Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.084
    Sted
    Østfold
    Jeg tror faktisk både LeeS og vi andre hadde blitt ganske forbløffet over lydkvaliteten hadde vi satt dCS stacken mitt på stuegulvet og koblet den til en enkel Naim integrert stereoforsterker og et par 2-veis høyttalere til 5000,-.
    Nøkkelordet her er ikke mengden av lyd, store volumiøse lydbilder, men det å komme inn i det innerste av musikken, inn i budskapet og sjela i musikken om du vil, ved f eks å lytte til norsk visepop fra 70-tallet, eller noe Edith Piaf fra 50-tallet. Og akkurat her ligger mine prioriteringer :)
    Er dette liksom seriøst ment? Jeg håper det er ironi...

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.452
    Sted
    Sørlandet
    Jeg tror at når støygulvet (støy og forvrengning) på digital allerede er på et temmelig lavt nivå, klarer en da bare å senke gulvet enda et par hakk, så vil opplevelsen virke «monumental» i forbedring. Det er akkurat det LeeS erfarte med Varése, tror jeg. Egentlig stikk motsatt som mange tror; at når støygulvet på digitalt allerede er lavt, så vil et par hakk lavere ikke bety noe særlig.
    Egentlig temmelig ulikt som en platespiller.
    Utfordringen med dette produktet er at støygulvet ikke er lavt. Og DCS har ikke funnet opp kruttet på nytt. Men klart den låter bra. Ingen har baller til å hevde noe annet og spesielt ikke etter fadesen til DCS. Den historien burde være nok til boikott.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.430
    Utfordringen med dette produktet er at støygulvet ikke er lavt. Og DCS har ikke funnet opp kruttet på nytt. Men klart den låter bra. Ingen har baller til å hevde noe annet og spesielt ikke etter fadesen til DCS. Den historien burde være nok til boikott.
    Skulle andre celebreties, som f eks Michael Fremer og Atkinson, etterhvert komme på banen og mene det samme, er dem da en del av den store konspirasjonen?

Det som var utgangspunktet med tråden min er at flere av dem som har hørt Varése mener at digital har nådd et nytt nivå med denne Dac.

Om dCS er kongen på haugen, det vet jeg ikke. CH Precision og Wadax skal vistnok blande seg i det gode (og dyre) selskap. Mens tidligere digitale storheter som EMM Labs og Playback Design virket å være noe skjøvet ut i mørket.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.084
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Første tegn på at noe selges på følelser er at man fremhever påståtte egenskaper med smarte betegnelser og mange irrelevante ord, og gjemmer tallene i ordmylderet. 118dB er ikke hakeslepp, men temmelig standard.

dCs er luksus, ikke SOTA

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.430

Kind of blue via dCS Varése
    Det jeg hører via klippet er excellent grunntonenivå, spesielt via tagentinstrumentet til Evans, man hører hele «kroppen» til instrumentet og resonansen. Akkurat her feilet tidlig digitalt stort og noe som ble bedre og bedre med hver generasjon digitalt.

All Imo, i mine ører

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.452
    Sted
    Sørlandet
    Om dCS er kongen på haugen, det vet jeg ikke. CH Precision og Wadax skal vistnok blande seg i det gode (og dyre) selskap. Mens tidligere digitale storheter som EMM Labs og Playback Design virket å være noe skjøvet ut i mørket.
    Du burde henge på det håpløse WBF forumet. Der kan dere diskutere i det uendelige om de påstått beste og dyreste produktene i verden.

Jeg mener at det er svært liten sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor vår hobby.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat der er jeg sånn at jeg ikke unnviker de harde kalde fakta. Er det sånn at et rådyrt produkt er mye bedre enn det jeg selv har, eller noen gang får råd til, så luller jeg meg ikke selv inn i en falsk sannhet om at «det egentlig ikke er så bra» fordi den er mer behagelig for sinnet mitt (og økonomien). Det har rett og slett ingen hensikt. En løgn vil alltid innhente deg, før eller siden.
    Problemet er vel at det stort sett IKKE er harde kalde fakta at rådyre produkt er veldig mye bedre, spesielt ikke på elektronikksiden (forsterkere/kilder/DACer). Så den falske sannheten er med motsatt fortegn.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.430
    Du burde henge på det håpløse WBF forumet. Der kan dere diskutere i det uendelige om de påstått beste og dyreste produktene i verden.

Jeg mener at det er svært liten sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor vår hobby.
    Jeg mener jeg er ganske balansert mht å lovprise dyr HiFi. Hvis du har fått med deg en del av mine innlegg her på sentralen, så er jeg temmelig kritisk til prising av såkalt «high end» i dag. Prisene har nådd det absurde. En strømkabel til 1 mill?

En Krell KSA100 forsterker kostet i USA midt på 80-tallet ca $2400. Hvis man justerer for inflasjonen kan man gange med 3, altså ca $7200 i 2024. Hva får man i dag for disse pengene i high-end?
    Krell KSA100 var noe med det råeste man kunne kjøpe, svært velbygd og kunne drive hva som helst av laster.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.452
    Sted
    Sørlandet
    Jeg mener jeg er ganske balansert mht å lovprise dyr HiFi. Hvis du har fått med deg en del av mine innlegg her på sentralen, så er jeg temmelig kritisk til prising av såkalt «high end» i dag. Prisene har nådd det absurde. En strømkabel til 1 mill?.
    Har fått med meg dine tanker om diverse. Deriblant en kritisk kommentar om D’agostini som jeg ikke klarer å finne igjen. Apropos D’agostini så legger jeg også merke til at Mala har moderert sin annonse hvor man tidligere kunne lese at eieren av D’agostini forsterkeren hadde byttet den inn da han ønsket seg mer stabilitet.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.279
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fint med uenighet, men i denne tråden kan ingen vinne. Hadde jeg vært stinn av gryn, hadde anlegget innhold sikker masse produkter som bare er ren luksus. Ikke sikkert lyden hadde vært så mye bedre enn i dag😀

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.279
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har fått med meg dine tanker om diverse. Deriblant en kritisk kommentar om D’agostini som jeg ikke klarer å finne igjen. Apropos D’agostini så legger jeg også merke til at Mala har moderert sin annonse hvor man tidligere kunne lese at eieren av D’agostini forsterkeren hadde byttet den inn da han ønsket seg mer stabilitet.
    Husker den annonsen. Det var tidenes dårligste salgs annonse😂

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.727
    Torget vurderinger
    1
    Hva er ironien her? At signalkilden er den viktigste i kjeden?
    Mye riktig dette. I hytteanlegget mitt er høyttalerne det desidert svakeste leddet. Dali Oberon 5, den minste gulvstående modellen deres til 8-9k.
    Allikevel har jeg fått full uttelling i lyden for alle oppgraderinger jeg har gjort på signalkilden. De har selvsagt sine begrensninger, men «henger med», på merkelig vis. En parallell til hva Linn og britene har forfektet i mange år, med «source first».

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fint med uenighet, men i denne tråden kan ingen vinne. Hadde jeg vært stinn av gryn, hadde anlegget innhold sikker masse produkter som bare er ren luksus. Ikke sikkert lyden hadde vært så mye bedre enn i dag😀
    Men det tenker jeg jo også er helt fair. Slik ting fungerer så er det naturlig at det finnes produkter i "alle" prisklasser, inkludert veeeldig dyre produkter. Innen de aller fleste produktsegmenter får man relativt sett mindre igjen for pengene jo dyrere det blir. Etterhvert betaler man mest for luksus / bling / opplevd kvalitet. Og ønsker man betale for det er det helt fint.

Men en DAC til 3 millioner er ikke 10 ganger bedre enn en til 300k. Ikke dobbelt så bra heller (hva nå enn dobbelt så bra betyr i denne sammenheng).

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    757
    Det jeg hører via klippet er excellent grunntonenivå, spesielt via tagentinstrumentet til Evans, man hører hele «kroppen» til instrumentet og resonansen. Akkurat her feilet tidlig digitalt stort og noe som ble bedre og bedre med hver generasjon digitalt.

All Imo, i mine ører
    Sidder du og hører youtube, og anmelder en DAC?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.430
    Nei, har ikke hørt anlegget. Jeg ga ikke en anmeldelse av dCS Dac’en, jeg bekjentgjorde en enkelt lytteobservasjon jeg gjorde.

Syns youtube er et nyttig redskap i så henseende. Spennende å lytte til ulike audiofile utgaver av samme plate på youtube. Selv det å lytte til musikken via den innebygde høyttaleren på en Iphone eller mac’n kan gi meg en god pekepinn på lydkvaliteten.
    Mine nåværende høyttalere ble kjøpt på grunnlag av diverse lyttetester/sammenligninger på youtube og det skrevne ord fra diverse reviews.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    108
    Jeg finner din påstand om at man må særlig høyt i pris for at en DAC skal klare å gjengi en fiolin uten at den høres ut som et annet instrument svært usannsynlig.
    Men vet du av en dac som gjør det da, som er kjøpbar for di fleste.
    Eller kan jeg bare kjøpe en til 10-15000 for di spiller likt uansett.
    Og det gjelder nok ikke kun på fiolin jeg hører forskjell selvfølgelig, men finner det merkelig at du ikke hører forskjell.
    Hva spiller du på som gjør det umulig å høre forskjell, den påstanden finner jeg helt usannsynlig.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.484
    Torget vurderinger
    1
    Hva er ironien her? At signalkilden er den viktigste i kjeden?
    Ironien er at man streamer og har 0 kontroll på hvilken master som brukes, masteren er viktigst i kjeden og kommer til og med før signalkilden i kjeden også... Youtube videoer kan også sees på som en slags master, at så mange "audiofile" faktisk bruker yt som en referanse viser bare hvor dårlig fotfeste man har i utgangspunktet.

At man tror at høyttalerne kommer sist, er jo bare en veldig morsom observasjon og viser kanskje hvor feil fokus mange sitter/sliter med.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og det gjelder nok ikke kun på fiolin jeg hører forskjell selvfølgelig, men finner det merkelig at du ikke hører forskjell.
    Hva spiller du på som gjør det umulig å høre forskjell, den påstanden finner jeg helt usannsynlig.
    Her er dere nok så langt fra hverandre i hvordan dere ser på verden at dere neppe kommer til enighet. :)

Det er vel også noe med størrelsen på uttalelsen. Det er ganske stor forskjell på å si "det er mulig å høre forskjell" og å si "fiolin høres ut som bratsj".

Det er i dag ikke vanskelig (koster ikke 100,000kr) å lage en ADC/DAC som er transparent. Dvs at du i en blindtest ikke ville klare å høre om signalet gikk gjennom den eller ikke.

Du kunne med andre ord hatt et anlegg med den omtalte dcs Varese DACen, og så kunne du tatt det signalet og kjørt det gjennom en ADC så det ble digitalt igjen, og så gjennom nok en DAC slik at du var tilbake til et analogt signal. I en slik test ville du ikke klart å høre forskjell på denne ADC/DAC-prosessen og en signalkabel som bare gikk direkte fra den første dcs-DACen og videre til forsterkeren.

Det er også mulig å lage en DAC som farger lyden på forskjellige måter. Da vil man naturligvis høre forskjell. DACer som farger så mye at de får instrumenter til å låte som andre instrumenter er nok relativt sjelden vare.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.325
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

All Imo, i mine ører
    ...og dette hører du gjennom youtube, på ditt anlegg?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.484
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan spille på både brats og violin, skal love deg at du ikke hører forskjell på de uansett!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.325
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan spille på både brats og violin, skal love deg at du ikke hører forskjell på de uansett!
    Men det er (ofte) klamgnyanse forskjeller, opplever bratsj "mørkere" i klangen og med tydeligere klang av overtoner.

Om det lar seg gjenskape på stereoanlegg har jeg ikke testet.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.484
    Torget vurderinger
    1
    Men det er (ofte) klamgnyanse forskjeller, opplever bratsj "mørkere" i klangen og med tydeligere klang av overtoner.

Om det lar seg gjenskape på stereoanlegg har jeg ikke testet.
    Bratsj er stemt en kvint ned sammenlignet med Violin, blir som å sammenligne bass og en gitar. Overtonene kommer fra lengre og tykkere strenger gjerne, ikke nødvendigvis fra instrumentet i seg selv. Bariton kan man stemme som en gitar, men med den lengre halsen og tykkere strengene så får strengene massevis av ekstra overtoner.
    Men stemmer man de helt likt, så er det ikke veldig lett å høre forskjell skal sies. Men såklart enkelt å høre på instrumenter med forskjellig tuning vel! Fingrene har mer å si for lyden enn instrumentet også.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    757
    Nei, har ikke hørt anlegget. Jeg ga ikke en anmeldelse av dCS Dac’en, jeg bekjentgjorde en enkelt lytteobservasjon jeg gjorde.

Syns youtube er et nyttig redskap i så henseende. Spennende å lytte til ulike audiofile utgaver av samme plate på youtube. Selv det å lytte til musikken via den innebygde høyttaleren på en Iphone eller mac’n kan gi meg en god pekepinn på lydkvaliteten.
    Mine nåværende høyttalere ble kjøpt på grunnlag av diverse lyttetester/sammenligninger på youtube og det skrevne ord fra diverse reviews.
    Jeg må indrømme jeg er forvirret...måske på grund af sproget?
    1. Du siger, at de fleste DACS ikke kan gengive instrumenter korrekt, så derfor lyder en fiolin som en bratsch.
    2. Du lytter via youtube gennem en DAC, der IKKE kan gengive lyden korrekt, og alligevel hører du grundtonen på instrumentet korrekt. Er det sådan det skal forstås?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.084
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg må indrømme jeg er forvirret...måske på grund af sproget?
    1. Du siger, at de fleste DACS ikke kan gengive instrumenter korrekt, så derfor lyder en fiolin som en bratsch.
    2. Du lytter via youtube gennem en DAC, der IKKE kan gengive lyden korrekt, og alligevel hører du grundtonen på instrumentet korrekt. Er det sådan det skal forstås?
    Tror ikke sproget er utfordringen... Men snilt av deg å gi ham en utvei!😁

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.325
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Bratsj er stemt en kvint ned sammenlignet med Violin, blir som å sammenligne bass og en gitar. Overtonene kommer fra lengre og tykkere strenger gjerne, ikke nødvendigvis fra instrumentet i seg selv. Bariton kan man stemme som en gitar, men med den lengre halsen og tykkere strengene så får strengene massevis av ekstra overtoner.
    Men stemmer man de helt likt, så er det ikke veldig lett å høre forskjell skal sies. Men såklart enkelt å høre på instrumenter med forskjellig tuning vel! Fingrene har mer å si for lyden enn instrumentet også.
    Vet det, nå tenkte jeg klangen av bratsj vs fiolin når den er stent som "normalt" - en kvint lavere.
    En bør ta utgangspunkt i hva som er normalt. Og da er det klangforskjell. Jeg kan enkelt få et Schimmelpiano til å låte som et Yamaha, men i utgangspunktet så er det forskjell.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er vel @Prodigy som skal tillegges 1.
    Hva gjelder 2. er jeg mektig imponert av at man kan høre kvaliteten på en moderne dac i et opptak av et stereoanlegg gjengitt over YouTube, @Espen R. Jeg har ikke sjangs.

Når får vi trådens første bratsjvits?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.084
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet det, nå tenkte jeg klangen av bratsj vs fiolin når den er stent som "normalt" - en kvint lavere.
    En bør ta utgangspunkt i hva som er normalt. Og da er det klangforskjell. Jeg kan enkelt få et Schimmelpiano til å låte som et Yamaha, men i utgangspunktet så er det forskjell.
    Har løsningen!

Om DACen får violinen til å høre ut som en bratsj, betyr det uønskede overtoner, men som et danskt geni påpekte i en annen tråd, DSP fjerner overtoner...

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    800
    Torget vurderinger
    5
    Hei

Dette synes jeg er en trist tråd å lese. Ikke så mange tråder jeg følger, og aktivitet litt av og på, som også mulighetene til å utøve hobbyen pga tid. I hovedsak følger jeg HFS for å lære og for å få inspirasjon. Inne i mellom håper jeg å kunne bidra med ett eller annet som andre kan ha nytte av.

Jeg har ikke lest alle innlegg, men dette minner sterkt om debattene på HFS om «den perfekte lyden av CD». Må tilstå at man selv deltok til tider i den. Ordutvekslingene var til tider harde, så harde at noen hoppet av.

Tillater meg med noen refleksjoner:
    - Liten takhøyde.
    - Manglende respekt for hverandres ståsted og synspunkter.
    - Troen på at vi i pr dato sitter på all teknisk innsikt vedr fenomenet lyd.

Måtte bare si i fra da jeg synes dette begynner å bli vel leit å lese.

For øvrig: Nyt dagen, kos dere med musikken! 😁

I all ærbødighet. 😉

Olav E

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn