Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Om jeg forstår deg riktig, så er det partikkelfilter du prater om. Dette kan ikke gjøre noe med ionekonsentrasjonen i vannet. Den må være meget lav eller null om vannet skal være egnet for bruk i en ultralydbasert platevasker. :)
    Har du noe mer fakta som underbygger dette?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Dette er ikke noe nytt og det advares sågar mot bruk av annet vann enn destillert i manualen til produsenten.

    Jeg vil anta at det er for å unngå avleiringer på delene til ultralydvaskeren og på plata ved vask. Nå er det jo ikke alle typer ioner som gir avleiring, men det er best å være på den sikre siden.

    Om du bor på et sted hvor springvannet har lav ledningsevne, så vil jeg forvente at dette kan brukes uten de store konsekvensene. Selv bruker jeg vann fra en avfukter som naturlig nok er ionefritt siden det er vann trukket ut fra gassform.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det som det vel i praksis er snakk om er at vann som ikke inneholder salter eller andre mineraler er det som er best egnet - dvs destillert vann.
    Degritter skiller seg konstruksjonsmessig litt fra den type "industrielle" vasker du Audiomix bruker/har brukt (som jeg også benyttet tidligere) - der "avleiringer" av mineraler over tid også "kan" påvirke/skade enkelte deler i vaskeren - og dermed dens funksjon. Produsenten har svart på hvilke type vann som både kan og bør benyttes.
    I en "vanlig" industriell vasker kan du bruke mer, eller mindre "alt" av kjemikalier og vann, uten at det har noe innvirkning. Det er jo kun et rustfritt kar.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    I de USC vaskerene som benytter en "industri" type er det ingen deler som noe kan avsettes på eller som kan ødelegges.
    Et stålkar med blanke flater.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I de USC vaskerene som benytter en "industri" type er det ingen deler som noe kan avsettes på eller som kan ødelegges.
    Et stålkar med blanke flater.
    Har du noe mer fakta som underbygger dette?
    Kanskje du skal forsøke deg med en litt hyggeligere tone når du dropper innom en vennetråd, spesielt som bransjeaktør? Ikke første gang jeg ser noe liknende fra din side.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Tvilsom praksis. Batterivann skal være fritt for ioner av hensyn til batteriets funksjon. ...
    He he :) Ja det kan du si. Men som sagt standard for batterivann noen tiår tilbake hos Anker/Sønnak, Norges eneste batteriprodusent på den tiden søkte man primært å sikre at man ikke fikk kobber og alger tilført blybatteriene. I dag har man trolig lært mer sammen med annen vannkvalitet.

    Om batterivannflasken ikke spesefikt sier noe om hvordan vannet er behandlet vil jeg ikke ta det som selvfølge at det er annet enn filtrert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I de USC vaskerene som benytter en "industri" type er det ingen deler som noe kan avsettes på eller som kan ødelegges.
    Et stålkar med blanke flater.
    Nettopp, og det karet påvirkes ikke av annet enn evt kjemikalier som reagerer med rustfritt/syrefast stål. I Degritter sirkulerer væskeblandingen fra egen beholder til «kammeret» der platen senkes ned i, for så å returnere til beholderen, via filter når vaskeprosessen er ferdig. Det er ulike sensorer som styrer prosessen med vask/tørk/væskestyring - og deres funksjon kan påvirkes av avleiringer. Værre er det ikke.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Du vil uansett ikke ønske å bruke et vaskevann som inneholder for mye salter og mineraler da dette vil kunne sette seg i rillene til plata under skylling. I Norge er dog som nevnt springvannet neppe et problem :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Litt avhengig av hvor man bor i landet og hvilke type renseanlegg som benyttes, men noe mineraler tilføres også av vannrørene, som mange steder er relativt gamle.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Dette er ikke noe nytt og det advares sågar mot bruk av annet vann enn destillert i manualen til produsenten.

    Jeg vil anta at det er for å unngå avleiringer på delene til ultralydvaskeren og på plata ved vask. Nå er det jo ikke alle typer ioner som gir avleiring, men det er best å være på den sikre siden.

    Om du bor på et sted hvor springvannet har lav ledningsevne, så vil jeg forvente at dette kan brukes uten de store konsekvensene. Selv bruker jeg vann fra en avfukter som naturlig nok er ionefritt siden det er vann trukket ut fra gassform.
    Godeste Gjallarhorn naturlig vann som destilleres eller ionebyttes vil ALDRI være helt fritt for metallioner, være seg kationer eller anioner av lettmetaller og/eller tungmetaller. Det vil aldri kun være hydrogen og oksygen ioner tilstede. Vannets ionestyrke måles vha. konduktivitet = ledningsevne. Jo høyere ledningsevne, dess mer løste ioner i vannfasen. Som oftest er det høye konsentrasjoner av kalsium som er problemet i norsk drikkevann (gir gråhvit avleiring i gryter og kar, og hvit rand på kjøkkenglassene i oppvaskmaskinen. Har man lav pH på vannet inn til huset som går i kobber, så løses det ut friskt med kobberioner. Den rustrøde avleiringen i gamle rørgater skyldes treverdig jern, mens svart lett illeluktende avleiring er mangan.

    Ingenting av dette er ønskelig å ha mye av i vannet som benyttes til vask av vinylplater vha av Degritter, og det beste vil nok være laboratorie standard destillert og ionebyttet vann. Men jeg ser ingen grunn til å bli hysterisk om man slumper opp i en halvliter vann fra springen med pH mellom 6-7, og en ledningsevne på 25-50 µs/cm. Da er du godt innenfor mhp renhet, om da ikke vannfasen er gulig. Høyt innhold av humus (døde planterester, eksempelvis gulbrunt myrvann) i vannet kan også medføre belegg.

    Takk for oppmerksomheten ;)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Du vet vi har hatt denne diskusjonen før her i tråden eller? Du kom med samme poengtering da også, selv om den ikke har noen praktisk relevans. For alle praktiske formål, så er destillert vann fri for ioner. Det samme er vann fra avfukter. De vil begge ha svært lav ledningsevne.

    Kalkholdig springvann i Norge er en sjeldenhet. Med noen få unntak, så må man til Svalbard for å finne sedimentære bergarter i Norge (kalkstein er, i likhet med sandstein, en sedimentær bergart). I Norge er det stort sett grunnfjell. Dette gir surt og kalkfattig vann (absolutt ikke sunt for deg!) og kalking av vannet i etterkant er dessverre ikke en utbredt prosedyre her til lands.

    Jeg har for øvrig drevet med akvarier (og oppdrett av tropefisk) siden jeg var 8 år og har alt av utstyr for å måle både pH og ledningsevne, sågar elektronisk med probe. Du er heller ikke den eneste av oss to som har jobbet med kjemi i et laboratorium. Så takk og i like måte ;)

    Jeg har innsett at man som bransjeaktør ikke kan komme med innlegg på dette forumet lenger uten at noen vrir og vender på det man skriver for å finne noe å kommentere negativt på hver gang. Så dette får bli siste innlegg fra meg på HFS (med unntak av våre betalte annonser) - nok er nok.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Du vet vi har hatt denne diskusjonen før her i tråden eller? Du kom med samme poengtering da også, selv om den ikke har noen praktisk relevans. For alle praktiske formål, så er destillert vann fri for ioner. Det samme er vann fra avfukter. De vil begge ha svært lav ledningsevne.

    Kalkholdig springvann i Norge er en sjeldenhet. Med noen få unntak, så må man til Svalbard for å finne sedimentære bergarter i Norge (kalkstein er, i likhet med sandstein, en sedimentær bergart). I Norge er det stort sett grunnfjell. Dette gir surt og kalkfattig vann (absolutt ikke sunt for deg!) og kalking av vannet i etterkant er dessverre ikke en utbredt prosedyre her til lands.

    Jeg har for øvrig drevet med akvarier (og oppdrett av tropefisk) siden jeg var 8 år og har alt av utstyr for å måle både pH og ledningsevne, sågar elektronisk med probe. Du er heller ikke den eneste av oss to som har jobbet med kjemi i et laboratorium. Så takk og i like måte ;)

    Jeg har innsett at man som bransjeaktør ikke kan komme med innlegg på dette forumet lenger uten at noen vrir og vender på det man skriver for å finne noe å kommentere negativt på hver gang. Så dette får bli siste innlegg fra meg på HFS (med unntak av våre betalte annonser) - nok er nok.
    Da må de virkelig unnskylde min gode mann, men jeg er slettes ikke alene om å gå i ring.
    Ingen praktisk relevans? Nå, så det mener du! Og nei, destillert vann er IKKE ionefritt, men det har meget lav ionestyrke/ledningsevne.
    Forklar grunnfjell er du snill? Sammensetningen av forskjellige bergarter varierer en del fra landsdel til landsdel i vårt langstrakte land bare for å ha nevnt det.
    Derav varierer vannkjemien en del. Konsentrasjon av de forskjellige vannløslige ionene avhenger videre av hvilken typen løsmasser de drenerer igjennom før det når grunnvann, bekker elver og innsjøer. Og hele veien har pH noe å si, men se det vet du jo!
    Og nei, selvfølgelig er jeg ikke den eneste av oss to her inne som har jobbet med kjemi i laboratorium. Dog er det er mange år siden jeg forlot laboratoriet.
    Til daglig jobber jeg med å tolke kjemiske analyseresultater for grunnvann, bekker, elver og løsmasser i forhold til hvor prøvene er tatt mm. i forurensnings-, og byggesaker. Men da skal jeg gå å ta alzheimer pilla mi!
    Takk for seg!
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Blir det ikke deilig når koronaen har gitt seg og vi igjen kan treffes? Jeg tror ikke godt voksne herrer har godt av for mye hjemmetid 🤭
    Ja, du skulle bare vist hvordan jeg lengter etter å sitte i stua de og juge, drikke vin og lytte til sjæss unge mann :oops:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Når vi er igjennom dette så må du ta turen. Jeg kjørere deg gjerne en time i badstua først, bare for å nyte synet av svetteperlene (fra ølen).
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Når vi er igjennom dette så må du ta turen. Jeg kjørere deg gjerne en time i badstua først, bare for å nyte synet av svetteperlene (fra ølen).
    :D ehhh...kjøre meg en time i badstua? Nå fikk jeg litt kompromitterende bilder i hodet unge mann :rolleyes:
    Jeg kommer så gjerne, men badstu står jeg gjerne over da jeg er over gjennomsnittet varmblodig.
    Men jeg kan leke i stua, mens du koker kroppen og ølet ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Så altså isopropanol, IPA, Blårens, - skal det i vannet etter degassingen, som med Degritter rensevæsken ?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg vil anbefale Indian pale ale😉
    Jeg hiver alt i før degas.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    I følge produsenten skal det destillerte vannet avgasses først før du har opp i de øvrige kjemikaliene.
    Blander man litt ymse godsaker inn i det destillerte vannet FØR avgassing, vil man naturlig nok få litt ekstra påfyll av noe som kanskje utgjør uønskede gass molekyler i atmosfæren i rommet man oppholder seg i. IPAen er vel mer ment for egen innvortes rens, og ikke til platerens :rolleyes:
    Man velger selvfølgelig selv graden av toksiske gasser i omløp i eget rom.
    Takk for oppmerksomheten.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Har i det siste observert at der sitter noen dråper igjen på platen etter vask. Har økt tørketiden, total tid på Heavy vask er nå 10:45.
    Andre med tilsvarende "problem"??

    Tom-Erik
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene
    Bruker Heavy med totaltid på 12:45, og LOW LEVEL på væskenivå.
    Det er også mulighet å justere FAN POWER.

    Jens
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Romtempratur her i heimen er nok en grad under normalen. Kan det hende slike ytre variasjoner påvirker tørketid?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har merket det samme.
    Tror det har sammenheng med romtemperatur, men mest at vannet også blir kaldere for de små gjenværende dråpene det har en tendens til å forsvinne etter 2-3 plater når vannet har fått opp temperaturen.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har merket det samme.
    Tror det har sammenheng med romtemperatur, men mest at vannet også blir kaldere for de små gjenværende dråpene det har en tendens til å forsvinne etter 2-3 plater når vannet har fått opp temperaturen.
    Ja, tror du har rett i det. Jeg har nå vasket 6 plater og der er ikke lenger antydning til dråper på vinylen👌
    Har i tillegg satt opp tørketid, nå totalt 11:30 på HW
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene
    Ja,har antakelig mot bedre vitende unngått problemet med vanndråper.
    Har vasket ca. 1200 plater🌞
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg kjøpte en Degritter hos Endpoint Audio når den ble introdusert på det norske markedet. Den har vært flittig brukt og nå var det tid for å kjøpe en ny flaske med vaskemiddel. Fikk tilbakemelding fra Endpoint at prisen var 299 +frakt. Bestilte omgående og tosken meg registrerte ikke +frakt når jeg bestilte. Overraskelsen var derfor stor da jeg fikk en faktura på 499 kr, altså 200 kr i frakt for denne mikroflasken.

    4BEC57FD-57F7-44CB-B578-8053A96E6543.jpeg


    Denne røveren ble altså sendt i en Norgespakke med sporing, og jeg betalte attpåtil 50 kr mer for Norgespakken enn hva det koster når jeg selv bestiller en slik forsendelse. Denne lille flasken kunne selvfølgelig blitt sendt mye billigere, og hadde jeg visst jeg hadde inntil 10 kg til rådighet, hadde jeg helt sikkert bestilt et par flasker til i samme slengen og husket på å bestille nye filter når jeg først var i gang. Jeg forsøkte å kansellere ordren da jeg mottok fakturaen, men han gadd ikke engang svare meg. Sikkert for sent, men et svar hadde jeg som et minstekrav forventet.

    Endpoint har selvfølgelig ikke gjort noe galt, men for meg viser det (nok en gang) at han ikke setter kundens behov i fokus. Dette er småpenger som bryr meg lite, men jeg liker ikke å føle meg lurt 🙁 Jeg har aldri helt skjønt de som tar seg bryderiet med å blande vaskemiddel selv, men når det koster 499 kr for en bitteliten flaske er det kanskje noe som bør revurderes 😃

    Hvorfor skriver jeg dette i denne tråden? Kun et tips om å sjekke prisen hos den for meg mer serviceinnstilte forhandleren Gjallarhorn før man bestille vaskemiddel, filter etc. Det skal jaffal jeg gjøre 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bestilte du i nettbutikken hans?
    Jeg vet at enkelte nettbutikker har begrenset antall forsendelsesalternativer de benytter - og faste priser som ikke alltid står helt i forhold til hva som skal sendes.
    Men - fraktprisene er jo normalt alltid oppgitt og fremgår i totalsum på handlekurven før man registrerer betaling.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bestilte du i nettbutikken hans?
    Jeg vet at enkelte nettbutikker har begrenset antall forsendelsesalternativer de benytter - og faste priser som ikke alltid står helt i forhold til hva som skal sendes.
    Men - fraktprisene er jo normalt alltid oppgitt og fremgår i totalsum på handlekurven før man registrerer betaling.
    Nope, sendte ham en email. Fikk svar og bestilte på email.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Og for oss som ikke har blekka - kan du legge ut de andre sidene av testen også?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det er en enkel funksjon jeg savner på Degritter.
    Noen ganger når jeg renser mange plater blir jeg usikker på om det er 30, 50 eller 63 plater siden jeg byttet vannet.
    Noen ganger når jeg renser få plater blir jeg usikker på om det er en eller to uker siden jeg byttet vannet.
    Riktignok er det ikke avgjørende at man bytter presis etter så mange plater eller presis så lang tid, men for en med gullfiskhukommelse som meg ville det være til hjelp om man i menyen fant en funksjon for å markere at man har byttet vann hvorpå man få varsel etter antall vask eller tid. Det er jo allerede tellerverk og man får varsel om å rense filteret etter hver 50'ende vask.
    Burde være en enkel sak og er litt overrasket over at det ikke finnes. Jeg har i hvertfall ikke sett det.

    Bortsett fra det er jeg veldig fornøyd med min.
    Bare det at den kan stå fremme hele tiden og er klar på et blunk. Jeg savner IKKE det å måtte rigge til vakumvaskeren på kjøkkenbordet med børster og rensevæsker, bruke 30-60 minutter på ukens nyankomne platebunke, for deretter å rydde alt vekk igjen. Det var først litt kos og meditasjon, deretter ble det et ork. Nå er den klar på et blunk og gjør jobben mens jeg gjør alt mulig annet, bare bytter plate hvert 10ende minutt eller så.
    Den er nesten verdt prisen bare av ren bekvemmelighet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er en enkel funksjon jeg savner på Degritter.
    Noen ganger når jeg renser mange plater blir jeg usikker på om det er 30, 50 eller 63 plater siden jeg byttet vannet.
    Noen ganger når jeg renser få plater blir jeg usikker på om det er en eller to uker siden jeg byttet vannet.
    Riktignok er det ikke avgjørende at man bytter presis etter så mange plater eller presis så lang tid, men for en med gullfiskhukommelse som meg ville det være til hjelp om man i menyen fant en funksjon for å markere at man har byttet vann hvorpå man få varsel etter antall vask eller tid. Det er jo allerede tellerverk og man får varsel om å rense filteret etter hver 50'ende vask.
    Send forslag til Gjallarhorn, så sender han videre innspill til Degritter.
    Det første du ønsker burde det la seg gjøre å få til, da det kun er å registrere sykluser. Det andre fordrer at man bygger inn en klokke/kalender.
     

    Røroman

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    75
    Sted
    Skafjellveien 90 , 3076 Sande i Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle Degritter - eiere !
    Har tanke på å kjøpe nevnte platerenser, og som jeg skjønner, er de fleste fornøyd med den. Men er det er noe som taler imot å investere i denne ? Siden jeg har liten eller ingen erfaring med slike ul - vaskere, blir jeg litt forvirret av alt som skrives om type vann og vannkvalitet, og spesielt det med avgassing, hva er det ?
    I tillegg lurer jeg litt på hva driftskostnadene er ? Er det masse løse deler bortsett fra filter som må byttes med jevne mellomrom ? Og det vaskemiddelet som Karmana har avbildet, og som tilslutt havnet på kr 499, - for den lille flasken, hvor mange plater kan vaskes med innholdet i den ?

    Håper på mange gode og informativ svar om vaskeren og de spørsmålene jeg har stilt om den , og ingen dyptgående analyser av noe slag.

    Mvh Anders
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle Degritter - eiere !
    Har tanke på å kjøpe nevnte platerenser, og som jeg skjønner, er de fleste fornøyd med den. Men er det er noe som taler imot å investere i denne ? Siden jeg har liten eller ingen erfaring med slike ul - vaskere, blir jeg litt forvirret av alt som skrives om type vann og vannkvalitet, og spesielt det med avgassing, hva er det ?
    I tillegg lurer jeg litt på hva driftskostnadene er ? Er det masse løse deler bortsett fra filter som må byttes med jevne mellomrom ? Og det vaskemiddelet som Karmana har avbildet, og som tilslutt havnet på kr 499, - for den lille flasken, hvor mange plater kan vaskes med innholdet i den ?

    Håper på mange gode og informativ svar om vaskeren og de spørsmålene jeg har stilt om den , og ingen dyptgående analyser av noe slag.

    Mvh Anders
    Jeg har vel like lite erfaring som deg så her er mine erfaringer.
    Først kjøpte jeg en Knosti platevasker som fungerer veldig bra, prisen tatt i betraktning. Noe tungvint i bruk og ting tar tid så jeg kjøpte Degritter.

    Negativt:
    Den er dyr.​

    Positivt:
    Den er enkel i bruk.​
    Den vasker bra.​
    Bortsett fra filteret og vanntanken er det vel ingen deler jeg har gjort noe med.​
    Den ser bra ut.​
    Bråker ikke så ille (som en del andre sies å gjøre).​
    Firmware som oppdateres i blant, selv om det ofte ikke er nødvendig. Jeg har gjort det for moroskyld.​
    Vann, der kjøper jeg batterivann fra Biltema til ca 80kr for 4 liter (eller der omkring)​
    Ingen avgasser ut over evt vanndamp :)
    Du kan legge til litt sprit (blårens) hvis du har kraftige fingeravtrykk/fettflekker etc.​
    Den lille flaska med "vaskemiddel" er veldig drøy.​

    Med god margin er Degritter det sprøeste jeg har brukt penger på (langt fra det dyreste i Haifai-sammenheng), men jeg er svært fornøyd :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn