Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Kineserne var ramme til å kopiere før, det er de fortsatt men kan fort ende opp med en kopi som er bedre enn originalen da de har fått større ressurser enn før til å få utviklet ting selv fremfor å bare drive med kopiering.
    Jepp. Jeg har over en tid merket meg at kineserne er hurtigere å ta i bruk de siste, beste og dyreste dac-chips i D/A-konvertere, kontra vestlige produsenter. Og dette i prisgunstige produkter fra Kina, f eks Topping.

Tror at kineserne i langt større grad kommer til å dominere HiFi i årene som kommer.
    Ta f eks Daniel Hertz forsterkere som veier 5 kg og koster 150.000,-. Det er ingenting i veien for at et sånt produkt med tilsvarende ytelser kan tilvirkes fra scratch i Kina og selges til en brøkdel av prisen.
    Mark Levinson sier at det er algoritmene som koster penger å utvikle, ikke det at selve komponentkostnaden er all verden. Ja, nettopp. Det er spesielt på områder teknologiutvikling at kineserne nå kommer for fullt.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    La meg gjette, den øverste er "highend" ettersom den ser ut til å ha blitt produsert på en kjøkkenbenk?
    ...med delene til billigspilleren.. dog er jo dCS i en annen klasse enn dette. De har i hvertfall utviklet sin egen greie fra scratch. Ikke sikkert det blir noe bedre sluttresultat da, men du får i det minste noe unikt.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.492
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Jeg har over en tid merket meg at kineserne er hurtigere å ta i bruk de siste, beste og dyreste dac-chips i D/A-konvertere, kontra vestlige produsenter. Og dette i prisgunstige produkter fra Kina, f eks Topping.

Tror at kineserne i langt større grad kommer til å dominere HiFi i årene som kommer.
    Ta f eks Daniel Hertz forsterkere som veier 5 kg og koster 150.000,-. Det er ingenting i veien for at et sånt produkt med tilsvarende ytelser kan tilvirkes fra scratch i Kina og selges til en brøkdel av prisen.
    Mark Levinson sier at det er algoritmene som koster penger å utvikle, ikke det at selve komponentkostnaden er all verden. Ja, nettopp. Det er spesielt på områder teknologiutvikling at kineserne nå kommer for fullt.
    "Algoritmene" er vel bare rett og slett kode? Det er der alle som baserer seg på tradisjonell highend feiler, så slike gamle giganter som var store på 80-tallet og ikke klarer å snu seg irundt med å faktisk ha kompetanse selv vil tape. Kineserne har massevis av folk å ta av, sier seg selv at et lite firma på 10 mann ikke klarer å utvikle like fort som flere 1000 i et større firma med billigere arbeidskraft.
    Når det er sagt så er det mange gode i både Europa og selv i norden. AL, Dirac, Trinnov, Lyngdorf for å nevne noen som klarer å få til gode produkter, de er alle veldig avhengig av gode kodere for å faktisk få på plass denne integreringen med hardware.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.091
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenker DAC er et avsluttet kapittel som det meste av annen basiselnikk. Høyttalere, overføring og signalbehandling, i tillegg til pynt er vel alt som gjenstår.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Benekter det ikke. Jeg mener bare at det er noe mer i bildet her som vi ikke har kjennskap til.
    Du lar deg blendes av liksom mysterier, og at de påstår å finne opp hjulet gang etter gang. Rekord i antall bokser for en dac og astronomisk pris forsterker "magien".

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Du lar deg blendes av liksom mysterier, og at de påstår å finne opp hjulet gang etter gang. Rekord i antall bokser for en dac og astronomisk pris forsterker "magien".
    Ren og skjær vrøvl og tullprat.

Hvis du ser i bakspeilet så hadde du fått med deg at allerede på 90-tallet var argumentasjonen den samme, at vi hadde nådd høydepunktet i digital lyd. For det første var 16/44.1 alt vi noen sinne trengte og signal/støy var allerede da under hørbart nivå.

Samme leksa har gjentatt seg hvert ti-år etter det, på hvert steg med samme bastante konklusjoner om at «nå har vi nådd toppen på digital, ikke mer å hente».

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Michael Fremer i demo på dCS Varese.

Det switches mellom nestbeste digitalrigg og beste rigg til dCS, hører du forskjell via mobil eller laptop? Fremer advarer om dårlig plassering av mic.
    Spol frem til 31:00

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    God innspilling over gode høyttalere er det jeg legger merke til. Høres ut som et liveopptak. Hørte gjennom flere ganger, klarer ikke å bestemme meg om det er forskjell.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Nei, men så er det såpass mange ukjente variabler i denne sammenlikningen at det havner i same shit-skuffen min. Bra musikk da. :)
    Jeg hører forskjell, selv ut av høyttalen på min Iphone.

Ikke tvil om at dem har valgt et riktig stykke musikk, krevende musikk som skiller klinten fra hveten. Noen annet synth-pop fra 80-tallet😀

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Ett eksempel, på innledende sekvenser i musikkstykket er er de dype elementene i musikken bedre pin-point lokalisert via Varese, mer utflytende via «billigriggen» ;)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Jeg hører forskjell, selv ut av høyttalen på min Iphone.

Ikke tvil om at dem har valgt et riktig stykke musikk, krevende musikk som skiller klinten fra hveten. Noen annet synth-pop fra 80-tallet😀
    Få noen til å spille dem av flere ganger uten at du vet hvilken rigg som spiller. Ganske enkelt å få til, om du tør.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.555
    @Espen R - om jeg husker rett så er en av referansene dine til god lyd innspillinger 70 tallet?

Hva tenker vi støynivået er på disse innspillingene er opp mot hva dagens DAC kan levere? Tenker vi at en DAC med -128dB er mer oppløst enn en med -120dB når den spiller av innspillinger med grunnstøy -60-70dB avspilt gjennom effektrinn med egenstøy tilsvarende 16-bit CD?

Jeg tror ikke slaget lenger står om støy fra DAC, men heller at vi skal følge med på hvor god DSP (filter) og klokkepresisjon man evner få til internt i DAC.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.447
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nok alt for kynisk innstilt til slike sammenliknende demoer, og her slår nok alle mine fordommer også inn.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    @Espen R - om jeg husker rett så er en av referansene dine til god lyd innspillinger 70 tallet?
    Nei.
    Ikke legg noe mer i det jeg skriver, enn det jeg faktisk skriver.
    70-tallet er en god periode på studioinnspillinger, det ble et brått skifte ca 1980 i dårligere kvalitet, spesielt på pop/rock.

Når god lyd er god, så er moderne high res digital innspillinger de beste, that’s it.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Men at 70-tallet låt bra, når det var bra, ingen tvil om det.
    I dag lyttet jeg til Einar Schanke «nevergreens», innspilt i Rosenborg studio 1976. Et eksempel på god analog lyd.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Østfold
    Ren og skjær vrøvl og tullprat.

Hvis du ser i bakspeilet så hadde du fått med deg at allerede på 90-tallet var argumentasjonen den samme, at vi hadde nådd høydepunktet i digital lyd. For det første var 16/44.1 alt vi noen sinne trengte og signal/støy var allerede da under hørbart nivå.

Samme leksa har gjentatt seg hvert ti-år etter det, på hvert steg med samme bastante konklusjoner om at «nå har vi nådd toppen på digital, ikke mer å hente».
    Her ligger det gjemt en påstand om at 16/44,1 ikke er tilstrekkelig. Kan du bevise at den ikke er det?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Så minst en av disse to DAC-ene er dårligere enn hva som sitter av DAC, forsterker og høyttalere i mobilen din, for ikke å nevne komprimering på YY, og de koster hhv 6 og 7-sifrede beløp.

Du har fortsatt tillit til dette merket?
    Har ingenting med tillit til merket å gjøre. For meg kunne det stått et hvilkensomhelst annet merke på produktene fra dCS, f eks Sony. Mine betraktninger ville vært de samme.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.956
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har ingenting med tillit til merket å gjøre. For meg kunne det stått et hvilkensomhelst annet merke på produktene fra dCS, f eks Sony. Mine betraktninger ville vært de samme.
    Men synes du ikke det er litt snodig at du hører forskjell gjennom iphone? Hvordan greier DACen i iphonen (som koster 100kr) å vise frem differansen mellom en DAC til 400k og en til 3 millioner?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Men synes du ikke det er litt snodig at du hører forskjell gjennom iphone? Hvordan greier DACen i iphonen (som koster 5-10kr) å vise frem differansen mellom en DAC til 400k og en til 3 millioner?
    Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i det å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?
    Eller er det ikke så sannsynlig siden du er en profesjonell tilvirker av høyttalere?

Jeg spør bare om du holder den muligheten åpen.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.956
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?
    Eller er det ikke så sannsynlig siden du er en profesjonell tilvirker av høyttalere?

Det har ingenting med ørene dine (eller mine) å gjøre, det har med at jeg lurer på hvordan kvalitetsforskjellen mellom en dac til 400k og en dac til 3 millioner kan presenteres gjennom en dac til 100kr. Hvordan er det mulig?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.088
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    La meg gjette, den øverste er "highend" ettersom den ser ut til å ha blitt produsert på en kjøkkenbenk?
    Du har helt rett. Den øverste er en Goldmund CD, den nederste er en Pioneer DV-300.
    Eneste mod fra Goldmund var ny "kasse" og å bytte clamp-broen til en i aluminium.......... Og så selvfølgelig......
    sette prisen til knappt 10.000 Euro på umoddet (elektrisk) Pioneer DVD-spiller til ca 1.500,- i utsalg.
    Dette "stunt" fikk sitt helt eget navn på det store WWW = The Goldmund Scam (kan finnes på Googlesøk).
    Ikke de eneste. Søk på Edge CD-player scam.
    Endda verre. Fullstendig umodded supermarket DVD-spille til 199,- i fin alukasse.
    Noen av de som kjøpte Edge prøver stadig å si, at det er det beste, de har hørt :LOL: :LOL:

Det mest utrolige er, at noen etter å ha blitt snydt så det driver...... gang på gang, stadig ikke kan få
    seg selv til å innrømme, at placebo er sterkt avhengig av pris og utseende.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Det har ingenting med ørene dine å gjøre, det har med at jeg lurer på hvordan kvalitetsforskjellen mellom en dac til 400k og en dac til 3 millioner kan presenteres gjennom en dac til 100kr. Hvordan er det mulig?
    Ja, du får prøve å finne svaret.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    111
    Ta en blindtest. Under er målinger av Gustard X26Pro og Topping D90.
    Klarer du å skille disse i en blindtest skulle jeg gjerne kommet å sett med egne øyne. Da skal jeg love å holde kjeft på HFS for all fremtid.
    Vis vedlegget 1092286 Vis vedlegget 1092287
    vet ikke hvordan gustard x26pro høres ut, i forhold til den andre modellen av gustard x26…, den er spiller hvertfall ikke som topping d90, så hva som skiller disse to du nevner vet jeg ikke

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.492
    Torget vurderinger
    1
    Det har ingenting med ørene dine (eller mine) å gjøre, det har med at jeg lurer på hvordan kvalitetsforskjellen mellom en dac til 400k og en dac til 3 millioner kan presenteres gjennom en dac til 100kr. Hvordan er det mulig?
    Det kan jo hende at den DACen til 100kr er bedre enn både den til 400k og 3 mill da. Ingen som har tenkt på den? Ettersom det er så lett å høre forskjell med den, så må den jo også være bedre tenker jeg..

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.059
    Sted
    VestBredden
    Man hører på et opptak!! Sannsynligvis en mobiltlf det og, og den fanger opp forskjeller.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.528
    Se der ja. Frontene er i bevegelse 😁

Men skrev ikke du for litt siden, at man ikke kan høre forskjell på DACer som måler SINAD 105 eller bedre?
    Sa det vel i forbindelse med effektforsterker, men det blir uansett det samme. Å sette en nøyaktig generell grense er riktig nok ikke mulig fordi hørselen vår er forskjellig. Unge perfekte og trente ører vil ha en annen grense enn f.eks eldre. Men uansett tror jeg grensen i beste fall ligger cirka ved 105 på SINAD. Trolig en del lavere for de fleste.

Hvis AKM er hørbart bedre, så skyldes målinger som man ikke ser på de tradisjonelle målingene vi ser i tester. Jeg vet litt her, men ikke nok til at jeg vil utbrodere det. Dessuten kreves det en skikkelig sammenligningstest.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.602
    Jeg hørte gjennom det musikksporet 3 - 4 ganger. De 2 første gangene for å bli vant til musikken og hva jeg hørte. Kan ikke si jeg hørte noen forskjell. Jo flere ganger jeg hørte på dess mindre "forskjell" ble det.

Men jeg forventet ikke å høre noen forskjell heller, så det ligger kanskje litt der?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Østfold
    Du har helt rett. Den øverste er en Goldmund CD, den nederste er en Pioneer DV-300.
    Eneste mod fra Goldmund var ny "kasse" og å bytte clamp-broen til en i aluminium.......... Og så selvfølgelig......
    sette prisen til knappt 10.000 Euro på umoddet (elektrisk) Pioneer DVD-spiller til ca 1.500,- i utsalg.
    Dette "stunt" fikk sitt helt eget navn på det store WWW = The Goldmund Scam (kan finnes på Googlesøk).
    Ikke de eneste. Søk på Edge CD-player scam.
    Endda verre. Fullstendig umodded supermarket DVD-spille til 199,- i fin alukasse.
    Noen av de som kjøpte Edge prøver stadig å si, at det er det beste, de har hørt :LOL: :LOL:

Det mest utrolige er, at noen etter å ha blitt snydt så det driver...... gang på gang, stadig ikke kan få
    seg selv til å innrømme, at placebo er sterkt avhengig av pris og utseende.
    I samme åndedrag har vi Goldmund BD-spiller til 100k Euro. Den hadde innmaten fra en Panasonic BD-spiller til ca 5k. Da Goldmund sin ble lansert var den spilleren for lengst gått ut da den var en såkalt "profile 1", som bare kunne spille av de første BD-filmene...

Så har vi Edge G-CD til 55k, en skikkelig dårlig gjenbruk av en Denon DVD-spiller til 1700kr. Faroudia bildeprosessoren var hevdet å være Egde sin egenutviklede DAC, som av uforklarlige grunner ikke satt blant lydkretsene...

Gullørene hørte så klart store forskjeller og forsvarte dette til siste krampetrekning.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Østfold
    Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i det å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?

Hvor mange ganger skal du måtte konfronteres med at du hevder å høre dette gjennom en veldig kjip DAC og høyttaler før du svarer på rimeligheten i en slik påstand?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.340
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har delt det før, men deler igjen.
    Vi var tre pianoteknikere som jobbet med to pianoer, justering, stemming og voicing var så lik på disse at vi tre (samt to profesjonelle pianister) ikke klarte å skille dem. Det ene pianoet har Young Chang og det andre Weber.

Vi hadde åpen test og amatører og profesjonelle kom innom for å teste. Av 17 som var innom var det 15 som foretrakk Weber, en foretrakk Young Chang og en sa at ho ikke hørte eller merket noe forskjell.

Forskjellen på Young Chang og Weber er kun navnet. Ellers er alt helt identisk, men 15 av 17 foretrakk den med europeisk navn.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.492
    Torget vurderinger
    1
    Nå trenger ikke Apple sin DAC være dårligere enn de fleste million DACer:

Selv om høyttalerne i telefoner er crap. At man hører mye forskjell på opptak har nok mer å gjøre med opptaket enn andre faktorer. Forskjellig gain på forskjellige DACer er også en ting man hører godt forskjell på, og det kan virke som ting er bedre med mer gain enn hva det er i realiteten.

Fordelen med å kjøpe dcs er vel at den aldri blir testet på ASR, så ingen får vite hvor dårlig den egentlig er. 🤪

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn