Musikkmannen
Musikk i fokus
Vi må jo ta utgangspunkt i hvordan instrumentet er tiltenkt....Vel, altså det er ikke veldig vanskelig å skille ut to totalt forskjellige tuninger.. Uansett hvor dårlig DAC kan være..
Vi må jo ta utgangspunkt i hvordan instrumentet er tiltenkt....Vel, altså det er ikke veldig vanskelig å skille ut to totalt forskjellige tuninger.. Uansett hvor dårlig DAC kan være..
Her har du noen gode forslag til SOTA DACer når det kommer til lydmessig transparens. Bare å starte på toppen og gå nedover til du finner en du liker funksjonalitets- og utseendemessig. Hører du klangmessige problemer her har du enten et problem annetsteds, eller et defekt produkt.Hehe…men fortsatt ikke noe forslag til hvilke dacer er seriøse og ikke koster mer…anbefaler du meg å kjøpe da?
som spiller akkurat det som den skal, uten å fjerne eller legge til noe noen steder.
Det er ikke klangforskjell det er snakk om engang, det er totalt forskjellig tuning og blir som å sammenligne en gitar og en bass nesten, eller en bariton for den del.Så du hører ikke klangforskjelleln mellom di to…med såpass forskjellig størrelse…det har jeg alltid hørt forskjell på…
også mellom barne fiolin og i vanlig størrelse på grunn av akkurat størrelsen på di
Hehe du prøver deg skikkelig nå…men på en dårlig dac så hører du nok fortsatt forskjell, men høres di ut som det di er blir noe helt annet, og ser ikke noen mer vits i å kvervulere med deg, for hører du det ikke er du jo unskyldt da.Vel, altså det er ikke veldig vanskelig å skille ut to totalt forskjellige tuninger.. Uansett hvor dårlig DAC kan være..
Hvis du er ute etter kjøpsråd anbefaler jeg å sjekke testene på ASR.Hehe…men fortsatt ikke noe forslag til hvilke dacer er seriøse og ikke koster mer…anbefaler du meg å kjøpe da?
som spiller akkurat det som den skal, uten å fjerne eller legge til noe noen steder.
Det virker ikke som om @na_X og @Musikkmannen diskuterer det du tror de diskuterer.Hehe du prøver deg skikkelig nå…men på en dårlig dac så hører du nok fortsatt forskjell, men høres di ut som det di er blir noe helt annet, og ser ikke noen mer vits i å kvervulere med deg, for hører du det ikke er du jo unskyldt da.
Hører forskjeller jeg også på kvaliteten til instrumenter, det trenger man heller ikke noen ekstremt dyr dac for heller.Hehe du prøver deg skikkelig nå…men på en dårlig dac så hører du nok fortsatt forskjell, men høres di ut som det di er blir noe helt annet, og ser ikke noen mer vits i å kvervulere med deg, for hører du det ikke er du jo unskyldt da.
Det er så enkelt at begynner man på 95% av optimal kvalitet og deretter har en viss degradering på vei gjennom kjeden, før signalet når ørene dine, så er det bedre enn om utgangspunktet er 85% av optimal kvalitet.Man kan ikke utrope en komponent til viktigst, for man klarer seg ikke uten resten av kjeden.
Men hvis man virkelig tror at latterlige summer i signalkilde gir mer uttelling enn seriøst gode høyttalere så er man ikke veldig bortskjemt med god lyd.
Sikkert at innlegget ditt er velment.Viktig å huske på @Espen R at mange testblader og nettsteder er i stor grad i lommene på aktørene. Det er sterke bindinger ute og går. Så man bør ta slike tester med en store klype salt.
Men ettersom jeg skriver omtaler bare fordi jeg synes det er hyggelig, og ikke er i lomma på noen som helst, betyr det dermed at mine omtaler er seriøse...?Viktig å huske på @Espen R at mange testblader og nettsteder er i stor grad i lommene på aktørene. Det er sterke bindinger ute og går. Så man bør ta slike tester med en store klype salt.
Det kan godt hende du er blant de seriøse. Men det er mange måter å være i lomma på visse produsenter, distributører og forhandlere på, blant annet det å IKKE teste eller å vise produkter oppmerksomhet, liksom bare å dytte produktene ut i mørket.Men ettersom jeg skriver omtaler bare fordi jeg synes det er hyggelig, og ikke er i lomma på noen som helst, betyr det dermed at mine omtaler er seriøse...?
For min egen del, har jeg vel mer gjort det til en slags sport å skrive om produkter fra mindre produsenter og raringer rundt om kring i Europa, hovedsaklig, fremfor SOTA-greier fra de mest sagnomsuste snobbemerkene. Men beklager, nå forstyrrer jeg debatten om 3-millioners-DAC'en. Vi kommer ikke unna at oligarker vil ha sine "egne" leverandører, enten det gjelder armbåndsur, biler, vinglass eller hifi. Umulig å si om det ene er mer tåpelig enn det andre.Det kan godt hende du er blant de seriøse. Men det er mange måter å være i lomma på visse produsenter, distributører og forhandlere på, blant annet det å IKKE teste eller å vise produkter oppmerksomhet, liksom bare å dytte produktene ut i mørket.
Dette var ikke et stikk til deg, men spesielt den amerikanske HiFi pressen.
Det er mange, mange år siden jeg sluttet å abonnere på Stereophile. Prisen på bladene var jo ganske billig. Men jeg ble møkk lei av at produktene fra de samme produsentene gikk i en evig runddans av tester, spesielt fra Musical Fidelity den tiden jeg sa opp.For min egen del, har jeg vel mer gjort det til en slags sport å skrive om produkter fra mindre produsenter og raringer rundt om kring i Europa, hovedsaklig, fremfor SOTA-greier fra de mest sagnomsuste snobbemerkene. Men beklager, nå forstyrrer jeg debatten om 3-millioners-DAC'en. Vi kommer ikke unna at oligarker vil ha sine "egne" leverandører, enten det gjelder armbåndsur, biler, vinglass eller hifi. Umulig å si om det ene er mer tåpelig enn det andre.
Prisene på de fysiske bladene er høye, men elektronisk er abonnementet kjempebillig nå. Det samme gjelder Absolute Sound.Det er mange, mange år siden jeg sluttet å abonnere på Stereophile. Prisen på bladene var jo ganske billig. Men jeg ble møkk lei av at produktene fra de samme produsentene gikk i en evig runddans av tester, spesielt fra Musical Fidelity den tiden jeg sa opp.
På den tiden hadde Stereophile en policy om at produkt allerede måtte ha et så og så stort distribusjonsapparat i USA før produktet kunne bli testet. Da ble nykommere lett skviset ut. Tror Stereophile har endret denne policy.
Det er slik fortsatt.På den tiden hadde Stereophile en policy om at produkt allerede måtte ha et så og så stort distribusjonsapparat i USA før produktet kunne bli testet. Da ble nykommere lett skviset ut. Tror Stereophile har endret denne policy.
Hvad tror du lyder bedst:Det er så enkelt at begynner man på 95% av optimal kvalitet og deretter har en viss degradering på vei gjennom kjeden, før signalet når ørene dine, så er det bedre enn om utgangspunktet er 85% av optimal kvalitet.
Vi er mange som mener signalkilden er viktigst.
Jeg skjønner ikke hvorfor du og andre henger seg opp i pengene og «latterlige summer». Når jeg startet tråden var poenget med tråden at det er et produkt som er interessant fordi det muligens flytter noen grenser på ytelse.
Men det meste fra Sputnik går greit.Nå kan vel ingen av de to komboene spille Mahler uten å få åndenød…
Når en kilde virker som den skal er et tap på 0,001% et mer realistisk tall. I en forsterker kan vi håpe på ca 10 ganger dette igjen, altså 0,01%, mens i de aller beste høyttalerne kan man nærme seg et tap på 0,1%. Vanlig for høyttalere av god kvalitet er rundt 1% om de ikke presses, mens dårlige høyttalere (uansett pris) har typisk et tap på over 10%, og om de presses snakker vi fort om mer enn 50%.Det er så enkelt at begynner man på 95% av optimal kvalitet og deretter har en viss degradering på vei gjennom kjeden, før signalet når ørene dine, så er det bedre enn om utgangspunktet er 85% av optimal kvalitet.
Vi er mange som mener signalkilden er viktigst.
Det jeg og andre henger oss opp i er ikke prisen, men påstanden om at den flytter grenser for ytelse. Det er totalt udokumenterte påstander. Vi har absolutt ingen holdepunkter for å si at dette er en bedre DAC enn hva som helst av masseproduserte budsjett-entusiast DAC-er.Jeg skjønner ikke hvorfor du og andre henger seg opp i pengene og «latterlige summer». Når jeg startet tråden var poenget med tråden at det er et produkt som er interessant fordi det muligens flytter noen grenser på ytelse.
Ok, så du mener testene ASR har er ok, og går gode for di?Hvis du er ute etter kjøpsråd anbefaler jeg å sjekke testene på ASR.
Edit: @marsboer kom meg i forkjøpet.
Tenk litt på den...En mikrofon og en PC er mer nøyaktig enn ører..
Er det derfor så mange hater PC?Tenk litt på den...
Så får deg er det viktigere hva den måler, en hva den høres ut som, for du hører ikke hva du hører, men måler det du hører da.En mikrofon og en PC er mer nøyaktig enn ører.. I tillegg kan man skaffe kalibrert mikrofon for en slikk og ingenting.
Men skal man høre på små unger hva som låter best, eller gamle gubber? Med eller uten høreapparat?
Lyd er frekvenser, både digital og analoge er elektriske frekvenser. Det er ikke så veldig komplisert, og det er heller ikke noe magi ute og går.
Så klart kjøper de aller fleste en fin boks foran den stygge, ingen kjøper den stygge uansett om den er bedre. De fleste audiofile er jo mer jålete enn de fleste på akkurat det der med de boksene de kjøper. De må se bra ut foran i husalteret, og helst veie et tonn! Ellers så er specs svært lite interessante virker det som..
Det viktigste er hvordan det låter. Men de metodene vi bruker for å måle DAC-er er blant de mest robuste målemetodene for alle audioprodukter vi har. Det er tre punkter der korrelasjonen mellom målinger og hørsel ikke helt matcher opp:Ok, så du mener testene ASR har er ok, og går gode for di?
Og har bruker ASR kun målinger som test, eller ørene også?
så tar jeg en av disse dacene, så ser di bare forskjellig ut, og koster rundt det samme.Men spiller likt…da er det jo bare å ta den en liker best ut fra utseende egentlig.
Det der skjønte jeg ingenting av, prøvde til og med å legge godviljen litt til.Så får deg er det viktigere hva den måler, en hva den høres ut som, for du hører ikke hva du hører, men måler det du hører da.
Da velger jeg heller helt motsatt, velger å tro på hva som høres best ut jeg.
Jeg sitter aldri og måler musikk, men hører…og har hørt flere av dacene som står på lista, og synes det er merkelig stor forskjell på Topping og Gustard, på flere av deres modeler som står her….men di måler jo nærmest helt likt, det synes jeg er rart.Det viktigste er hvordan det låter. Men de metodene vi bruker for å måle DAC-er er blant de mest robuste målemetodene for alle audioprodukter vi har. Det er tre punkter der korrelasjonen mellom målinger og hørsel ikke helt matcher opp:
1. Noen produkter gjør sære feil som er så sjeldne at man ikke har sedvane for å plukke dem opp i de typiske målingene. Så vidt vi har sett gjelder dette veldig spesielle produkter så de kan man lett unngå. De har også enten vært så billige at de faller langt under det en hver entusiast noen sinne ville tenke på å sette i oppsettet, eller de er ekstremt dyre og har høytsvevende historier som forsøker å bortforklare hvorfor de låter veldig annerledes enn en DAC skal. Disse måler typisk også så katastrofalt dårlig at de er lette å unngå.
2. De produktene som ligger i toppsjiktet målemessig yter så godt at vi ikke har noe som minner om pålitelige data som tilsier at vi ikke er lagt forbi hva ørene våre kan oppfatte.
3. En Audio Precision 555 som Amir bruker, eller for den saks skyld en Rhode Schwartz Audio Analyzer, har fornuftig input buffer som belaster DAC-en uten å forsøke å drepe den. Det er ikke situasjonen for alt hifiutstyr. Om man totalt feilbelaster utgangen på en DAC, mater den med spenningssatt kunstig jord, eller noe annet kreativt vi har sett på gjennom årene, vil det bli store forskjeller i lyden. Men det er ikke opp grunn av kvaliteten på DAC-en, men snarere på grunn av mangelen på kvalitet i tilkoblet utstyr.
Så ja, bruk litt tid på å forstå målingene så vil du finne at ASR er et spesielt godt verktøy for å velge DAC. På høyttalersiden har de en vei å gå.
Ta en blindtest. Under er målinger av Gustard X26Pro og Topping D90.Jeg sitter aldri og måler musikk, men hører…og har hørt flere av dacene som står på lista, og synes det er merkelig stor forskjell på Topping og Gustard, på flere av deres modeler som står her….men di måler jo nærmest helt likt, det synes jeg er rart.
God helg
Noen vil ha en stor boks med VU-metere i stua, andre vil ha en liten boks kanskje helst helt uten display. Det er såklart helt greit, og supert at det finnes produkter som dekker begge behov.Det går nok i andre ting enn lyd (de har vel noe filter osv i seg). Design og slik påvirker også oss til å favorisere enkelte. Noe som er helt greit synes jeg.
Husker godt Rune på Nimbus demonstrerte dette på begynnelsen av åttitallet. Billigste forsterkeren fra NAD (var vel 3020, det?), et par skoesker fra Boston og Linn Sondek. Han fikk utrolig mye ut av denne absurde kombinasjonen selv om pick-upen ikke stod helt i stil til spilleren. (Linn hadde vel ikke begynt å produsere dyre pick-uper på det tidspunktet.)Mye riktig dette. I hytteanlegget mitt er høyttalerne det desidert svakeste leddet. Dali Oberon 5, den minste gulvstående modellen deres til 8-9k.
Allikevel har jeg fått full uttelling i lyden for alle oppgraderinger jeg har gjort på signalkilden. De har selvsagt sine begrensninger, men «henger med», på merkelig vis. En parallell til hva Linn og britene har forfektet i mange år, med «source first».
Tror ikke mange er uenige med det. Har flere ganger hørt kilder som låt ekstremt innelukket og da blir det en flaskehals man ikke kommer unna.Jeg er helt enig med andre her om at høyttalerne og rommet og samspillet mellom de to er det i særklasse mest avgjørende for totalresultatet, men samtidig vil aldri en super kombinasjon av høyttalere og lytterom bli helt tilfredsstillende hvis signalkilden er under pari. Det starter alltid med den.
Se der ja. Frontene er i bevegelseHilsen en som velger AKM velvet fremfor ESS.
Hørbare grensen for SINAD ligger ved ca. 105 dB.
Sånt rent subjektivt her altså
Jeg klarer ikke å se hva nyskapningen er, eller hva det er å være misunnelig på. DACer lages gjerne av slike som Texas Instruments, som er store aktører på ICer og de er det ikke mange av i verden. Det er slike som Texas Instruments som står for nyskapningen, de firmaene som bruker ICene bygger gjerne en krets irundt den eller gjerne basert på en referanse på designet for å ta den i bruk (om det er nyskapning kan vel diskuteres?). Det er vel også mulig å få slike som Texas Instruments til å lage en ny IC krets om man har en stor nok bestilling, men der er nok hifi og spesielt highend ikke.Jeg begynner å lure på om ikke flere av "objektivistene" her inne er KI-konstruerte profiler finansiert av det kinesiske eksportrådet.
Jeg forstår godt at man kan bli rystet av prisene på topproduktene til DCS, men dette er et dønn seriøst selskap som legger store ressurser i å utvikle det beste utstyret de kan klare. De klarer til og med å selge produktene sine.
Hvis det er negativt, så får dere bare kose dere med misunnelsen deres.
Det gjelder vel mange andre produsenter også. De typiske kina-merkene legger også store ressurser i å utvikle, de klarer også å selge produktene sine.Jeg forstår godt at man kan bli rystet av prisene på topproduktene til DCS, men dette er et dønn seriøst selskap som legger store ressurser i å utvikle det beste utstyret de kan klare. De klarer til og med å selge produktene sine.
Også lager de kineserne gjerne produkter som er gode og koster ingenting, som merkes om og havner i et annet chassis og kalles for highend og selges for 10000x av den opprinnelige summen av andre som kaller seg "highend" og driver egentlig bare med salg og 0 utvikling..Det gjelder vel mange andre produsenter også. De typiske kina-merkene legger også store ressurser i å utvikle, de klarer også å selge produktene sine.