Spennende!Det tok litt tid å få skrevet dette innlegget. Tilkoblingen av ekstern klokke til Rossinien hjalp. Lyden ble luftigere og nok også mer detaljert og oppløst.
Det er en brukt Dcs Scarlatti klokke jeg har koplet til. Det neste nå er å få koplet til et SACD driverk for å kunne spille SACDer. Dette skjer om en uke eller to.
Ny melding gis når dette er gjort.
Så du har klokken også - spennende - særlig lenger går det vel ikke å strekke den digitale strikken - Hvordan opplever du forskjellene på Rossini og sin forrige DCS DAC?@Nusse
Da tar jeg kontakt om en drøy ukes tid.
Jeg har den separate Rossini-klokken. Jeg har ikke eksperimentert så mye med å koble den til og fra, så jeg skal ikke være alt for bombastisk. Første gang syntes jeg forskjellen var markant, mens andre gang ganske liten.
Gratulerer TandGod kveld
Melder meg inn i klubben etter drøye 2 år med dCS produkter.
Startet med en Rossini dac da jeg alltid hadde lyst å prøve ut dCS. Hadde da en Berkeley Ref v1 dac som jeg var fornøyd med. Rossini ga mersmak og jeg har nå landet på en Vivaldi dac og klokke. Lydmessig så var det stort i forhold til Rossini. Senere så kjøpte jeg en Mutec REF10, 10 mhz referanse klokke som er koblet bl.a til dCS klokka. Som klokkekabel så bruker jeg Habst sin 0,5 m klokke kabel. Løftet ble over all forventing med en superpresis klokke til Vivaldi klokke og resten av min digitale kjede.
Vis vedlegget 528932
Vis vedlegget 528933
Rossini fikk strålende omtale i the absolute sound.Takk for det Espen.
Tipper Rossini 2.0 spiller veldig bra og det er jo hva jeg også liker med dCS er at de tilbyr oppgraderinger over nettet. Jeg fikk min Vivaldi oppgradert til 2.11 med mulighet for MQA rett før jul og det gir en trygghet at man ikke er akterutseilt om det skulle komme en oppgradering.
dCS Vivaldi klokka gav mye i form at presisjon og ro i lydbildet og er noe jeg ikke vil klare meg uten nå. Mutec Ref10 som referanse ovenfor dCS klokka løftet faktisk lyden enda mer enn Vivaldi klokka gjorde - det er alltid noe å jobbe med på veien mot god lyd
Gratulerar !Da melder jeg meg herved inn i denne "eksklusive" klubben
Rossini player + klokke på plass
Vis vedlegget 538193
Mvh: Espen L
Dette er kult, gratulerer.Da melder jeg meg herved inn i denne "eksklusive" klubben
Rossini player + klokke på plass
Vis vedlegget 538193
Er dette ein gamal tekst? 1-bit omformarar var populære på 1990-talet, men etter at Lipshitz og Vanderkooy synte at dei vert overstyrte når ein legg til "dither" [1] gjekk dei ut av bruk. Dette var dårleg nytt for Direct Stream Digital (DSD), som Philips og Sony hadde vona skulle erstatta CD-mediet. Sony og Philips var nok ikkje klar over dette då dei lanserte DSD og SACD.Her er hva dCS skriver om ring dacSolo skrev:Dette synes jeg er veldig spennende. jeg trodde nemlig at dCS styrke lå i pcm upsamplingen til dsd og konverteringen av denne, mens du mener at konverteren er verdt pengene som en ren 16\44.1 konverter.
"The heart of the Elgar Plus is its dCS Ring DAC. This is a discrete, proprietary, 5 bit 64 times oversampling architecture. 64 times oversampling means that the actual converter data rate is either 2.822MS/s or 3.072MS/s, depending upon whether the input sample rate is a multiple of 44.1kS/s or 48kS/s. This allows the use of a very gentle and therefore very transparent analogue output filter. The dCS Ring DAC avoids the limitations inherent in the conventional one bit and multibit off-the-shelf converter ICs that are the basis of most other D/A converters. It is a development of work we have done designing A/D converters for fighter airborne radars. Here the performance of the A/D is a major limiting factor in the overall performance of the radar. Only the best will do. Anything less and you risk being blown out of the sky. A brief look at the pros and cons of conventional DAC's, which are generally either one bit, or binary weighted multibit, will make the advantages of the dCS Ring DAC easier to understand.
One bit systems have the advantage of good linearity, but because the converter output is switched between two levels at a very high rate, they are prone to small clock errors, which generate noise and distortion. In addition, their inherently high quantisation noise prevents a very low noise floor from being achieved.
Conventional multibit converters have the advantage of low distortion and noise compared to one bit systems. Their weakness is their dependence on current sources set by a resistor chain within the DAC. If, in a 16 bit converter, the Most Significant Bit current source is i, the next down i/2, the next i/4 and so on, the Least Significant Bit will be i/65,536. Resistors of this required accuracy are very difficult to manufacture, and in any case tend to drift with time and changes in temperature. These problems become more severe as the converter wordlength is increased. Consequently, conventional multibit designs have poor low level linearity and cannot accurately resolve low level signals.
The dCS Ring DAC is a five bit unitary weighted converter. With this design, the problems usually associated with using resistor chains to accurately define extremely small current values that occur in binary weighted multibit types, simply do not exist. Special techniques are employed to cancel residual errors in current source value. It operates at a relatively low over sampling frequency compared to one bit converters, and so avoids the problems resulting from minor variations in high clock speeds. The accuracy of the dCS Ring DAC does not degrade with time, or changes in temperature. Unlike some other DACs, it does not need time consuming and expensive trimming, nor is special selection necessary. The dCS Ring DAC gives consistently excellent performance.
Most importantly, the dCS Ring DAC has exceptional linearity, which it maintains all the way across it's dynamic range. Linearity is a key figure of merit for a D/A converter, that interestingly you will rarely see mentioned in the specifications of audiophile converters. Generally they will be referred to as 24 bit converters, but this simply means that the converter can accept a 24 bit long data word. It does not mean that the converter is able to resolve data in all 24 bits. The Elgar Plus however can. We detail the measurements behind this bold statement in our paper Resolution, Bits, SNR and Linearity."
Nei.Solo skrev:Har du grunnlag til å uttale deg om hva som vil fungere best av en paganini dac og en SB eller en purcell. Begge med innebygget "normal" klokke og på vanlig cd/rippet sådan.
Mvh.
Jeg kjenner ikke denne studien fra tidligere, men DSD selges jo fremdeles som det ypperste digitale formatet, selv om det aldri ble en stor kommersiell hit. En rekke audiofile nisjeselskaper tilbyr fremdeles SACD og nedlastbare DSD-filer.Er dette ein gamal tekst? 1-bit omformarar var populære på 1990-talet, men etter at Lipshitz og Vanderkooy synte at dei vert overstyrte når ein legg til "dither" [1] gjekk dei ut av bruk. Dette var dårleg nytt for Direct Stream Digital (DSD), som Philips og Sony hadde vona skulle erstatta CD-mediet. Sony og Philips var nok ikkje klar over dette då dei lanserte DSD og SACD.Her er hva dCS skriver om ring dacSolo skrev:Dette synes jeg er veldig spennende. jeg trodde nemlig at dCS styrke lå i pcm upsamplingen til dsd og konverteringen av denne, mens du mener at konverteren er verdt pengene som en ren 16\44.1 konverter.
"The heart of the Elgar Plus is its dCS Ring DAC. This is a discrete, proprietary, 5 bit 64 times oversampling architecture. 64 times oversampling means that the actual converter data rate is either 2.822MS/s or 3.072MS/s, depending upon whether the input sample rate is a multiple of 44.1kS/s or 48kS/s. This allows the use of a very gentle and therefore very transparent analogue output filter. The dCS Ring DAC avoids the limitations inherent in the conventional one bit and multibit off-the-shelf converter ICs that are the basis of most other D/A converters. It is a development of work we have done designing A/D converters for fighter airborne radars. Here the performance of the A/D is a major limiting factor in the overall performance of the radar. Only the best will do. Anything less and you risk being blown out of the sky. A brief look at the pros and cons of conventional DAC's, which are generally either one bit, or binary weighted multibit, will make the advantages of the dCS Ring DAC easier to understand.
One bit systems have the advantage of good linearity, but because the converter output is switched between two levels at a very high rate, they are prone to small clock errors, which generate noise and distortion. In addition, their inherently high quantisation noise prevents a very low noise floor from being achieved.
Conventional multibit converters have the advantage of low distortion and noise compared to one bit systems. Their weakness is their dependence on current sources set by a resistor chain within the DAC. If, in a 16 bit converter, the Most Significant Bit current source is i, the next down i/2, the next i/4 and so on, the Least Significant Bit will be i/65,536. Resistors of this required accuracy are very difficult to manufacture, and in any case tend to drift with time and changes in temperature. These problems become more severe as the converter wordlength is increased. Consequently, conventional multibit designs have poor low level linearity and cannot accurately resolve low level signals.
The dCS Ring DAC is a five bit unitary weighted converter. With this design, the problems usually associated with using resistor chains to accurately define extremely small current values that occur in binary weighted multibit types, simply do not exist. Special techniques are employed to cancel residual errors in current source value. It operates at a relatively low over sampling frequency compared to one bit converters, and so avoids the problems resulting from minor variations in high clock speeds. The accuracy of the dCS Ring DAC does not degrade with time, or changes in temperature. Unlike some other DACs, it does not need time consuming and expensive trimming, nor is special selection necessary. The dCS Ring DAC gives consistently excellent performance.
Most importantly, the dCS Ring DAC has exceptional linearity, which it maintains all the way across it's dynamic range. Linearity is a key figure of merit for a D/A converter, that interestingly you will rarely see mentioned in the specifications of audiophile converters. Generally they will be referred to as 24 bit converters, but this simply means that the converter can accept a 24 bit long data word. It does not mean that the converter is able to resolve data in all 24 bits. The Elgar Plus however can. We detail the measurements behind this bold statement in our paper Resolution, Bits, SNR and Linearity."
Nei.Solo skrev:Har du grunnlag til å uttale deg om hva som vil fungere best av en paganini dac og en SB eller en purcell. Begge med innebygget "normal" klokke og på vanlig cd/rippet sådan.
Mvh.
Referanse
[1] Stanley P. Lipshitz and John Vanderkooy, Why 1-Bit Sigma-Delta Conversion is Unsuitable for High-Quality Applications, Audio Engineering Society convention paper 5395, 110th conv., 2001, mai 12-15, 2001, Amsterdam, Nederland.
Det var konferansen som vart held i Nederland. Lipshitz og Vanderkooy var tilsette ved University of Waterloo i Canada.Jeg kjenner ikke denne studien fra tidligere, men DSD selges jo fremdeles som det ypperste digitale formatet, selv om det aldri ble en stor kommersiell hit. En rekke audiofile nisjeselskaper tilbyr fremdeles SACD og nedlastbare DSD-filer.
DSD-konvertering er jo dessuten obligatorisk i alle premium Dac'er på markedet i dag.
Jeg synes derfor det er lite som tyder på at denne nederlandske studien har fått den betydningen du tillegger den.
Jeg tror nok også at det rett og slett ikke er historisk korrekt å hevde at denne nederlandske studien var årsak til at DSD ikke tok over markedet. Massemarkedet hadde bare ikke behov for et bedre format enn CD, og hele infrastrukturen rundt CD var så solid at ingen bransjeaktører lå ordentlig tyngde bak DSD. Men dette siste er uansett på siden av saken i en dCS-tråd.
Om så nederlenderne hadde rett eller ei, er en annen sak. Det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.
Fyren i denne videoen berre prata, utan å forklara noko som helst. Han har nok minst ein miksar i studioet sitt, og da lyt han konvertera til PCM for å utføra aritmetikk.Litt på siden dette i en DCS tråd men når dere først er inne på PCM V/S DSD i denne tråden.
Synes Paul i PS Audio her forklarer på en grei måte om hvorfor de går for DSD!
Men sikkert mange meninger om dette.
https://m.youtube.com/watch?v=yidMR8n17nU
Vis vedlegget 538531
Den guldfärgade måste vara för den ryskamarknaden.Litt på siden dette i en DCS tråd men når dere først er inne på PCM V/S DSD i denne tråden.
Synes Paul i PS Audio her forklarer på en grei måte om hvorfor de går for DSD!
Men sikkert mange meninger om dette.
https://m.youtube.com/watch?v=yidMR8n17nU
Vis vedlegget 538531