Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.843
    Torget vurderinger
    1
    Man kan gjøre et poeng ut av at målinger ikke betyr noe, det er kun lyden som betyr noe.
    Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.907
    Sted
    Horten
    Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».
    Da er jo også det utsagnet der en stråmann: For det er jo ingen som hevder at "målinger sier alt".

Men, om man tar innlegget på ordet og tolker at det er blitt slik at hardbarka måle-motstanderene nå er kommet til det standpunkt at "målinger sier mye, men ikke alt", så er jo det et stort steg i rett retning vil jeg si.(y)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.537
    Interessant nok blir jo slike veldig dyre kabler, strømrensere og andre relativt omdiskuterte tweaks testet grundig fra tid til annen. Og det skjer jo aldri at disse produktene yter bedre enn billige løsninger av god kvalitet. Svært ofte yter de en god del dårligere.
    Fikk meg til å tenke 25 år tilbake i tid. Kjøpte 2x3 meter høyttalerkabler fra Audioquest, de dyreste dem hadde i sortimentet. Jeg betalte ca 4000,- direkte fra importør. Kablene hadde sånne store «klosser» på seg i hver ende, tykk som fy. Kom i en plastkasse med eget sertifikat og hvite hansker.
    Aldri hatt så dårlige kabler, det var en slags underlig «boost» i de nedre frekvenser, samt en slags hørbar svak filtereffekt over hele frekvensområdet.
    En vanlig HiFi anmelder skrev i et glossy magasin noe sånt som: «Bass i referanseklasse, myk og behagelig lyd, ingen skarpe kanter»😀

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.575
    Sted
    Sørlandet
    Du opptrer hele tiden som en kverulant uten å dokumentere dine påstander. Det er nettopp det som er stråmannsargumentasjon.

Og bare for å repetere; kan man høre noe så kan man garantert også måle det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.537
    Husk at Samsung også eier JBL. Det som kan se ut til å være en utfordring er fokus. Der har mindre aktører gjerne en ubetinget fordel.
    Vet.
    Samsung eier Harman int. Et av merkene under Harman er Mark Levinson. Kranglet litt med en fyr på Hoffman forum. Han kjøpte en Mark Levinson CD/SACD som i Norge koster ca 90k. I den spilleren har ML satt det billigste slot drive du kan tenke deg. Fyren som eide spilleren vurderte å selge pga støy fra spilleren. Jeg linket også til en test hvor anmelderen påpekte det støyende drivverket som var en til distraksjon ved lytting på lavt volum.
    Til sammenligning kjøpte jeg en Sony 4k/blu-ray spiller for 11 år siden. Spiller også CD/SACD og det meste annet. Støyfritt drivverk og har fungert feilfritt alle disse årene. Pris 3200,-.

Jeg fasineres over folk som ikke klarer å justere hjernen sin til nye tider og se ting for hva dem faktisk er. Virker som dem har en egeninteresse av å leve i en slags «golden glow», i en tid som er passé.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.300
    Sted
    Østfold
    Du forutsetter at dette er en ensartet gruppe. Trenger jeg i det heletatt å påpeke hvor urimelig den påstanden er?

Målinger gir oss bare tallverdier, og det er opp til betrakteren å gi dem mening. Men det er aldri bevist at det finnes noe som ikke kan måles, men høres.

Da de fant ut av problemet med modulert støy i den gamle Sigma Delta konverteringsmetoden var det også ved hjelp av måling. Lytting hadde avslørt at det var noe der, men man ante ikke hva det var før det ble målt, og det var mildt sagt veldig avslørende det man så på disse målingene.

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.147
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fasineres over folk som ikke klarer å justere hjernen sin til nye tider og se ting for hva dem faktisk er. Virker som dem har en egeninteresse av å leve i en slags «golden glow», i en tid som er passé.
    Det er det jeg sa tidligere her et sted på forumet, vi må komme oss bort ifra mytene ifra 90 tallet!! Der ble vi innprentet med så mye BS som fremdeles henger i, at det trengs en virkelig reality check !!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.870
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er jo også det utsagnet der en stråmann: For det er jo ingen som hevder at "målinger sier alt".

Men, om man tar innlegget på ordet og tolker at det er blitt slik at hardbarka måle-motstanderene nå er kommet til det standpunkt at "målinger sier mye, men ikke alt", så er jo det et stort steg i rett retning vil jeg si.(y)
    Er vel det han sier også, at begge deler er sk stråmenn, men med motsatt fortegn («motsatsen»).
    Ingen av partene har heller maktet «å dokumentere» noe som helst (Egentlig ikke så rart heller).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn