Med eller uten roon?Bruker du til Rune Audio til å styre musikken? Veldig praktiske disse mini pcene, og Tidal fungerer også veldig bra med en slik.
Jepp, og Leifen hører vi påjeg sa jo du skulle kjøre I2S direkte til dac chip og drite i usb
Ikke sikker, må høre med junior. Tror ikke roon er inkludert. Er det stor forskjell ?Med eller uten roon?Bruker du til Rune Audio til å styre musikken? Veldig praktiske disse mini pcene, og Tidal fungerer også veldig bra med en slik.
Bruker du til Rune Audio til å styre musikken? Veldig praktiske disse mini pcene, og Tidal fungerer også veldig bra med en slik.
Fungerer veldig bra uten også, med Kazoo eller Lumin og BubbleUPnP.Med eller uten roon?Bruker du til Rune Audio til å styre musikken? Veldig praktiske disse mini pcene, og Tidal fungerer også veldig bra med en slik.
Steike,,,,,,må bare slenge inn noen ord her. Er rimelig 'øsen' her jeg sitter og skriver nå.
For de som har fulgt denne tråden så vet dere at det på sikt har vært meningen å bli kvitt usb-i2s konverteringen i dddac'en.
Odroid C2 mini pc ble kjøpt inn for en stund siden, men siden denne ikke akkurat er plug and play har det tatt sin tid å få den opp å gå. Etter god innsats fra junior er den nå innstallert i dddac med RuneAudio som avspiller. All musikken er nå kopiert over på en NAS server (5 TB) og koblet opp via ethernet kabel. Galvanisk skille og alle spor av usb er borte.
Sitter og spiller musikk og gliser nå. Kjempelyd, utrolig morro med enda ett betydelig løft, blir ei bra helg kjenner jeg.
Forslag til hvor man får tak i dette i pkt 4 og pkt 5? Jeg har fått noen deler i posten her, som jeg må få opp å gå ...Du trenger følgende: 1 stk dddac mainboard.
1 eller flere dac board. Her er det de fleste som har valgt 4 stk.
2 stk psu, 12v og 5v ( en til mini pc og en til dddac main board)
1 stk kabinett med tilhørende kontakter etter behov, Xlr, rca, ( ikke glem vippebryter til i2s-s/pdif).
1 nettbrønn med av/på bryter inkl sikring.
Hvis en vil ha den beste lyden er det å gå for løsningen med mini pc som har i2s utgang som gjør at en slipper usb - i2s konverteringen via waveIo, exa, osv...
Hvis en vil dra det enda lenger, kan en gå for choke input. Noen setter choken (e) foran psu, og benytter seg av den justerbare
motstanden på psu'et for å lande rett spenning (12,eller5v). Eller som jeg har gjort, brukt kun choker i en lclc løsning helt uten regulatorer, bare nøye matching av choke, kondensatorer og en bleeder resistor til slutt før dac.
Dddac er den minst digitallydende jeg har vært borti. Men den har trøkk og oppløsning så det holder. Dessuten koster det ikke allverden å bygge en, morsomt er det også
Forslag til hvor man får tak i dette i pkt 4 og pkt 5? Jeg har fått noen deler i posten her, som jeg må få opp å gå ...Du trenger følgende: 1 stk dddac mainboard.
1 eller flere dac board. Her er det de fleste som har valgt 4 stk.
2 stk psu, 12v og 5v ( en til mini pc og en til dddac main board)
1 stk kabinett med tilhørende kontakter etter behov, Xlr, rca, ( ikke glem vippebryter til i2s-s/pdif).
1 nettbrønn med av/på bryter inkl sikring.
Hvis en vil ha den beste lyden er det å gå for løsningen med mini pc som har i2s utgang som gjør at en slipper usb - i2s konverteringen via waveIo, exa, osv...
Hvis en vil dra det enda lenger, kan en gå for choke input. Noen setter choken (e) foran psu, og benytter seg av den justerbare
motstanden på psu'et for å lande rett spenning (12,eller5v). Eller som jeg har gjort, brukt kun choker i en lclc løsning helt uten regulatorer, bare nøye matching av choke, kondensatorer og en bleeder resistor til slutt før dac.
Dddac er den minst digitallydende jeg har vært borti. Men den har trøkk og oppløsning så det holder. Dessuten koster det ikke allverden å bygge en, morsomt er det også
Takker så mye for tips! Skal vente med kabinettet som du sier, men ville sjekke lenken du gav til modushop.com, men det var et parkert domene ...Forslag til hvor man får tak i dette i pkt 4 og pkt 5? Jeg har fått noen deler i posten her, som jeg må få opp å gå ...Du trenger følgende: 1 stk dddac mainboard.
1 eller flere dac board. Her er det de fleste som har valgt 4 stk.
2 stk psu, 12v og 5v ( en til mini pc og en til dddac main board)
1 stk kabinett med tilhørende kontakter etter behov, Xlr, rca, ( ikke glem vippebryter til i2s-s/pdif).
1 nettbrønn med av/på bryter inkl sikring.
Hvis en vil ha den beste lyden er det å gå for løsningen med mini pc som har i2s utgang som gjør at en slipper usb - i2s konverteringen via waveIo, exa, osv...
Hvis en vil dra det enda lenger, kan en gå for choke input. Noen setter choken (e) foran psu, og benytter seg av den justerbare
motstanden på psu'et for å lande rett spenning (12,eller5v). Eller som jeg har gjort, brukt kun choker i en lclc løsning helt uten regulatorer, bare nøye matching av choke, kondensatorer og en bleeder resistor til slutt før dac.
Dddac er den minst digitallydende jeg har vært borti. Men den har trøkk og oppløsning så det holder. Dessuten koster det ikke allverden å bygge en, morsomt er det også
Hei !
Kabinett kan du sjekke ut hos modushop.com. Vippebryter kjøpes på claser'n og nettbryter kjøpte jeg av hifi-collective.com
ps; du trenger ikke kabinett til å begynne med. Jeg bruker alltid en treplate når det skal bygges ny dac. Mye lettere å ettermontere og eksperimentere med. Men bruk en aluplate i bakkant for montering av de nødvendige kontakter ( og nettbrønn jording)
Takker for tips! Eneste jeg tror jeg lurer på nå, er om det er mulig å gjøre feil på de største kondensatorene? Der er det 'mange' hull å velge i, så jeg ble litt usikker der. Resten tror jeg at jeg har kontroll på, og det meste er loddet på plass ...Psb til dddac er jo merket med de komponentverdier som skal være der. Husk å dobbeltsjekke + og - der elektrolytt kondensatorene skal sitte. Lengste benet på lytten er +. Motstander er ikke retningsbestemte, heller ikke de små wima filter kondensatorene. Let frem ett bilde av en ferdig psu så du kan dobbesjekke hvis du skulle tvile på noe underveis.
Når en skal lodde på ett printkort begynner en alltid med de komponentene som bygger minst i høyden. Jeg bruker å sette 'stand offs' på oversiden av printkortet og så snur jeg det så det blir stående på de såkalte 'stand offs' og en kan da jobbe i fred og ro uten at bena på komponentene beveger seg under selve loddeprosessen.
Lykke til
Hvor viktig er det med 'riktige' ledninger her? Og hva anbefales i såfall som et slags minimum til riktig ledningbruk? Stort sett bare ledninger jeg mangler nå ...Jada, den ringeledningen er bytta ut til fordel for sølv i bomull.
Har liggende større trafoer og planen er å bytte, men den spiller faktisk veldig bra med stock.
Bare tullprat en kan ikke høre forskel på kabler.Hvor viktig er det med 'riktige' ledninger her? Og hva anbefales i såfall som et slags minimum til riktig ledningbruk? Stort sett bare ledninger jeg mangler nå ...Jada, den ringeledningen er bytta ut til fordel for sølv i bomull.
Har liggende større trafoer og planen er å bytte, men den spiller faktisk veldig bra med stock.
Nei, jeg aner ikke jeg. Tok i hvert fall en ledning som før var brukt til 220V til det som er 220V inn på trafo. Det går kanskje mer på ampere enn det går på volt når det gjelder tverrsnitt? Tenkte det var bedre å spørre én gang for mye enn én for lite ...Bare tullprat en kan ikke høre forskel på kabler.Hvor viktig er det med 'riktige' ledninger her? Og hva anbefales i såfall som et slags minimum til riktig ledningbruk? Stort sett bare ledninger jeg mangler nå ...Jada, den ringeledningen er bytta ut til fordel for sølv i bomull.
Har liggende større trafoer og planen er å bytte, men den spiller faktisk veldig bra med stock.
Er det mulig med raspberrypi --> wavio --> dac?Prøv odroid - wavio usb - dac
Flott! Klarer meg absolutt ikke uten hjelp fra forumet og eksperter som deg!Du kobler common i "øret" på rca pluggen og ikke i chassis. Dddac har såkalt flytende jord og derfor skal ikke signaljord kobles i chassis.
Du kan så mye om dette emnet at for meg er du i alle fall en ekspert.Ingen ekspert, men en lærer mye ved å henge rundt både her inne og på diyaudio forumet.
Blir spennende å høre om du liker dddac. Den låter suverent best hvis en kan unngå kondensator på utgangen, men da må du over på xlr og balansert. Med kondensator på utg låter den ikke fullt så reint og dynamisk, men de fleste vil nok være fornøyd så lenge en ikke har hørt den uten.
lykke til
Jeg har Line Magnetic LM518IA. Kun RCA ubalansert inn på den så vidt jeg kan skjønne ...Siden du ikke har balansert inn på forsterkeren, bruker du rca ut fra dac. Er ikke sikker på om du kan fjerne kondensator og morstanden på utg da. Hvilken forsterker bruker du ?
Det hadde vært morsomt å prøve det etterhvert! Hører jo om en god del som mener at det er en fin oppgradering lydmessig, mens noen mener vel at det også slår ut litt negativt. Jeg kommer vel til å prøve meg med flere brett etterhvert også, og i følge Doede så vil hvert brett ha en effekt, og ingen grunn til å doble hver gang.Du må ha enten kondensator eller trafo på utg når du ikke kan kjøre balansert. Har ett par Cinemags trafoer liggende som ikke brukes da jeg kjører balansert. Hvis du vil kan du få teste de opp mot kondensatorene du har.
Takk, tilfredsstillende og spennende dette her, ja! En av Doede sine (altså 5V) rett inn på GPIO, det skal duge tror du?Gratulerer med jobben Kanutus. Alltid spennende når en setter på strømmen første gang.
Apropo psu til RPI kan du vel bruke en av Doede sine ?
Just kidding hvis man er begavet med normal hørelse og et nogenlunde anlæg er der stor forskel. Men Bambado synes det er TULLPRATNei, jeg aner ikke jeg. Tok i hvert fall en ledning som før var brukt til 220V til det som er 220V inn på trafo. Det går kanskje mer på ampere enn det går på volt når det gjelder tverrsnitt? Tenkte det var bedre å spørre én gang for mye enn én for lite ...Bare tullprat en kan ikke høre forskel på kabler.Hvor viktig er det med 'riktige' ledninger her? Og hva anbefales i såfall som et slags minimum til riktig ledningbruk? Stort sett bare ledninger jeg mangler nå ...Jada, den ringeledningen er bytta ut til fordel for sølv i bomull.
Har liggende større trafoer og planen er å bytte, men den spiller faktisk veldig bra med stock.
Ja, jeg skjønte jo egentlig det, og jeg var seriøs når jeg sa at jeg ikke har peiling, og egentlig var ute etter råd om hvilke kabler (type, tykkelse etc) som ville egne seg her. Nå har jeg egentlig bare brukt kabler som har vært brukt i annen elektronikk til dette, og det funker jo på et vis, men sikkert ikke optimalt ...Just kidding hvis man er begavet med normal hørelse og et nogenlunde anlæg er der stor forskel. Men Bambado synes det er TULLPRATNei, jeg aner ikke jeg. Tok i hvert fall en ledning som før var brukt til 220V til det som er 220V inn på trafo. Det går kanskje mer på ampere enn det går på volt når det gjelder tverrsnitt? Tenkte det var bedre å spørre én gang for mye enn én for lite ...Bare tullprat en kan ikke høre forskel på kabler.
Takk, tilfredsstillende og spennende dette her, ja! En av Doede sine (altså 5V) rett inn på GPIO, det skal duge tror du?Gratulerer med jobben Kanutus. Alltid spennende når en setter på strømmen første gang.
Apropo psu til RPI kan du vel bruke en av Doede sine ?
Har skjønt at RPI-en trekker litt forskjellig avhengig av hvor mye som er tilkoblet av USB-ting etc, så siden denne skal være en 'headless' enhet med kun waveio tilkoblet så vil jeg tro en 1A faktisk er nok ...Takk, tilfredsstillende og spennende dette her, ja! En av Doede sine (altså 5V) rett inn på GPIO, det skal duge tror du?Gratulerer med jobben Kanutus. Alltid spennende når en setter på strømmen første gang.
Apropo psu til RPI kan du vel bruke en av Doede sine ?
Sjekk hvor mye ampere din RPI trekker. Muligens blir Doede sin psu i knappeste laget, den greier vel 1-1.5A uten modifikasjoner mtp temperaturen som kan bli i høyeste laget for regulatoren.