Mat, drikke og røyk De gode norske råvarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Way to go, Hardingfela..... :) Vi har faktisk en god del fantastiske norske råvarer...... sier jeg som bor i et fiskevær..... :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.082
    Torget vurderinger
    0
    Fastboende-Ola i Spania er vel mer redd for utlendinger og alt utenlandsk forøvrig enn Fastboende-Fritz i Spania.

Huff måtte du ødelegge dagen min med å komme trekkende med FrPs lokalavdeling i Spania! Er det noe i denne verden som vil kunne få meg til å melde overgang til Sverige så er det nettopp "Fastboende Ola i Spania"!!:(:(

Hadde vi hatt moralsk ryggrad i dette landet skulle vi laget en EU-Tyrkia avtale med Spania! Men da som en Spania - Norge avtale. Vi sender nedover migranter vi likevel ikke vil ha mot at vi tar tilbake like mange "Fastboende Ola"! Jo jeg skjønner veldig godt hvorfor vi ikke har gjort noe sånt, men det er vel det eneste moralsk riktige, eller.....?:p

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.484
    Fastboende-Ola i Spania er vel mer redd for utlendinger og alt utenlandsk forøvrig enn Fastboende-Fritz i Spania.

Huff måtte du ødelegge dagen min med å komme trekkende med FrPs lokalavdeling i Spania! Er det noe i denne verden som vil kunne få meg til å melde overgang til Sverige så er det nettopp "Fastboende Ola i Spania"!!:(:(

Hadde vi hatt moralsk ryggrad i dette landet skulle vi laget en EU-Tyrkia avtale med Spania! Men da som en Spania - Norge avtale. Vi sender nedover migranter vi likevel ikke vil ha mot at vi tar tilbake like mange "Fastboende Ola"! Jo jeg skjønner veldig godt hvorfor vi ikke har gjort noe sånt, men det er vel det eneste moralsk riktige, eller.....?:p

Siden du nevner det.... Latterliggj?r Facebook-delingen fra Frp i Spania - nyheter - Dagbladet.no

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.490
    Er jo ikke så merkelig at nordmenn i utlendighet vil spise som hjemme. Det finnes masse innvandrerbutikker i Norge som i stor grad dekker behov til folk som kommer fra den asiatiske filialen av det store landet utlandet, det er jo ikke slik ar de kastet seg over norske delikatesser som reinsdyr, klippfisk, jordskokker og så videre. At de er vant til å spise ordentlig man gjør det bare mer gastronomisk akseptabelt, men fenomenet er strengt tatt det samme.

Spiser man skit hjemme vil man fort fortsette med å spise skit ute også til tross for bedre alternativer hvor enn man snur seg. Det er helt frivillig å spise Toro tomatsuppe i Norge også. Like unødvendig her som i Spania.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Er jo ikke så merkelig at nordmenn i utlendighet vil spise som hjemme. Det finnes masse innvandrerbutikker i Norge som i stor grad dekker behov til folk som kommer fra den asiatiske filialen av det store landet utlandet, det er jo ikke slik ar de kastet seg over norske delikatesser som reinsdyr, klippfisk, jordskokker og så videre. At de er vant til å spise ordentlig man gjør det bare mer gastronomisk akseptabelt, men fenomenet er strengt tatt det samme.

Spiser man skit hjemme vil man fort fortsette med å spise skit ute også til tross for bedre alternativer hvor enn man snur seg. Det er helt frivillig å spise Toro tomatsuppe i Norge også. Like unødvendig her som i Spania.
    Poenget er ikke "at de vil spise som hjemme". Det er et naturlig kulturtrekk ved de fleste folkeslag. Poenget er hvor ufattelig trist det er med slikt tørrfôr, våtfôr og frossentfôr, som utgjør "norsk mat".

D
    e hyllene ser latterlige ut, sammenlignet med andre nasjoners, i samme butikk.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.403
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er synd at det går den veien. Men det finnes også lyspunkter her i verden. Bondens butikk som leverer ost, kjøtt og diverse annet fra selvstendige produsenter har nettopp startet opp butikk i Sandvika Storsenter. Jeg håper alle som er innom senteret også støtter denne butikken med å kjøpe mat der. Jeg er så heldig at jeg bor på toppen av senteret og bare kan ta heisen ned til butikken. Og jeg kommer til å bli fast kunde. De har mye godt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    :mad::mad: Trodde ellers at bergenserne hadde vett nok til å handle som ville....
    Hele kjøttbasaren har blitt ødelagt de siste årene. Nå er det en Starbucks som okkuperer over halve lokalene, og i kjelleren er det Egon. Småbutikkene har blitt presset ut.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.406
    Torget vurderinger
    23
    Det er noe dritt - men vi har jo sett tilsvarende her i Oslo og, i lang tid. Gårdeiernes grådighet gjør det umulig for små og niskepregede butikker å overleve. Men en slakter forretning burde ha et stort nok kundegrunnlag uansett, dersom folk hadde kuttet drittmaten og giddet å lage litt selv. Tidsgreia kjøper jeg ikke, med litt trening og nødvendig verktøy så er det ikke stort mere jobb å lage en fullverdig middag enn logistikken rundt å skulle kjøpe noe ferdigsøl. Bare det å få av emballasjen er jo en dagsjobb har jeg observert. Burde være forbudt å selge mat på den måten når halve vekta er emballasje. Snakk om miljøtoskeskap og ressursbruk totalt unødvendig.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det er veldig trist at spesialforretninger forsvinner. "Kjøttbasaren" i Bergen er et godt eksempel. Den er vakker og ligger midt i smørøyet, men utvalget reduseres stadig.
    En annen spesialbutikk i Bergen er "Kolonialen" - her har de mye snadder.
    En skikkelig gladnyhet er imidlertid at på "Laksevåg Senter" har det dukket opp 2 nye spesialforretninger. En slakter og en fiskehandler. 7 minutters rask gange fra heimen, så finnes det både kjøtt, oster, pølser, pålegg, mikrobryggeri-øl, fisk og skalldyr. Det finnes også vinmonopol og apotek. Vin må vi ha + lettere medisinering for restitusjon :) Faen - er det ikke snart lørdag ??

"Kjøttbasaren" :

"COLONIALEN" i Strandgaten

"LAKSEVÅG SENTER" - "SAFARI KJØTT". Rett før åpning kl 10.00 en lørdag. Da er utvalget best.
    Her har de fantastiske råvarer. Fiskehandleren ligger rett rundt hjørnet.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.406
    Torget vurderinger
    23
    Da er det et slags håp da..?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.490
    Det er selvsagt synd at spesial/nisje/faghandlere må stenge dørene, men jeg har faktisk en viss forståelse for at kundegrunnlaget er noe spinkelt. De er - naturlig nok - en del dyrere enn alternativene, og jeg har ingen problemer med å betale for kvalitet. Imidlertid tilsier mine besøk hos slaktere o.a. i Oslo at man ikke har noen spesiell garanti for kvalitet selv om man handler hos en av sorten. En Entrecôte til 179 kroner kiloen på Rema kan fort være både mørere,mer smakfull og bedre marmorert en en kjøpt hos en slakter til over dobbelt så mye. Den største fordelen med en ordentlig slakter er for min del at man kan få akkurat de "cuts" man ønsker, samt at det er mulig å få skåret ting i riktig størrelse - som en T-bone på en 5-6 centimeters tykkelse fremfor anoreksiavariantene man en sjelden gang gang kan finne hos en dagligvarehandler.

Fiskebutikkene synest jeg generelt har mer for seg - der er utvalget og value for money stort sett langt mer interessant enn hos slaketerforretninger.

Men som de selv sier i intervjuet - kundegrunnlaget er ikke der og da går det som det må gå, særlig om leiekontrakten blir statig dyrere og lønninger til ansatte og andre kostnader stiger jevnt og trutt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    :mad::mad: Trodde ellers at bergenserne hadde vett nok til å handle som ville....
    Hele kjøttbasaren har blitt ødelagt de siste årene. Nå er det en Starbucks som okkuperer over halve lokalene, og i kjelleren er det Egon. Småbutikkene har blitt presset ut.
    +1. Men det har ikke bare med manglende kvalitetsbevissthet å gjøre (heldigvis) men også av at folk ikke handler i Sentrum lenger.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Sentrum er handlested nr.1 - i allefall for meg. Det kombineres med andre ting, spes.om sommeren i fint vær. Bussen bruker 8 minutter fra heimen til midt i sentrum. Ingen kjøpesentre slår kosen og hyggen med en tur til byn. Hovedhandlingen foregår på det lokale kjøpesenteret, som pr.def. er sentrumsnært og passe lite.
    Byen har sjel, folkeliv, kafeer, småbutikker, vannhull og historie. Et kjøpesenter har kun butikker og en helvetes haug med med hysteriske hyperhandlere i over 70km/t

SENTRUM :

IKKE SENTRUM :

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Må le. Var i Den internasjonale avdelingen på en større butikk i Spania, i delikatesseseksjonen. Der er det mat fra ulike land. Fra andre land er det gode råvarer, eller bearbeidede ting som er spesielle og krever kunnskap. Delikatesser.
    Den norske hyllen er et ferdigmat og suppeposehelvete.

Dette i et land der ingrediensene er tilgjengelige i originalversjon, til lave priser, innen en radius på tyve meter i butikken.

Merkelig at Nora får lov til å kalle det Surkål/Rødkål. De er ikke melkesyregjæret - kålen er bare lagt i eddik/sukkerlake.

Nå skal vi kose oss!

Vis vedlegget 374124
    Jepp. 1,9 millioner solgt i 2015.

Ingen stor suksess for Toros �Meksikansk gryte� i Mexico - tema - Dagbladet.no

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.490

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Har vært en uke i Wales. Turistindustrien der skjemte meg bort og jeg fikk innblikk i ymse.

Blant annet Bodnant Food Centre, der det gikk med en dag. Utrolig sted. Snakket lenge med dem som driver stedet og fikk full omvisning. De bruker lokale råvarer og bearbeider disse. Hadde også et flott vinutsalg og akkurat den dagen vi var der var det anledning til å smake femti forskjellige viner. Godt jeg ikke kjørte - nei, det var ingen som gjorde noe så barbarisk som å spytte ut vinen.

Skal du til Wales må du innom der. Man kan også bo på stedet. De har matlagingskurs i en fantastisk loftssal og om jeg ikke kan få til oppskriften deres på pølser her hjemme får jeg se å ta turen over og bedrive industrispionasje.

Home - Bodnant Welsh Food

Loft og kjøkkenstasjoner - seks stykker i alt. Fin spisesal ved siden av der kursdeltakere kan spise det de har laget. Standarden på hele senteret er i himmelen.

COOK SCHOOL 5X641X360PX.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.406
    Torget vurderinger
    23
    Prøver meg med en litt OT sak i dag - ikke norsk råvare, av naturlige årsaker men kanskje så nærme den velkjente norske blåbærsmaken det er mulig å komme - nemlig Cevitas store saftige Marokko bær som bl.a. KIWI selger i de nye meget praktiske høye plastbegrene med fliplokk. Utrolig smakfille, saftige og gode, og størrelse på bærene samt prisen gjør det ekstra interessant. Drøye førti kroner for et stort beger er til å betale for denne kvaliteten!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    I Israel er Heinz blitt nektet å selges som ketchup. Selskapet er blitt pålagt å markedsføre sin "ketchup" som tomat(lignende)saus.

Heinz no longer qualifies as ketchup in Israel | The Times of Israel

Det gledet meg å se at de ketchupene jeg bruker, norsk vare, er på topp i undersøkelsen. (Det er også enkelt å lage egen ketchup, om man vil. Men Iduns uten tilsatt sukker og uten konserveringsmidler er meget god. Den inneholder dog Sukralose.)

Anbefaler også nummer 2.

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 13.32.10.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.406
    Torget vurderinger
    23
    Savner den gode gamle Bjellands på glassflaske. Plast setter smak på ketchup, i motsetning til for sennep.

BTW, det er av sine egne man skal ha det, Heinz = tysk/jødisk navn.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Heinz er jo bedre enn Idun på smak da. Har vel sammenheng med mer eddik i, slik at den blir friskere på smak.

Bjellands var god. Det var også en annen favoritt som sikkert ikke finnes lenger, Libbys. Den solgte de på Mekka før i tiden.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Heinz er full av smakstilsetninger, men har bare ikke noe særlig med tomater. Jeg likte Israels reaksjon - Heinz får lov til å kalle det tomatersatz, men ikke tomatketchup.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Heinz er full av smakstilsetninger, men har bare ikke noe særlig med tomater. Jeg likte Israels reaksjon - Heinz får lov til å kalle det tomatersatz, men ikke tomatketchup.
    Idun har mye tomater men smaker lapp solvarm plastflaske.

Det skal mer til enn å gryte noen tomater nedi en lekk plastflaske for å lage velsmakende ketchup.

Smakstilsetninger er ikke noe negativt når det får et produkt til å smake bedre. Å være engstelig for smakstilsetninger er ganske unyttig.

Jeg bruker av og til krydder (skumle smakstilsetninger) i maten. Jeg lever ennå.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Idun har mye tomater men smaker lapp solvarm plastflaske.

Det skal mer til enn å gryte noen tomater nedi en lekk plastflaske for å lage velsmakende ketchup.

Smakstilsetninger er ikke noe negativt når det får et produkt til å smake bedre. Å være engstelig for smakstilsetninger er ganske unyttig.
    Nå skal man faktisk lete etter Heinz' glassflasker i Norge, de bruker gjerne plast. I tillegg så er det altså ikke særlig mange tomater nedi der. Du får derimot en del løkpulver, sukker fra mais og selvsagt deres smakstilsetning, som er hemmelig, men sikkert ikke farlig.

No' drit, spør du meg. Ketchup laget av tomater, uten konserveringsmidler og uten tilsatt sukker, smaker altså tomater. Så er man i beit for god ketchup er det grunn til å sette spørsmålstegn ved fordommene.

Jeg liker at de skriver High Fructose Corn Syrup og Corn Syrup på ingredienslisten. Samme sak, selvsagt, men ved å dele det opp får man redusert andelen under tomatsuppen de har tilsatt. Det er sukker du liker, Gjestemedlem. Sukker. Og ganske skitdårlig sukker, i tillegg.

heinz-ingredients-toxic-mercury.jpeg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei, Heinz smaker ikke søtere. Der er derimot syrligere, noe som jeg regner med er grunnet mer eddik enn Idun. Den smaker også mindre plast enn enn Idun, selv om begge kommer på plastflaske. Kanskje Stabburet bruker en plasttype som lekker mer til produktet, kanskje Heinz smaker så mye at den overdøver plastlekkasjen.. jeg vet ikke, men den smaker uansett bedre.

Jeg er forøvrig ikke glad i søte sauser, dips, glass, brød etc. Uncle Bens og Toro er stort sett syltetøy for meg. Amerikansk smak er svært langt fra min.

Idun TC er i alle fall et dårlig produkt, okke som.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Mengder av sukker i Heinz, kamuflert med eddik, som du ser i ingrediensene. En grunn til at greiene gis bort på McDonalds - get them while they're young.

He-he. Det er faktisk moro å blindteste Idun TC på folk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.406
    Torget vurderinger
    23
    Ville ikke tro Ersatz klinger så bra der nede, men kan de slå mynt på det så går vel alt..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Helt greit for meg. Kos deg med pølseketchupen hvis det fremmer norskhets- og renhetsfølelsen.

Jeg koser meg heller med Heinz fordi jeg liker smaken bedre enn Idun. Det meste Idun klarer å levere smaker forøvrig piss. f.eks. alt av dressinger etc. unntaket er sennepen, den er helt ok.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.396
    Torget vurderinger
    2
    Helt greit for meg. Kos deg med pølseketchupen hvis det fremmer norskhets- og renhetsfølelsen.

Jeg koser meg heller med Heinz fordi jeg liker smaken bedre enn Idun. Det meste Idun klarer å levere smaker forøvrig piss. f.eks. alt av dressinger etc. unntaket er sennepen, den er helt ok.
    Må ikke bli snurt bare fordi du foretrekker Heinz.

Mer om ketchup enn du visste at du ville vite. Dessverre er ikke Wigons å få her:

The Ketchup Conundrum - The New Yorker

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.490
    For min del er ketsjup stort sett en ingrediens i bbq-saus, da går det i Idun sin. Rema solgte de for en femmer her om dagen så da kjøpte jeg så jeg har gjennom den mest sentrale delen av grillsesongen. Grillsesongen starter som kjent 1. Januar, men må går vi inn i høysesongen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn