DDDAC 1794 NOS DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Drossel,blir det for dyrt for deg,så kan du kjøpe deg et slik på loppis,
    sharp hifi.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    900 euro for 4 deck og der er komponenter for 1-2 tusinde
    Utvikling og kretskort skal selvfølgelig være gratis ;). Små serier og relativt mange timeverk pr solgte enhet bidrar godt til prisen. Samt all markedspsykologien som må stemme. Det er gjerne slik at prisen for produktet er høyere enn innkjøpspris på komponentene..........

    Jeg synes denne ser interessant ut og vurderer ett 4-decks kit all out.... Har ikke planer om å rulle egne kondiser eller lage egne motstander eller DAC'er. Kretskort kan jeg lage, men velger en ferdigsydd løsning.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Den ser veldig interessant ut den dac'en der. Synes prisen er helt ok. Mye billigere enn de beste ANKits, f.eks.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    DDDAC leverer stort. Kan du i tillegg unngå usb eller s/pdif og levere signal inn over I2S er du over i en helt ny dimensjon
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvilken I2S-kilder finnes? Er ikke I2S normalt et internt format?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg er data amøbe lurer jeg på hvordan man kan unngå å bruke usb-i2s konverteren i dac når en spiller fra Hd i Pc via usb til dac. I2s er jo en egen protokoll som ikke finnes i en normal Pc ?

    Pr i dag brukes en 3m lang usb kabel fra Pc i tilstøtende rom, og det funker godt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    De nye linuxbaserte Micro PCene som odroid 1c og rasperri pi m fl har i2s ut. Begrensningen er 10 cm kabellengde, så dette løste jeg ved å bygge PC i DAC chassis,og simpelthen bare rive ut wavio usb til i2s kort og bruke dennes 5v powersupply til PC
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Klokkesignalet for synkron drift er heller dårlig på rpi. Reclock løsninger er det vel heller lite av for i2s? eller er det noe jeg har gått glipp av her?

    Jeg vet om TPA`s Cronos reclocker, men finnes det andre løsninger? Da den er vel først og fremst for beagleboneblack som for meg virker litt vel nerdete (kan bli ødelagt om den ikke blir slått av korrekt med batteripakke etc).

    Edit: PSU til disse krever vel også endel mer A enn 500mA. Min Rpi v1 krever 1.2A, de nye krever vesentlig mer (2A på Rpi2, 2,5A på Rpi3).
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye de trekker av strøm er vel avhengig av hvor mange usb porter som er i bruk ?

    Hvis jeg skal bruke den choke psu som brukes på waveIo, så er den på 1.5A. Men siden planen er å bruke ekstern hd via usb inn til micro pc'en burde det kanskje gå bra ?

    Det er godt mulig jeg misforstår dette med choken og 1.5A ratingen. Kanskje 1.5A er det ideelle for chokens arbeidsområde ? At det er da den filtrerer best ?

    Etter å ha googlet litt virker det som Rasberry er foretrukket av de fleste, men mange av de bruker den jo til andre ting enn vi lyd nærder.

    Leif@

    Bruker du noe mellom micro pc'en din og mainboardet. Eller er det direkte via i2s ut fra micro pc og inn på mainboard ?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ja det stemmer det at det avhenger av hvor mange usb porter som er i bruk, men min RPI versjon 1 drar rundt 600mA fra PSU uten USB enheter koblet til. Så jeg ville målt hvor mye den faktisk drar fra en billigPSU før jeg hadde koblet den til noe annet. Spesielt om du har planer om å ha en USB disk koblet til (noe jeg ikke ville gjort, da nett også går via USB bussen). Bedre å ha filene på NAS eller USB disken plugget i routeren for å sørge for at nettverktrafikk og USB trafikk ikke skjer samtidig via to protokoller.

    Edit: RPI 2 og RPI 3 drar mer enn RPI 1 da de har kraftigere MPU.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Finnes ivhertfall et par "reclock" muligheter for rpi (hifiberry pro+ bl.a.)
    Selv bruker jeg en soekris dam1021 r-2r dac som bufrer og reclocker signalet. Tappet direkte via i2s fra en rpi2.

    Vurderer uansett Odroid C2.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Mitt wavio psu har 250 va trafo og leverer plenty
    Kjøpte en i2s galvanisk isolator men Doede sa det var bortkastet så da regner jeg med at han vet best. Mente det bare var mening om man hadde gnd issue og hos meg er alt stjernejor
    det og isolert
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Finnes ivhertfall et par "reclock" muligheter for rpi (hifiberry pro+ bl.a.)
    Selv bruker jeg en soekris dam1021 r-2r dac som bufrer og reclocker signalet. Tappet direkte via i2s fra en rpi2.

    Vurderer uansett Odroid C2.
    Jau, har selv Hifiberry, men har ikke lagt merke til reclocket i2s signal på min Digi (ikke +). Får vel se om jeg skal tappe den og fore PCM1794 DAC direkte. Ville dog tro at det ville komme ferdige i2s transport kort med lvds kompatibel output fra en av de mange PIhifi folka (uten DAC chip, sp-dif output etc). Eller anser dere det som lite trolig?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mitt wavio psu har 250 va trafo og leverer plenty
    Kjøpte en i2s galvanisk isolator men Doede sa det var bortkastet så da regner jeg med at han vet best. Mente det bare var mening om man hadde gnd issue og hos meg er alt stjernejor
    det og isolert

    Har stor trafo selv, så da er det sikkert no problemo. Hvilken micro pc bruker du Leif ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også brukt en USB - i2s konverter tidligere. (gustard u12( Den sendte i2s (lvds) videre (via hdmi) kabel. Monterte da en lvds mottaker i dac enden.
    Funket glitrende det også.
    Var imidlertid ikke noe bedre enn i2s direkte fra rpi i mitt tilfelle.
    Ang. hifiberry dac+ pro
    DAC+ Pro advanced features:
    • Gold-plated connectors: Gold-plated RCA connectors ensure optimal connection to your RCA cables.
    • Dual-domain clock circuit: The DAC+ Pro uses its own on-board ultra-low-jitter clock generator. To have the lowest jitter values, there are 2 different clocks on board: one for 44.1/88.2/176.4 kHz sample rates and another for 48/97/192kHz.
    • Hackable: The board can be modified to allow external power supply for the analog part of the board. Also you can connect external I2S DACs. These features need soldering on the board. This will void warranty, but real hardware hackers have no problems with this.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Odroid c2 seiler opp som en sterk kandidat. Hvor er der greiest å få kjøpt den mon tro ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Vurderer en "allout" DDDAC. Er det noen som kan hjelpe til med innkjøp/programmering/oppsett (altså alt som skal til) med en Odroid-løsning for I2S inn på DAC. Mot litt cash selvsagt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det fikser du fint selv når den tid kommer :) Bare å sette seg inn i det, lese og teste :)
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer en "allout" DDDAC. Er det noen som kan hjelpe til med innkjøp/programmering/oppsett (altså alt som skal til) med en Odroid-løsning for I2S inn på DAC. Mot litt cash selvsagt.

    Vi er to som venter på Odroid c2. Planen er å bruke Jriver som avspiller og Linux Ubuntu 16.04 OS.
    Siden der er klokken i Odroid som er master, blir det å koble fra I2S utgangen på Odroid og rett inn på I2S inngangen på dddac.

    Det vil bli lagt ut info etterhvert som det skrider frem.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det fikser du fint selv når den tid kommer :) Bare å sette seg inn i det, lese og teste :)

    Det er som hjernekirurgi altså.... Hva trenger jeg egentlig?
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger følgende: 1 stk dddac mainboard.
    1 eller flere dac board. Her er det de fleste som har valgt 4 stk.
    2 stk psu, 12v og 5v ( en til mini pc og en til dddac main board)
    1 stk kabinett med tilhørende kontakter etter behov, Xlr, rca, ( ikke glem vippebryter til i2s-s/pdif).
    1 nettbrønn med av/på bryter inkl sikring.

    Hvis en vil ha den beste lyden er det å gå for løsningen med mini pc som har i2s utgang som gjør at en slipper usb - i2s konverteringen via waveIo, exa, osv...

    Hvis en vil dra det enda lenger, kan en gå for choke input. Noen setter choken (e) foran psu, og benytter seg av den justerbare
    motstanden på psu'et for å lande rett spenning (12,eller5v). Eller som jeg har gjort, brukt kun choker i en lclc løsning helt uten regulatorer, bare nøye matching av choke, kondensatorer og en bleeder resistor til slutt før dac.

    Dddac er den minst digitallydende jeg har vært borti. Men den har trøkk og oppløsning så det holder. Dessuten koster det ikke allverden å bygge en, morsomt er det også :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takker. Hardware til dacen har jeg god oversikt over. Det jeg lurer mer på er hva mini-pcen består av og hvordan denne kommuniserer med verden rundt, disker, software etc. Føler meg litt teit her nå, men disse bringebærpaiene er ukjent smak for meg ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, vi er litt teite her oppe vi også, men det jobbes med saken.:cool:.

    Min plan er å bruke ekstern hd via usb- mini pc (Odroid c2). Odroid leveres med to valg, Linus eller Android. Jriver blir avspilleren i mitt tilfelle. Kommer til å fjernstyre Odroid med en laptopp fra lyttepos. VNC brukes pr i dag, og håper denne vil funke like bra på Odroid. Tidal og andre strømmetjenester går sikkert fint. Men nå venter vi spent på Odroid m tilbehør som befinner seg i Tyskland iflg Fedex.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ahh,,,bringebærpai ja, he he,, nei her falt valget på Odroid c2 da denne virker å ha bedre specs. Spennende blir det uansett.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Odroid er en vanlig pc......operativsystemet du skal gå for er spesialdesignet for å være et rent avspillings os og er linuxbasert
    åpen linjekilde i motsetning til lukket som IOS og Windows stimulerer til at all verdens kreative folk kommer opp med et utall av smarte programmeringsløsninger, som til alt overmål gjerne er gratis
    trikset er å unngå alle unødige prosesser i avspilleren som bare fucker opp lyden og legger beslag på kapasitet både av minne og cpu
    pt har jeg koblet min backup harddisk direkte til usb inngangen på Ordroid, men planen er å huke opp en server/nas og ovf musikkfilene via nettverket i huset
    her foretrekker jeg kablet.....
    thats it....
    btw så var det et løft å drite i usb til I2S konverteren....nå er et bare en direktekobling fra Odroid og inn på I2S inngangen på DDDAC moderkortet
    den s/pdif bryteren er kun interessant om du ønsker å kjøre feks et drivverk ved siden av
    jeg kjører på en Studer CD A727, som er en skikkelig vellydende tanks.....jeg digger disse studio/kringkastingsapparatene, som bare gjør det de skal....no frills
    lykke til
    PS bare klin til med VA på trafoene og skal du regulere, så ha gjerne 20-30 volt inn på reg.....låter mye bedre enn de vanlige 3-5 volt, selv om du bare trenger 12 og 5vout....eneste prisen er litt overskuddsvarme.....
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takker igjen. Rene hobbyforumet dette.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk for ett oppklarende innlegg Leif.

    Den s/pdif bryteren er i mitt tilfelle noe som har vært savnet da det nytes konserter med hd projektor på 106" lerret.
    Da tappes det s/pdif fra bluray spilleren og lyden løftes betydelig fra den råtne dac i 350 kroners sony'en.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Blir spennende å se (høre) hvor og hvordan dette bærer hen. Detaljert 'instructable' når sluttresultatet foreligger? :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Odroid er en vanlig pc......operativsystemet du skal gå for er spesialdesignet for å være et rent avspillings os og er linuxbasert
    åpen linjekilde i motsetning til lukket som IOS og Windows stimulerer til at all verdens kreative folk kommer opp med et utall av smarte programmeringsløsninger, som til alt overmål gjerne er gratis
    trikset er å unngå alle unødige prosesser i avspilleren som bare fucker opp lyden og legger beslag på kapasitet både av minne og cpu
    pt har jeg koblet min backup harddisk direkte til usb inngangen på Ordroid, men planen er å huke opp en server/nas og ovf musikkfilene via nettverket i huset
    her foretrekker jeg kablet.....
    thats it....
    btw så var det et løft å drite i usb til I2S konverteren....nå er et bare en direktekobling fra Odroid og inn på I2S inngangen på DDDAC moderkortet
    den s/pdif bryteren er kun interessant om du ønsker å kjøre feks et drivverk ved siden av
    jeg kjører på en Studer CD A727, som er en skikkelig vellydende tanks.....jeg digger disse studio/kringkastingsapparatene, som bare gjør det de skal....no frills
    lykke til
    PS bare klin til med VA på trafoene og skal du regulere, så ha gjerne 20-30 volt inn på reg.....låter mye bedre enn de vanlige 3-5 volt, selv om du bare trenger 12 og 5vout....eneste prisen er litt overskuddsvarme.....
    mvh
    Leif
    Da er en odroid c2 på vei :)

    Det finnes open source NAS også vet dere ;)

    Perfekt for gjenbruk av gammel stasjonær maskin (Sata2 er mer enn raskt nok for spinnedisker, senere generasjoner med sata er kun utviklet pga SSD utviklingen).

    Home�|�NAS4Free - The Free Network Attached Storage Project <-ren NAS, ingen plug ins

    FreeNAS Storage Operating System | Open Source - FreeNAS - Open Source Storage Operating System <-mer plug in orientert

    Kjører du ubuntu med jriver nå LMC? isåfall kjører du med full gui eller er det mulig å kjøre jriver i linux uten gui kontrollert fra gizmo? Det hadde isåfall vært midt i blinken mtp unødvendige prosesser etc.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Som jeg fant ut etterhvert med odroid C2 i hus så er den desverre ikke direktekompatibel med RPI software (OS), da det finnes såpass mange løsninger på softwaresiden har jeg for øyeblikket holdt meg til RPI og Cubox-I som jeg også har. Disse kan installeres ganske greit og uten mye SSH linux roting. Odroid C1+ bruker ARMv7 såvidt jeg kan se, og er kanskje ett bedre valg for de som ikke er kodeguruer.

    Startet en egen tråd for DIY strømming. Så får vi se hvor veien går videre.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...etc/83956-tra-den-diy-nettstra-mming.html#top

    Cubox-I via optisk fungerer ypperlig med ROON, venter på en RPI2 og hifiberry DAC+ pro (for i2s tap fra gode klokker).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg har nå forsøkt å lese meg litt opp på disse modulene. Det virker veldig spennende. Men jeg har til gode å finne fysiske mål på enhetene i manualer etc på siden til DDDac. Er det mitt dårlige syn som slår til igjen eller er ikke målene oppgitt?

    Er det noen som kjenner målene på disse modulene?
    Både hele PCB, og lokasjon av monteringshull (avstand fra center i hull til center i hull).

    Er de oppgitt noe sted (som jeg har oversett)?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Nice, jeg går å setter meg i skammekroken :confused: :rolleyes:

    Edit: starter nå virtuell stuffing av disse PCB`ene. Det kommer da sketchup modeller av disse tilgjengelig i online databasen for de som ønsker å planlegge kasse virtuelt (regner med de er ferdige i løpet av helgen).

    virtual stuffing.jpg


    Har også jobbet litt med modell av IANcanada`s RPI/ODROID I2S isolasjonsmodul. http://www.diyaudio.com/forums/pc-b...-i2s-dsd-isolator-hat-native-dsd-decoder.html

    rpiI2Siancanada.jpg


    Edit2: Jeg har laget modeller for Modushop kasser. Men så langt kun 2U, så jeg må vel lage 1-4U også, men såvidt jeg kan se er det vel best å benytte 4U dersom en ønsker mulighet for 8 kort. 2 unit går jo ikke med 4. 3U er stort nok for 4, men ikke 8, så da er det vel kanskje like greit å gå for 4U for å ha muligheten til å bruke 8 kort på sikt. Jaja, time will tell. Jeg lager 4U modell først.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nice. Og nydelig at du deler det
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gwikse@

    Du kan glede deg til dddac er ferdig. De nye mod modulene er meget gode. En kamerat har spilt på sin en stund, og den gruser min med de gamle dac modulene.

    I løpet av neste uke blir det vel å spille på nye dac moduler for min del også. De er underveis, legger ut lytteinntrykk så snart de er oppe og går.

    Odroid c2 drøyer det med en stund enda. Junior, som er data nerden, må hjelpe meg her. Har ståltro på i2s-i2s, kontra usb-i2s.

    Følger spent med deg Gwikse :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn