Hehehe...pent turnert DazedVel, smelteverket har jo et par aktører innenfor veggene som driver enda, og å rive et sånt anlegg er ikke gratis. Selv ser jeg det fra terrassen og skulle gjerne se det fjernet. Men, ingen vil betale for det, åpenbart nok. Sarpsborg Kommune er jo en vits... Nei, forresten: En tragedie. ...så der er det ingenting å hente.
Borregaard AS skaper verdier for Borregaard AS, deres kunder og samarbeidspartnere, Sarpsborg Kommune, Norge og de ansatte i bedriften, naturligvis.
Hver eneste industribedrift som har eksistert i mer enn 20-30 år har en "track record" innen forurensing. I dag er ikke Borregaard noe verre enn andre, og er konstant under lupen til Miljøverndepartementet, så de holder seg nok innenfor.
Når du fremstiller BAS som en miljøversting, kan ikke det stå helt uimotsagt. Borregaards råmaterialer er fornybart tømmer, som de bruker nær 100% av (noe som ikke kan sies om andre sammenliknbare bedrifter) til å fremstille produkter som kan erstatte petroleumsbaserte kjemikalier. Bioraffineriet i Sarpsborg slipper også ut mindre klimagasser enn sammenliknbare bruk, og de har fokus på miljøet. De er i spydspissen av sitt teknologiske fagfelt, og kun derfor klarer de å holde denne typen industri gående med fantastiske resultater - og nesten 1000 arbeidsplasser - i Sarpsborg.
Joda, "visuelt sett" hadde sikkert fossen vært penere uten Hafslund og Borregaard, men da hadde Sarpsborg vært en husklynge på veien mellom Moss og Halden i dag, og hvis vi skal ha miljøvennlig vannkraft må vi ha noen vannkraftverk der det er hensiktsmessig å plassere dem.
Du har ca. rett om Paddekummen. Jeg står i andre enden av vika. Den brygga er et godt eksempel på Sarpsborg Kommunes beslutningstaking og budsjettering. Ingen sarping med vettet i behold vil jo noensinne besøke Paddekummen, og jeg vedder på at kun et ensifret antall mennesker har satt sine ben på den etter at kongens italienske såler forlot den.
Nå var ikke disse bildene ment som noen hyllest til Sarpsborg eller Østfold i utgangspunktet, men om det er slik at kommunen og fylket er dårlige på foruresningsstatistikkene, er nok det direkte relatert til at det er her den type industri har befunnet seg, og til økonomien i samfunnet og til de som bor her. Ikke til personlige valg vi som bor her har tatt opp gjennom historien.
I denne tråden er det bare å grabbe til seg den oppmerksomheten man kan få, så det er bare å stille seg på bruskassa si og rope ut.
Er fine de?Ser man det!
Hvordan låter disse syns du? Har handlet VDOP og Far Beyond Driven i løs vekt på vinyl, visste ikke at det var en samleboks tilgjengelig. Men syns kanskje VDOP låt litt skarpt sist jeg spilte den, uten at jeg har sammenlignet direkte med cd'en.Denne dukket opp i dag. Et bra kjøp for en med et Pantera-formet hull i vinylplatesamlingen.
Vis vedlegget 464053
Har såvidt hørt LS, men der og da låt de litt lyst, syntes jeg. Kan ha vært rommet eller noe annet. Har aldri hørt om noen Mk2, dog.Er fine de?Ser man det!
På Rock er de helt fantastiske,gitarer kommer utrolig godt ut av og bli spilt på LS
O
Låter finfint, synes jeg. Punchy og dynamisk, uten overflatestøy eller hørbar IGD, men litt lav lydstyrke siden de har skvist hvert album inn på én plate. (Slik de opprinnelig var, men reissuene var på doble 180g plater). Du mangler jo strengt tatt bare Cowboys, så har du det viktige. (IMNSHO)Hvordan låter disse syns du? Har handlet VDOP og Far Beyond Driven i løs vekt på vinyl, visste ikke at det var en samleboks tilgjengelig. Men syns kanskje VDOP låt litt skarpt sist jeg spilte den, uten at jeg har sammenlignet direkte med cd'en.Denne dukket opp i dag. Et bra kjøp for en med et Pantera-formet hull i vinylplatesamlingen.
Vis vedlegget 464053
Ja, det var det jeg gjorde.Jau... men hadde jeg visst om boksen først kan det hende jeg hadde gåttt for den isteden.
Lyst er ikke sånn jeg ville beskrevet La Scala II iallfall, hørte dem for halvannet år siden ca på en kraftig rørforsterker. De mangler ganske mye nedover i dypbassen ifht. Cornwall men mellomtone og diskant driverne har phenolic membraner og låt i mine ører ganske avrundet, i mangel av et bedre ord. Selv om de ikke falt helt i smak den dagen gjorde de et kraftig inntrykk som sitter i enda og kanskje har vokst litt i bevisstheten. Nesten så jeg angrer litt at jeg ikke kjøpte dem, men oppfattet kompromissene i bassen som litt for store. Ser man derimot bort fra manglene i frekvensfløyene har jeg vel aldri hørt gitarspillet til Billy Gibbons på 'Cheap Sunglasses' mer livaktig. Det var nesten som det var selve gitarforsterkeren hans og ikke et par høyttalere som stod i rommet og spilte.Har såvidt hørt LS, men der og da låt de litt lyst, syntes jeg. Kan ha vært rommet eller noe annet. Har aldri hørt om noen Mk2, dog.Er fine de?Ser man det!
På Rock er de helt fantastiske,gitarer kommer utrolig godt ut av og bli spilt på LS
O