ufo
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.02.2016
- Antall liker
- 1.188
Jepp. Jeg har over en tid merket meg at kineserne er hurtigere å ta i bruk de siste, beste og dyreste dac-chips i D/A-konvertere, kontra vestlige produsenter. Og dette i prisgunstige produkter fra Kina, f eks Topping.Kineserne var ramme til å kopiere før, det er de fortsatt men kan fort ende opp med en kopi som er bedre enn originalen da de har fått større ressurser enn før til å få utviklet ting selv fremfor å bare drive med kopiering.
La meg gjette, den øverste er "highend" ettersom den ser ut til å ha blitt produsert på en kjøkkenbenk?
...med delene til billigspilleren.. dog er jo dCS i en annen klasse enn dette. De har i hvertfall utviklet sin egen greie fra scratch. Ikke sikkert det blir noe bedre sluttresultat da, men du får i det minste noe unikt.La meg gjette, den øverste er "highend" ettersom den ser ut til å ha blitt produsert på en kjøkkenbenk?
"Algoritmene" er vel bare rett og slett kode? Det er der alle som baserer seg på tradisjonell highend feiler, så slike gamle giganter som var store på 80-tallet og ikke klarer å snu seg irundt med å faktisk ha kompetanse selv vil tape. Kineserne har massevis av folk å ta av, sier seg selv at et lite firma på 10 mann ikke klarer å utvikle like fort som flere 1000 i et større firma med billigere arbeidskraft.Jepp. Jeg har over en tid merket meg at kineserne er hurtigere å ta i bruk de siste, beste og dyreste dac-chips i D/A-konvertere, kontra vestlige produsenter. Og dette i prisgunstige produkter fra Kina, f eks Topping.
Tror at kineserne i langt større grad kommer til å dominere HiFi i årene som kommer.
Ta f eks Daniel Hertz forsterkere som veier 5 kg og koster 150.000,-. Det er ingenting i veien for at et sånt produkt med tilsvarende ytelser kan tilvirkes fra scratch i Kina og selges til en brøkdel av prisen.
Mark Levinson sier at det er algoritmene som koster penger å utvikle, ikke det at selve komponentkostnaden er all verden. Ja, nettopp. Det er spesielt på områder teknologiutvikling at kineserne nå kommer for fullt.
Du lar deg blendes av liksom mysterier, og at de påstår å finne opp hjulet gang etter gang. Rekord i antall bokser for en dac og astronomisk pris forsterker "magien".Benekter det ikke. Jeg mener bare at det er noe mer i bildet her som vi ikke har kjennskap til.
Ren og skjær vrøvl og tullprat.Du lar deg blendes av liksom mysterier, og at de påstår å finne opp hjulet gang etter gang. Rekord i antall bokser for en dac og astronomisk pris forsterker "magien".
Jeg hører forskjell, selv ut av høyttalen på min Iphone.Nei, men så er det såpass mange ukjente variabler i denne sammenlikningen at det havner i same shit-skuffen min. Bra musikk da.
Få noen til å spille dem av flere ganger uten at du vet hvilken rigg som spiller. Ganske enkelt å få til, om du tør.Jeg hører forskjell, selv ut av høyttalen på min Iphone.
Ikke tvil om at dem har valgt et riktig stykke musikk, krevende musikk som skiller klinten fra hveten. Noen annet synth-pop fra 80-tallet
Gå hjem og se på luxusfellen, gidder ikke mer fra deg.Få noen til å spille dem av flere ganger uten at du vet hvilken rigg som spiller. Ganske enkelt å få til, om du tør.
Veldig merkelig at du blir fornærmet over et enkelt forslag som vil vise sikkert om du hørte rett.Gå hjem og se på luxusfellen, gidder ikke mer fra deg.
Nei.@Espen R - om jeg husker rett så er en av referansene dine til god lyd innspillinger 70 tallet?
Men at 70-tallet låt bra, når det var bra, ingen tvil om det.@Espen R - om jeg husker rett så er en av referansene dine til god lyd innspillinger 70 tallet?
Her ligger det gjemt en påstand om at 16/44,1 ikke er tilstrekkelig. Kan du bevise at den ikke er det?Ren og skjær vrøvl og tullprat.
Hvis du ser i bakspeilet så hadde du fått med deg at allerede på 90-tallet var argumentasjonen den samme, at vi hadde nådd høydepunktet i digital lyd. For det første var 16/44.1 alt vi noen sinne trengte og signal/støy var allerede da under hørbart nivå.
Samme leksa har gjentatt seg hvert ti-år etter det, på hvert steg med samme bastante konklusjoner om at «nå har vi nådd toppen på digital, ikke mer å hente».
Så minst en av disse to DAC-ene er dårligere enn hva som sitter av DAC, forsterker og høyttalere i mobilen din, for ikke å nevne komprimering på YY, og de koster hhv 6 og 7-sifrede beløp.Jeg hører forskjell, selv ut av høyttalen på min Iphone.
Har ingenting med tillit til merket å gjøre. For meg kunne det stått et hvilkensomhelst annet merke på produktene fra dCS, f eks Sony. Mine betraktninger ville vært de samme.Så minst en av disse to DAC-ene er dårligere enn hva som sitter av DAC, forsterker og høyttalere i mobilen din, for ikke å nevne komprimering på YY, og de koster hhv 6 og 7-sifrede beløp.
Du har fortsatt tillit til dette merket?
Men synes du ikke det er litt snodig at du hører forskjell gjennom iphone? Hvordan greier DACen i iphonen (som koster 100kr) å vise frem differansen mellom en DAC til 400k og en til 3 millioner?Har ingenting med tillit til merket å gjøre. For meg kunne det stått et hvilkensomhelst annet merke på produktene fra dCS, f eks Sony. Mine betraktninger ville vært de samme.
Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i det å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?Men synes du ikke det er litt snodig at du hører forskjell gjennom iphone? Hvordan greier DACen i iphonen (som koster 5-10kr) å vise frem differansen mellom en DAC til 400k og en til 3 millioner?
Det har ingenting med ørene dine (eller mine) å gjøre, det har med at jeg lurer på hvordan kvalitetsforskjellen mellom en dac til 400k og en dac til 3 millioner kan presenteres gjennom en dac til 100kr. Hvordan er det mulig?Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?
Eller er det ikke så sannsynlig siden du er en profesjonell tilvirker av høyttalere?
Jeg spør bare om du holder den muligheten åpen.
Du har helt rett. Den øverste er en Goldmund CD, den nederste er en Pioneer DV-300.La meg gjette, den øverste er "highend" ettersom den ser ut til å ha blitt produsert på en kjøkkenbenk?
Ja, du får prøve å finne svaret.Det har ingenting med ørene dine å gjøre, det har med at jeg lurer på hvordan kvalitetsforskjellen mellom en dac til 400k og en dac til 3 millioner kan presenteres gjennom en dac til 100kr. Hvordan er det mulig?
vet ikke hvordan gustard x26pro høres ut, i forhold til den andre modellen av gustard x26…, den er spiller hvertfall ikke som topping d90, så hva som skiller disse to du nevner vet jeg ikkeTa en blindtest. Under er målinger av Gustard X26Pro og Topping D90.
Klarer du å skille disse i en blindtest skulle jeg gjerne kommet å sett med egne øyne. Da skal jeg love å holde kjeft på HFS for all fremtid.
Vis vedlegget 1092286 Vis vedlegget 1092287
Det kan jo hende at den DACen til 100kr er bedre enn både den til 400k og 3 mill da. Ingen som har tenkt på den? Ettersom det er så lett å høre forskjell med den, så må den jo også være bedre tenker jeg..Det har ingenting med ørene dine (eller mine) å gjøre, det har med at jeg lurer på hvordan kvalitetsforskjellen mellom en dac til 400k og en dac til 3 millioner kan presenteres gjennom en dac til 100kr. Hvordan er det mulig?
Sa det vel i forbindelse med effektforsterker, men det blir uansett det samme. Å sette en nøyaktig generell grense er riktig nok ikke mulig fordi hørselen vår er forskjellig. Unge perfekte og trente ører vil ha en annen grense enn f.eks eldre. Men uansett tror jeg grensen i beste fall ligger cirka ved 105 på SINAD. Trolig en del lavere for de fleste.Se der ja. Frontene er i bevegelse
Men skrev ikke du for litt siden, at man ikke kan høre forskjell på DACer som måler SINAD 105 eller bedre?
I samme åndedrag har vi Goldmund BD-spiller til 100k Euro. Den hadde innmaten fra en Panasonic BD-spiller til ca 5k. Da Goldmund sin ble lansert var den spilleren for lengst gått ut da den var en såkalt "profile 1", som bare kunne spille av de første BD-filmene...Du har helt rett. Den øverste er en Goldmund CD, den nederste er en Pioneer DV-300.
Eneste mod fra Goldmund var ny "kasse" og å bytte clamp-broen til en i aluminium.......... Og så selvfølgelig......
sette prisen til knappt 10.000 Euro på umoddet (elektrisk) Pioneer DVD-spiller til ca 1.500,- i utsalg.
Dette "stunt" fikk sitt helt eget navn på det store WWW = The Goldmund Scam (kan finnes på Googlesøk).
Ikke de eneste. Søk på Edge CD-player scam.
Endda verre. Fullstendig umodded supermarket DVD-spille til 199,- i fin alukasse.
Noen av de som kjøpte Edge prøver stadig å si, at det er det beste, de har hørt
Det mest utrolige er, at noen etter å ha blitt snydt så det driver...... gang på gang, stadig ikke kan få
seg selv til å innrømme, at placebo er sterkt avhengig av pris og utseende.
Hvor mange ganger skal du måtte konfronteres med at du hevder å høre dette gjennom en veldig kjip DAC og høyttaler før du svarer på rimeligheten i en slik påstand?Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i det å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?
Eller er det ikke så sannsynlig siden du er en profesjonell tilvirker av høyttalere?
Jeg spør bare om du holder den muligheten åpen.