lars_erik
Rubinmedlem
Pc-avspilling!Dazed skrev:???lars_erik skrev:det laveste av det lave.
Pc-avspilling!Dazed skrev:???lars_erik skrev:det laveste av det lave.
Tja, stikkord; stort potensiale for en relativt rimelig penge, brukervennlighet, mulighet for å utnytte 24/192 high rez filer og dermed kapasiteten i Paganini som mitt nåværende drivverk ikke vil klare å få ut, moro å teste noe nytt..lars_erik skrev:Sier det samme. Forstår ikke slike koblinger mellom ultra high-end og det laveste av det lave.prnesse skrev:Hva i himmelens navn skal du med et Lynx lydkort når du har Paganini dac???
Stereophile synes dCS og pc med et godt lydkort fungerer utmerket sammen.lars_erik skrev:Pc-avspilling!Dazed skrev:???lars_erik skrev:det laveste av det lave.
Mye som er "utmerket". Men i forhold til hva, er spørsmålet.Anonym skrev:Stereophile synes dCS og pc med et godt lydkort fungerer utmerket sammen.lars_erik skrev:Pc-avspilling!Dazed skrev:???lars_erik skrev:det laveste av det lave.
I forhold til hvilket som helst cd-drev. Det er iallfall sånn jeg tolker testen Stereophile gjorde av din cd spiller.lars_erik skrev:Mye som er "utmerket". Men i forhold til hva, er spørsmålet.Anonym skrev:Stereophile synes dCS og pc med et godt lydkort fungerer utmerket sammen.lars_erik skrev:Pc-avspilling!Dazed skrev:???lars_erik skrev:det laveste av det lave.
Eller ta seg en tur til f.eks LMC for å høre hvor lavt det går an å synke med PC lyd. Jeg trodde alvorlig talt at det var en god porsjon ironi i innlegget, eller ??? For å si det sånn, så lukter jeg ikke på PC som drivverk fordi jeg ikke vil betale for et godt et.. Men fordi jeg faktisk tror at tiden er i ferd med å renne ut for tradisjonelle cd avtastere. Den økende tilgangen på high rez filer, katastrofalt cd salg, tilgangen og tilgjengelighet for nedlastbar musikk, samt en mye større fleksibilitet til å tilpasse seg nye formater taler alt for å tenke litt nytt. At lydkvaliteten ikke står tilbake for tradisjonelle drivverk, og at prisen er såpass rimelig som den er når man likevel har en dedikert htpc er store pluss i min bok. Anbefalingen om Lynx kom fra Thomas (Høium) som gikk ganske langt i å rangere Lynx løsningen omtrent like høyt som de aller beste og dyreste fra dCS sin egen produktlinje. Da var det ikke så mye å lure på imho 8)ceroxol skrev:@lars_erik: lån deg en U-Clock, tror du vil sitte og måpe når du hører hvor bra det "laveste av det lave" låter!
Etter hva jeg har hørt andre si, låter det bedre med U-Clock koblet opp mot Puccini som driverk, enn PC.ceroxol skrev:@lars_erik: lån deg en U-Clock, tror du vil sitte og måpe når du hører hvor bra det "laveste av det lave" låter!
Var de fornøyde med den?Sting skrev:Test av Debussy i Hifi+ som kom i posten i dag ;D
Lekkert!gut_man skrev:Slår fast at det laveste av det lave funker som bare det Lynx AES16e sender ut 24/192 signal til den nyankomne Paganini dac og sørger for den beste digital lyden jeg har hørt rett og slett! Slenger på et bilde av herligheten
Ett spørsmål på sidellinjen: Har du prøv å la Pure Music kjøre med real time upsampling (64bit) til 192khz til din Ayre QB-9 ?mo ha dk skrev:Jeg benytter MacMini med PureMusic som kilde via USB (både Ayre og dCS benytter Wavelength asynkron USB).
Har lurt litt på forskjellene mellom disse to så dette var absolutt interresant lesing Solo, godt beskrevet i tillegg !Solo skrev:På tide å lytte mer - får heller komme tilbake med mer fordøyde inntrykk etterhvert.
Nei, det har jeg ikke testet.johnnygrandis skrev:Ett spørsmål på sidellinjen: Har du prøv å la Pure Music kjøre med real time upsampling (64bit) til 192khz til din Ayre QB-9 ?mo ha dk skrev:Jeg benytter MacMini med PureMusic som kilde via USB (både Ayre og dCS benytter Wavelength asynkron USB).
Om du har hvordan syntes du det fungerte. Sorry OT.
Hei, takk for hyggelige ord! Jeg har ikke testet volumkontrollen i dem, har ingen ekstern forforsterker, men utfra at Debussy ligger såpass tett opptil Paganini så antar jeg at volumkontrollen er ganske tilsvarende på dem uten at jeg kan se bort fra at det nettopp er den som kanskje står for den forskjellen jeg hører...det er jo mye lik innmat i de to.Sting skrev:Tusen takk for veldig utførlig og fin rapport!
Kan du si noe om det Solo?
Tja.. litt trekk? Debussy får jo mer eller slakt når man direktekobler den. Fra litt over mid-fi til den beste USB-lyden er en ganske dramatisk forskjell. Det beste er selvsagt om du kan teste selv med/uten preamp.Sting skrev:Tusen takk for veldig utførlig og fin rapport! Godt skrevet også! Og gratulerer så mye med ny dac, en skikkelig lekkerbisken det der. Glad du ikke slakter Debussy som jeg er blitt utrolig glad i, og som du også sier så tror jeg styrken til Debussy ligger i usb inngangen. Den overgår ihvertfall spdif hos meg. Pre- delen i Debussy fikk litt trekk i HiFi+, vet ikke om den er forskjellig i Paganini. Kan du si noe om det Solo?
Nå er det vel kun en tester, av mange, som har hatt noe å utsette på volumkontrollen til Debussy så det ville jeg tatt med en klype salt, eller fler (trolig en bias). Jeg har ikke testet denne direkte, men jeg hadde tidligere dCS p8i og Cary slp 05 og vil si at volumkontrollen i p8i var meget god. Jeg tviler vel på at den har blitt dårligere med den nye serien.Man skrev:Tja.. litt trekk? Debussy får jo mer eller slakt når man direktekobler den.
DCS-produktene har ikke preamp btw. De har en digital volumkontroll. Fra egen erfaring låter DAC direkte i effekt (med Pure Music som volumkontroll) helt "konge" det. Men det låter uendelig mye fetere på alle måter med preampen i mellom.
Jeg opplever det slik at volumkontrollen er veldig bra på Puccini. Men dere mener at jeg vil kunne nå enda lengre med en pre?tuco skrev:Må si jeg har sammen erfaring som Man, forforsterker er tingen også på DCS. Vesentlig bedre lyd hos meg hvertfall. Så har jeg en jævla god pre da
Jeg ville prøvd hvertfall. Det var det som skjedde hos meg. Kjørte uten pre ca 1 år, men klarte ikke å fri meg fra tanken om hva en god pre eventuelt kunne resultere i. Når jeg først prøvde var jeg ikke i tvil. Nå har jeg i tillegg begynt med vinyl også, så da er det jo greit.lars_erik skrev:Jeg opplever det slik at volumkontrollen er veldig bra på Puccini. Men dere mener at jeg vil kunne nå enda lengre med en pre?tuco skrev:Må si jeg har sammen erfaring som Man, forforsterker er tingen også på DCS. Vesentlig bedre lyd hos meg hvertfall. Så har jeg en jævla god pre da
En forforsterker kan tune lyden dit du vil, spørsmålet er om man bør anklage dCS for å ha dårlig volumkontroll bare fordi man i mange anlegg kan lage annerledes lyd med en bra pre. Min erfaring med den særdeles artige forforsterkeren fra Cary var at den farget lyden i en positiv retning, selv om direkte driften fra p8i var mer korrekt. Jeg mener vel nå at dCS da har laget en meget god volumkontroll, om du trenger å tune "orginal"-lyden så kan du alltids velge en pre, jeg ville heller brukt dCS direkte og kjøpt meg nye høytalere eller effekttrinn for å oppnå idealet.lars_erik skrev:Jeg opplever det slik at volumkontrollen er veldig bra på Puccini. Men dere mener at jeg vil kunne nå enda lengre med en pre?
Deler ikke dette synet helt ved praktisk lytting. Cary SLP05 var faktisk en av pre'ene jeg prøvde, og opplevde mye av det du beskriver. Pre'en farget lyden i en ørevennlig og mindre korrekt retning. Når jeg derimot prøvde Rogue Hera som jeg har nå var det andre boller. Mye mer nøytral en Cary, men gjorde hele lydbildet mye ryddigere og mer veldefinert.Solo skrev:En forforsterker kan tune lyden dit du vil, spørsmålet er om man bør anklage dCS for å ha dårlig volumkontroll bare fordi man i mange anlegg kan lage annerledes lyd med en bra pre. Min erfaring med den særdeles artige forforsterkeren fra Cary var at den farget lyden i en positiv retning, selv om direkte driften fra p8i var mer korrekt. Jeg mener vel nå at dCS da har laget en meget god volumkontroll, om du trenger å tune "orginal"-lyden så kan du alltids velge en pre, jeg ville heller brukt dCS direkte og kjøpt meg nye høytalere eller effekttrinn for å oppnå idealet.lars_erik skrev:Jeg opplever det slik at volumkontrollen er veldig bra på Puccini. Men dere mener at jeg vil kunne nå enda lengre med en pre?
Skal ikke bli for off topic da dette temaet er diskutert tilgangs før (pre kontra digital volumkontroll i DAC), men jeg mener at du må skille mellom to ting. Det ene er at lyden selvsagt i et rom med flere komponenter og et utall påvirkningskilder kan lyde bedre med en pre (som da tilfører noe på signalet/forvrengning). Det andre er at en god digital DAC volumstyring (som jeg mener dCS har) sender lyden mer lik orginalen til effekttrinnet. Dette forutsetter selvsagt at det er god nok strøm i enten dac eller pre til å drive effekttrinnet skikkelig. Jeg er enig i at rett pre kan være skikkelig moro, men mener at det er en annen skål en at dCS har dårlig volumkontroll.tuco skrev:Deler ikke dette synet helt ved praktisk lytting. Cary SLP05 var faktisk en av pre'ene jeg prøvde, og opplevde mye av det du beskriver. Pre'en farget lyden i en ørevennlig og mindre korrekt retning. Når jeg derimot prøvde Rogue Hera som jeg har nå var det andre boller. Mye mer nøytral en Cary, men gjorde hele lydbildet mye ryddigere og mer veldefinert.
Har aldri påstått at DCS har dårlig volumkontroll, tror derimot at de er meget bra. Er også enig med deg i teorien om at en pre bør være unødvendig. I mitt oppsett stemte likevel ikke kartet helt med terrenget (og ja, dcs hadde ikke noe problem med å drive effekten min). Er også enig i at denne diskusjonen har vært tatt før, så lite nytt å tilføre, men oppfordrer likevel folk til å prøve så finner de ut hva som passer best hos dem. Mitt inntrykk er at et flertall foretrekker dcs direkte i effekt, men at et ikke ubetydlig mindretall har kommet til andre konklusjoner.Solo skrev:Skal ikke bli for off topic da dette temaet er diskutert tilgangs før (pre kontra digital volumkontroll i DAC), men jeg mener at du må skille mellom to ting. Det ene er at lyden selvsagt i et rom med flere komponenter og et utall påvirkningskilder kan lyde bedre med en pre (som da tilfører noe på signalet/forvrengning). Det andre er at en god digital DAC volumstyring (som jeg mener dCS har) sender lyden mer lik orginalen til effekttrinnet. Dette forutsetter selvsagt at det er god nok strøm i enten dac eller pre til å drive effekttrinnet skikkelig. Jeg er enig i at rett pre kan være skikkelig moro, men mener at det er en annen skål en at dCS har dårlig volumkontroll.tuco skrev:Deler ikke dette synet helt ved praktisk lytting. Cary SLP05 var faktisk en av pre'ene jeg prøvde, og opplevde mye av det du beskriver. Pre'en farget lyden i en ørevennlig og mindre korrekt retning. Når jeg derimot prøvde Rogue Hera som jeg har nå var det andre boller. Mye mer nøytral en Cary, men gjorde hele lydbildet mye ryddigere og mer veldefinert.
Vanskelig spørsmål det der. Kjenner overhode ikke Lindemann effekten din. Spørs litt hvor du vil hen... Er personlig veldig glad i de mer nøytrale rørpre'ene.lars_erik skrev:Siden flere her mener at det KAN være noe og hente med pre; hva vil dere anbefale meg å prøve?
Hadde vært morsomt å prøve rør. Noen anbefalninger?tuco skrev:Vanskelig spørsmål det der. Kjenner overhode ikke Lindemann effekten din. Spørs litt hvor du vil hen... Er personlig veldig glad i de mer nøytrale rørpre'ene.lars_erik skrev:Siden flere her mener at det KAN være noe og hente med pre; hva vil dere anbefale meg å prøve?
En sånn Accuphase som jeg har ;D Kanskje det kunne bli en forbedring, kanskje ikke...lars_erik skrev:Siden flere her mener at det KAN være noe og hente med pre; hva vil dere anbefale meg å prøve?
Ja, ser ikke bort fra at den kan bli bra... Min erfaring med arc er absolutt positiv.lars_erik skrev:Er en Arc ref3 på brukten nå. Kanskje en slik?