Det er vel også ytterst få som etter en demo på en messe går ut i fra ett rom og sier den dac'en eller den forsterkeren låt bra. Da snakker en om det rommet hvor xxx var utstilt låt det bra eller dårlig alt ettersom
Tror det varierer en del, det er er da massvis av tråder og diskusjoner hvor folk mener den og den komponenten er bra, og folk har hørt det både hjemme, hos andre og på demo. Svært få har den komponenterfaringen som feks Hertugen her inne så jeg tor mye utsagn baserer seg på lapskausdemo lell.
Leste nylig i en annen tråd her om en viss komponent som hadde lite bass, men det er beviselig en feil påstand når man ser på objektive målinger, bass blir ikke borte av seg selv...
Eller er det med kognitive biasen svært sterk faktor ved subvektiv bedømming.. jeg er utsatt for det selv,
Du må være klar over at du får 11 nanosekunds forsinkelse og dermed 0,011 graders fasedreining ved 80Hz hvis ene kabelen er 2 meter lengre enn den andre. Lett hørbart. Jeg har 4 microsekunders forskjell på høye og venstre kanal på pickup. hvor mye lengre kabel må jeg ha på den ene kanalen=
www.hifisentralen.no
DagensDAC er så støysvake og forvregniningsfrie at forskjellene ligger langt under hørbart nivå. Det som er lett å høre og som mange hører er et ulikt utgangsnivå
Fikk nylig en uprovosert demo på det hos meg selv, da jeg bestemte meg for å måle på en hodetelefon forsterker som låter fint og helt dødsstille, men målingene var faktisk helt elendige med et støynivå på minus 66 DB og forvrengning som er 1000 ganger større enn denne denne DSC DACen, Frekvensgangen via Chromecast audio er også ikke spesielt bra det er avvik på 2 til 3 db ved 10 000 hz- Allikevel låt det som om forsterkeren var 100 % støyfri og null forvrengning. MED ANNEN KILDE BLE IALLEFALL FREKVANSGANGEN KORREKT SE UNDER. Det sier jo litt om hvor dårlig hørselen min er, men regner med at ganske mange her er på samme nivå som meg, alderen på messedeltagerne tatt i betraktning
Med dårlige rør..
Med gode rør.
Støygulvet er den taggete brune kurven
Forskjellen er under hørbart nivå, elendige målinger sett i forhold til en hvilken som helst DAC, alikevel ingen subjektive problemer
EDIT, la oss ta med støyen fra likeretterdiodene også, ligger under hørbart støygulv, sees som 100HZ topp i plott over