Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.436
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare bransjeaktørene du er enig med, som får komme med svada? 🤭
    Har ikke noe med det, men å komme med et slikt "svar" han kom med (når hans referanse skriver "I’m still fairly new to this hobby") - og dette skal bevise at " De gamle R2R dacs fra Wadia banker stadig 99% af de nye dyre dacs der bliver lavet i dag"...
    Jeg mener at en bransjeaktør får virkelig komme med noe bedre en det der. Stoler "like mye" på bilselgere.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.436
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det betyr at en foretrekker Wadia over 99% av de som blir laget i dag (hvis en har hørt på alle da altså) - så er det en subjektiv mening, og helt innenfor.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Kongsberg
    Og når det er sagt, så må det være lov og mene at annet enn målemonstre får være det beste dem vet og lytte til.
    Enig. Men jeg kan ikke se at dette har vært påstått i denne tråden? For min del er jeg interessert i hva som er hørbart og ikke, og eventuelt hvorfor. At noen foretrekker det ene eller andre er jo knekkende likegyldig. Jeg vet hva jeg foretrekker, men det har jo ikke noe med saken å gjøre.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.081
    Sted
    VestBredden
    Enig. Men jeg kan ikke se at dette har vært påstått i denne tråden? For min del er jeg interessert i hva som er hørbart og ikke, og eventuelt hvorfor. At noen foretrekker det ene eller andre er jo knekkende likegyldig. Jeg vet hva jeg foretrekker, men det har jo ikke noe med saken å gjøre.
    Da får du finne ut hva som er i de 5 boksene som tråden handler om, og nøste opp om det er en sannhet eller bare juks.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.436
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det var mitt poeng og. At den ene eller den andre er den foretrukne betyr ingenting.
    Helt enig, hva en liker har ingen andre noe med. Men hvis det er det han mener så hvorfor skriver han ikke bare det? "Å banke de som blir laget i dag" betyr noe helt annet.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Dette er interessant, ikke fordi det sier noe av betydning om AB-testing, men fordi det er en ganske hårreisende måte å behandle påstander, data og sitater på. Artikler i AudioXpress har en tendens til å bli tatt seriøst selv om det til en stor del regnes som et hobbymagasin. De har heller ikke en faglig kompetent redaksjon så dette er på ingen måte en fagfellevurdert artikkel bare så det er krystallklart.

Siden kort vs lang AB-testing er det interessante her kan vi fokusere på det som handler om nettopp dette.
    Takk for svaret Snickers. Det var innholdrikt så her må jeg nok komme tilbake til enkelte ting.

Men først. De to linkene jeg viste til er selvfølgelig en popularisering av den fagfelle vurderte publikasjonen jeg har linket til tidligere. Det fremgår også i artiklene så ingen grunn til å reise bust her, bare så det er krystallklart. Sitatene i nevnte innlegg er fra selve publikasjonen som altså hadde en faglig kompetent redaksjon.

Så til slow listening vs AB test. Her går jeg ikke gjennom Kunchur sitt regnestykke fra publikasjonen, men viser heller til en tidligere interessant diskusjon vi hadde om saken noen år tilbake i tid.

High-fidelity lydgjengivelse, psykofysikk og auditiv nevrofysiologi | Hifisentralen

Fra den har vi blant annet

Kunchur skriver i den nyeste artikkelen om ulike fallgruver ved lyttetester:

Om den ofte brukte testen «short segment comparison» (SSC) og motstykket «extended multiple-pass» (EMP) som kan foregå over mange uker.

Rasjonale for SCC er at begge stimuli, A og B, eksisterer samtidig i korttid (arbeids)minnet (STM) og man slipper å hente opp den andre fra langtidsminnet for å sammenligne.

Følgende er klippet sammen fra litt ulike steder i teksten “Cable pathways between audio components can affect perceived sound quality” fra 2021 (linken i innlegg #1)

It is worth further exploring why the standard psychoacoustics SSC approach (which works well for discrimination of sound levels or pitches) might underperform in discriminating subtle audio distortions.

STM can maintain several different items at one time: If you are shown a blue circle, red triangle, and green square, after 30 seconds you can still recollect that the circle was blue and the triangle was red. Here the items are clearly very different from each other and get categorized into different “slots” in STM and each is kept alive. In the case of two slightly different audio configurations, the sounds are so similar that instead of being stored as different items in STM, they may go into the same slot. Then the second sound may overwrite the first item, thus vanquishing distinguishability. Hence, playing B too soon after A, may actually yield a worse discernment instead of better.

A second possibility is that listeners can better discern a certain distortion with longer segments because they have many more instances of this distortion occurring in different contexts, thereby forming a more robust category. Consider the following analogy: When you first glimpse a new face, you may forget its details almost immediately, perhaps remembering only the gender. With repeated exposures, you progressively improve your ability to recognize that person. At first you might mistake the face if you see it from a different angle or if the person changes their hairstyle or is seen in a different context (e.g., in a store instead of a classroom). However, the fallibility of recognition diminishes as you get to know the person better. Similarly, it takes time to form a firm and definitive opinion about the qualities of sound, and to develop a mental sense of the underlying distortions in an audio system.

The above observations explain why a blind testing procedure that quickly switches back and forth between A and B might be less effective than one that uses extended segments as in the present work. The latter allows the listener to “see the distortion from many angles” to notice an unmistakable (or less mistakable) pattern.

Den nylig publiserte kabeltesten representerer i følge forfatteren den så langt minste forandringen i ett hifi-oppsett som beviselig kan oppfattes i en vitenskapelig godkjent blindtest (IRB). For å lykkes med dette måtte de utarbeide en EMP test som i motsetning til SSC (kort segment comparison) varer over lengre tid for en mer robust test. Det er også interessant at testen ble gjort på studenter uten erfaring med high-end stereo og at man derfor er i en kategori som vanligvis scorer dårligst på de vanlige SSC testene til Tools etc. (altså de som virker bra på
    lydnivå eller tonehøyde/frekvens).

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.018
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det samme har jeg funnet ut helt av meg selv, ved å ha en lang rekke produkter i huset gjennom de siste 35 år. Det tar tid å "få dem under huden", og dermed kunne beskrive deres særegenheter.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    ...
    Her går han direkte inn i en antakelse om at for å skille A og B fra hverandre er vi nødt til å huske 100% av all informasjonen som utgjør alle teoretisk mulige punkter av ørets oppløsning. Det er litt som å stille noen foran dette 122 megapixel bildet fra JWT (https://esawebb.org/images/weic2212a/), endre 10 tilfeldig valgte av pixlenes fargetone med 1%, og be noen om å identifisere disse pixlene etter en 10 minutters pause. Vel, bare at Kutcher sin påstand er dette problemet, ganget med, ja, et astrononisk tall.

Dersom vi skulle sjekke om vi kunne se forskjell på disse pixlene kunne vi i stedet bruke metoder vi kjenner fra rask AB-testing. Vi kunne velge ut akkurat disse pixlene (bruke software som kan identifisere de faktiske forskjellene) og plassere dem ved siden av hverandre i før og etter endring-versjon, bare ett og ett pixel blåst opp til full størrelse. Vi kunne evt klikke frem og tilbake mellom A og B for å se om vi registrerer en endring i fargetonen. Men om vi legger inn en pause på et minutt, eller kanskje til og med så lite som ett sekund, så er sjansen overhengende for at forskjellen er som blåst bort.
    Hvor har du dette fra at han (Kunchur) går direkte inn i en antakelse om at for å skille A og B fra hverandre er vi nødt til å huske 100% av all informasjonen som utgjør alle teoretisk mulige punkter av ørets oppløsning. Hvilke kilde, henvisning eller ekstrapolering brukes for å komme frem til dette?

Om «extended multiple-pass» se heller hva han faktisk skriver om det i HFS tråden jeg nettopp linket til.

Jeg har heller ikke noen kommentar til utgreing om pixler siden dette virker å være en forståelse basrt på 10-30 minutter med rask gjennompløying av et kompleks underlag. Ingen kan forstå og fordøye dette på den raske tida og man missforstår raskt. Ikke?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.514
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det betyr at en foretrekker Wadia over 99% av de som blir laget i dag (hvis en har hørt på alle da altså) - så er det en subjektiv mening, og helt innenfor.
    Gamle DACer gir vel så mye varm lyd av jitteren de kommer med, passer vel også perfekt med impedansen som ikke er så enkel i begge ender og ikke trenger man så god oppløsning på lyden lengre når man passerer en viss alder heller. 44,1KHz er nok overkill på samplingen så det holder når man hører bare halvparten av frekvens spekteret, så da slipper man å tenke mer på det. Men så er det jo disse nevrosene og fornektingen da..

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Hvor har du dette fra at han (Kunchur) går direkte inn i en antakelse om at for å skille A og B fra hverandre er vi nødt til å huske 100% av all informasjonen som utgjør alle teoretisk mulige punkter av ørets oppløsning. Hvilke kilde, henvisning eller ekstrapolering brukes for å komme frem til dette?

Om «extended multiple-pass» se heller hva han faktisk skriver om det i HFS tråden jeg nettopp linket til.

Jeg har heller ikke noen kommentar til utgreing om pixler siden dette virker å være en forståelse basrt på 10-30 minutter med rask gjennompløying av et kompleks underlag. Ingen kan forstå og fordøye dette på den raske tida og man missforstår raskt. Ikke?
    Det fremgår med all tydelighet av sitatene jeg inkluderte i mitt innlegg.

- Blindtester feiler. [Dette blir aldri underbygget]

- Ørene må behandle 10e40 informasjonspunkter. [Dette underbygges med henvisning til artikler som ikke sier det han hevder.]

- Dette er altfor mye informasjon for korte tester. [Det er feil. Det er som å si at hvis en brikke i et sjakkparti flyttes 1mm vil ikke Carlsen lenger kjenne igjen posisjonen. Faktum er at om han kan bytte bilde frem og tilbake et det lett for ham å se, men dette er et detaljnivå man ikke lagrer, så man skal ikke ha mange sekunders pause før dette nivået av detaljer synker til null]

- Derfor må vi teste i lange pass for å få med all informasjonen. [Jo mer vi lytter til en innspilling jo mer får vi med oss. Det kan gjøre oss i stand til å bedre identifisere avvik. Men vi vil allikevel identifisere dem med betydelig høyere presisjon ved bruk av korte pass. Kilden det henvises til sier ikke det han hevder]

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Det fremgår med all tydelighet av sitatene jeg inkluderte i mitt innlegg.

- Blindtester feiler. [Dette blir aldri underbygget]

- Ørene må behandle 10e40 informasjonspunkter. [Dette underbygges med henvisning til artikler som ikke sier det han hevder.]

- Dette er altfor mye informasjon for korte tester. [Det er feil. Det er som å si at hvis en brikke i et sjakkparti flyttes 1mm vil ikke Carlsen lenger kjenne igjen posisjonen. Faktum er at om han kan bytte bilde frem og tilbake et det lett for ham å se, men dette er et detaljnivå man ikke lagrer, så man skal ikke ha mange sekunders pause før dette nivået av detaljer synker til null]

- Derfor må vi teste i lange pass for å få med all informasjonen. [Jo mer vi lytter til en innspilling jo mer får vi med oss. Det kan gjøre oss i stand til å bedre identifisere avvik. Men vi vil allikevel identifisere dem med betydelig høyere presisjon ved bruk av korte pass. Kilden det henvises til sier ikke det han hevder]
    Om dynamic range and resolution of detail vises det blandt annet til denne.

Det er ikke noe hverken Kunchur eller jeg finner på. Hørselen er astronomisk bra må man kunne si.

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.349
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke noe med det, men å komme med et slikt "svar" han kom med (når hans referanse skriver "I’m still fairly new to this hobby") - og dette skal bevise at " De gamle R2R dacs fra Wadia banker stadig 99% af de nye dyre dacs der bliver lavet i dag"...
    Jeg mener at en bransjeaktør får virkelig komme med noe bedre en det der. Stoler "like mye" på bilselgere.
    Hejsa

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.349
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Du er meget velkommen til et besøg hos mig
    Henter dig gerne i lufthavnen
    Så tager du bare en dac med og hvis den er bedre end min Wadia giver jeg turen frem og tilbage
    Hvis du kommer med en MSB Cascade til over 1 mill eller DCS stak til også over 1 mill så ja.
    Men hvis du kommer med en dac til under 100000Nkr for den baghjul
    Som sagt tidligere så sælger jeg kun forstærkere og har ingen forbindelse til butikker i Norge
    Så dette er bare et vækup call i denne her tid hvor man bare tror alt der er nyt med super data
    også spiller godt.
    Sjovt nok er alle de gode optagelser fra ca1957 til omkring 1969. De er optaget på bånd med rør
    med enkelt teknik signal støj er mellem 55-69db og ja der er ikke meget over 15Khz
    Sjovt nok så udgiver Analogue Productions alle de gamle optagelser i stor stil og alle er
    enige om at de lyder godt. Så angående optagelser er man enige om hvad der dur.
    Men når det kommer til udstyr så kan man pludselig ikke diskutere lyd eller blive enige om hvad der lyder bedst
    Pointen er læs mindre lyt mere også nogle gange live
    Hygge

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Om dynamic range and resolution of detail vises det blandt annet til denne.

Det er ikke noe hverken Kunchur eller jeg finner på. Hørselen er astronomisk bra må man kunne si.
    Her må vi skille mellom dynamikk som tilgjengelig kapasitet og hva vi kan høre samtidig. Vi trenger ikke legge en lyd veldig mange dB under en annen for at den skal maskeres dersom de ligger relativt nær hverandre i frekvens. Kunchur forutsetter på sin side at vi kan høre en lyd som ligger 100dB under en annen, uavhengig av frekvens. Det støttes heller ikke av den artikkelen der.

Her er en artikkel han har skrevet, og jeg mistenker det er den du i det store og hele viser til...?:

I innledningen heter det:

The realm of sound reproduction referred to as high-end audio (which will be abbreviated as HEA) takes a noholds-barred approach in improving sonic accuracy— reducing every possible distortion4 (measured or postulated) and employing sighted (i.e., not blind) listening tests to steer incremental design changes that may cumulatively make an audible improvement. The lack of insightful measurements, paucity of formal IRB (Institutional Review Board) approved blind listening tests [2] [3] [4], and seemingly extreme and superfluous measures (e.g., atomic clocks, exotic cables, etc.) shroud HEA in skepticism and disbelief. Because of HEA’s rarity, many audio consumers are not aware that a well set up 2- channel stereo system is capable of portraying all three dimensions [5] [6]. The present work provides a biological explanation for these enigmas and suggests new types of measurements and blind tests, which can hopefully be incorporated into future audio-equipment evaluation and development.
    Så vi kan altså forvente oss nye og bedre målemetoder og metoder for blindtest for å bedre kunne avgjøre om utstyret har de fordelene man påberoper seg innen high end.

Det eneste han egentlig kommer med er å påstå at vi behøver mer enn noen sekunder for å bedømme lydkvalitet, noe jeg tror de aller fleste er veldig enige om. Men han trekker dette videre til å hevde at blindtesting bør skje med lengre pass, og minst 1 minutt pause i mellom. Det er helt greit for meg, så lenge han lytter uten å vite hva han lytter til i hvert pass, og får i oppgave å identifisere A fra B. Dette er jo det samme som jeg og mange andre har sagt i årevis.

I AX-artikkelen skriver han kort og godt at blindtester feiler. Det er en helt annen konklusjon. Men begge baserer seg på ideen om at hjernen trenger å flytte 10e40 datapunkter pr ukjent tidsenhet. Det tilsvarer omkring 10e18 ganger den samlede mengden datalagring vi har i verden i dag. Dette er jo relativt revolusjonerende greier kan man si, spesielt siden det samlede antallet hjerneceller er omkring 8,6e10 for et menneske. Et kjapt søk gir oss dette:

The cerebral cortex in the human brain is proficient in possessing 125 trillion synapses, which may stock as much as 2.5 petabytes of overall memory capacity
    Noe som tilsvarer 2,5e15 bytes med kapasitet, eller ca 1e16 bit (selv om jeg mistenker at forfatteren av den artikkelen kan ha forvekslet bit og byte). Så for å sammenlikne et par audiodingser skal vi altså lagre data tilsvarende 1e24 mennesker, eller tilsvarende hele befolkningen på 10e14 jordkloder, tilsvarende 2000 befolkede jord-like planeter i hver galakse i hele universet.

Er det bare jeg som finner slike tall noe usannsynlige?

Låter ikke dette som en veldig desperat forsvarstale for en bransje som sliter med troverdigheten?

Og gjør han nå egentlig saken særlig mye bedre?

Vel, vi kan jo ta en kikk på hva han gjør for å foreslå nye effektive målemetoder. Her må det vel komme noe nyttig.

Oi, shit, han glemte det visst. Det var visst bare en oppramsing av de enkleste målemetodene og en haug med synsing om hvordan 3-bokstavs forkortelser gjør at øret er uendelig avansert, ispedd mer synsing og noen referanser til ting vi har visst lenge.

Skal vi se, hvem var fagfeller her da? Oi, ingen? Må være en forglemmelse det da.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Så tager du bare en dac med og hvis den er bedre end min Wadia giver jeg turen frem og tilbage
    Hvis du kommer med en MSB Cascade til over 1 mill eller DCS stak til også over 1 mill så ja.
    Men hvis du kommer med en dac til under 100000Nkr for den baghjul
    Som sagt tidligere så sælger jeg kun forstærkere og har ingen forbindelse til butikker i Norge
    Så dette er bare et vækup call i denne her tid hvor man bare tror alt der er nyt med super data
    også spiller godt.
    Sjovt nok er alle de gode optagelser fra ca1957 til omkring 1969. De er optaget på bånd med rør
    med enkelt teknik signal støj er mellem 55-69db og ja der er ikke meget over 15Khz
    Sjovt nok så udgiver Analogue Productions alle de gamle optagelser i stor stil og alle er
    enige om at de lyder godt. Så angående optagelser er man enige om hvad der dur.
    Men når det kommer til udstyr så kan man pludselig ikke diskutere lyd eller blive enige om hvad der lyder bedst
    Pointen er læs mindre lyt mere også nogle gange live
    Hygge

Så utfordringen består i å finne en DAC til under 100 000 NOK som slår dette?

1738102067274.png

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.436
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    @zikraaudio takker for invitasjonen, men jeg kaster ikke bort dyrbar tid på slikt.
    Lytter også live noen ganger. Som for eksempel i dag, da jeg har lyttet på både piano og flygel live i over fem timer.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    0
    Mange takk for invitasjon, men hvor holder du til?
    Kan det passe med en visitt nærmere sommeren
    når det er deiligt å være Nordmann i Danmark ?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du gjennom ett transparent anlegg hører informasjon og små detaljer som du ikke har lagt merke til tidligere (tidligere kamfulert via støy og forvrengning), og så gå tilbake til der hvor du var tidligere, så vil du med stor sannsynlighet høre disse detaljene. Hjernen har lagret informasjonen og «fyller dem inn» i lydbildet.
    Min erfaring.
    Kan en riktig tolkning av ditt utsagn være at hvis man får anledning til en lytt på
    dCS Varése Dac eller noe annet som koster skjorta 👔
    så vil hjernen min ta med seg lydbildet hjem og jeg kan kose meg foran eget anlegg som vil replikere lyden fra dCS-riggen ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.478
    Kan en riktig tolkning av ditt utsagn være at hvis man får anledning til en lytt på
    dCS Varése Dac eller noe annet som koster skjorta 👔
    så vil hjernen min ta med seg lydbildet hjem og jeg kan kose meg foran eget anlegg som vil replikere lyden fra dCS-riggen ?
    😀Ja, det ville jo vært fantastisk, ikke sant? Men tror nok ikke er helt sånn :) Etter min erfaring kan du «ta med deg» detaljer, men det som har med holografi, rom og sånt, det må oppleves der og da. Og det er jo nettopp der Varése virkelig brilljerer, etter som jeg forstår.

Reflektere over noe i dag angående utviklingen på digital. Hvis en går 20 år tilbake i tid, så kunne man på nettet støtt lese om folk som måtte velge noe mer tilgivende innen digital, f eks en CD spiller med rør på utgangen, fordi man ble så sliten av så detaljert lyd. Altså at ankepunktet at det var for mye detaljer i lyden.
    Dog en liten kortslutning i resonnementet var det. Det var ikke det at det var så mye detaljer, det måtte nødvendigvis kun være mindre detaljer enn på mastertapen. Hadde man blitt kvitt støy og forvregning, så hadde problemet med «for detaljert lyd» vært borte som dugg for solen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.478
    Snickers, har du en kommentar til det jeg kommenterte på Guttenberg testen om Ø. Altså at det nødvendigvis må være et motsetningsforhold mellom det at begge høyttalerne er designet for å være transparente i forhold til kildematerialet av musikk, og det at Ø og Dynaudio låter temmelig ulikt? Lytteinntrykk i følge Guttenberg.

Men det kan jo hende at målsetningen ikke er å lage en høyttaler som er mest mulig tro mot kildematerialet, selv i denne prisklassen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Mer mot det nøytrale, mindre lys klang?
    Helt klart, og man er i dag også mye mer oppmerksom på hvordan en høyttaler sprer, samt at den har et ansvar for å integrere i rommet.

Gjennom 90-tallet var trenden at man tunet høyttalerne på veldig soft lydende elektronikk. Målingene tilsa at man hadde noe i retning av rett frekvensrespons, men in room var historien noe helt annet. Man trodde dette var riktig, og la glatt skylden på elektronikken om det ikke låt slik man ønsket. Selvsagt finnes det en del unntak også, men trenden var klar.

Rart å tenke på for eksempel JBL der de som jobbet med 40-serien og K2, eller PA for den saks skyld, hadde fokus på spredning. De som jobbet med 250Ti og en del andre modeller med domediskant var liksom ikke på det sporet i det heletatt.

Vi ser det samme på B&W. Fra Nautilus til 8xxD endret lyden seg dramatisk.

Focal har hatt en liknende tydelig endring rundt 2000-2010.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Snickers, har du en kommentar til det jeg kommenterte på Guttenberg testen om Ø. Altså at det nødvendigvis må være et motsetningsforhold mellom det at begge høyttalerne er designet for å være transparente i forhold til kildematerialet av musikk, og det at Ø og Dynaudio låter temmelig ulikt? Lytteinntrykk i følge Guttenberg.

Men det kan jo hende at målsetningen ikke er å lage en høyttaler som er mest mulig tro mot kildematerialet, selv i denne prisklassen.
    Jeg har ikke sett testen eller innlegget du refererer til, men basert på det du skriver her synes jeg premisset om at nøytrale høyttalere bør låte rimelig likt holder vann.

Men i noen tilfeller kan en høyttaler være laget for å låte nøytralt i en bestemt plassering, mens en annen er laget for å låte nøytralt plassert på en helt annen måte, eller for lytting på en helt annen avstand. Om man plasserer dem likt og lytter på samme avstand bør dette medføre at de låter svært ulikt selv om de begge kan sies å være nøytrale når de brukes slik de er tenkt brukt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn