T
theStig
Gjest
Ja, ull motvirker ull.
Akkurat som en pils motvirker fylleangst?
Akkurat som en pils motvirker fylleangst?
Å joda! Masse lyd sendes bakover pga. diffraksjon på kabinetthjørnene, samt at lyd som har større bølgelengde enn kabinettets dimensjoner vil sendes ut i alle retninger.Lyden fra høyttaleren blir da ikke spredt bakover?
Her kommer Ole Brumm, hehe ...I oddetallsregelen, skal høyttalerens frontbaffel, eller bassport være i oddetallet?
Fancy, takk for den informasjonen.
Skal prøve å få lagt ut bilde i ettermiddag.
Tror et par av platene som står bak høyttalerne skal opp i taket ganske snart
Igjen, tusen takk for all hjelp, det begynner å nærme seg seriøs godlyd her nå.
Slik ser det ut nå.
Fikk ikke tatt bilde rett forfra fordi da får jeg ikke med meg begge høyttalerne. Har dem ganske langt fra hverandre altså.
Meningen å finne be bedre løsning på akustikkplatene etterhvert, nå står de slik de gjør for å teste dem.
Kommer bilder av "racket" på DIY-seksjonen etterhvert, hehe.
Takk fpr flott oppsummering!Les hele tråden, så får du det meste med deg
Rockwool akustikkplater, 120x60x5cm, under tusen spenn for en pakke med 6, burde trekkes med stoff. Hovedsaklig burde de stå slik at de demper førsterefleksene i et rom, altså sidevegger, bakvegg og kanskje taket. Må ikke bruke for mange, for de demper ikke bass og man kan derfor få basstung lyd.
Har vært lenge nysgjerrig på dette med romtuning......men aldri visst hva jeg skulle gjøre hvor eller med hva... :-/Les hele tråden, så får du det meste med deg
Rockwool akustikkplater, 120x60x5cm, under tusen spenn for en pakke med 6, burde trekkes med stoff. Hovedsaklig burde de stå slik at de demper førsterefleksene i et rom, altså sidevegger, bakvegg og kanskje taket. Må ikke bruke for mange, for de demper ikke bass og man kan derfor få basstung lyd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?...topic&t=8170&postdays=0&postorder=asc&start=0Der tar du nok feil, realist.
Det er bedre å dempe spesifikt og riktig der det er nødvendig, dvs. med akustikkplater (helst 10cm) i førsterefleksjonspunktene på vegger og i tak, samt IKEA eller Livings fotpaller som theStig nevner til å ta gulvrefleksjonene.
En hyggelig sideeffekt med denne løsningen er at det er bare takbehandingen som trenger å monteres fast, til glede for eventuelle designsjefer i heimen.