Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Hvor mange ganger skal du måtte konfronteres med at du hevder å høre dette gjennom en veldig kjip DAC og høyttaler før du svarer på rimeligheten i en slik påstand?
    Har absolutt ingen trang til å måtte bevise mine lytteevner eller den underliggende tekniske rimeligheten for mine subjektive vurderinger. Så får du ta det som det er. Greit?

Har sagt det tidligere Snickers, når det gjelder hvordan du og jeg vurderer lyd, så er det temmelig ulikt. Når du hørte kun teknisk perfeksjon med første generasjon Midgard blokker, så var det for meg noe jeg ikke kunne levd med for musikklytting.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Skjønner ikke sammenhengen mellom Midgard forsterkerne til @Snickers-is og hvordan en dac spiller. Jeg har ingenting i mot dyre dacer eller andre komponenter, men at en hører forskjell på dyre dacer på noen rimelige høyttalere til 5000kr blir litt merkelig og fjern for meg.
    Ok.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.492
    Torget vurderinger
    1
    Har sagt det tidligere Snickers, når det gjelder hvordan du og jeg vurderer lyd, så er det temmelig ulikt. Når du hørte kun teknisk perfeksjon med første generasjon Midgard blokker, så var det for meg noe jeg ikke kunne levd med for musikklytting.
    Igjen så er dette mer impedanse matching enn noe annet, der du hadde halvskeive høyttalere som trengte boosten man får av typiske klasse A forsterkere som gjør dette, uten denne så blir det jo alltid "klinisk". Hadde man kjørt litt DSP så kan man alltids rette litt på det, og fått et bedre resultat da en typisk impedanse boost vil hjelpe i bassen og da vil det ikke høres så "klinisk" ut lengre heller.
    Om man har en flat impedanse på forsterker, og høyttalere spiller da klinisk. Er det da forterker som er problemet, eller er det faktisk høyttalerne som er kliniske i utgangspunktet tror du?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.341
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Synes noen går tom for gode forklaringer og må ty til barnslige svar. Totalt unødvendig.
    En kan jo bli med på en lyttetest så kan en bevise for alle hvor utrolig godt en hører og kan memorere det en har hørt. Kan bli meget interessant.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Til dere som er så kritiske. Hvorfor ikke gå inn på forumet til Hoffman og konfrontere LeeS med hans opplevelser.

Sjefen sjøl måtte stenge tråden én gang fordi folk ikke klarte å oppføre seg.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.341
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Til dere som er så kritiske. Hvorfor ikke gå inn på forumet til Hoffman og konfrontere LeeS med hans opplevelser.

Sjefen sjøl måtte stenge tråden én gang fordi folk ikke klarte å oppføre seg.
    Hvorfor? Fordi det er her på hfs jeg er.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Kongsberg
    Michael Fremer i demo på dCS Varese.

Det switches mellom nestbeste digitalrigg og beste rigg til dCS, hører du forskjell via mobil eller laptop? Fremer advarer om dårlig plassering av mic.
    Spol frem til 31:00
    Hører forskjell på høyttaleren i min Benq 27" skjerm faktisk!

Jeg synes det er interessant å anlysere lydfilene fra slike tester. Med samme kilde på to DAC'er rett etter hverandre med samme mikrofonposisjon bør jo dette bli likt. Er det det? Dyreste DAC nederst.
    1737904773159.png

RMS øverst:
    1737904872754.png

RMS nederst:
    1737904866611.png

Bare i nivå er dette er så store forskjeller at det er åpenbart juks.

Etter 25 sekunder har vi et sekund som ser slik ut:
    1737905099377.png

Forskjellene her er ikke 0,001% jitter, THD, eller nivå. Dette er dramatisk store forskjeller.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.103
    Sted
    Østfold
    Har absolutt ingen trang til å måtte bevise mine lytteevner eller den underliggende tekniske rimeligheten for mine subjektive vurderinger. Så får du ta det som det er. Greit?

Det er nok forskjell på hvordan du og jeg vurderer lyd ja. I videoen din er det flere dB forskjell over ca 800Hz. Jeg vil anslå så mye som 3dB basert på det siste kuttet. Den "billige" DAC-en har betydelig mer output over 800Hz, men på opptaket ligger den også høyere i nivå nedover i frekvens.

Rent faglig har dette absolutt null niks og nada med konvertering fra digital til analog lyd å gjøre. Det er ganske usannsynlig at dette egentlig har noe med DAC-ene å gjøre, men om det har det er minst en av dem helt verdiløs. Men som du helt sikkert også ser så er verken avstanden til kameraet og retningen på kameraet lik på de to, og om det er en viss retningsfaktor på mikrofonen (og den følger kameraet) må vi anta at dette også spiller inn.

Forskjellen på meg og deg er altså hvordan vi vurderer hva dette gir oss av informasjon om en 3 millioners DAC.

For kom ikke her og fortell meg at en som kan bittelitt om analyse av lyd ikke hører en forskjell i peak nivå på over 6dB, og en forskjell i klangbalansen på 3dB, og kan fortelle med en viss nøyaktighet hva som skjer. Da er ikke vedkommendes analyse av eventuelle andre produkter av særlig verdi heller.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Nå trenger ikke Apple sin DAC være dårligere enn de fleste million DACer:

Selv om høyttalerne i telefoner er crap. At man hører mye forskjell på opptak har nok mer å gjøre med opptaket enn andre faktorer. Forskjellig gain på forskjellige DACer er også en ting man hører godt forskjell på, og det kan virke som ting er bedre med mer gain enn hva det er i realiteten.

Fordelen med å kjøpe dcs er vel at den aldri blir testet på ASR, så ingen får vite hvor dårlig den egentlig er. 🤪
    Stereophile har målt noen, mener å huske de gjorde det veldig bra.
    Fant denne med et raskt søk:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Kongsberg
    FFT på de første 4 sekundene ser slik ut: (6dB mellom linjene)
    "Billig":
    1737906048290.png

"OverEngineered"
    1737906075526.png

Du hadde rett Snickers. Mer output rundt 900Hz på den billige. (faktisk rundt 10dB).
    Den dominerende tonen på 420Hz er imidlertid ganske lik i nivå, og det høres også derfor ganske likt ut.

Det er klart at så fort mikrofonen beveger seg det aller minste så vil de gi utslag på slike målinger, så dette kan ikke ses på som en direkte sammenligning. Men det sier jo litt om de kjøper slike Youtube-videoer som "god fisk".

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.059
    Sted
    VestBredden
    Enig med mobiltlf opptak, mikrofonen i tlf er veldig retningsbestemt, en ny vinkling her vil gjøre mer enn to DACer

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.449
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ingen grunn til å tvile på målingene Hifi News har gjort av Varése.
    Det er en særdeles kompetent DAC med (må man anta slik dCS gjør tingene) høye utviklings- og produksjonskostnader. Hvor mange de forventer å selge vet de vel bare selv. Prissetting er en gøyal øvelse.
    Ingen grunn til å sammenlikne den med disksnurrene til Goldmund og det firmaet som hadde så flott CNC-maskin.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    0
    Det switches mellom nestbeste digitalrigg og beste rigg til dCS, hører du forskjell via mobil eller laptop? Fremer advarer om dårlig plassering av mic.
    Spol frem til 31:00
    Fremer skriver:
    "..... it sounded more like a good record because in my opinion this is an area where good, not even costly vinyl playback seems to always beat digital."
    Kan det skyldes den nye kabel-oppfinnelsen fra dCS som er basert på den eksklusive Ethernet-teknologien....?

Fremer har gjennomskuet dCS og skjønner at han må dysse ned lydsporene for å bli vurdert som seriøs.......
    Nei....."Du skal høre mye" - "Spesial-versjonen"...... :unsure:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    0
    Enig med mobiltlf opptak, mikrofonen i tlf er veldig retningsbestemt, en ny vinkling her vil gjøre mer enn to DACer
    Opptakene er utført med trådløse mikrofoner som er festet på gutta fra dCS.......og de står forskjellig etter bytte av kabel......

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    758
    Jeg skjønner hvor du vil hen. Men er det en mulighet for at jeg kan være langt mer sensitiv i det å skille sånne type lydlige ting enn hva du er? tror du det?
    Eller er det ikke så sannsynlig siden du er en profesjonell tilvirker av høyttalere?

Jeg spør bare om du holder den muligheten åpen.
    I samme åndedrag har vi Goldmund BD-spiller til 100k Euro. Den hadde innmaten fra en Panasonic BD-spiller til ca 5k. Da Goldmund sin ble lansert var den spilleren for lengst gått ut da den var en såkalt "profile 1", som bare kunne spille av de første BD-filmene...

Så har vi Edge G-CD til 55k, en skikkelig dårlig gjenbruk av en Denon DVD-spiller til 1700kr. Faroudia bildeprosessoren var hevdet å være Egde sin egenutviklede DAC, som av uforklarlige grunner ikke satt blant lydkretsene...

Gullørene hørte så klart store forskjeller og forsvarte dette til siste krampetrekning.
    Og husk Simaudio og denon :D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Når det gjelder Edge G spilleren, så hørte jeg den hos en av gutta i Oslo Audio S. Det jeg hørte var en kornet, grå lyd med noe boostet bass. Jeg skjønner ikke hva gutta hørte av gode ting i den spilleren.
    Og plastskuffa da, den kom sprettende ut på skjeiva…som en billig DVD spiller.

Ja, jeg lyttet til den før alle avsløringene om spilleren kom.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Edge var mye scam hele veien. På slutten når dem var full av desperasjon kom dem med en pyramideformet forsterker hvor alt lå i bunnen på ei plate, dem skulle kopiere et design fra en annen leverandør hvor pyramiden skulle ha en funksjon i designet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.448
    Når jeg nå har sett hele videoen som Mikey Fremer har lagt ut fra dCS showet hvor han fra dCS forklarer alle endringer som er gjort fra APEX opp til Varese, så blir jeg oppstemt. Fordi alt tilsier at dette blir dagligdags om ikke lenge, til en langt lavere pris.

I konverter designet til dCS (ring DAC), så er tydeligvis strømforsyningen kritisk. Dette kan koste en del penger så lenge vi snakker konvensjonell. Men switch mode blir jo bedre og bedre, mere støysvak, noe Technics har mye fokus på.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.555
    Når jeg nå har sett hele videoen som Mikey Fremer har lagt ut fra dCS showet hvor han fra dCS forklarer alle endringer som er gjort fra APEX opp til Varese, så blir jeg oppstemt. Fordi alt tilsier at dette blir dagligdags om ikke lenge, til en langt lavere pris.

I konverter designet til dCS (ring DAC), så er tydeligvis strømforsyningen kritisk. Dette kan koste en del penger så lenge vi snakker konvensjonell. Men switch mode blir jo bedre og bedre, mere støysvak, noe Technics har mye fokus på.
    Ja ren strøm er avgjørende for gode måleresultater i alle DACdesign da dem benytter en eller flere referansespenninger. Man kan gjerne forestille seg er det faktiske signalet man lytter til er denne referansespenningen.

Vi ser Topping m.fl. leverer slike resultater i toppskiktet til småpenger fordi regulatorer som leverer støy i microvoltklassen koster i dag 80-120,- stk. Så ikke veldig kostdrivene.

Av bildene fra første post har en av boksene hva ser ut som hyllevare Traco SMPS av generisk kvalitet. Så noe edruelig er å finne i deres design. Men basert på måleresultaene presentert kan det også se ut som dCS på ingen måte leverer bedre på dette området som er et målbart parameter.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg regner med at selv en nokså billig DAC av i dag bruker sub-regulatorer til alle interne spenninger... de fleste mates jo gjerne fra typ 12V intern eller ekstern PSU. I dyrere modeller tar jeg det som en selvfølge....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn