Mat, drikke og røyk De gode norske råvarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.894
    I sesongen lager jeg ketchup selv, utenfor grill og pølsesesong kjøper jeg stort sett stokes og/eller mutti på glass
    Samme her. Ellers i året går det fint lite. Heinz? At de reklamerer med å bare ha naturlig innhold og samtidig ha en utløpsdato ett år frem i tid selv i romtemperatur burde få noen bjeller til å ringe.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.403
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Denne tråden blir snart verre enn kabeltrådene. Ketchup har ingen ting med mat å gjøre !!! Dette er en tråd om norske råvarer og det finnes lite av dem i ketchup.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Samme her. Ellers i året går det fint lite. Heinz? At de reklamerer med å bare ha naturlig innhold og samtidig ha en utløpsdato ett år frem i tid selv i romtemperatur burde få noen bjeller til å ringe.
    Innholdsfortegnelsen på Heinz-flasken lyder: Tomatpuré, eddik, sukker, salt, krydder og urteekstrakter. Holdbarheten skyldes at eddik er et godt konserveringsmiddel.

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    På Idun sin ketchupflaske reklameres det med "-ikke tilsatt konserveringsmidler", men i innholdsfortegnelsen står det eddik,salt og sukker... :rolleyes:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    På Idun sin ketchupflaske reklameres det med "-ikke tilsatt konserveringsmidler", men i innholdsfortegnelsen står det eddik,salt og sukker... :rolleyes:
    Da kan det jo være nyttig å vite hva som defineres som konserveringsmidler. Som du vil se helt til slutt, settes det et skille mellom naturlige og kjemiske slike.

https://snl.no/konserveringsmidler

Det er underholdende med dette innbitte forsvaret av tomatsuppen til Heinz, som inneholder et absolutt minimum av "tomato solids". ;) Selvsagt smaker det godt, det er jo kokt sammen for barneselskap og colaganer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.340
    Torget vurderinger
    23
    Smakte ketchup fra Begby i dag, slettes ikke verst. Rakk ikke å sjekke deklarasjonen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Da kan det jo være nyttig å vite hva som defineres som konserveringsmidler. Som du vil se helt til slutt, settes det et skille mellom naturlige og kjemiske slike.
    Det har utviklet seg en misforståelse om at noe er "naturlig" og noe er "kjemisk".

En meningsløs tro på at alle kjemiske forbindelser som forekommer i naturen er "naturlige" og dermed snille, gode og helsefremmende.. mens alle forbindelser som frembringes med planlegging er onde, unaturlige og helseskadelige er direkte skadelig.

Idiotisk engleskolesvada som ikke oppegående mennesker bør falle for.

For ikke å snakke om å koke en potet! Du verden så mange kjemiske prosesser vi opplever her, og kokte poteter er fullstendig unaturlig!!!!! !!!! !!!!!!1 !

Tenk på den biokjemien som må til for å brygge en tønne med øl! Kjemi ... kjemisk ... unaturlig og ekkelt. Alkohol er jo sogar et KONSERVERINGSMIDDEL !!!!!! !!! !!1 !!!

Tenk på den kjemien som skjer når man tilsetter bakepulver til en pannekakerøre. .......... kjemi!! unaturlig!!! Kunstig!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Uffda, jeg trodde du hadde litt mer klasse enn å sette til livs det skvipet. Styr unna sennepen til Bergbys, den er ille.
    Ja og nei.. det meste de har er ekkelt oversøtt syltetøy med lett sennepstilsetning. Men et av produktene deres er gode. Det er en lett sterk sennep uten søtning. Finner den nesten aldri i butikkene, men den eksisterer!

Alt annet de selger er ekkelt søtkliss.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    767
    For noen år siden var det litt oppstyr fordi bl.a Bergby hadde problemer med distribusjonen (Les Rema&co, markedsmakt). Jeg så et innslag på tv om "entusiastene" som lagde sennep og tenkte at dette må være saker!

Så feil kan man ta.......

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.480
    For noen år siden var det litt oppstyr fordi bl.a Bergby hadde problemer med distribusjonen (Les Rema&co, markedsmakt). Jeg så et innslag på tv om "entusiastene" som lagde sennep og tenkte at dette må være saker!

Så feil kan man ta.......
    Oppstyret kom vel fra noen ekstreme lokalpatrioter som mente at senneps-sølet holdt verdensklasse. Det var jo produsert i et lokale i deres lille by. De hadde ikke annen distribusjon enn til egne pølsesjapper og noen få butikker i nærområdet. Patriotene nærmest forlangte at Rema & co. skulle distribuere produktet over hele landet.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.403
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har brukt Nyr noen år og den har helt klart sine bruksområder, spesielt god i sauser. Vi kan være glad for å få et våpen til i kjøkkenarsenalet. Helt til himmelen kommer vi ikke med denne heller selv om Dagbladet antyder noe annet.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.700
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Tipser om Johan Swärd, som driver Aschim Vestre, og som har lagt sjelen i å bevare norske urkornarter. Han har egen mølle, og selger urkorn malt på steinmølle. Er du glad i å bake, har du lyst til å prøve hans mel fra virvelmølle.

Herlig film fra gården her:

Gode saker han har. prøvde kornet hans noen år siden da vi bodde rett rundt hjørnet.

Har noen særegene bakeegenskaper de gamle kornsortene. Husker at svedjegrugen var fantastisk til å lage surdeig av. Det var en par våte sommer der og kornet inneholdt så mye fukt at det tok noen prøv og feil før jeg fikk det til...

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.700
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte en del mel derifra
    Mylna (Mylnå) - Forside

Også deres steinmalte melsorter trenger litt øving når en vil bake brød utelukket med dem. I blanding med siktet mel så funker det bedre.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.700
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Mattilbudet på norske festivaler er som regel ganske skuffende. Husker vi dro til ett eller annen festival i Hallingdalen en gang og der var det så godt som ingenting å få enn gamle vafler og noen bakepotet...
    I år så tenkte jeg å gjøre noe med det, slengte ovnen min på takstativet og stilte på Aukradagen med surdeigsbrød og Flammkuchen (tarte flambée på fransk - brøddeig med rømme, purreløk og bacon).
    Vi solgte de 100 brød vi bakte natta før på noen timer mens Flammkuchen var tydeligvis litt for suspekt - litt rart da alt med bacon eller sjokolade på er som regel en sikker vinner her på berget (de som spiste det likte det meget...)

Gøy var det i hvertfall så vi skal se hva vi kan finne på til neste gang som selger litt bedre. Det blir dobbelt opp med brød neste år ;)

13335684_10206646599266668_7039559482652991563_n.jpg
    image1.jpg

(litt feil sitat i artikkelen- det var surdeigen som er i familien siden bestemora sin tid - ;) men der finns verre feil i aviser :cool:)

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Her svømmer maten rundt heile året ,nesten gratis og.
    Gjev det hadde vore 1916,da sto fisken i kø for å bite:)

hardangerfjorden.jpg
    Heilt bakerst(lengst vekk) i bildet rømte nettop ca40000 laks(Varaldsøy)det er ikkje første gangen,og desverre heller ikkje siste.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke bedre råvarer enn dem man høster selv. Drop-in med smaksprøver på Mølleren Sylvia fra 12-14 idag. Rita Amundsen er et geni og kan følges på instagram på solskinnet.no
    Yes, veldig alternativt. Men her om dagen stakk jeg ned til blomsterenga og komponerte en herlig salat som falt veldig i smak. Anbefales.

Om du ikke får matlyst av instagrambildene hennes, er du fortapt.

https://www.facebook.com/events/1320927177936438/

https://www.instagram.com/solskinnet.no/

image.jpg

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.403
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nå er jeg i Italia, men neste uke er jeg tilbake i Norge og det er en ting jeg gleder meg til, HVAL! Norsk ferskt hvalkjøtt hører med til en av de beste råvarene her i verden. Skjæres i 5 cm tykke skiver og stekes raskt på begge sider, serveres med løksaus og potetmos.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Bygdø Kongsgård drives økologisk, med fokus på å innhente erfaringer som kan gavne andre som vil satse tilsvarende.

Nå produserer de økologisk yoghurt, kremost, rømme og skjørost. Melken tas rett fra melkelinjen og går ikke i tank. Yoghurten lages rett i beger, for optimal fasthet, den pasteuriseres mens de øvrige produktene er upasteuriserte.

Må prøves -- selges i Mølleren Sylvia.

https://www.facebook.com/mollerensy...heater&notif_t=like&notif_id=1466152039575106

Kongsgårdens egne beskrivelse av produksjonen:

Meieriprodukter fra Bygdø Kongsgård
    Produksjon:

Fersk rå melk:
    Alle produktene er laget av melk tappet direkte fra melkeanlegget morgen eller ettermiddag, uten å være innom tanken. Dette for å få ferske og rene produkter.

Spiller på lag med bakteriene:
    Produksjonen er upasteurisert der det er mulig i forhold til syrningstemperatur og sikkerhet for varene mht bakterieutvikling.

Pasteurisering vil si at man varebehandler melken til 63 grader i 30 min (lavpasteurisering) eller til 72 grader i 3 sekunder for å fjerne alle bakterier. Men man fjerne også råvarens smakskvaliteter og den rike flora i melken av god bakterier.
    «Rå melk» er faglig betegnelse på upasteurisert melk.

Upasteuriserte melkeprodukter har flere hensikter – næringsinnholdet og smakskvalitetene i melka blir bevart og de naturlige bakteriene i melka gir et mer robust produkt både under laging og lagring.

Håndlaget:
    Meieriproduktene er håndlaget fra tapping, temperering, røring til pakking, og siden det ikke er maskiner som er innspilt kan det oppstå små variasjoner fra gang til gang.
    Variasjonen oppstår i hovedsak ut fra hva kua har spist ( og dagshumøret i fjøset), små temperaturforandringer ved produksjon som kan være både tilsiktet og utilsiktet eller ønsket om små justeringer i kvaliteten.

Produkter:

Yoghurt (pateurisert):
    Laget av hel kumelk. Varmebehandlet til 90 grader for pasteurisering og for å oppnå tykkere og smidigere yoghurt. Nedkjølt til 45 grader for tilsetting av yoghurtkultur.
    Yoghurten er pasteurisert da yoghurtkulturen herder/syrner på en temperatur der det kan utvikles farlige bakterier …. om melken ikke var varmebehandlet.
    Yoghurten er laget rett i begeret for å få den mest optimale fastheten. Da melka ikke er homogenisert oppstår det et fløtelag på toppen.

Kremost (upasteurisert):
    Laget av hel rå kumelk tilsatt kultur og litt løpe. Syrnet ved romtemperatur i ca 1 døgn, drenert og tilsatt litt salt. Osten har en fettprosent på ca 12-15%
    Vi selger osten naturell uten for å mye salt for at den skal ha et bredt bruksområde.
    Tilsett gjerne ferske eller tørket krydder (oregano, timian, rosmarin, ramsløk), 1-2 fedd hvitløk pr. boks eller for eksempel tyttebær, solbær eller pepper.

Rømme (upasteurisert):
    Laget av hel rå kulmelk tilsatt kultur etter separering og syrnet i 1 døgn. Tappet på beger og kjølt. Vi ønsker å ha rømmen litt tykk for en kremet konsistens egnet på spekemat og vaffler. Rømmen har en fettprosent på ca 35%.

Skjørost (upasteurisert):
    Laget av skummetmelken etter separering som er syrnet i 1 døgn, varmet til ca 35 grader, drenert og smuldret.
    Skjørost er en mager variant av cottage cheese med ca 1- 2% fett og mye proteiner.
    Vi lager den naturell for bruk på brød med syltetøy, krydder eller i bakevarer, salater eller pai som erstatning for kjøtt eller andre meieriprodukter (ost) og med karve som gir en god karakter til osten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.488
    Kjøpte pølser og tørrhwngt entrecôte på benet fra metervare.no meget bra, 400 pr kilo for biffen var ikke så ille synest jeg. De leverer på døra på kveldstid i Oslo for 99 kroner.

Pølsene er top notch, og de har også ordentlig bacon og guanicane

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Viestad om nyretapper. Over skrev jeg at Annis i Mathallen får dem inn i morgen - men de kommer først på fredag. Jeg ville ringt og bestilt ...

Den beste biffen du aldri har h�rt om - tema - Dagbladet.no

Spådde i linken under at entranas ville ta av her hjemme også, men det har jammen tatt seks år. Fikk Vardøen på sporet noen år tilbake og det fikk fart i etterspørselen.

Jeg har alltid kofferten full når jeg vender tilbake fra Spania. :)
    Fint at de er i ferd med å komme i våre slaktedisker også.

http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/46849-den-store-ku-tra-den-3.html#post934114

(Til dem som ønsker å skjule OT. Her på HFS er vi altså seks år før trendsetterne i hufvudstaden. Mengder av gode tips og forslag kommer fra engasjerte og kunnskapsrike HFSere som villig deler innsikt med andre. Uvurderlig.)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.340
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er sytpeisene - alltid. Som ikke klarer å la være å irritere seg, som ikke klarer å titte innom ting som ikke vedkommer de. Trist med Høvdingens knefall for en håndfull forumterrorister. Som kanskje ikke engang bidrar i vesentlig grad hverken i hifisammenheng eller andre trivelige emner.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er sytpeisene - alltid. Som ikke klarer å la være å irritere seg, som ikke klarer å titte innom ting som ikke vedkommer de. Trist med Høvdingens knefall for en håndfull forumterrorister. Som kanskje ikke engang bidrar i vesentlig grad hverken i hifisammenheng eller andre trivelige emner.
    Jeg innbiller meg at dette kanskje skal i en annen tråd, men du har rett. Har aldri forstått denne trangen enkelte har for å verne andre mot alt de ikke liker selv. Det må da bunne i en fenomenal usikkerhet når det gjelder egne oppfatningers fundament.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.340
    Torget vurderinger
    23
    Ordet empati rinner en amatørfilosof i hu... Det er faktisk en del som ikke automatisk ønsker andre mennesker vel. Det jeg ikke forstår er denne hangen til arrogansen, og irritasjon over ting som sannsynligvis ikke betyr allverdens for de uansett. Kan man ikke bare la være?. Jeg vedder en halvflaske røyk på at de siste tre-fire innlegg her kommer til å bli kommentert av nevnte kverulanter - og da er sirkelen sluttet :cool: Da kan en legge til paranoid schizofreni til øvrige diagnose(r)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Vi har mye god mat og gode råvarer i Norge, men vi har mye rart også. "Ball", "Klubb", "Komle" og "Raspeballer" - kjært barn har mange navn. Kleime potetballer, men passer jo som hånd i hanske til salt fårekjøtt, vossakorv og kålrabistappe. "Rakfisk" og "Gravlaks" er nedgravet og "råtten" fisk som har lagt og "godgjort" seg i månedsvis. Så har vi "lutefisk". Hvem pokker fant på å lute fisk ??? Men godt er det, hvis fisken er fast i konsistensen. "Smalahove" fra Voss ser jævla skummelt ut, men kjøttet er fantastisk. Øyet derimot, frister ikke. Plasser alt dette på et bord, og innviter noen sydeuropeere på middag. Tror de hadde snudd i døren :)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Vi har mye god mat og gode råvarer i Norge, men vi har mye rart også. "Ball", "Klubb", "Komle" og "Raspeballer" - kjært barn har mange navn. Kleime potetballer, men passer jo som hånd i hanske til salt fårekjøtt, vossakorv og kålrabistappe. "Rakfisk" og "Gravlaks" er nedgravet og "råtten" fisk som har lagt og "godgjort" seg i månedsvis. Så har vi "lutefisk". Hvem pokker fant på å lute fisk ??? Men godt er det, hvis fisken er fast i konsistensen. "Smalahove" fra Voss ser jævla skummelt ut, men kjøttet er fantastisk. Øyet derimot, frister ikke. Plasser alt dette på et bord, og innviter noen sydeuropeere på middag. Tror de hadde snudd i døren :)
    Det er jeg ikke så sikker på. For det første er "culinary tourism" blitt et begrep. Folk ønsker å oppleve lokalmat tilberedt på tradisjonelt vis. Det styrker opplevelsen av å ha reist i en verden som pga franchise på alle områder virker likere og likere.

For det andre, personlig anekdote, jeg har servert norsk tradisjonsmat til utlendinger i tiår. Noen ganger ser bordet ut som ditt "skrekkeksempel". Og de elsker det, fordi de syns det er spennende. Tror folk flest regner med at siden det er folk her, og dette er hva de spiser, så er vel maten trygg.

Ball/komle finner man i de fleste kulturer og fermentering er en eldgammel og etablert måte å bevare mat på. Vi glemte den bare litt da vi fikk frysere og kjøleskap. Nå er den på full fart på vei tilbake.

(Hvor mange vet at kakaobønnene er hvite og at det er først etter en tilsynelatende ulekker fermenteringsprosess at kakaomassen blir sjokoladebrun?)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.488
    Kjøpte pølser og tørrhwngt entrecôte på benet fra metervare.no meget bra, 400 pr kilo for biffen var ikke så ille synest jeg. De leverer på døra på kveldstid i Oslo for 99 kroner.

Pølsene er top notch, og de har også ordentlig bacon og guanicane
    En liten oppdatering... da har vi konsumert den andre av de to entrecôtene som var i bestillingen.

Etter å ha skjært bort benet samt en del som nesten kun bestod av fett (jeg er en sucker for en godt marmorert entrecôte så jeg er på ingen måte negativ til at det er fett, men dette var over the top) så sitter jeg igjen med en kilopris på spislig mat på ca 700 kroner kiloen. Det andre stykket var også ganske karakterløst, i motsetning til det første som var skikkelig smakfullt og fint.

Dette er nok til at det sitter et bra stykke inne å bestille en gang til. Og dette er mitt største problem men en del spesialleverandører - når jeg betalt "top money" så forventer jeg også topp kvalitet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å finne gode kjøttutskjærere/-vurderere i våre dager. Prima Jæren sendte sin beste slakter på seks måneders opplæring i England noen år tilbake, fordi erfaringsgrunnlaget er blitt borte her hjemme. Man må nok selv ta vurderingsjobben og velge ut det som er bra.

Har aldri kjøpt fra metervare, men ville trodd at de var mer kvalitetssikre.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.488
    Det er jo "sample of one" så jeg kan bare ha vært uheldig denne ene gangen... det skal være spesiefikt utvalgte stykker (marmoreringen var meget pen) men når det blir såpass med svinn så blir det dyr morro. Nå ble dette levert på døra, hadde det vært i butikk/hos slakter hadde jeg nok ikke valgt ut det andre stykket da jeg ville ha sett at det ville bli mye som måtte skjærest bort.

Kjøpte ellers en strålende T-bone på Coop i Strømstad (god butikk for øvrig og mye trivligere enn harryhandelmekka Nordby) til 230 kroner kiloen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.340
    Torget vurderinger
    23
    Kommer rett fra Stockholm og besøk i de midlertidige Saluhallarne på Østermalm. Så ikke ett eneste kjøttstykke UTEN marmorering.... i voldsom kontrast til det vi får servert her. Dere skulle bare sett de flott skjæringene og alle variantene.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Bodde på Østermalm noen år. Saluhallen var fast post. Salig ble man der. Får smak av løyrom fra Kalix i munnen mens jeg skriver.

Om noen skal til Riga må Central Turgis legges inn i programmet. Håper dere ikke gikk glipp av det, eventuelle som alt har vært der. Paviljonger for hvert matslag, pluss et Farmers Market i tillegg. Om lille Latvia kan, hva faen er det da som feiler oss?

Det klikkes på linken under eget ansvar. Reiselysten blir stor.

https://www.rct.lv/en/central-market-working-hours/

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.340
    Torget vurderinger
    23
    Norge er fortsatt et fattig nisselueland med mager populistisk kultur som også speiles i hverdagens nytelser.

Kalix ble fortært i store mengder :D - både som stand alone med rødløk og Creme Fraiche samt på Toast Skagen. Glemte å ta med en bøtte hjem :(

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Må tilstå at da vi åpnet Mølleren Sylvia så følte jeg det var grunnlag for en butikk som satset på økologisk mat fra bønder som er på lag med naturen, men at bevisstheten om dette skulle ta av slik det har gjort er fantastisk. Nå har Rema 1000 kjøpt seg inn i Kolonihagen, andre småbutikker har åpnet, økologisk landbrukspolitikk er på agendaen og selv vår rare nåværende regjering, med sitt virkelighetsfjerne forhold til landbruk, er på glid.

Under reklamefilmfestivalen i Cannes nylig, der hele verden samles, var det to Grand Prix vinnere som skapte oppsikt. Den ene var svenske Coops kampanje med familien som spiste økologisk mat i to uker ( https://www.coop.se/vart--ansvar/ekoeffekten/ ), den andre var denne filmen fra restaurantkjeden Chipotle.

W. Nelson synger Coldplay!

Chipotle har også lansert en game-app som tar opp temaet - "on a journey to bring real food back to people": The Scarecrow

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er vanskelig å finne gode kjøttutskjærere/-vurderere i våre dager.
    Og kjøper man kyllingfilet her i Norge, så ser de ut som de er skjært av en drita full mann med sløv motorsag - det som vi på min dialekt kaller "slems"...

(For å komme kommentaren i forkant - ja, jeg vet man burde heller kjøpe hel høne og bruke restan til kraft...)

Johan-Kr

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å finne gode kjøttutskjærere/-vurderere i våre dager.
    Og kjøper man kyllingfilet her i Norge, så ser de ut som de er skjært av en drita full mann med sløv motorsag - det som vi på min dialekt kaller "slems"...

(For å komme kommentaren i forkant - ja, jeg vet man burde heller kjøpe hel høne og bruke restan til kraft...)

Johan-Kr
    Skjæres maskinelt, i anlegg som tar 12.500 kyllinger in timen. Roboter som skjærer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn