Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.044
Sted
Østfold
Det er fint når kona, som står lenket til kjøkkenbenken, kan høre hvilken modell GITAR
som er benyttet i et stykke musikk, men er det strengene eller prisen som er avgjørende ? 👔

Vis vedlegget 1091632
Det ligger en del videoer på yt om dyre kassegitarer der man spiller på dem for å vise forskjeller. Selv om 6-sifrede beløp for slike er vanskelig å forholde seg til kan man sitte å høre klare forskjeller gjennom høyttalerne på en laptop eller en mobil.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Ok. Hvilken ADC er brugt til indspilningen?
Var ikke med under innspillingen, så det kan jeg ikke svare på…men husk flere dacer kjenner du igjen violinene på, andre ikke…
og det samme skjer på flere opptak også, så det skinner igjennom at det blir feil hele tiden ja…

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.044
Sted
Østfold
Var ikke med under innspillingen, så det kan jeg ikke svare på…men husk flere dacer kjenner du igjen violinene på, andre ikke…
og det samme skjer på flere opptak også, så det skinner igjennom at det blir feil hele tiden ja…
Hvilke DAC-er er det dette gjelder for?

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.435
Sted
Østfold
Synes likevel det er greit å skille mellom sprøtt og reinspikka tullball. Ta f.eks. AudioNote DAC i mangehundretusen klassen. Ja det koster, men tross alt har de egenproduserte store trafoer rund baut, samme gjelder for kondensatorer og motstander. De benytter også rør med tilhørende kompleksitet til både utgangstrinn og strømforsyning. Jeg forstår at dette koster en masse å produsere i deler, og ikke minst å lodde sammen. De skal også ha klapp på skulder for å forklare sin designfilosofi.

Men dCS, her finner jeg ingenting av verdi utover panegyrisk selvskryt, ikke noen designfilosofi, målinger eller annet av interesse. Det er nok riktig som andre påpeker, at dette er noe tiltenkt bevisstløse oligarker.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.534
Synes likevel det er greit å skille mellom sprøtt og reinspikka tullball. Ta f.eks. AudioNote DAC i mangehundretusen klassen. Ja det koster, men tross alt har de egenproduserte store trafoer rund baut, samme gjelder for kondensatorer og motstander. De benytter også rør med tilhørende kompleksitet til både utgangstrinn og strømforsyning. Jeg forstår at dette koster en masse å produsere i deler, og ikke minst å lodde sammen. De skal også ha klapp på skulder for å forklare sin designfilosofi.

Men dCS, her finner jeg ingenting av verdi utover panegyrisk selvskryt, ikke noen designfilosofi, målinger eller annet av interesse. Det er nok riktig som andre påpeker, at dette er noe tiltenkt bevisstløse oligarker.
Jeg er nok ikke helt enig her når det gjelder prissetting til AN. Merkostnadene for å produsere toppmodellen mot den rimeligste er nok kun noen tusenlapper i beste fall.

Og vi skal kanskje ta inn over oss at bruk av transformatorer i audiokjeden er et designvalg gjort for å destruere kvaliteten på audiosignalet. Hvorfor skal man da betale ekstra for noe som liksom er bedre når beste i en slik sammenheng er å ikke bruke transformatorer. Slik Manley gjør i noen av sine produkter.

Det sagt, jeg liker hva transformatorer gjør, men jeg betaler ikke ekstra for liksombedre når det nettopp er harmonisk forvregning og intermodulering jeg søker tilføre signalet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.407
Jeg konstaterer at denne tråden vekker akkurat samme type reaksjoner som den tråden som LeeS la ut på forumet til Hoffman.
Noen blir provosert, andre latterliggjør produktet og firmaet. Andre er opphengt i målinger, noen undrer seg og er nyskjerrig.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.407
Jeg har trålet nettet for å finne andre som har erfaring IRL med dCS Varese. Har funnet en del. De fleste støtter opplevelsene til LeeS, Varése er lydmessig en spesiell Dac.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.973
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg konstaterer at denne tråden vekker akkurat samme type reaksjoner som den tråden som LeeS la ut på forumet til Hoffman.
Noen blir provosert, andre latterliggjør produktet og firmaet. Andre er opphengt i målinger, noen undrer seg og er nyskjerrig.
Hva forventet du egentlig?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.407
Er dette noe du vurderer å kjøpe selv?
Hah.. ja, det var det. Selv om jeg hadde temmelig mye penger, hadde jeg nok stått over. Mest fordi jeg vet at om 5 år vil produktet ha mistet 75% av verdien.

Men det som ER interessant for meg er at Dac’er enda utvikles. De nøklene som dCS eventuelt har funnet for å strekke digitallyden enda et par hakk, vil snart være tilgjengelig i lavere prisklasser fra andre produsenter.

Jeg tror at når støygulvet (støy og forvrengning) på digital allerede er på et temmelig lavt nivå, klarer en da bare å senke gulvet enda et par hakk, så vil opplevelsen virke «monumental» i forbedring. Det er akkurat det LeeS erfarte med Varése, tror jeg. Egentlig stikk motsatt som mange tror; at når støygulvet på digitalt allerede er lavt, så vil et par hakk lavere ikke bety noe særlig.
Egentlig temmelig ulikt som en platespiller.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.534
Jeg tror at når støygulvet (støy og forvrengning) på digital allerede er på et temmelig lavt nivå, klarer en da bare å senke gulvet enda et par hakk, så vil opplevelsen virke «monumental» i forbedring
Men var man ikke forskning på dette? Altså hvor stort dynamikkområde øret vårt evner oppfatte. Slik jeg forstår er disse parametre for lengst oppnådd allerede i konsumerprodukter. Og forvregning vil vel maskeres av manglende prestasjoner frahøyttalerne?

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
44.904
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hah.. ja, det var det. Selv om jeg hadde temmelig mye penger, hadde jeg nok stått over. Mest fordi jeg vet at om 5 år vil produktet ha mistet 75% av verdien.
Nei, det er nok ikke produkt for folk med god råd eller temmelig mye penger. Tror det som provoserer folk mest er at slike produkter er ekskluderende og ikke noe man samles rundt og realistisk kan drømme om.

Støygulvet er vel ikke oppsiktsvekkende på denne, om en skal tro de få specs de oppgir? Men uansett virker som seriøse saker som kanskje er morsomt å betrakte på litt avstand. Samtidig blir det litt feilslått å argumentere teknisk rundt et produkt som tilhører luksussegmentet og skal appelere mer til følelser enn kalde fakta.
I så måte har jo dCs lykkes med å opparbeide seg en status og selger nok tilstrekkelig i de riktige kretsene.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.758
Sted
Phobos
Basert på tidligere erfaringer så er det vel ingen grunn til å tro at en high end rigg som dette er state of the art når det kommer til støy/forvrengning, men det kan jo hende man for en gangs skyld får noe konkurransedyktig for pengene også i høyere prisklasser.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.826
Torget vurderinger
1
Vel, det finnes panegyriske utsagn om kabler til hundretusener og mer der ute på det store nettet uten at jeg tar det som god fisk av den grunn.
Bevares, jeg tviler ikke på at folk hører disse monumentale forskjellene bare produktet er dyrt nok.
Minner meg om meg selv da jeg testet min første DAC. Total hakeslepp. Fikk ny platesamling. Satt hele kvelden å lyttet. Da jeg dagen etter skulle koble fra vidunderet, den var tross alt bare til låns, oppdaget jeg av "direct" bryteren (signalet går utenom alle andre brytere og signalvelgere) på forforsterkeren fremdeles var slått på. Det betyr at jeg hadde hørt på min da 13år gamle CD spiller hele tiden.
Det er dokumentert at synsinntrykket er dominerende på vår oppfattelse om hvordan ting låter over hvordan det faktisk låter. DACen var tross alt slått på og det lyste grønt i on/off-indikatorlampa...

Sist redigert:

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Du kan vel nevne en som får fiolin til å høres ut som fiolin, en som får bratsj som å høres ut som fiolin og en som får fiolin til å høres ut som bratsj?
En som høres riktig ut…tja flere av msb sine gjør det…så hadde jeg hatt råd til en av det hadde jeg nok hatt det…
men sannelig ikke mange som ligner ellers nei…hehe
og du kan jo ramse opp noen som er billig, som er like bra synes jeg, i og med det ikke er noe forskjell

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.044
Sted
Østfold
En som høres riktig ut…tja flere av msb sine gjør det…så hadde jeg hatt råd til en av det hadde jeg nok hatt det…
men sannelig ikke mange som ligner ellers nei…hehe
og du kan jo ramse opp noen som er billig, som er like bra synes jeg, i og med det ikke er noe forskjell
Og hvilken får fiolin og bratsj til å skifte karakter?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.826
Torget vurderinger
1
Tipper at riktig gamle DACer, slike som stod i førstegenerasjon CD-spillere, får piano til å låte som hammondorgel. Noe framskritt må det da ha vært...

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.122
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Tråden om fiolinene ☺
Beste innlegget her har @pedal som stiller spørsmål om hvordan dette hadde blitt om vi hadde byttet ut DAC med Vinylaspilling hvor ingen regler gjelder og sanseinntrykkene får leve fritt til fordel for målinger om det perfekte.

men Fan. Om det perfecte er dårligere enn vinyl som udiskutabelt er best..

Hvorfor ikke imperfect cd eller digital som kan toppe det hele?

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
44.904
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ikke vanskelig å få en CD til å gjengi vinyl, omvendt er umulig, slik det stanset opp tidlig 80 med dbx disc og CX

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.122
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Da blir det ganske vanskelig å forstå entusiasmen og pengebruken rundt vinyl?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.407
Nei, det er nok ikke produkt for folk med god råd eller temmelig mye penger. Tror det som provoserer folk mest er at slike produkter er ekskluderende og ikke noe man samles rundt og realistisk kan drømme om.
Akkurat der er jeg sånn at jeg ikke unnviker de harde kalde fakta. Er det sånn at et rådyrt produkt er mye bedre enn det jeg selv har, eller noen gang får råd til, så luller jeg meg ikke selv inn i en falsk sannhet om at «det egentlig ikke er så bra» fordi den er mer behagelig for sinnet mitt (og økonomien). Det har rett og slett ingen hensikt. En løgn vil alltid innhente deg, før eller siden.

Samtidig har jeg en stor tilfredsstillelse der hvor jeg er i dag, i livet generelt, men også mht stereo og lyd. Men signalkilden har jeg alltid ment er den viktigste komponenten i kjeden. Det som går tapt i utgangspunktet, kan aldri gjenskapes.

Jeg tror faktisk både LeeS og vi andre hadde blitt ganske forbløffet over lydkvaliteten hadde vi satt dCS stacken mitt på stuegulvet og koblet den til en enkel Naim integrert stereoforsterker og et par 2-veis høyttalere til 5000,-.
Nøkkelordet her er ikke mengden av lyd, store volumiøse lydbilder, men det å komme inn i det innerste av musikken, inn i budskapet og sjela i musikken om du vil, ved f eks å lytte til norsk visepop fra 70-tallet, eller noe Edith Piaf fra 50-tallet. Og akkurat her ligger mine prioriteringer :)

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
44.904
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Akkurat der er jeg sånn at jeg ikke unnviker de harde kalde fakta. Er det sånn at et rådyrt produkt er mye bedre enn det jeg selv har, eller noen gang får råd til, så luller jeg meg ikke selv inn i en falsk sannhet om at «det egentlig ikke er så bra» fordi den er mer behagelig for sinnet mitt (og økonomien). Det har rett og slett ingen hensikt. En løgn vil alltid innhente deg, før eller siden.

Samtidig har jeg en stor tilfredsstillelse der hvor jeg er i dag, i livet generelt, men også mht stereo og lyd. Men signalkilden har jeg alltid ment er den viktigste komponenten i kjeden. Det som går tapt i utgangspunktet, kan aldri gjenskapes.

Jeg tror faktisk både LeeS og vi andre hadde blitt ganske forbløffet over lydkvaliteten hadde vi satt dCS stacken mitt på stuegulvet og koblet den til en enkel Naim integrert stereoforsterker og et par 2-veis høyttalere til 5000,-.
Nøkkelordet her er ikke mengden av lyd, store volumiøse lydbilder, men det å komme inn i det innerste av musikken, inn i budskapet og sjela i musikken om du vil, ved f eks å lytte til norsk visepop fra 70-tallet, eller noe Edith Piaf fra 50-tallet. Og akkurat her ligger mine prioriteringer :)
Kjære vene! Du luller deg inn i løgnen at du som middelklassemann er målgruppen for slik luksus. Du får ta deg til takke med noe som er like bra/bedre, men uten mystikken, statusen og eksklusiviteten.

Topp Bunn