Switch mode PSU er støysvak allerede i dag (og i går). Fjellstøtt dokumentert på ASR . Switch mode banker audiofile sine foretrukne strømforsyninger, som i de fleste "iron amps" . Støy kan nemlig måles !Når jeg nå har sett hele videoen som Mikey Fremer har lagt ut fra dCS showet hvor han fra dCS forklarer alle endringer som er gjort fra APEX opp til Varese, så blir jeg oppstemt. Fordi alt tilsier at dette blir dagligdags om ikke lenge, til en langt lavere pris.
I konverter designet til dCS (ring DAC), så er tydeligvis strømforsyningen kritisk. Dette kan koste en del penger så lenge vi snakker konvensjonell. Men switch mode blir jo bedre og bedre, mere støysvak, noe Technics har mye fokus på.
Flere bokser, noe som gjør at man kan ta høyere pris. "More is more", som Yngve sa.Er det noen som våger seg på å fremme en hypotese om fordeler et slikt dual mono design kan ha?
1300kr inkl momsJeg regner med at selv en nokså billig DAC av i dag bruker sub-regulatorer til alle interne spenninger... de fleste mates jo gjerne fra typ 12V intern eller ekstern PSU. I dyrere modeller tar jeg det som en selvfølge....
Tilfellet Edge G CD er (i alle fall) to sakerNår det gjelder Edge G spilleren, så hørte jeg den hos en av gutta i Oslo Audio S. Det jeg hørte var en kornet, grå lyd med noe boostet bass. Jeg skjønner ikke hva gutta hørte av gode ting i den spilleren.
Og plastskuffa da, den kom sprettende ut på skjeiva…som en billig DVD spiller.
Ja, jeg lyttet til den før alle avsløringene om spilleren kom.
De hadde også en gang en artikkel om hvordan klasse D ikke holdt mål, i samme nummer som de kåret messas beste lyd på CES i form av Sonicwield, et aktivt system med klasse D i alle kanaler...På sviktende hukommelse mener jeg å huske at bla The Absoulute Sound hadde en rosende omtale.
Helt generelt sett så vil en halvering av arbeidsmengden gi et teoretisk potensiale for å gjøre arbeidet med høyere kvalitet.dCS hevder i sin markedsføring at fordelen med mono DAC er lavere støy. Nå viser jo ikke målinger helt at dem hevder seg i så måte. Men vi ser også at Esoteric og deres mer påkostede Teac modeller også gjør dual mono DAC.
Er det noen som våger seg på å fremme en hypotese om fordeler et slikt dual mono design kan ha?
High-end audio (HEA) aims to reproduce sound with an accuracy that mimics the original live performance. While this goal is not exactly achieved, some HEA systems can come dramatically closer to the “real thing” than mainstream consumer audio. In progressing toward its goal, HEA goes beyond the standard specifications (20Hz–20kHz frequency response, low common distortions, etc.) and utilizes controversial (and seemingly extreme and superfluous) technologies and measures (atomic clocks, exotic cables, meticulous attention to time alignment, etc.). These measures tend to get dismissed by the mainstream because they appear to defy commonly accepted science, aren’t supported by published blind listening tests, or aren’t explicable in terms of standard measurements. The goal of this workshop is to unearth the various unexplained and surprising observations in HEA; seek a better understanding and verification of them; and ultimately develop a more predictive set of measurements. Also, to educate the audio community more widely about the realities and complexities of the human auditory system, whose misunderstanding is often the origin of the misinterpretation and skepticism regarding HEA.
Jeg er også undrende til hvorfor switch mode ikke er mer benyttet i dag. Jeg tror noe av forklaringen er at HiFi-publikummet er temmelig sidrompa og konservativ. Det er fremdeles en slags oppfattelse i miljøet om at switch mode nødvendigvis må støye og dermed tilpasser produsentene seg den gjengse opinion i markedet.Switch mode PSU er støysvak allerede i dag (og i går). Fjellstøtt dokumentert på ASR . Switch mode banker audiofile sine foretrukne strømforsyninger, som i de fleste "iron amps" . Støy kan nemlig måles !
Jada, men hvor?Hvis man har en forsterker med digitalinngang, må man jo nødvendigvis ha en DA et sted...
Selvfølgelig.Hvis man har en forsterker med digitalinngang, må man jo nødvendigvis ha en DA et sted...
The JENO engine is employed during the conversion of PCM signals into PWM—pulse-width modulation, similar to the technology behind DSD. "In the JENO Engine, there is a low-jitter sample rate converter, lifting all incoming signals to 32-bit/768kHz PWM," Balzuweit explained in an email. "Then 1-bit conversion is performed in the Delta-Sigma converter to form an intermediate signal as a preparation to drive the output transistors."Jada, men hvor?
Det er vanlig å legge ved link til det man sakser ut, da får man gjerne et større bilde også enn kun det som er sakset ut.Dette er ikke et partsinnlegg eller forsvar for dcs sin million DAc. Men man kan peke på senere års forskning som tyder på at det er mer der ute enn bare Fourier, lav forvrenging og frekvensrespons.
Her hva Audio Engineering Society steller i stand fra tid til annen:
Derfor er det en digital forsterker, ulikt en ordinær D-amp som er en analog forsterker.^Så vidt jeg kan forså arbeider Technics affektfordterkere i digitaldomenet helt fram til utgangstransistorene.
Tror ikke dere blir så mye klokere men her en link til workshop i Helsinki: AES Europe 2024: High-performance audio through the lens...Det er vanlig å legge ved link til det man sakser ut, da får man gjerne et større bilde også enn kun det som er sakset ut.
Det er vel ikke direkte forskning det der, men en forelesning/workshop på en messe (AES 2024).Tror ikke dere blir så mye klokere men her en link til workshop i Helsinki: AES Europe 2024: High-performance audio through the lens...
Ikke helt den samme teksten jeg fant tidligere, men samme tema. Jeg fant teksten på Kunchur sine hjemmeside forresten.
Poenget var å vise at det foregår en diskurs om vi eller bransjen har eller bruker, beste kunnskap. Paneldeltakerene mener vist ikke det.
Mer interessant er jo forskningsartiklene som ligger bak dette. Men det blir litt omfattende i denne tråden.
Her na-X er lesestoff. EnjoyDet er vel ikke direkte forskning det der, men en forelesning/workshop på en messe (AES 2024).
Er dette den samme Kunchur som flere ganger har forsøkt seg å vitenskapelig dokumentere at haifai-kabler betyr noe for lyden, for så hver gang få avhandlingene sine avkledd/debunk'd?
Cocktail-effekten er et skikkelig kaninhull. Den kan brukes på "alt". F.eks kaffe inneholder noe sånt som 1000 foskjellige/stoffer forbindelser. Bare 21 av dem er det forsket på.Fikk meg til å tenke på kreftgåten og alle parametre som eventuelt fører til et gitt resultat (sykdom). Man vet at hvert enkelt stoff isolert sett ikke fører til kreft hvis man inntar/omgir seg med stoffene i moderate mengder. Men den såkalte "cocktaileffekten", altså den symbiosen av ulike tvilsomme stoffer satt sammen, vet man lite om når det gjelder utvikling av kreft. Og når det finnes tusenvis av tvilsomme stoffer, hvordan forske på cocktaileffekten på alle disse stoffene og spesifikk mengde før det fører til skade? Kombinasjonsmulighetene er milliarder....
Otto Heinrich Warburg og Thomas Seyfried kan du lese omFikk meg til å tenke på kreftgåten og alle parametre som eventuelt fører til et gitt resultat (sykdom). Man vet at hvert enkelt stoff isolert sett ikke fører til kreft hvis man inntar/omgir seg med stoffene i moderate mengder. Men den såkalte "cocktaileffekten", altså den symbiosen av ulike tvilsomme stoffer satt sammen, vet man lite om når det gjelder utvikling av kreft. Og når det finnes tusenvis av tvilsomme stoffer, hvordan forske på cocktaileffekten på alle disse stoffene og spesifikk mengde før det fører til skade? Kombinasjonsmulighetene er milliarder....
Stereoversjonen av denne virker spennende. Artig at den er bygd i Europa (Tsjekkia) også. Det i mente er prisen absolutt ikke gal.Bare for moro kjøper jeg nok denne for en sammenligning med den jeg har. Koster jo nesten ikke noe
Det blir SINAD på 118 i forhold til 103
Jeg har trykt “liker” på mange av dine innlegg i denne tråden, fordi det samsvarer med hva jeg selv hører her hjemme via min unike PC-DAC-rigg fra Phasure i Nederland.Det er ikke jeg som hevder det, men de som har lyttet. Blant annet Lee Scoggins som i tillegg til å være audiofil også har en fot innenfor den profesjonelle lydverden. Lee har i dag den siste versjonen av dCS Rossini Apex Dac hjemme hos seg selv, en Dac som koster ca 390.000,-. Rossini Apex blir fullstendig parkert av Varése, skriver Lee Scoggins.
dCS Vàrese koster ca Nok 3 millioner og leveres i 5 boxer. En CD/SACD transport kommer i tillegg.
So, what does dCS Varése sound like?
Like nothing.
No, not like nothing else. Like nothing. It feels like a conduit for music. It seems like a pipe with musical information effortlessly flowing through. It has the most natural, lifelike sound I have ever experienced from digital, and that by more than a country mile. It is an invisible DAC, seemingly doing perfect conversion, and just giving a perfectly clear window into the performance.