ringe forstand og manglende respekt for almuen blant beslutningstagerne at det er til å grine av. Men for all del, det er jo egen sportsgren å drite i eget rede for enkelte politiske fraksjoner :rolleyes:

Ad Pæddekummen er vi hjertens enig. Hovedandelen av byens overvannssystem dreneres ut her (dvs. tilsig av veistøv med høyt innhold av tungmetaller og sotpartikler), et eller flere kloakkrør har også sprukket (det luktet liflig der nede før utgraving og bygging), samt at det er et sedimentasjonsbasseng for Glomma siden det er en bakevje. Her blir mye godsaker liggende over lang tid. Det er grunt her slik at gotteriene lett virvles opp av båtens propell om man legger til kai.
    Så joda, IQ det er en fin bil ;)

Avslutningsvis et stemningsfult bilde av Borregaard høsten 2016.

DSC_8502.jpg

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.853
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Takk og pris ryker det enda. Men ikke nok. Skipsverft og mekanisk industri er borte. Det bygges hos sterkt subsidierte verft i Korea og søppel fra verdens største despoti importeres daglig, med den største selvfølgelighet... Nei, hjula her på berget må snurre raskt, ellers er intet liv verdig den store vestlige sivilisasjonen mulig, for så store deler av befolkningen, her hjemme.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt må vi ta vare på landbasert industri. Den kan ikke forventes å akkurat være forskjønnende, men ting som blir bygget nå går det jo i alle fall an å gi litt prioritet til estetikken av.

Det som er viktigere, for f.eks. Sarpsborg, er å sørge for og motivere til at annen bebyggelse og omgivelser ser noenlunde OK ut, for i dag er det ganske mange steder som langt fra gjør det. Sånn er det selvsagt uungåelig at det blir, men i stedet for å kaste bort penger på unyttig tull, kunne de f.eks. begynne med utseendet, så kommer tilflytting, handel og kultur etter. Bare se på Drammen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen flere:

SBA_170728_IMG_0762 (Custom).jpg

Dette rustne byggverket er et ganske nytt utsiktstårn, hvorfra man kan skue utover motorveien og noen jorder. ;) ...Men, det har rykte på seg for å ha en annen funksjon, slik som Sognsvann har i hovedstaden, så en viss nytte har det jo. For noen, i alle fall.

SBA_170801_IMG_0772 (Custom).jpg

En av innfartsårene.... eller "gjennomfartsårene". Gamle-E6, nå RV118 gjennom sentrum.

SBA_170801_IMG_0783 (Custom).jpg

Litt repetisjon.

SBA_170801_IMG_0789 (Custom).jpg

Enda mer.

SBA_170801_IMG_0825 (Custom).jpg

Sånne er det ikke så mange av lenger.

Sist redigert:

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    Det er faktisk min mor som har armert det tårnet, Dazed. Jeg har ikke nevnt for henne hva stedet er mest kjent for i dag. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Armert" som i designet stålplatene eller selve betongkonstruksjonen? Trodde det var en amerikansk arkitekt og det lokale Sweco-kontoret som sto bak, jeg.

Det er i og for seg et fint anlegg, men kanskje litt malplassert? Å bruke 50 millioner på en rasteplass er kanskje litt i overkant, men hva vet jeg? :)

Er det ikke ganske kjent, den rollen rasteplassen fikk i enkelte kretser?

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    Ja, du er nok inne på riktig firma der :) Teknisk tegning, ikke fysisk støping. Er vel forøvrig tegnet av arkitekten Saunders, tror jeg? Flott bygg, men feil plassering av både tårn og penger, synes jeg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah. Sånn sett. Jeg har jobbet med bygnigsingeniører fra Sweco i flere prosjekter faktisk. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.430
    Sted
    Smurfeland
    Kult. Så videoen uten lyd, men ser ut som det er en mye mer manuell prosess å lage langspillplater enn jeg trodde.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror det finnes mer automatiserte presserier også, med større volum enn dette. Men disse pressene er nye, stabile og nøyaktige, og det er jo flott i seg selv. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.430
    Sted
    Smurfeland
    Jepp, får håpe mange gromme artister finner veien til denne lille fabrikken når de skal gi ut skivene sine, og at de har kapasitet til å pumpe ut mengder med kvalitetspressinger. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den nye soloskiva til Matt Cameron, som er på vei til meg i posten as we speak, er presset der. :)

mattcameroncavedwellercd.jpg

"Cavedweller"

Tøft at han tør å synge sjøl, etter 30 år i band med Chris Cornell og Eddie Vedder. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant en stabel med NAD fra 80/90-tallet på Finn, 20 minutter herfra forleden som jeg la inn et lavt bud på fordi den inneholdt en 3240PE, som jeg har gode minner om. Fikk tilslaget og hentet den i helga. Har selvsagt ikke bruk for den, men 3240 har i alle fall erstattet Rotel RA-930BX i garasjeanlegget. :) Vet ikke helt om den er bedre, men den er den samme sinnataggen jeg husker fra da en kompis hadde en i 1990. Det var den, og hifiklubben-avisa) som fikk meg til å kjøpe 3400PE i 1991.

EE59BE92-FD8F-4B18-9571-D729F95CB65A.jpg

5A85C096-AE6E-4D35-8FBD-44F2971A4F87.jpg

60957FF1-624A-4E9E-97D6-D046710DF7B4.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bloodbath - «Mock The Cross» får avslutte kvelden. Best å trøkke til litt. Voggeviser kan junior på snart to ta seg av. ;)

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.430
    Sted
    Smurfeland
    Denne dukket opp i dag. Et bra kjøp for en med et Pantera-formet hull i vinylplatesamlingen.

Vis vedlegget 464053
    Hvordan låter disse syns du? Har handlet VDOP og Far Beyond Driven i løs vekt på vinyl, visste ikke at det var en samleboks tilgjengelig. Men syns kanskje VDOP låt litt skarpt sist jeg spilte den, uten at jeg har sammenlignet direkte med cd'en.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne dukket opp i dag. Et bra kjøp for en med et Pantera-formet hull i vinylplatesamlingen.

Vis vedlegget 464053
    Hvordan låter disse syns du? Har handlet VDOP og Far Beyond Driven i løs vekt på vinyl, visste ikke at det var en samleboks tilgjengelig. Men syns kanskje VDOP låt litt skarpt sist jeg spilte den, uten at jeg har sammenlignet direkte med cd'en.
    Låter finfint, synes jeg. Punchy og dynamisk, uten overflatestøy eller hørbar IGD, men litt lav lydstyrke siden de har skvist hvert album inn på én plate. (Slik de opprinnelig var, men reissuene var på doble 180g plater). Du mangler jo strengt tatt bare Cowboys, så har du det viktige. (IMNSHO)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.430
    Sted
    Smurfeland
    ^Ja, begge de jeg har er doble 180 grammere mener jeg, men har faktisk ikke spilt Far Beyond Driven enda. CFH skal jeg seff også ha, men vil ha Great Southern Trendkill også, nesten bare på grunn av Floods alene. Re-inventing The Steel er det ikke såååå farlig med...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, har du to, er det vel bare å kjøpe de siste også. :) Blir billigere enn boksen, og strengt tatt kulere.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.430
    Sted
    Smurfeland
    Jau... men hadde jeg visst om boksen først kan det hende jeg hadde gåttt for den isteden. :)

Samme med Sepultura, det er jo en boks med alle Roadrunner skivene fra Morbid Visions til Roots tilgjengelig, men så ser jeg at Chaos A.D. akkurat har kommet ut i remastret utgave med en del ekstramateriale. Hvis de slipper Arise og Beneath The Remains også har man det man trenger, men det er jo ikke gitt at det skjer. Mange vanskelige avgjørelser.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.430
    Sted
    Smurfeland
    Ser man det! :)
    Er fine de?
    På Rock er de helt fantastiske,gitarer kommer utrolig godt ut av og bli spilt på LS :)

O
    Har såvidt hørt LS, men der og da låt de litt lyst, syntes jeg. Kan ha vært rommet eller noe annet. Har aldri hørt om noen Mk2, dog.
    Lyst er ikke sånn jeg ville beskrevet La Scala II iallfall, hørte dem for halvannet år siden ca på en kraftig rørforsterker. De mangler ganske mye nedover i dypbassen ifht. Cornwall men mellomtone og diskant driverne har phenolic membraner og låt i mine ører ganske avrundet, i mangel av et bedre ord. Selv om de ikke falt helt i smak den dagen gjorde de et kraftig inntrykk som sitter i enda og kanskje har vokst litt i bevisstheten. Nesten så jeg angrer litt at jeg ikke kjøpte dem, men oppfattet kompromissene i bassen som litt for store. Ser man derimot bort fra manglene i frekvensfløyene har jeg vel aldri hørt gitarspillet til Billy Gibbons på 'Cheap Sunglasses' mer livaktig. Det var nesten som det var selve gitarforsterkeren hans og ikke et par høyttalere som stod i rommet og spilte.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    CW hadde vært moro å prøve ut i stua mi, men det er jo ikke gjort i en håndvending å få de inn og få ut mine nåværende for å tilfredsstille sin nysgjerrighet heller. Det samme gjelder også for Avantgarde :p . Men at Klipsch i den serien kan være fryktelig moro, på visse type musikk, er jo viden kjent.

Vurderer du seriøstå anskaffe de, Dazed?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn