Mat, drikke og røyk De gode norske råvarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Tipser om Oslohonning -- den er nå klar til avnyting:

    "Oslohonning! Fra bikubene på Skøyen har biene mengder av hager og hele Frognerparken som tumleplass. Honningen er ikke varmebehandlet og er utrolig god. Den er mørk av farge og rik på smak. I Frankrike er byhonning meget ettertraktet. Det skyldes at biene får tilgang til en stor variasjon blomster, noe som gir slik honning en unik smak. Honningen fra bikubene på taket av operaen i Paris er berømt.
    Arlene Lindbichler kommer fra Østerrike og vokste opp på en planteskole utenfor Graz. Hun har fått sette opp bikuber i en hage et kort stykke fra leiligheten hun bor i på Skøyen. Fire bikuber gir omtrent 120 kilo honning hvert år. Bybi-birøkterlag i Oslo har fått analysert honningen fra byens birøktere og den er helt fri for skadestoffer. Biene vet å rense opp - i Frankrike kalles de naturens voktere.
    Oslohonning er urørt og flytende. Det kan være den krystalliserer etter en stund, men Arlene har fjorårets honning på kjøkkenet, og den er fortsatt flytende. Vi har alt brukt honningen til marinader, på surdeigsbrød og annet. (Honningmarinerte kyllingvinger fra Homlagarden - mmmmm!)
    Vi har også Herfras herlige Høsthonning, om du ønsker litt variasjon."

    Tapping.jpeg skrelle voks.jpeg Honningtransport.jpeg Hernan birøkter.jpeg Bigård.jpeg L1030453.jpeg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.714
    Antall liker
    2.323
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ser man det. Godt at det produseres noe annet enn roadkill i Oslo.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Noen uker tilbake smakte jeg H-melken til Sansegården Olavsbråten for første gang. Jeg er så gammel at jeg husker både melk på glassflaske og det å være på fjøset under melking og hva det ga av melkebarter i melkerommet etterpå. Den første slurken med Olavsbråtens lavpasteuriserte og ikke-homogeniserte melk sendte meg straks 50 år tilbake i tid.

    Dette er himmelgodt.


    14568015_1154514191305969_1387594646400915966_n.jpg
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.714
    Antall liker
    2.323
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja det var godt og er det sikkert fortsatt. Jeg overlater smaken til andre og så gleder jeg meg over nok en nisjeprodusent. Jeg håper denne melken overlever i markedet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    He-he. Kanskje Tine føler seg presset? Kort etter at butikken kunngjorde at vi nå selger Sansegården Olavsbråtens utrolige H-melk, dukket disse opp rett utenfor butikken: de deler ut gratis melk til forbipasserende.

    :)

    IMG_2891.JPG
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Da hviler jeg på mine laurbær. Nyretapp er nå blitt mainstream og et usedvanlig godt kjøttstykke vil ikke lenger gå i kjøttkvernen. Nevnte Hanger steak første gang her inne i 2010. Har brukt en del tid på å få ulike her på berget til å promovere den, så nå vil den være tilgjengelig for flere interesserte og ikke bare dem med gode forbindelser.

    Hanger steak
    Butcher's secret
    Entrana

    På norsk/dansk det sjarmerende nyretapp.

    Annonsørinnhold: Video: Årets biff-overraskelse - Dagbladet


    http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/46849-den-store-ku-tra-den-3.html#post934114
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.250
    Antall liker
    105.624
    Torget vurderinger
    23
    He-he. Kanskje Tine føler seg presset? Kort etter at butikken kunngjorde at vi nå selger Sansegården Olavsbråtens utrolige H-melk, dukket disse opp rett utenfor butikken: de deler ut gratis melk til forbipasserende.

    :)

    Vis vedlegget 404609
    Hva er det å si til slikt? Rasshøl. Husker de dreit ut Qmelk isin tid for dette med lokale produsenter, kortreist etc. for så senere å bruke dette skamløst i sine egne annonser. Kjøper konsekvent ikke Tine produkter, Q er bedre pluss det etiske.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.250
    Antall liker
    105.624
    Torget vurderinger
    23
    Apropos Oslohonning - i Frankrike er honning fra Paris noe av det gjeveste - biene har tilgang på en mengde unike blomster fra alle parker etc. og lager spesielt god honning av dette. Dyr også :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    He-he. Kanskje Tine føler seg presset? Kort etter at butikken kunngjorde at vi nå selger Sansegården Olavsbråtens utrolige H-melk, dukket disse opp rett utenfor butikken: de deler ut gratis melk til forbipasserende.

    :)

    Vis vedlegget 404609
    Hva er det å si til slikt? Rasshøl. Husker de dreit ut Qmelk isin tid for dette med lokale produsenter, kortreist etc. for så senere å bruke dette skamløst i sine egne annonser. Kjøper konsekvent ikke Tine produkter, Q er bedre pluss det etiske.
    Tror det var en tilfeldighet, men Elisabeth lo godt og takket for at Tine gjorde det lett å sammenligne Olavsbråtens H-melk med Tines.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Oslohonning - i Frankrike er honning fra Paris noe av det gjeveste - biene har tilgang på en mengde unike blomster fra alle parker etc. og lager spesielt god honning av dette. Dyr også :cool:
    Det er blitt en del birøktere i Oslo, mye god honning og mengder av bestøvede planter.

    ByBi birøkterlag
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Noken som veit kor lenge surdeigsbase kan stå i kjøleskap.
    Har stått tildekka med plast.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.081
    Antall liker
    13.592
    Par-tre uker går i alle fall fint. Om det legger seg en gugge på toppen er det bare å helle den av. Det hender jeg glemmer å mate min, men den kommer seg fint etter å helle ut mesteparten og mate på vanlig måte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.081
    Antall liker
    13.592
    Jeg regner den som "utafor" når jeg ser mugg i den... har skjedd en gang, heldigvis hadde mamma vært flinkere til å passe på den hun fikk av meg så jeg fikk "min" egen kultur tilbake.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Norge kan. Tror det var Gjestemedlem eller Roberten som gjorde meg obs på Kraftkar i sin tid, her inne. Er blitt "fast" ost i utvalget her. Fantastisk, dette blir en inspirasjon for de mange som er begynt å yste på småbruk her i landet.

    Senest idag snakket jeg med en på polet her om hvor fint det var med det store utvalget viner og etterhvert oster vi kan velge mellom her hjemme. Før det gul plastskive, brunost og et gross smøreoster å velge mellom.

    Blir vanskelig å få tak i nå. Morsomt du viser Gromit. Produsenten av Stinking Bishop var helt uforberedt på økningen i etterspørsel da Nick Park brukte hans ost i en film, men produsenten nektet å øke produksjonsvolumet. Han begynte å lage ost for å redde en eldre kurase som var truet med å dø ut. Den kurasen er nå reddet. (Gloucester cows)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi som bor i grisgrendte strøk har vanskelig for å få forsyninger. Sendte dattera mi på Kraftkar-ekspedisjon da hun var i Trondheim nylig.... utsolgt, - utsolgt.....
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.119
    Tingvoll sender i posten. Ihvertfall tidligere, jeg har kjøpt Kraftkar m.m. til madammen fra dem flere ganger.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.714
    Antall liker
    2.323
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er utmerket at en norsk ost fra en selvstendig småprodusent gjør det så bra internasjonalt. Dette kommer til å øke interessen for slike oster her i landet. Det er ikke min favoritt blant blå oster, men jeg gleder meg over dette allikevel.;D
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det, aam01, men i dag ble Kraftkar kåret til verdens beste ost gjennom de 25 år kåringen har funnet sted ... kanskje en "acquired taste"?

    Skjermbilde 2016-11-17 kl. 16.09.20.jpg

    Ostene den slo ut.

    15110267_10154658131949454_7257718833628991580_o.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.714
    Antall liker
    2.323
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå kårer jeg personlige favoritter ut i fra hva jeg har smakt og ikke hva som står på lister. Jeg har spist Kraftkar mange ganger, både på restauranter og kjøpt den selv i butikken, og som sagt den har ikke blitt min favoritt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Naturligvis skal man ha personlige favoritter. Har hatt gleden av å spise en del av ostene på den listen, til tross for at jeg ikke er ostehue!


     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Lurer på hva dette kan bety for tingvollost på sikt, må jo bli litt etterspørsel nå, eller ?
    Noen som har noen tanker om dette, Hardingfela f.eks. ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Osten er blitt så populær at de allerede er på grensen til hva de kan produsere, men etterspørselen i utlandet vil gå i taket. Med norsk landbrukspolitikk blir det vanskelig å etterkomme den. Han får gjøre som produsenten av Stinking Bishop, som jeg nevnte tidligere: sette opp prisen. :)

    (Med stor sannsynlighet er det unike sporer i luften på Tingvoll, som sørger for den særegne modningen. Litt som sporene som gir oss Parma, Serrano, Jerez, osv. )
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det morsomme er jo at Tingvoll har direkteavtale med Tine som bidrar med både distribusjon og utstyr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Det morsomme er jo at Tingvoll har direkteavtale med Tine som bidrar med både distribusjon og utstyr
    Ja Tines logistikk for distribusjon er vel det eneste man faktisk har sett utvikle seg positivt over tid, blant selskapets produkter og tjenester. Og den anvendes av mange småskala produsenter - enda godt. Og en ystelinje er vel ikke akkurat noe man utsetter noen for industrispionasje for å få fatt i?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Håper hvertfall at de fortsetter å være en håndverksbedrift og ikke skalerer seg for store, det har en tendens til å gå utover kvaliteten
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    ^Helt enig -- alltid en mulig utvikling med nye produsenter som får gjennomslag. Vi så det jo med Nøgne Ø - der endte det med at man gikk fra å være "det kompromissløse bryggeriet" til å inngå vel mange, i følge Jikiun, som ikke lenger kunne innestå for produktet og trakk seg ut.

    Men Tingvollost sender et fantastisk signal til andre småskala produsenter i Norge. Vi har fått et bredt utvalg virkelig gode oster her hjemme. Tipser om Grindal:

    Grindal Ysteri
     

    tic

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Smakte på kraftkaren i går. Topp blåmuggost!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte nettopp et par stykker av denne og det var forskjell i smak på disse to. Det ene stykke var veldig bra mens det andre var alt for salt etter min smak.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Askøy er en øykommune like utenfor Bergen. Det har ikke pleid å være et sted man lett får tak i spennende mat. Kjøpesentre, og før det små samvirkelag og slikt har vært det vanlige. Pizza, Kebab og Burgere, og et par kjedelige kinesere har vært det dominerende på i den kategorien. Men også der har det vært en positiv endring de siste få årene og nye riktig spennende konsepter dukker opp.

    Her er noen av de nye fine stedene på øyen:

    ÆRA Kafé & Fetevare
    ÆRA Kafé & Fetevare // Heim

    En liten lokal kafe og utsalg på Kleppestø. De selger gode produkter laget på øyen, og andre steder i Norge også, men også få men utvalgte kvalitetsprodukter innen ost, spekevare og tilbehør.

    Noen av deres leverandører er: Askøy Mikrorøykeri, Ask Gård Foredling AS, Spildegarden, Kolsvart, Trine På Gården, Cielo Sjokoladefabrikk. Men også oster f.eks. fra Stavanger Ysteri samt en dag i uken en ladning brød fra et virkelig godt lokalt bakeri:

    Bakstehuset på Ask

    http://bakstehuset.no

    Fra deres egen side kan man lese.

    "OM BAKSTEHUSET

    Bakstehuset er drevet av familien Magnussen/Kvarme.


    Mor Mariann er bakeren og i hovedsak driveren av bakeriet. Far Ivar er byggeren av huset og ovnen, og kan brukes til det meste. Når ikke barna Andreas, Marta og Maria er på skolen, er de mer eller mindre frivillige hjelpere, med alt fra bakst til pynt på bordet.


    Den vedfyrte ovnen er hjertet i bakeriet, den veier nesten 30 tonn og gir den beste skorpe man kan tenke seg. All bakst er produsert av oss. Vi bruker de beste og reneste økologiske råvarer, og aller helst kortreiste. Brødene er langtidshevet. Det gir oss mat som har fått tiden den trenger til å utvikle god smak, god holdbarhet og ikke minst ivaretar de viktige næringsstoffene.


    Ikke noe juks, bare ÆRLIG BAKST!"

    Og de lager virkelig gode brød og boller. I tillegg har de også et lite utvalg av andre produkter man kan kjøpe i bakeriet. Dette er så lokal som man kan få til noe slik.

    Slikt ser det ut fra utsiden: Bakeriet og utsalget er inne i det gule huset.

    _D3S7702.jpg


    Som et alternativ til pizzababsjappene har det åpnet en sushibar på Askøy. Kun take-away og ingen sitteplasser.

    Biologen Sushi mandag-lørdag 10-20 søndag 14-20

    Dette sier de om seg selv:

    Det er med stor entusiasme, glede og en smule galskap at vi endelig kan erklære Biologen Sushi for åpnet. Vi vil alltid ta standpunkt som utfordrer gjester, kokker og oss selv. Vi er derfor nøye i vårt utvalg av råvarer og har valgt å ikke bruke tunfisk, scampi og oppdrettslaks i vår sushi meny. Vi velger å sitte fokus på lokal fisk og skalldyr med unik smak. På vår meny vil du blant annet finne sjøkreps, lysing og ørret. Innimellom vil vi strekke oss for å kunne srevere norsk makrellstørje og andre arter vi finner spennende.

    Ta vare på oss, så vil vi ta vare på dere.
    Det er de samme menneskene som står bak Biologen på Herdla (Helt nord på øyen). En resstaurant/kafe som også driver med catering.

    De beskriver seg selv slik:

    Vi er lidenskapelig opptatt av å høste det naturen har å by på. Vår matfilosofi baseres på de beste råvarer, laget fra bunnen av på en nyskapende måte. Dette sammen med riktig formidling til våre gjester skaper matopplevelser vi er stolte av.

    Vi har god kunnskap om mat og vin og slår mer en gjerne av en matprat med deg som gjest slik at matopplevelsen blir best mulig.


    Hva med god lutefisk fra Breivik, nydelig lammekjøtt fra H. Brakstad i Godvik, storfe fra Herdla Gård, sopp fra Åsebøskogen, teinefanget sjøkreps og lange, brosme eller lysing fra Hjeltefjorden?


    Vår entusiastiske vinleverandør setter fantastiske viner på vårt vinkart slik at opplevelsen blir komplett.

    Dette er bare noen av de spennende tilskuddene på Askøy av produsenter, utsalg og servering.


    Her til sist et bilde fra Biologen på Herdla.

    bio.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ost.

    Norskprodusert ost har fått en fin opptur etter at Tingvoldost gjorde rent bord med Kraftkar.

    Men det er mye annet som beveger seg her hjemme.

    Stavanger Ysteri er noe av det mest spennende for tiden. Mange har sikker smakt Fønix, som er en utmerket blåmuggost (dog ikke helt der oppe med Kraftkar). Men de har en mer lavmælt godbit å by på.

    'Snedig'

    Ja den heter det. Mild og snill og myk, men så inn i hampen delikat.

    Tenk dere den beste robiola .. så er vi der omkring.

    Den er så god at tårer kan sprette om man virkelig liker ost.

    Ingen sterke smaker eller fakserier ... bare delikat i ordets rette forstand.

    Dette er en delikat ost på livsnyternivå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.603
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bare å begynne å glede seg til neste ost fra Lise. Den heter Pan og slippes offisielt i neste uke. Historien om henne og ysteriet er fabelaktig. Etter endt utdannelse hadde hun en stund ansvaret for ystingen på Håøya, det fikk henne til å satse på et eget sted.
    Så hun åpnet ysteri i Stavanger, var eneste ansatte i godt over et år, får inn økologisk melk og lager strålende oster. Sammen med folkene fra Eimealt og noen andre overtar hun nåMathallen i Stavanger. Den måtte lukke etter en vel ambisiøs første satsing, men nå kommer det nye folk inn, med et mer realistisk blikk på mulighetene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Min helt lokale godispusher her på Askøy, Æra, fristet også med en yoghurt fra Ostegården i Fana. Angrer ikke et øyeblikk på å ha handlet en boks med denne. Den er såpass at man stundom fristes til en ekstrasving innom kjøleskapet bare for en teskje med denne. Ikke noe spektakulært med den , bare god. Den har også noen underlige tørrstoffpartier i seg, som smaker ekstra spennende.

    Den har forøvrig også fått heder og ære det siste året i gardsostsammenheng både for ost og yoghurt.

    http://www.fanaposten.no/nyheter/na...tost/lgcpii!f9fba94ed0d1466a968d84d28cdc13da/

    Litt fra produsenten:

    Ostegården
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn