Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.848
    Når jeg nå har sett hele videoen som Mikey Fremer har lagt ut fra dCS showet hvor han fra dCS forklarer alle endringer som er gjort fra APEX opp til Varese, så blir jeg oppstemt. Fordi alt tilsier at dette blir dagligdags om ikke lenge, til en langt lavere pris.

I konverter designet til dCS (ring DAC), så er tydeligvis strømforsyningen kritisk. Dette kan koste en del penger så lenge vi snakker konvensjonell. Men switch mode blir jo bedre og bedre, mere støysvak, noe Technics har mye fokus på.
    Switch mode PSU er støysvak allerede i dag (og i går). Fjellstøtt dokumentert på ASR . Switch mode banker audiofile sine foretrukne strømforsyninger, som i de fleste "iron amps" . Støy kan nemlig måles !

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.556
    dCS hevder i sin markedsføring at fordelen med mono DAC er lavere støy. Nå viser jo ikke målinger helt at dem hevder seg i så måte. Men vi ser også at Esoteric og deres mer påkostede Teac modeller også gjør dual mono DAC.

Er det noen som våger seg på å fremme en hypotese om fordeler et slikt dual mono design kan ha?

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.188
    Jeg regner med at selv en nokså billig DAC av i dag bruker sub-regulatorer til alle interne spenninger... de fleste mates jo gjerne fra typ 12V intern eller ekstern PSU. I dyrere modeller tar jeg det som en selvfølge....
    1300kr inkl moms
    e30.JPG

• Liker
    Reaksjoner: KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.819
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder Edge G spilleren, så hørte jeg den hos en av gutta i Oslo Audio S. Det jeg hørte var en kornet, grå lyd med noe boostet bass. Jeg skjønner ikke hva gutta hørte av gode ting i den spilleren.

Og plastskuffa da, den kom sprettende ut på skjeiva…som en billig DVD spiller.

Ja, jeg lyttet til den før alle avsløringene om spilleren kom.
    Tilfellet Edge G CD er (i alle fall) to saker
    #1 "skamløst billig supermarked innmat" i et fint og fjongt kabinet til voksen pris.
    #2 tilløp til panegyriske omtaler av lydkvaliteten i den kullørte hifipressen «verdens beste» - inntil innmatbildene begynte å komme frem.

Nå 17 år etter ser det ut som disse anmeldelsene er lost in cyber space. På sviktende hukommelse mener jeg å huske at bla The Absoulute Sound hadde en rosende omtale. Iblandet i dette var også en dose bortforklaringer, fornektelser og omsnakk da innmatbildene begynte å dukke opp. Da erkjennelsen av innmatbildene begynte å sige inn så var spilleren plutselig ikke så god likevell.

Noen gamle tråder til glede for nye lesere:

mvh
    KJ

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.123
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sånn går det når tekniske haltepinker og spirituelle skriblere skal vurdere et luksusobjekt. Følelsen av å være en del av eliten i samfunnet for en stakket stund, uten å eie nåla i veggen, går nok til hodet på selv den mest hardbarka raddisen.

Når man ikke forstår hva luksus er, er det lett å forveksle det med SOTA.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Østfold
    På sviktende hukommelse mener jeg å huske at bla The Absoulute Sound hadde en rosende omtale.
    De hadde også en gang en artikkel om hvordan klasse D ikke holdt mål, i samme nummer som de kåret messas beste lyd på CES i form av Sonicwield, et aktivt system med klasse D i alle kanaler...

Heldigvis har audiofile selektiv hukommelse.

fatalataf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.05.2021
    Antall liker
    940
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    dCS hevder i sin markedsføring at fordelen med mono DAC er lavere støy. Nå viser jo ikke målinger helt at dem hevder seg i så måte. Men vi ser også at Esoteric og deres mer påkostede Teac modeller også gjør dual mono DAC.

Er det noen som våger seg på å fremme en hypotese om fordeler et slikt dual mono design kan ha?
    Helt generelt sett så vil en halvering av arbeidsmengden gi et teoretisk potensiale for å gjøre arbeidet med høyere kvalitet.

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    488
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Dette er nok ett eksempel på at settes bare prisen høyt nok, så er resultatet tjo og hei, og panegyriske påstander. Halve USA tror jo på eventyrene til Trump, så de tenker vel, hvorfor ikke prøve;) Seldes det 10-20stk på verdensbasis, så er det jo ikke få millioner de har tjent.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.041
    Dette er ikke et partsinnlegg eller forsvar for dcs sin million DAc. Men man kan peke på senere års forskning som tyder på at det er mer der ute enn bare Fourier, lav forvrenging og frekvensrespons.

Her hva Audio Engineering Society steller i stand fra tid til annen:

High-end audio (HEA) aims to reproduce sound with an accuracy that mimics the original live performance. While this goal is not exactly achieved, some HEA systems can come dramatically closer to the “real thing” than mainstream consumer audio. In progressing toward its goal, HEA goes beyond the standard specifications (20Hz–20kHz frequency response, low common distortions, etc.) and utilizes controversial (and seemingly extreme and superfluous) technologies and measures (atomic clocks, exotic cables, meticulous attention to time alignment, etc.). These measures tend to get dismissed by the mainstream because they appear to defy commonly accepted science, aren’t supported by published blind listening tests, or aren’t explicable in terms of standard measurements. The goal of this workshop is to unearth the various unexplained and surprising observations in HEA; seek a better understanding and verification of them; and ultimately develop a more predictive set of measurements. Also, to educate the audio community more widely about the realities and complexities of the human auditory system, whose misunderstanding is often the origin of the misinterpretation and skepticism regarding HEA.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.123
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er gode tidsreferanser og bånbredde utover 20-20k kontroversielt?

Ser man på proff utstyr virker det som de er svært opptatt av både tid, bånd og ikke minst en robust signal overføring. Vil vel påstå at på flere felter er de langt mer seriøse enn hva flere audiofile forstår, som i sin amatørmessighet tviholder på konservative tilnærminger og forlengst avlegse formater.

Se på specsa til denne proffen:

1737968835310.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.457
    Switch mode PSU er støysvak allerede i dag (og i går). Fjellstøtt dokumentert på ASR . Switch mode banker audiofile sine foretrukne strømforsyninger, som i de fleste "iron amps" . Støy kan nemlig måles !
    Jeg er også undrende til hvorfor switch mode ikke er mer benyttet i dag. Jeg tror noe av forklaringen er at HiFi-publikummet er temmelig sidrompa og konservativ. Det er fremdeles en slags oppfattelse i miljøet om at switch mode nødvendigvis må støye og dermed tilpasser produsentene seg den gjengse opinion i markedet.

Men håper du ikke er av den oppfattelse at vi nå har nådd toppen, bare å stoppe videre forskning på ytteligere støysvake PSU’d; Ingenting mer å hente.

Det jeg digger med Technics er at dem driter i vante forestillinger fra de audiofile, dem lager digitalforsterkere og putter digitalteknologi inn i platespillerne og gått over til bare switch mode.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.080
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er det noen misforståelser... kl.D forsterkere er ikke digitale, pr.def... de bruker PWM, - pulsbreddemodulasjon, som selv om det et pulstog involvert, så er den fortsatt å regne som analog....
    Digitalteknikk i platespillere, - PWM brukes også her, men også frekvensstyring, som selv om man bruker digitalteknikk for å generere frekvenser, så er selve motorrstyringa fortsatt analog.... Frekvenstyring av el-motorer er gammelt nytt, og brukes også på svært store motorer...
    nå finnes det jo noen få platespillere som inneholder A/D-convertere og prosesseting for feks å llage et USB-ignal, så er det ikke dermed en digital platespiller....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så på Technics forsterkerteknologi. Dersom det er en dac mellom digital inn og effektforsterker har jeg oversett den, men en dissekering av teknologien tilhører vel Technics-tråden.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.457
    Jada, men hvor?
    The JENO engine is employed during the conversion of PCM signals into PWM—pulse-width modulation, similar to the technology behind DSD. "In the JENO Engine, there is a low-jitter sample rate converter, lifting all incoming signals to 32-bit/768kHz PWM," Balzuweit explained in an email. "Then 1-bit conversion is performed in the Delta-Sigma converter to form an intermediate signal as a preparation to drive the output transistors."
    "After the Delta-Sigma converter," he continued, "there is another stage, the PWM converter, which forms a so-called 'ternary' (2-bit) signal out of the 1.5MHz 1-bit signal. So, each transistor only has to handle a switching speed of 768kHz/1-bit, which is easier to handle in terms of the natural response time of a GaNFET. "This is an important bit: gallium nitride field-effect transistors—GaNFETs—are capable of higher switching speeds with low distortion and little ringing. "Actually, the two signals of 768kHz/1-bit are overlapping: Each one addressing either the + or the – driver effectively work as a 1.5MHz, 1-bit (binary) signal. There is no D/A conversion needed to drive the speakers. The data flow of the ternary output is driving the speakers directly.

-Stereophile

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.457
    Switche vanlig Pcm til PWM, eller "DSD" om du vil, så konverteres bitstrømmen til analog på utgangen. Enkelt forklart. Akkurat som et par DSD convertere på markedet gjør: 1-bit DSD mot et lavpass filter på utgangen. That's it.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.497
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke et partsinnlegg eller forsvar for dcs sin million DAc. Men man kan peke på senere års forskning som tyder på at det er mer der ute enn bare Fourier, lav forvrenging og frekvensrespons.

Her hva Audio Engineering Society steller i stand fra tid til annen:
    Det er vanlig å legge ved link til det man sakser ut, da får man gjerne et større bilde også enn kun det som er sakset ut.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Så vidt jeg kan forstå arbeider Technics' effektforsterkere i digitaldomenet helt fram til utgangstransistorene.

(Redigert for trykkfeilsdjevleri.)

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.457
    ^Så vidt jeg kan forså arbeider Technics affektfordterkere i digitaldomenet helt fram til utgangstransistorene.
    Derfor er det en digital forsterker, ulikt en ordinær D-amp som er en analog forsterker.
    For dem som forer Technics med analogt, f eks platespiller, så er det en A/D fra Akm som gjør jobben. Derfra switches signalet til PWM, samme som med Pcm.

AK5572EN 1740EAC ADC chip from AKM

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.041
    Det er vanlig å legge ved link til det man sakser ut, da får man gjerne et større bilde også enn kun det som er sakset ut.
    Tror ikke dere blir så mye klokere men her en link til workshop i Helsinki: AES Europe 2024: High-performance audio through the lens...
    Ikke helt den samme teksten jeg fant tidligere, men samme tema. Jeg fant teksten på Kunchur sine hjemmeside forresten.

Poenget var å vise at det foregår en diskurs om vi eller bransjen har eller bruker, beste kunnskap. Paneldeltakerene mener vist ikke det.

Mer interessant er jo forskningsartiklene som ligger bak dette. Men det blir litt omfattende i denne tråden.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.556
    Litt morsomme er at når en DAC bruker denne tekniken dere diskuterer rundt Techniksforstereren kalles DACen for analog 😄

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.497
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke dere blir så mye klokere men her en link til workshop i Helsinki: AES Europe 2024: High-performance audio through the lens...
    Ikke helt den samme teksten jeg fant tidligere, men samme tema. Jeg fant teksten på Kunchur sine hjemmeside forresten.

Poenget var å vise at det foregår en diskurs om vi eller bransjen har eller bruker, beste kunnskap. Paneldeltakerene mener vist ikke det.

Mer interessant er jo forskningsartiklene som ligger bak dette. Men det blir litt omfattende i denne tråden.
    Det er vel ikke direkte forskning det der, men en forelesning/workshop på en messe (AES 2024).

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.041
    Noen ser ut til å mene det ja. Dem om det. Det finnes egne tråder om dette, så vi får ta det der eventuelt.

Poenget her i tråden var å vise at det foregår en diskurs i publikasjoner som diskuterer om vi bruker all tilgjengelig kunnskap basert på vår hørsel.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.457
    AES 2024, her er noe som absolutt kan sies som relevant i forhold til denne tråden om dCS Varése

Skjermbilde 2025-01-27 kl. 14.22.24.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.457
    Fikk meg til å tenke på kreftgåten og alle parametre som eventuelt fører til et gitt resultat (sykdom). Man vet at hvert enkelt stoff isolert sett ikke fører til kreft hvis man inntar/omgir seg med stoffene i moderate mengder. Men den såkalte "cocktaileffekten", altså den symbiosen av ulike tvilsomme stoffer satt sammen, vet man lite om når det gjelder utvikling av kreft. Og når det finnes tusenvis av tvilsomme stoffer, hvordan forske på cocktaileffekten på alle disse stoffene og spesifikk mengde før det fører til skade? Kombinasjonsmulighetene er milliarder....

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.848
    Fikk meg til å tenke på kreftgåten og alle parametre som eventuelt fører til et gitt resultat (sykdom). Man vet at hvert enkelt stoff isolert sett ikke fører til kreft hvis man inntar/omgir seg med stoffene i moderate mengder. Men den såkalte "cocktaileffekten", altså den symbiosen av ulike tvilsomme stoffer satt sammen, vet man lite om når det gjelder utvikling av kreft. Og når det finnes tusenvis av tvilsomme stoffer, hvordan forske på cocktaileffekten på alle disse stoffene og spesifikk mengde før det fører til skade? Kombinasjonsmulighetene er milliarder....
    Cocktail-effekten er et skikkelig kaninhull. Den kan brukes på "alt". F.eks kaffe inneholder noe sånt som 1000 foskjellige/stoffer forbindelser. Bare 21 av dem er det forsket på.

Vel, et skikkelig sidesprang dette ift trådtittel.!!!!

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.041
    ^^ Jeg ser det ikke på den måten Espen. Snarere ser jeg på det som flaskehalser man møter på ulike steder. For å ta et eksempel med høyttalere.
    En godt tidsjustert høyttaler med raske elementer men med et løst og dårlig dempet kabinett – dette vil ha en kort τ, men en forlenget τC
    på grunn av langvarige kabinettvibrasjoner. Om dette er hørbart kommer an på resten av kjeden. Kanskje samme med Redbook og .... ja....kabler!!

Hvem ante at hørselen bruker en spesielt mekanisme som sammenligner direkte intensitet til etterklangsintensiteten (nominelt 60dB lavere etter etterklangstiden). Tilsløres denne informasjonen vil man redusere dybden og livligheten av reproduksjonen.

Vi må lære oss mer om vår fantastiske hørsel.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.891
    Sted
    Horten
    Det er ganske vanlig at det innen forskning legges frem hypoteser og teorier for å utfordre og belyse tema på ulike måter.
    Det betyr likevel ikke at det trenger å være et fnugg av sannhet eller fakta i de tesene.;)

Men om man ønsker å eks selge dyrt produkt basert på usikkerhet, da er de gull verdt de henvisningene til disse ulike alternative ideene og tesene.(y)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.041
    ^ Litt spesielt å kalle en artikkel publisert i "Applied Acoustics" for alternativ.

Men nok om det. Saken er belyst og alle er informert.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.060
    Sted
    VestBredden
    Otto Heinrich Warburg og Thomas Seyfried kan du lese om

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.739
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke jeg som hevder det, men de som har lyttet. Blant annet Lee Scoggins som i tillegg til å være audiofil også har en fot innenfor den profesjonelle lydverden. Lee har i dag den siste versjonen av dCS Rossini Apex Dac hjemme hos seg selv, en Dac som koster ca 390.000,-. Rossini Apex blir fullstendig parkert av Varése, skriver Lee Scoggins.
    dCS Vàrese koster ca Nok 3 millioner og leveres i 5 boxer. En CD/SACD transport kommer i tillegg.

So, what does dCS Varése sound like?
    Like nothing.
    No, not like nothing else. Like nothing. It feels like a conduit for music. It seems like a pipe with musical information effortlessly flowing through. It has the most natural, lifelike sound I have ever experienced from digital, and that by more than a country mile. It is an invisible DAC, seemingly doing perfect conversion, and just giving a perfectly clear window into the performance.

:)
    Jeg har trykt “liker” på mange av dine innlegg i denne tråden, fordi det samsvarer med hva jeg selv hører her hjemme via min unike PC-DAC-rigg fra Phasure i Nederland.
    Den koster “bare” omkring 150k, men er stappfull av proprietær teknologi. (Skal skrive mer herom i egen tråd etterhvert).
    CD må rippes og avspilles fra harddisk, såkalt memory player. Brukergrensesnittet er håpløst dårlig.

Men når alt stemmer, får jeg digital gjengivelse som klart overgår “vanlige” DACer. Det interessante er at den lyden du beskriver, er mye hva jeg hører her hjemme. Den oppfattes som fullstendig “ren og naturlig”, uten sminke. Det er sinnsykt mye detaljer og oppløsning. Det er bedre mikrodynamikk, det høres på transientrike instrumenter. Sist men ikke minst er det vesentlig mer tekstur og stofflighet i bass- og grunntoneområdet. Med min gamle Topping (SINAD 119) låter kontrabassen som skåret ut av papp, i sammenligning.
    Dette er den eneste DACen som stagger suget etter å høre på mastertape-kopier hos LMC.

Million-DACen til dCS er helt uinteressant for min del, og jeg har ikke lest test-linkene eller hørt youtube-linken. Men jeg vet at det er et highend-nivå innenfor digital lyd, som (trolig) ingen deltakere i denne tråden har opplevd.

Når oppussingen er ferdig og anlegget er oppkoblet i sin helhet, blir det lett å demonstrere. Jeg har kjøpt en dedikert kildesvitsj, og da blir det lett å sammenligne DACer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn