Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har vel alltid vært liten takhøyde for «superhighend» her inne, vertfall så lenge jeg har vært medlem, husker spesielt trådene til Roysen (rip) som sto på sitt om kostbar HiFi. Er vel blitt rolig her inne pga de som driver i dyrere prisklasser 1; ikke er her. 2: velger å ikke skrive så mye.

Å diskutere HiFi myntet på 0,1%´ene i verden er vel lite nyttig, siden 2014 og veksten av dollar millionærer i østen så har bransjen sett ett marked! Trist for oss vanlige i nord. 🙄

Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «må prissettes høyt for å bli tatt seriøst i markedet» men det er ikke sjelden.

Når det er sagt skulle jeg gjerne hatt DCS/MSB stack selv om økonomien var der, pga interessen for nettopp tungt HiFi utstyr:11

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.327
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Når dirigenten kommer er det bråk i orkesteret; en fiolinist og en bratsjist krangler. Kutt ut! krever dirigenten.
    -Ja, men fiolinisten har gjort bratsjen min ustemt!
    -så stem den da, så vi kan komme igang!
    -ja, men han vil ikke si hvilken streng det er!

I’ll see myself out.

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.335
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Lettere å begrunne kjøp av dyre produkter med at en liker designet, ønsker å støtte eieren av selskapet osv. Problemet er når en prøver å overbevise om at det er nytenkende løsninger som gjør produktet bedre enn alle andre, spesielt hvis en absolutt ikke kan bevise påstanden.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.086
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes egentlig folk kan tillate seg å ha lyst på hva de vil jeg, uten å måtte stå til rette for en selvutnevnt moralkomité, selv om behovet er basert på et "feil" grunnlag.

Er jo ikke så lenge siden en faktisk svært sympatisk og engasjert herremann ble skviset ut fordi han våget å ha sin egne behov og drømmer, som da var på tverrs av den vedtatte sannhet.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.153
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Norge har vel noe av det rimligeste brukt markedet på kloden :rolleyes: og ikke er det fattigfolk og regne heller, likevel skal det gnåles og skamprutes så gud forbannet, men står i stil da😄

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.952
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan du motsi at det ikke er det ??
    Bevisbyrden ligger hos de som hevder noe, ikke motsatt.

" Russell specifically applied his analogy in the context of religion.[1] He wrote that if he were to assert, without offering proof, that a teapot, too small to be seen by telescopes, orbits the Sun somewhere in space between the Earth and Mars, he could not expect anyone to believe him solely because his assertion could not be proven wrong."

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.728
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på det med bratsj, men jeg har opplevd anlegg som får kontrabass til å låte som en cello.

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    915
    Sted
    Orkanger
    Torget vurderinger
    1
    Synes egentlig folk kan tillate seg å ha lyst på hva de vil jeg, uten å måtte stå til rette for en selvutnevnt moralkomité, selv om behovet er basert på et "feil" grunnlag.

Er jo ikke så lenge siden en faktisk svært sympatisk og engasjert herremann ble skviset ut fordi han våget å ha sin egne behov og drømmer, som da var på tverrs av den vedtatte sannhet.
    Jeg oppfatter HFS som en plass der takhøyden er stor når det kommer til egne behov og drømmer som du kaller det. Det er når egne behov, drømmer og hypoteser blir den ene sanne vei til god lyd at "moralkomitén" stort sett gjør sitt inntog. Når man blir forklart med kvasi-vitenskap at om man ikke hører forskjell på en strømkabel til 10K og en til 100K, eller at alt må være tilkoblet strømrens osv. så er enten utstyret og eller hørselen for dårlig, så legger man opp til at forummeldlemmer blir trigget.
    Folk skal uansett bli møtt med folkeskikk og der vet jeg at jeg selv ikke bestandig har bidratt i rett retning.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.048
    Sted
    VestBredden
    Bevisbyrden ligger hos de som hevder noe, ikke motsatt.

" Russell specifically applied his analogy in the context of religion.[1] He wrote that if he were to assert, without offering proof, that a teapot, too small to be seen by telescopes, orbits the Sun somewhere in space between the Earth and Mars, he could not expect anyone to believe him solely because his assertion could not be proven wrong."
    Dette er omtrent en meta diskusjon, ingen her har hørt den LIVE, så bare en masse synsing.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.728
    Torget vurderinger
    1
    Dvs at du i en blindtest ikke ville klare å høre om signalet gikk gjennom den eller ikke.
    Min erfaring er at typisk (hurtig/kort veksling) blindtest kun skiller mellom store lydforskjeller.
    Når det kommer til å nyanser i lyden, som er hva vi snakker om DACer imellom, så er slike blindtester verdiløse. Lytteintrykkene homogeniseres.

Som argument for at «alt låter likt», er blindtest derimot fortreffelig.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.952
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at typisk (hurtig/kort veksling) blindtest kun skiller mellom store lydforskjeller.
    Når det kommer til å nyanser i lyden, som er hva vi snakker om DACer imellom, så er slike blindtester verdiløse. Lytteintrykkene homogeniseres.

Det er jo et godt skritt i riktig retning hvis vi er enige om at vi snakker om nyanser som er såpass små at de er vanskelige å ta i blindtest. Da høres hvertfall instrumenter typisk ut som seg selv.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.735
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det virker som om folk aldri før har opplevd at selgere og produsenter påstår at det de pusher, er unikt og flytter grenser. Dette gjelder ikke for HiFi, eller dCS, om du klarer å legge hatet ditt litt til side 😜

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.809
    Torget vurderinger
    1

Min er faring er diamentralt motsatt. Dersom jeg skal finne små hørbare og reelle lydforskjeller/nyanser så må jeg lytte med hurtige vekslinger mellom A og B, og gjerne blindt - det skjerper sansene og hodet og treffsikkerheten øker. For min del er "frilytting" verdiløst mht å finne disse små reelle forskjellene.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.832
    Torget vurderinger
    1

Dette er stikk i strid med all forskning. Forskningen viser at det vi hører med lukkede øyne er det som er korrekt. Det finnes tester derute der du kan høre et signal. Du vil høre forskjell bare ved å åpne og lukke øynene selv om signalet er det samme.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Østfold
    Nettopp. Ikke plass for sånne som @Espen R her inne. Han sprer farlige tanker. Mobb han vekk, dere!
    Å påpeke at noen fremmer urimelige argumenter er ikke mobbing. Men å forsøke å få det til å fremstå som mobbing er saksdreiende manipulering.

"Hvis man ikke kommer noen vei med rasjonell argumentasjon, gå for å forvirre."

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Østfold
    Det jeg hører via klippet er excellent grunntonenivå, spesielt via tagentinstrumentet til Evans, man hører hele «kroppen» til instrumentet og resonansen. Akkurat her feilet tidlig digitalt stort og noe som ble bedre og bedre med hver generasjon digitalt.

All Imo, i mine ører
    Og du hører kvalitetene i den DAC-en gjennom en annen DAC fordi den DAC-en tilfører kvaliteter som ikke var der i det opprinnelige signalet?

Her er det visst bare å gå for å fordumme debatten etter alle kunstens regler, for alle som måtte synes logikken er fullstendig på ikkeeksisterende grunnlag bedriver selvsagt mobbing, og de kan vi jo bare kansellere ved å spille krenkekortet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Østfold
    Hva er ironien her? At signalkilden er den viktigste i kjeden?
    Man kan ikke utrope en komponent til viktigst, for man klarer seg ikke uten resten av kjeden.

Men hvis man virkelig tror at latterlige summer i signalkilde gir mer uttelling enn seriøst gode høyttalere så er man ikke veldig bortskjemt med god lyd.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Østfold
    Men vet du av en dac som gjør det da, som er kjøpbar for di fleste.
    Eller kan jeg bare kjøpe en til 10-15000 for di spiller likt uansett.
    Og det gjelder nok ikke kun på fiolin jeg hører forskjell selvfølgelig, men finner det merkelig at du ikke hører forskjell.
    Hva spiller du på som gjør det umulig å høre forskjell, den påstanden finner jeg helt usannsynlig.
    De fleste seriøse DAC-er til rundt 8-12k spiser sånne eksotiske greier til frokost. Ikke fordi de låter bedre, men fordi ingen av dem (med noen latterlige unntak) gjør noe galt heller.

Man hører selvsagt forskjell på DAC-er, men spørsmålet var ikke om det var små klangforskjeller, men om det var kvalitetsforskjeller. En liten mismatch i impedans og man får plutselig påfallende store forskjeller. En slik feil skal selvsagt tilskrives at anlegget holder utrolige avslørende kvaliteter, men faktum er, som jeg tidligere har vært inne på, at når ting er gjort riktig og DAC-en holder en viss kvalitet så er DAC-er flest transparente.

Hvis man opplever at de ikke er det så bør man finne feilen, for da skjuler det seg ofte også andre svakheter som degradere lyden. En DAC er ikke en equalizer, men mange dyre produkter selges allikevel nettopp som "klangsminke".

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Østfold

Tester viser jo at man på lengre samples med tilstrekkelig lang pause mellom kan misse forskjeller som for eksempel følgende:
    - Suber som ikke lenger er i drift.
    - Høyttalere som et ute av fase.

Mens man ofte under slike lange reviews kan lett høre forskjell på:
    - Komponenter som ikke er koblet til.
    - Kabler som er identiske men har ulik innpakning.
    - Strømrensere fulle av dingser som ikke er koblet til.
    - Fæle magnetiske aluminiumskabinetter vs fantastiske MDF-kabinetter til skjøtekontaktene (fordi ingen instrumenter er jo laget av aluminium, der er jo som kjent alle laget av MDF).

Det underlige er at selv helt utrente lyttere lett gjennomskuer disse tingene på korte skift 10 av 10 ganger. De scorer like godt som "audiofile gullører", ja faktisk som oftest bedre siden bjellesauene blant de audiofile ofte er passert 75 år og i tillegg til å ha dramatisk redusert hørsel heller aldri har gjort systematisk lyttetrening.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Østfold
    Jeg oppfatter HFS som en plass der takhøyden er stor når det kommer til egne behov og drømmer som du kaller det. Det er når egne behov, drømmer og hypoteser blir den ene sanne vei til god lyd at "moralkomitén" stort sett gjør sitt inntog. Når man blir forklart med kvasi-vitenskap at om man ikke hører forskjell på en strømkabel til 10K og en til 100K, eller at alt må være tilkoblet strømrens osv. så er enten utstyret og eller hørselen for dårlig, så legger man opp til at forummeldlemmer blir trigget.
    Folk skal uansett bli møtt med folkeskikk og der vet jeg at jeg selv ikke bestandig har bidratt i rett retning.
    Fantastisk oppsummering!

Dette minner om da folk på Facebook nylig ble dødelig fornærmet over at noen hadde testet å sende et audiosignal gjennom en gulrot.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.952
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Enhver nisse som bruker tid og krefter på å arrestere påstander.

"Gillette, the best a man can get!" 🤗
    Så å spre løgn og usannheter er greit, men å påpeke dette er ikke greit? Jeg skjønner ikke helt. Ellers skriver du "hvis du greier å legge hatet ditt litt til side". Personlig har jeg ikke servert noe hat, det var derfor jeg var litt usikker på hvem det var myntet på siden innlegget kom rett etter mitt. :)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.528
    Viktig å huske på @Espen R at mange testblader og nettsteder er i stor grad i lommene på aktørene. Det er sterke bindinger ute og går. Så man bør ta slike tester med en store klype salt.

Ser vi på mer seriøse tester, så er det ingenting som tilsier at en god DAC skal koste veldig mye i dag og heller ikke at det blir noe særlig hørbart bedre når man passerer en grense. Så betaler man selvsagt mer for god service, garanti/reklamasjon og utseendet/designet på boksen. Luksus koster mer uten at det trenger å være bedre.

Forresten ikke uvanlig at med enkelte merker, og gjerne de som opererer med flere serier i ulike prisklasser, at de rimeligste holder veldig lav kvalitet for å skille de fra de dyrere. Har vært borti det noen ganger og hvor kvaliteten på DACen i komponenter til 20-25k var rett og slett utrolig dårlig. Koblet opp et lydkort med god DAC til 5k og lydbildet åpnet seg drastisk. Kanskje mer uvanlig i dag dog, dette er noen år siden.

Den svakeste leddet er nok rommet/akustikken og høyttalerne, så sant elektronikken holder noenlunde nivå.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    111
    De fleste seriøse DAC-er til rundt 8-12k spiser sånne eksotiske greier til frokost. Ikke fordi de låter bedre, men fordi ingen av dem (med noen latterlige unntak) gjør noe galt heller.

Man hører selvsagt forskjell på DAC-er, men spørsmålet var ikke om det var små klangforskjeller, men om det var kvalitetsforskjeller. En liten mismatch i impedans og man får plutselig påfallende store forskjeller. En slik feil skal selvsagt tilskrives at anlegget holder utrolige avslørende kvaliteter, men faktum er, som jeg tidligere har vært inne på, at når ting er gjort riktig og DAC-en holder en viss kvalitet så er DAC-er flest transparente.

Hvis man opplever at de ikke er det så bør man finne feilen, for da skjuler det seg ofte også andre svakheter som degradere lyden. En DAC er ikke en equalizer, men mange dyre produkter selges allikevel nettopp som "klangsminke".
    Hehe…men fortsatt ikke noe forslag til hvilke dacer er seriøse og ikke koster mer…anbefaler du meg å kjøpe da?
    som spiller akkurat det som den skal, uten å fjerne eller legge til noe noen steder.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    111
    Og du hører kvalitetene i den DAC-en gjennom en annen DAC fordi den DAC-en tilfører kvaliteter som ikke var der i det opprinnelige signalet?

Her er det visst bare å gå for å fordumme debatten etter alle kunstens regler, for alle som måtte synes logikken er fullstendig på ikkeeksisterende grunnlag bedriver selvsagt mobbing, og de kan vi jo bare kansellere ved å spille krenkekortet.
    Hvorfor mener du den dacen må tilføre noe.
    Hvordan gjør den det?
    Er det ikke at den ikke fjerner noe som gjør at det heller virker sånn da.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    111
    Skal love deg at du ikke hører forskjell IRL heller om jeg spiller de to..
    Så du hører ikke klangforskjelleln mellom di to…med såpass forskjellig størrelse…det har jeg alltid hørt forskjell på…
    også mellom barne fiolin og i vanlig størrelse på grunn av akkurat størrelsen på di

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn